خواص و مضرات گیاه بلادراک برای سلامتی بدن

خواص و مضرات گیاه بلادراک
خواص و مضرات گیاه بلادراک

بلادراک (به انگلیسی : Bladderwrack) نوعی جلبک دریایی قهوه ای رنگ است که در طب سنتی استفاده می شود.

بلادراک تا 90 سانتی متر رشد می کند و در امتداد سواحل اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام و دریای بالتیک و آب های مختلف در کانادا و ایالات متحده رشد می کند.

طب سنتی قرن‌ ها از بلادراک برای درمان مجموعه‌ ای از بیماری‌ ها مانند کمبود ید، چاقی، درد مفاصل، پیری پوست، مشکلات گوارشی، عفونت دستگاه ادراری و اختلال عملکرد تیروئید از جمله پرکاری تیروئید، کم‌ کاری تیروئید و گواتر استفاده می‌ کنند.

بلادراک سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست و بسیاری از مردم بر این باورند که مواد مغذی بلادراک می تواند مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی گیاه بلادراک برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای بلادراک برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

برای قرن‌ ها، بسیاری از فرهنگ‌ ها از جلبک دریایی بلادراک به‌ عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول خود استفاده می‌ کردند زیرا خواص مغذی قابل توجهی دارد.

بلادراک نوعی جلبک دریایی است که سرشار از ویتامین‌ ها و مواد معدنی مانند کلسیم، ید، منیزیم، پتاسیم، سدیم، روی، و ویتامین‌های A و C است.

همچنین دارای مواد شیمیایی گیاهی بالایی است. این ترکیبات گیاهی که شامل فلوروتانین و فوکوگزانتین می‌ شوند ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کنند.

بلادراک سرشار از فیبر است که می تواند از روده سالم حمایت کند. به ویژه سرشار از آلژینیک اسید و فوکوئیدان است که هر دو دارای خواص ارتقا دهنده سلامتی هستند.

2. عملکرد تیروئید را بهبود می بخشد

بلادراک حاوی سطوح بالایی از ید است، یک عنصر کمیاب که با تولید هورمون های تیروئید تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) از سلامت تیروئید حمایت می کند. این هورمون‌ ها به تنظیم متابولیسم شما کمک می‌ کنند و از رشد مناسب و رشد عصبی حمایت می‌ کنند.

کمبود ید می تواند منجر به کاهش سطح T3 و T4 شود و در نهایت ممکن است باعث عوارض سلامتی مانند گواتر و کم کاری تیروئید شود – بیماری که با علائمی مانند افزایش وزن، خستگی، خشکی پوست و افزایش حساسیت به سرما مشخص می شود.

اگرچه در کشورهای در حال توسعه رایج است اما کم کاری تیروئید ناشی از کمبود ید در ایالات متحده و سایر کشورهای صنعتی نادر است. در عوض کم کاری تیروئید بیشتر به یک بیماری خود ایمنی معروف به تیروئیدیت هاشیموتو مربوط می شود.

علیرغم اینکه بلادراک یک منبع غذایی خوب از ید – یک ماده معدنی است که می تواند از سلامت تیروئید حمایت کند – است اما مصرف مکمل های بلادراک یا خوردن مقادیر زیادی از آن ممکن است مقادیر بیش از حد ید را تامین کند.

اکثر افراد سالم می توانند با خیال راحت ید اضافی را تحمل کنند. با این حال مبتلایان به اختلالات تیروئید مانند پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید باید احتیاط کنند زیرا می تواند منجر به بدتر شدن علائم شود به خصوص اگر کمبود ید علت اصلی این اختلال نباشد.

برای ایمن بودن بهتر است قبل از مصرف مکمل های بلادراک با پزشک خود صحبت کنید.

3. اثرات ضد التهابی دارد

بلادراک سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلوروتانین ها، فوکوگزانتین، آلژینیک اسید، فوکوئیدان ها و ویتامین های A و C است.

به طور خاص فلوروتانین ها و فوکوگزانتین به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی بالا و توانایی در از بین بردن رادیکال های آزاد شناخته شده اند.

رادیکال‌ های آزاد ترکیبات مضری هستند که می‌ توانند به سلول‌ ها آسیب برسانند و منجر به بیماری‌ های مزمن و پیری زودرس شوند.

برخی از مطالعات لوله آزمایش و موش نشان داده‌ اند که جلبک‌ های قهوه‌ ای مانند بلادراک ضد التهابی امیدوار کننده هستند و ممکن است به کاهش رشد تومور، سطح قند خون و خطر بیماری قلبی کمک کنند.

علاوه بر این یک مطالعه بزرگ روی 40707 مرد و 45406 زن نشان داد که با مصرف روزانه جلبک دریایی که حاوی ترکیباتی شبیه به ترکیبات موجود در بلادراک است تا 12 درصد خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

فراتر از این مطالعه و مطالعه دیگری که بهبودهای جزئی را در کنترل قند خون نشان می دهد، آزمایشات انسانی کمی وجود دارد. اگرچه در تئوری بلادراک ممکن است مزایای ضد التهابی داشته باشد اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

4. برای سلامت پوست مفید است

بلادراک به عنوان یک درمان موضعی برای مشکلات پوستی مانند سلولیت، پیری پوست و سوختگی استفاده می شود.

