10 خاصیت ریشه پنیرک پف نبات برای سلامتی بدن

خواص ریشه پنیرک پف نبات
خواص ریشه پنیرک پف نبات

ریشه پنیرک پف نبات (به انگلیسی :Marshmallow Root) و (نام علمی : Althaea officinalis) گیاهی چند ساله است که بومی اروپا، غرب آسیا و شمال آفریقا است. هزاران سال است که به عنوان یک درمان عامیانه برای درمان بیماری های گوارشی، تنفسی و پوستی استفاده می شود.

قدرت درمانی آن تا حدی به دلیل موسیلاژ موجود در آن است. معمولا به شکل کپسول، تنتور یا دمنوش مصرف می شود. همچنین در محصولات پوستی و شربت های ضد سرفه استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی ریشه پنیرک پف نبات برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای ریشه پنیرک پف نبات برای سلامتی بدن

1. ممکن است به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک کند

محتوای موسیلاژین زیاد ریشه پنیرک پف نبات ممکن است آن را به یک داروی مفید برای درمان سرفه و سرماخوردگی تبدیل کند.

یک مطالعه کوچک در سال 2005 نشان داد که یک شربت گیاهی ضد سرفه حاوی ریشه پنیرک پف نبات در تسکین سرفه های ناشی از سرماخوردگی، برونشیت یا بیماری های دستگاه تنفسی همراه با تشکیل مخاط موثر است. ماده موثره شربت عصاره برگ خشک پیچک بود، همچنین حاوی آویشن و بادیان بود.

در عرض 12 روز همه 62 شرکت کننده بین 86 تا 90 درصد بهبود علائم را تجربه کردند. برای تایید این یافته ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

به نظر می رسد ریشه گل ختمی به عنوان آنزیمی برای شل شدن مخاط و مهار باکتری ها عمل می کند. قرص های حاوی عصاره ریشه پنیرک پف نبات به درمان سرفه های خشک و گلوی تحریک شده کمک می کند.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

هر روز 10 میلی لیتر شربت ضد سرفه ریشه پنیرک پف نبات مصرف کنید. همچنین می توانید چند فنجان دمنوش ریشه پنیرک پف نبات را در طول روز بنوشید.

2. ممکن است به تسکین سوزش پوست کمک کند

اثر ضد التهابی ریشه پنیرک پف نبات ممکن است به تسکین سوزش پوست ناشی از کورک، اگزما و درماتیت کمک کند.

یک بررسی در سال 2013 نشان داد که استفاده از پماد حاوی 20 درصد عصاره ریشه پنیرک پف نبات باعث کاهش سوزش پوست می شود. محققان پیشنهاد کردند که این گیاه سلول های خاصی را تحریک می کند که دارای فعالیت ضد التهابی هستند.

هنگامی که عصاره به تنهایی استفاده می شود نسبت به یک پماد حاوی یک داروی مصنوعی ضد التهابی اثربخشی کمی داشت. با این حال پماد حاوی هر دو ماده دارای فعالیت ضد التهابی بالاتری نسبت به پمادهای هر کدام از آن ها به تنهایی بود.

تحقیقات بیشتری برای تایید و تشریح این یافته ها مورد نیاز است.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

پماد حاوی 20 درصد عصاره ریشه پنیرک پف نبات را 3 بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

نحوه انجام تست پوستی : انجام تست پوستی قبل از استفاده از هر داروی موضعی مهم است. برای انجام این کار مقداری به اندازه سکه را روی قسمت داخلی ساعد خود بمالید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ گونه سوزش یا التهابی را تجربه نکردید استفاده از آن در جای دیگری بی خطر است.

3. ممکن است به بهبود زخم کمک کند

ریشه پنیرک پف نبات دارای فعالیت ضد باکتریایی است که ممکن است آن را در بهبود زخم موثر کند.

نتایج یک مطالعه حیوانی در سال 2015 نشان می دهد که عصاره ریشه پنیرک پف نبات پتانسیل درمان باکتری های گرم مثبت را دارد. این باکتری‌ ها مسئول بیش از 50 درصد عفونت‌ هایی هستند که رخ می‌ دهند و شامل سویه های مقاوم به آنتی‌ بیوتیک هستند.

هنگامی که ریشه پنیرک پف نبات به صورت موضعی بر روی زخم موش استفاده می شود عصاره به طور قابل توجهی بهبود زخم را در مقایسه با کنترل آنتی بیوتیک افزایش می دهد.

