7 خاصیت شگفت انگیز چای لیندن برای سلامتی بدن

خواص چای لیندن
خواص چای لیندن

چای لیندن (به انگلیسی : Linden Tea) برای صدها سال به دلیل خواص آرام بخش قوی آن مورد توجه بوده است.

چای لیندن از گل ها، برگ ها و پوست درخت تیلیا گرفته شده است که معمولا در مناطق معتدل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا رشد می کند.

چای لیندن در طب عامیانه در فرهنگ های مختلف برای تسکین فشار خون بالا، آرامش اضطراب و بهبود هضم غذا استفاده شده است.

برای تهیه چای لیندن گل ها، برگ ها و پوست درخت تیلیا را می جوشانند یا دم می کنند. به طور جداگانه این اجزا برای اهداف دارویی مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی چای لیندن برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای چای لیندن برای سلامتی بدن

1. ممکن است باعث آرامش شود

گل های شیرین چای لیندن در طب عامیانه برای تقویت آرامش و تسکین علائم اضطراب استفاده شده است و به نظر می رسد برخی از مطالعات این ادعاها را تایید می کنند.

یک مطالعه روی موش ها نشان داد که عصاره جوانه های درخت تیلیا، دارای خواص آرام بخش قوی است.

محققان به این نتیجه رسیدند که این عصاره لیندن فعالیت گابا آمینوبوتیریک اسید (GABA) را تقلید می کند، یک ماده شیمیایی مغز که تحریک پذیری در سیستم عصبی انسان را مهار می کند.

بنابراین چای لیندن ممکن است با عمل کردن مانند گابا آمینوبوتیریک اسید باعث آرامش شود. با این حال تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانید دقیقا چگونه این اتفاق می افتد.

2. ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند

التهاب مزمن می تواند در ایجاد بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع 2 و سرطان نقش داشته باشد.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با التهاب کمک می کنند و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهند. فلاونوئیدها نوعی آنتی اکسیدان در گل های تیلیا هستند، در حالی که تیلیروزید، کوئرستین و کائمفرول به طور خاص در جوانه های آن یافت می شوند.

تیلیروزید یک آنتی اکسیدان قوی است که با از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن شما عمل می کند. رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب اکسیداتیو شوند که می تواند منجر به التهاب شود.

کائمفرول ممکن است با التهاب مبارزه کند. به علاوه برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است خواص مبارزه با سرطان را ارائه دهد.

از آنجایی که میزان این آنتی اکسیدان ها ممکن است بسته به نام تجاری و ترکیب چای متفاوت باشند، تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان مصرف چای لیندن برای کاهش التهاب مورد نیاز است.

3. ممکن است درد خفیف را کاهش دهد

درد مزمن میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در سال 2016، 20 درصد از بزرگسالان ایالات متحده آن را تجربه کردند. جالب توجه است برخی از آنتی اکسیدان های موجود در چای لیندن ممکن است درد را کاهش دهند.

یک مطالعه نشان داد که دادن 100 میلی‌ گرم تیلیروزید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به موش‌ های دارای پنجه‌ های متورم و دردناک، علائم آن ها را به ترتیب نزدیک به 27 درصد و 31 درصد کاهش داد.

مطالعه 8 هفته ای دیگر روی 50 زن مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد که مکمل 500 میلی گرمی کوئرستین – آنتی اکسیدان موجود در چای لیندن – به طور قابل توجهی علائم درد و نشانگرهای التهاب را بهبود می بخشد.

با این حال به خاطر داشته باشید که 500 میلی گرم کوئرستین بسیار زیاد است. بزرگسالان در ایالات متحده به طور متوسط روزانه 10 میلی گرم از این آنتی اکسیدان را مصرف می کنند، اگرچه این میزان بسته به رژیم غذایی متفاوت است و 80 میلی گرم در روز به عنوان یک میزان بالا در نظر گرفته می شود.

مقدار کوئرستین یا سایر فلاونوئیدها در چای لیندن بسته به نام تجاری و نسبت جوانه ها، برگ ها و پوست در یک ترکیب خاص بسیار متفاوت است.

