خواص و مضرات اسفرزه یا پسیلیوم برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات اسفرزه (پسیلیوم)
خواص و مضرات اسفرزه (پسیلیوم)

اسفرزه چیست؟

پسیلیوم یا اسفرزه (به انگلیسی : Psyllium) نوعی فیبر است که از پوسته دانه های گیاه اسفرزه تهیه می شود.

اسفرزه بیشتر به عنوان ملین شناخته می شود. با این حال تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن برای بسیاری از قسمت های بدن انسان از جمله قلب و پانکراس مفید است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی اسفرزه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای اسفرزه برای سلامتی بدن

1. برای سلامت دستگاه گوارش مفید است

اسفرزه یک ملین توده ساز است. این بدان معناست که آب را در روده شما جذب می کند، حرکات روده را بسیار آسان تر می کند و می تواند بدون افزایش نفخ به درمان یبوست کمک کند.

می توان از آن به عنوان یک دارو برای کاهش یبوست استفاده کرد یا می توان آن را به رژیم غذایی اضافه کرد تا به سلامت کلی گوارش کمک کند.

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری کرون با بی نظمی های روده آشنا هستند. نتایج مطالعات در مورد اثربخشی اسفرزه در درمان این شرایط هنوز مختلط است.

اسفرزه یک پری بیوتیک است – ماده ای که برای رشد کلنی های سالم پروبیوتیک ها در روده لازم است.

یک کلنی سالم از باکتری های خوب در سیستم گوارش برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن ضروری است. بدن شما بهتر می تواند با عفونت مبارزه کند، التهاب را کاهش دهد و بافت و سلول های سالم را حفظ کند.

علاوه بر منظم نگه داشتن حرکات روده و مدیریت یک بیماری مزمن، اسفرزه این توانایی را دارد که مدفوع شما را به شرط نوشیدن آب کافی نرم کند. این می تواند برای بیماری های کوتاه مدت مانند یبوست مفید باشد. استفاده از این روش می تواند از عوارض یبوست مانند بواسیر و شقاق مقعدی جلوگیری کند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که اسفرزه ممکن است به درمان علائم دردناک مرتبط با این شرایط کمک کند. از آنجایی که هیچ توافق علمی واقعی وجود ندارد با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا اسفرزه می تواند به شما کمک کند یا خیر.

2. برای سلامت قلب مفید است

تحقیقات نشان داده است که مصرف فیبر محلول می تواند به افراد در مدیریت سطح کلسترول خون کمک کند. کاهش سطح کلسترول خون برای همه مهم است اما برای افراد بالای 50 سال حیاتی است.

یک مطالعه نشان می دهد که مصرف روزانه اسفرزه حداقل برای شش هفته یک راه موثر برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن به منظور کاهش کلسترول با عوارض جانبی بسیار کم است.

اگر به شما گفته شده است که باید مراقب کلسترول خود باشید از پزشک خود بپرسید که آیا افزودن اسفرزه به رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول به شما کمک می کند یا نه.

مطالعات متعدد نشان داده اند که فیبرهایی مانند اسفرزه که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف می شوند، می توانند به کاهش خطر بیماری قلبی در فرد کمک کنند. اسفرزه می تواند با کاهش فشار خون، بهبود سطح لیپیدها و تقویت عضله قلب بر قلب شما تاثیر بگذارد.

3. به لاغری و کاهش وزن کمک می کند

حفظ وزن سالم برای بسیاری از افراد به ویژه کسانی که به بیماری مزمنی مانند دیابت مبتلا هستند یک نگرانی است. اسفرزه علاوه بر اینکه برای قلب و سطح قند خون شما مفید است ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

از آنجایی که اسفرزه مایعات را در بدن جذب می کند، می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید. این می تواند به شما در کنترل مقدار غذایی که می خورید کمک کند.

اگر به شما گفته شده که باید لاغر شوید در مورد احتمال مصرف اسفرزه با پزشک خود صحبت کنید.

4. برای دیابت مفید است

افراد مبتلا به دیابت برای حفظ تعادل سالم انسولین و قند خون (گلوکز) باید مراقب رژیم غذایی خود باشند. برخی تحقیقات نشان داده اند که فیبرهایی مانند اسفرزه می توانند به افراد در حفظ تعادل گلیسمی سالم کمک کنند.

مقدار مصرف روزانه اسفرزه

دوز دقیق اسفرزه به محصولی که استفاده می کنید بستگی دارد. به طور معمول می توانید محصول را یک تا سه بار در روز با یک لیوان پر آب مصرف کنید.

برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف 7.9 گرم اسفرزه در روز (به اضافه یا منهای 3.6 گرم) همراه با پروبیوتیک ها یک راه ایمن و موثر برای درمان بیماری کرون است. با این حال نتایج دیگر نشان می دهد که فیبر محلول مانند اسفرزه می تواند علائم را برای برخی افراد بدتر کند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف 5 گرم اسفرزه دو بار در روز می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا قند خون خود را کنترل کنند. مطالعه دیگری بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نتایج مشابهی را نشان داد اما تاکید کرد که درمان با اسفرزه باید متناسب با فرد باشد.

تمام دستورالعمل های محصول را به دقت دنبال کنید. بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

عوارض و مضرات اسفرزه

از آنجایی که اسفرزه حجم روده را افزایش می دهد و اثرات ملین دارد ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی به همراه داشته باشد. اگر به تازگی اسفرزه مصرف می کنید یا در مصرف آن زیاده روی می کنید ممکن است در معرض عوارض جانبی باشید.

برخی از عوارض جانبی احتمالی اسفرزه عبارتند از :

  • درد و گرفتگی شکم
  • اسهال
  • گاز
  • مدفوع شل
  • حرکات مکرر روده
  • تهوع و استفراغ
  • دل درد

اگر واکنش های آلرژیک به اسفرزه را تجربه کردید فورا به پزشک خود اطلاع دهید. اگرچه نادر است اما خطرات ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • مشکلات تنفسی
  • خارش
  • بثورات پوستی
  • تورم، به خصوص در اطراف صورت و گلو
  • استفراغ

خلاصه

اسفرزه بیشتر به صورت پودر مصرف می شود. همچنین به صورت کپسول، گرانول و به صورت کنسانتره مایع هم موجود است. اسفرزه ماده اصلی در بسیاری از ملین های بدون نسخه است که عبارتند از :

  • متاموسیل
  • فیبرال
  • سیلیوم
  • فیبر مالوکس
  • یونی لاگزاتیو

هنگام مصرف هر یک از این داروها دستورالعمل های روی بسته بندی را دنبال کنید. به یاد داشته باشید که یکی از اجزای کلیدی عملکرد اسفرزه در قسمت پایین روده توانایی آن در جذب مایعات است بنابراین حتما روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

همچنین بخوانید : خواص تخم شربتی چیست؟

منبع : healthline