تصور می‌ شود که زمان بهبودی را تسریع می‌ کند و التهاب را کاهش می‌ دهد اما تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته‌ ها مورد نیاز است.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

کرم یا پماد حاوی عصاره ریشه پنیرک پف نبات را سه بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

نحوه انجام تست پوستی : انجام تست پوستی قبل از استفاده از هر داروی موضعی مهم است. برای انجام این کار مقداری به اندازه سکه را روی قسمت داخلی ساعد خود بمالید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ گونه سوزش یا التهابی را تجربه نکردید استفاده از آن در جای دیگری بی خطر است.

4. ممکن است سلامت کلی پوست را بهبود بخشد

ریشه پنیرک پف نبات ممکن است برای بهبود ظاهر پوستی که در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار گرفته است استفاده شود. به عبارت دیگر هر کسی که تا به حال در معرض نور خورشید بوده ممکن است از استفاده موضعی از ریشه پنیرک پف نبات سود ببرد.

اگرچه تحقیقات آزمایشگاهی در سال 2016 استفاده از عصاره ریشه پنیرک پف نبات در فرمولاسیون های مراقبت از پوست UV پشتیبانی می کند محققان باید در مورد ترکیب شیمیایی و کاربردهای عملی این عصاره اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

صبح و شب از کرم، پماد یا روغن حاوی عصاره ریشه پنیرک پف نبات استفاده کنید. بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب می توانید آن را بیشتر استفاده کنید.

نحوه انجام تست پوستی : انجام تست پوستی قبل از استفاده از هر داروی موضعی مهم است. برای انجام این کار، مقداری به اندازه سکه را روی قسمت داخلی ساعد خود بمالید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ گونه سوزش یا التهابی را تجربه نکردید استفاده از آن در جای دیگری بی خطر است.

5. ممکن است به عنوان یک مسکن عمل کند

یک مطالعه در سال 2014 به تحقیقاتی اشاره می کند که ریشه پنیرک پف نبات می تواند به عنوان یک مسکن برای تسکین درد عمل کند. این ممکن است ریشه پنیرک پف نبات را به یک انتخاب عالی برای شرایط تسکین دهنده ای تبدیل کند که باعث درد یا سوزش مانند گلودرد می شود.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

2 تا 5 میلی لیتر عصاره ریشه پنیرک پف نبات را 3 بار در روز مصرف کنید.

6. ممکن است به عنوان یک ادرارآور عمل کند

ریشه پنیرک پف نبات به عنوان یک ادرارآور عمل می کند. دیورتیک ها به بدن کمک می کنند تا مایعات اضافی را دفع کنند. این به پاکسازی کلیه ها و مثانه کمک می کند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که عصاره ریشه پنیرک پف نبات می تواند از سلامت کلی دستگاه ادراری حمایت کند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که اثر تسکین‌ دهنده ریشه پنیرک پف نبات می‌ تواند تحریکات داخلی و التهاب دستگاه ادراری را تسکین دهد.

تحقیقات انجام شده در سال 2015 همچنین نشان می دهد که اثر ضد باکتریایی آن ممکن است در درمان عفونت های دستگاه ادراری مفید باشد.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

با افزودن یک فنجان آب جوش به 2 قاشق چای خوری ریشه خشک شده ریشه پنیرک پف نبات می توانید دمنوش تازه درست کنید. همچنین می توانید چای کیسه ای ریشه پنیرک پف نبات بخرید و در طول روز چند فنجان چای بنوشید.

7. ممکن است به هضم غذا کمک کند

ریشه پنیرک پف نبات پتانسیل درمان طیف گسترده ای از بیماری های گوارشی از جمله یبوست، سوزش سر دل و قولنج روده را دارد.

تحقیقات انجام شده در سال 2011 نشان داد که ریشه پنیرک پف نبات مزایای بالقوه ای را در درمان زخم معده در موش ها نشان می دهد. فعالیت ضد زخم پس از مصرف عصاره به مدت یک ماه مشخص شد.

تحقیقات بیشتری برای گسترش این یافته ها مورد نیاز است.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

2 تا 5 میلی لیتر عصاره ریشه پنیرک پف نبات را 3 بار در روز مصرف کنید.