تحقیقات اولیه نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در بلادراک یعنی فوکوئیدان سنتز کلاژن را در پوست تقویت می کند که ممکن است به بهبود ظاهر سلولیت، افزایش التیام پوست و تاخیر در پیری زودرس پوست کمک کند.

در مرحله اول یک مطالعه دو مرحله ای استفاده از عصاره بلادراک بر روی نمونه های پوست منجر به افزایش 228 درصدی در تولید کلاژن شد در مقایسه با هیچ پیشرفتی در گروه کنترل.

در مرحله دوم مخلوطی از عصاره بلادراک و سایر عصاره های جلبک بر روی پوست بالای پای انسان به مدت 12 هفته آزمایش شد. در مقایسه با محصول پلاسبو، مخلوط جلبک منجر به کاهش قابل توجهی در ظاهر سلولیت و ضخامت چربی شد.

سایر مطالعات قدیمی با استفاده از ژل های موضعی حاوی 1 درصد عصاره بلادراک با افزایش تولید کلاژن همراه بود.

همچنین محتوای آنتی اکسیدانی بالای مثانه با تجزیه کمتر کلاژن و الاستین در هنگام استفاده بر روی نمونه های پوست انسان مرتبط است. جلوگیری از تجزیه کلاژن و الاستین برای جوان ماندن پوست مهم است.

با وجود این نتایج مطالعات طولانی مدت انسانی وجود ندارد. علاوه بر این هیچ تحقیقی از مصرف بلادراک به عنوان یک غذا یا مکمل برای ارتقای سلامت پوست پشتیبانی نمی کند.

عوارض و مضرات بلادراک

اگرچه بلادراک به طور کلی به عنوان بی خطر شناخته می شود اما ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشد.

استفاده از بلادراک روی پوست احتمالا بی خطر است. با این حال از استفاده از آن بر روی زخم ها و بریدگی های باز خودداری کنید و در صورت بروز هر گونه واکنش نامطلوب مانند بثورات پوستی، مصرف آن را قطع کنید.

مانند سایر جلبک های دریایی خوراکی، بلادراک زمانی که در مقادیر کم مصرف شود برای خوردن بی خطر است. با این حال، حاوی سطوح بالایی از ید، نمک و فلزات سنگین است که می تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند به خصوص زمانی که به صورت مکمل مصرف شود.

در یک مورد مردی 60 ساله پس از مصرف مکمل های بلادراک به همراه لیتیوم، دارویی برای درمان اختلال دوقطبی، پرکاری تیروئید را تجربه کرد. پس از قطع بلادراک سطح هورمون تیروئید او به حالت عادی بازگشت.

علاوه بر مبتلایان به اختلالات تیروئید بلادراک ممکن است برای زنان باردار یا شیرده ناامن باشد. تا زمانی که تحقیقات بیشتر در دسترس نباشد، از مصرف مکمل های بلادراک پرهیز کنید و قبل از خوردن یا نوشیدن با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این بلادراک ممکن است با سایر داروها و محصولات گیاهی مانند رقیق کننده های خون (هپارین، وارفارین)، داروهای ضد آریتمی، داروهای تیروئید، خارمریم، جینکو بیلوبا و ریشه سنبل الطیب تداخل داشته باشد.

قبل از مصرف بلادراک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مصرف روزانه بلادراک

بلادراک به اشکال مختلف موجود است.

می‌توانید بلادراک خشک، پودر شده یا کپسوله شده را به صورت آنلاین یا در برخی از فروشگاه‌ های مواد غذایی سالم خریداری کنید. به صورت چای نیز موجود است.

به دلیل تحقیقات محدود، هیچ توصیه ی استانداردی برای مصرف روزانه بلادراک وجود ندارد. با این حال بیشتر مکمل های بلادراک در دوزهای 500 میلی گرمی عرضه می شوند.

برای تهیه چای بلادراک، یک کیسه چای را به مدت 4 تا 5 دقیقه در 236 میلی لیتر آب داغ دم کنید. متناوبا 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) از بلادراک خشک شده را به آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بجوشد.

تا زمانی که تحقیقات ایمنی بیشتری در دسترس نباشد، بهتر است مصرف خود را به بیش از 2 فنجان (500 میلی لیتر) در روز محدود کنید تا از مصرف بیش از حد ید و سایر مواد فعال موجود در بلادراک جلوگیری کنید.

خلاصه

بلادراک یک جلبک دریایی قهوه ای خوراکی است که قرن ها به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می شود. بلادراک به صورت خشک، پودر، چای یا مکمل موجود است.

علیرغم بسیاری از ادعاهای بهداشتی، تحقیقات محدودی از بلادراک به عنوان یک درمان موثر برای برخی بیماری ها مانند چاقی، درد مفاصل، باروری و عفونت های دستگاه ادراری حمایت می کند.

با این حال محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن ممکن است هنگام مصرف خوراکی التهاب را کاهش دهد و همچنین با افزایش تولید کلاژن در صورت استفاده موضعی سلامت پوست را افزایش دهد.

با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

با توجه به محتوای بالای ید بلادراک، افراد مبتلا به اختلالات تیروئید و کسانی که از داروهای خاصی استفاده می کنند باید از آن اجتناب کنند، مگر اینکه متخصص بلادراک به آن ها توصیه کند. به دلیل کمبود اطلاعات ایمنی برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود.

همچنین بخوانید : خواص جلبک واکامه

منبع : healthline