7 خاصیت شگفت انگیز دمنوش گل قاصدک برای سلامتی بدن

خواص دمنوش قاصدک
خواص دمنوش قاصدک

وقتی مردم در مورد دمنوش گل قاصدک (به انگلیسی : Dandelion Tea) صحبت می کنند عمدتا در مورد یکی از این دو نوشیدنی مختلف صحبت می کنند : دم کرده ای که از برگ های گیاه تهیه می شود یا دمنوشی که از ریشه های بو داده شده قاصدک تهیه می شود.

هر دو بی خطر در نظر گرفته می شوند و برای اهداف مختلفی استفاده می شوند.

در ادامه این مقاله با فواید دمنوش گل قاصدک برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن بیشتر آشنا خواهید شد.

فواید و مزایای دمنوش گل قاصدک برای سلامتی بدن

1. ورم بدن را کاهش می دهد

اگر احساس نفخ می کنید، دمنوش قاصدک می تواند تسکین دهنده باشد زیرا به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و دفع ادرار را افزایش می دهد.

یک مطالعه نشان داده که پس از دو وعده 1 فنجانی دمنوش قاصدک که از برگ های گیاه تهیه شده بود، دفع ادرار افزایش یافت.

2. می تواند سلامت کبد را ارتقا دهد

ریشه قاصدک از دیرباز به عنوان مقوی کبد در طب عامیانه مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات اولیه نشان می دهد که این تا حدی به دلیل توانایی آن در افزایش جریان صفرا است.

متخصصان طبیعی معتقدند که این بدان معناست که دمنوش ریشه قاصدک می تواند به سم زدایی کبد، کمک به مشکلات پوستی و چشمی و تسکین علائم بیماری کبد کمک کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد که پلی ساکاریدهای موجود در قاصدک ممکن است واقعا برای عملکرد کبد مفید باشند.

3. می تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی قهوه عمل کند

ریشه گیاهان جوان قاصدک به رنگ قهوه ای تیره برشته می شوند. سپس پس از خیساندن در آب داغ و صاف کردن می توان آن را به عنوان جایگزین قهوه میل کرد.

4. باعث کاهش وزن می شود

یک مطالعه اخیر کره‌ ای نشان می‌ دهد که قاصدک می‌ تواند اثراتی مشابه داروی کاهش وزن ارلیستات بر بدن داشته باشد که با مهار لیپاز پانکراس، آنزیمی که در طول هضم برای تجزیه چربی آزاد می‌شود کار می‌کند.

آزمایش تاثیر عصاره قاصدک در موش نتایج مشابهی را نشان داد و محققان را بر آن داشت تا مطالعات بیشتری را در مورد اثرات احتمالی ضد چاقی قاصدک توصیه کنند.

5. ممکن است بیماری های گوارشی را تسکین دهد

دمنوش ریشه قاصدک می تواند اثرات مثبت بسیاری بر سیستم گوارش شما داشته باشد اگرچه بسیاری از شواهد حکایتی دارند.

دمنوش قاصدک از گذشته برای بهبود اشتها، تسکین بیماری های جزئی گوارشی و احتمالا تسکین یبوست استفاده شده است.

6. می تواند خواص ضد سرطان داشته باشد

اخیرا ریشه قاصدک به دلیل پتانسیل مبارزه با سرطان آن مورد مطالعه قرار گرفته است و تاکنون نتایج امیدوارکننده به نظر می رسد.

یک مطالعه کانادایی در سال 2011 نشان داد که عصاره ریشه قاصدک بدون تاثیر بر سلول های غیر سرطانی باعث مرگ سلولی در سلول های ملانوما می شود. منبع دیگری نشان داد که این کار را با سلول های سرطانی پانکراس نیز انجام می دهد.

در حالی که اثرات ضد سرطانی چای قاصدک آزمایش نشده است، پتانسیل آن مثبت است.

7. ممکن است به جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری کمک کند

ریشه و برگ قاصدک همراه با آقطی سیاه ممکن است به جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری کمک کند. اعتقاد بر این است که این ترکیب به دلیل ترکیبات ضد باکتریایی موجود در آقطی سیاه و افزایش ادرار مرتبط با قاصدک موثر است.

عوارض و مضرات دمنوش گل قاصدک

قاصدک برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال برخی از افراد ممکن است در اثر لمس یا خوردن قاصدک واکنش آلرژیک داشته باشند. همچنین مشخص شده است که قاصدک با برخی داروها از جمله دیورتیک ها، لیتیوم و سیپرو تداخل دارد.

اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید قبل از نوشیدن چای قاصدک با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش گل قاصدک

شاید یکی از مهم ترین حقایق در مورد دمنوش قاصدک این باشد که پیدا کردن و درست کردن آن آسان است. فقط مطمئن شوید که گیاهان قبل از برداشت با هیچ گونه مواد شیمیایی پوشیده نشده اند.

همچنین ترجیحا گیاهان را در جوانی برداشت کنید. بعد از تمیز کردن و آماده کردن گیاه روی سبزی ها یا ریشه های برشته و آسیاب شده آب داغ بریزید، بگذارید تا دم بکشد، صاف کنید و لذت ببرید!

اگر از گل های برای تهیه ی دمنوش استفاده می کنید؛ گل‌ ها و برگ‌ ها را بشویید، سپس بگذارید 15 تا 20 دقیقه در آب داغ بماند.

اگر از ریشه ها استفاده می کنید؛ ریشه ها را خیلی خوب بشویید و به قطعات ریز خرد کنید و حدود دو ساعت در فر بپزید. 1 تا 2 قاشق چای خوری را در آب داغ حدود 10 دقیقه دم کنید.

همچنین بخوانید : خواص قاصدک چیست؟

منبع : healthline