8. ممکن است به ترمیم پوشش روده کمک کند

ریشه پنیرک پف نبات ممکن است به تسکین سوزش و التهاب در دستگاه گوارش کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2010 نشان داد که عصاره های آبی و پلی ساکاریدهای ریشه پنیرک پف نبات را می توان برای درمان غشاهای مخاطی تحریک شده استفاده کرد. تحقیقات نشان می دهد که محتوای موسیلاژ یک لایه محافظ از بافت روی پوشش دستگاه گوارش ایجاد می کند.

ریشه پنیرک پف نبات همچنین ممکن است سلول هایی را که از بازسازی بافت پشتیبانی می کنند تحریک کند. تحقیقات بیشتری برای گسترش این یافته ها مورد نیاز است.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

2 تا 5 میلی لیتر عصاره ریشه پنیرک پف نبات را 3 بار در روز مصرف کنید.

9. ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند

ریشه ریشه پنیرک پف نبات دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند.

تحقیقات انجام شده در سال 2011 نشان داد که عصاره ریشه پنیرک پف نبات با آنتی اکسیدان های استاندارد قابل مقایسه است. اگرچه فعالیت آنتی اکسیدانی قوی را نشان داد تحقیقات بیشتری برای توضیح بیشتر در مورد این یافته ها مورد نیاز است.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

2 تا 5 میلی لیتر عصاره مایع ریشه پنیرک پف نبات را 3 بار در روز مصرف کنید.

10. ممکن است از سلامت قلب حمایت کند

دانشمندان در حال بررسی پتانسیل ریشه پنیرک پف نبات در درمان بیماری های مختلف قلبی هستند.

یک مطالعه حیوانی در سال 2011 اثرات عصاره ریشه پنیرک پف نبات را در درمان لیپمی، تجمع پلاکت‌ ها و التهاب بررسی کرد. این شرایط گاهی با بیماری قلبی عروقی مرتبط هستند.

محققان دریافتند که مصرف عصاره گل به مدت یک ماه تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول HDL دارد و سلامت قلب را ارتقا می دهد. تحقیقات بیشتری برای گسترش این یافته ها مورد نیاز است.

ریشه پنیرک پف نبات را چگونه مصرف کنیم؟

2 تا 5 میلی لیتر عصاره ریشه پنیرک پف نبات مایع را 3 بار در روز مصرف کنید.

عوارض و و مضرات ریشه پنیرک پف نبات

ریشه پنیرک پف نبات به طور کلی به خوبی تحمل می شود. در برخی موارد می تواند باعث ناراحتی معده و سرگیجه شود. شروع با دوز کم و افزایش تدریجی تا رسیدن به دوز کامل می تواند به کاهش خطر عوارض جانبی کمک کند.

مصرف ریشه پنیرک پف نبات با یک لیوان آب نیز می تواند به کاهش خطر عوارض جانبی کمک کند.

شما باید ریشه پنیرک پف نبات را هر بار به مدت چهار هفته مصرف کنید. قبل از شروع مجدد مصرف حتما یک هفته استراحت کنید.

هنگامی که ریشه پنیرک پف نبات به صورت موضعی استفاده شود پتانسیل ایجاد سوزش پوست را دارد. همیشه باید قبل از استفاده یک تست پچ پوستی انجام دهید.

اگر داروهای دیگری را قبل از شروع مصرف ریشه پنیرک پف نبات مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید زیرا مشخص شده است که با لیتیوم و داروهای دیابت تداخل دارد. همچنین می تواند معده را بپوشاند و در جذب سایر داروها اختلال ایجاد کند.

اگر شرایط زیر را دارید از مصرف ریشه پنیرک پف نبات خودداری کنید :

  • باردار یا شیرده هستید
  • دیابت دارید
  • طی دو هفته آینده یک عمل جراحی برنامه ریزی دارید

خلاصه

اگرچه ریشه پنیرک پف نبات به طور کلی برای استفاده بی خطر در نظر گرفته می شود، هنوز باید قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید. این گیاه دارویی به معنای جایگزینی هیچ برنامه درمانی تایید شده توسط پزشک نیست.

با تایید پزشک دوز خوراکی یا موضعی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. شما می توانید با شروع با مقدار کم و افزایش دوز در طول زمان خطر عوارض جانبی را کاهش دهید.

اگر شروع به تجربه هر گونه عوارض جانبی غیر معمول کردید مصرف را قطع کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع : healthline