در نتیجه غیرممکن است که بدانید چه مقدار از این آنتی اکسیدان ها را در یک فنجان چای دریافت می کنید. تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان این نوشیدنی برای تسکین درد مورد نیاز است.

4. ممکن است اثرات ادرارآور داشته باشد

پوست داخلی درخت تیلیا با اثرات ادرارآور و معرق همراه بوده است. دیورتیک ماده ای است که بدن شما را تشویق می کند تا مایعات بیشتری دفع کند، در حالی که معرق ماده ای است که برای خنک کردن تب با افزایش عرق کردن استفاده می شود.

چای لیندن در طب عامیانه برای افزایش عرق کردن و درمان سرفه هنگام ابتلا به بیماری جزئی مانند سرماخوردگی استفاده شده است.

در آلمان 1 تا 2 فنجان (235 تا 470 میلی‌ لیتر) چای لیندن در هنگام خواب برای استفاده به عنوان دمنوش افزایش دهنده عرق در بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال تایید شده است.

این اثرات ممکن است ناشی از ترکیبات گیاهی چای لیندن به ویژه کوئرستین، کائمفرول و پی کوماریک اسید باشد. در حال حاضر شواهد علمی که مستقیما چای لیندن و خواص شیمیایی آن را با اثرات دیورتیک مرتبط می کند کافی نیست.

بخش عمده ای از داده های موجود در مورد این ارتباط حکایتی است و به قرون وسطی باز می گردد. بنابراین این مزیت سلامتی ادعایی نیازمند بررسی بیشتر است.

5. با کاهش فشار خون مرتبط است

برخی از اجزای گیاهی موجود در چای لیندن مانند تیلیروزید، روتوزید و کلروژنیک اسید باعث کاهش فشار خون بالا می شوند.

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که تیلیروزید، آنتی اکسیدان موجود در چای لیندن، بر کانال های کلسیم در قلب تاثیر می گذارد. کلسیم در انقباضات عضلانی قلب شما نقش دارد.

در یک مطالعه موش ها با دوزهای 1، 5 و 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تیمار شدند و به عنوان پاسخ فشار خون سیستولیک کاهش یافت.

این ممکن است به توضیح اینکه چرا چای لیندن برای کاهش فشار خون در طب عامیانه استفاده شده است کمک کند.

با این حال این اثر هنوز به طور کامل درک نشده است و نیاز به بررسی علمی بیشتری دارد. چای لیندن هرگز نباید جایگزین داروهای قلب شود.

6. ممکن است به خواب بهتر کمک کند

کیفیت و مدت خواب به طور قابل توجهی بر سلامت شما تاثیر می گذارد.

چای لیندن در طب عامیانه برای بهبود خواب استفاده می شود. ترکیبات گیاهی آن دارای خواص آرام بخش قوی هستند که ممکن است باعث آرامش و خواب بهتر شوند.

یک مطالعه روی موش ها نشان داد که عصاره درخت تیلیای مکزیکی باعث آرامش می شود. محققان معتقدند که این عصاره سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار قرار می دهد و باعث خواب آلودگی می شود.

با این حال تحقیقات بیشتری برای کشف رابطه بین چای لیندن و خواب مورد نیاز است.

7. دستگاه گوارش شما را آرام می کند

مانند هر چای داغی، چای لیندن گرمای ملایم و آبرسانی را برای بدن ارائه می دهد. هر دو این مزایا دستگاه گوارش شما را آرام می کنند زیرا آب می تواند به حرکت غذا در روده شما کمک کند. طب عامیانه استفاده از چای لیندن را در مواقع ناراحتی معده تبلیغ می کند.

در یک مطالعه کوچک در کودکان مبتلا به اسهال مقاوم به آنتی بیوتیک، تیلیروزید خواص ضد باکتریایی قوی نشان داد. در حالی که این آنتی اکسیدان از گل دیگری استخراج شده است اما در چای لیندن نیز یافت می شود.

با این حال هیچ مدرکی مستقیما ترکیبات موجود در چای لیندن را با توانایی تسکین دستگاه گوارش تحریک‌ شده مرتبط نمی‌ داند.

روش های استفاده از چای لیندن در رژیم غذایی

افزودن چای لیندن به رژیم غذایی آسان است. با توجه به اینکه چای لیندن می تواند باعث آرامش و خواب شود ممکن است ایده خوبی باشد که قبل از خواب یک فنجان چای لیندن بنوشید. می توانید به تنهایی یا با یک تکه لیموترش و مقداری عسل از آن لذت ببرید.

حتی می توانید چند چای کیسه ای را در طول شب در آب با دمای اتاق خیس کنید و در تابستان آن را به عنوان چای سرد بنوشید.

در صورت امکان ایده خوبی است که برگ های چای خود را بدون کیسه خیس کنید. مطالعات نشان داده اند که این به حفظ بیشتر آنتی اکسیدان های آن ها کمک می کند.

عوارض و مضرات چای لیندن

گفته می شود که مصرف متوسط، که به عنوان 2 تا 4 گرم از مخلوط چای در روز تعریف می‌ شود، بی‌ خطر است. با این حال شما نباید چای لیندن را بیش از حد بنوشید.

یک لیوان معمولی 235 میلی لیتری چای لیندن حاوی حدود 1.5 گرم برگ های چای لیندن است. با این حال مقداری تنوع در میزان مصرف شما پس از اضافه کردن آب داغ وجود دارد. ایده خوبی است که در صورت نیاز مصرف خود را به بیش از 3 فنجان در روز محدود کنید.

اگرچه به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما اگر به لیندن یا گرده آن حساسیت دارید، از مصرف چای خودداری کنید.

ایمنی در کودکان و زنان باردار یا شیرده

بی خطر بودن چای لیندن در زنان باردار یا شیرده ناشناخته است. بنابراین نوشیدن این چای در این شرایط توصیه نمی شود.

ایمنی چای لیندن در کودکان نیز آزمایش نشده است بنابراین برای استفاده منظم در این جمعیت توصیه نمی شود.

استفاده طولانی مدت با بیماری قلبی مرتبط است

چای لیندن و سایر محصولات مشتق شده از خانواده درخت تیلیا نباید توسط افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند استفاده شود.

استفاده مکرر و طولانی مدت در موارد نادر با بیماری قلبی و آسیب مرتبط است.

به همین دلیل بهتر است آن را در حد اعتدال بنوشید. کسانی که بیماری قلبی یا سایر مشکلات قلبی دارند باید قبل از مصرف منظم این چای با پزشک خود صحبت کنند.

می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد

افرادی که داروهای حاوی لیتیوم مصرف می کنند نباید چای لیندن بنوشند زیرا این نوشیدنی می تواند نحوه دفع این عنصر را از بدن شما تغییر دهد. این چای می تواند بر دوز تاثیر بگذارد و ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد.

از آنجایی که چای لیندن ممکن است باعث دفع مایعات شود از مصرف آن با سایر دیورتیک ها برای جلوگیری از کم آبی بدن خودداری کنید.

خلاصه

چای لیندن از درخت تیلیا به دست می آید و صدها سال است که در طب عامیانه استفاده می شود. اگرچه گل‌ های درخت تیلیا بسیار ارزشمند هستند، پوست و برگ‌ های آن را نیز می‌ توان برای تهیه نوشیدنی خوشمزه و معطر خیس کرد.

نوشیدن چای لیندن ممکن است باعث آرامش شود، به مبارزه با التهاب کمک کند، درد را کاهش دهد و سلامت دستگاه گوارش شما را بهبود بخشد.

با این حال افرادی که از برخی داروها استفاده می کنند، کسانی که مشکلات قلبی دارند و زنان باردار یا شیرده باید از مصرف آن اجتناب کنند. بهتر است این چای را در حد اعتدال و نه هر روز بنوشید.

افزودن چای لیندن به رژیم غذایی آسان است. برای اینکه بیشترین بهره را ببرید حتما لیندن را به عنوان یک چای دم کنید.

همچنین بخوانید : خواص چای آبی چیست؟

منبع : healthline