خواص و مضرات دانه و روغن کتان برای دوران بارداری چیست؟

خواص دانه و روغن کتان برای زنان باردار
خواص دانه و روغن کتان برای زنان باردار

دانه کتان و روغن دانه کتان چیست؟

دانه کتان (بذر کتان) از گیاه کتان به دست می آید. این گیاه گلدار عملکردهای متعددی دارد از جمله مصارف تجاری مانند الیاف کتان و تولید رنگ.

می توانید دانه ها را به اشکال مختلف مصرف کنید. دانه کتان می تواند به روش های زیر استفاده شود :

  • دانه کامل کتان
  • دانه های آسیاب شده
  • روغن دانه کتان

دانه‌ های کتان سرشار از فیبر و پروتئین هستند و آن‌ ها را به یک انتخاب فوق‌ العاده محبوب برای افرادی تبدیل می‌ کند که می‌ خواهند سلامت کلی خود را بهبود بخشند.

طبق یک بررسی در سال 2014 آن ها برای کاهش یبوست محبوب هستند. مطالعات همچنین نشان داده‌ اند که دانه‌ های کتان ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کنند.

به همین ترتیب یک بررسی در سال 2015 دانه کتان را با کاهش فشار خون مرتبط دانست و در بررسی سال 2017 نشان داد که به کاهش وزن برای افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از 27 دارند کمک می کند.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص بذر کتان و روغن کتان برای زنان باردار و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن در دوران بارداری می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا مصرف دانه کتان و روغن کتان در بارداری ایمن هستند؟

پاسخ های متناقضی برای این سوال وجود دارد. در ایالات متحده اغلب به افراد باردار گفته می شود که از مصرف دانه کتان به هر شکلی خودداری کنند.

در کانادا مصرف دانه‌ های کتان به‌ صورت کامل یا آسیاب شده بی‌ خطر تلقی می‌ شود البته تا زمانی که این کار را در حد اعتدال انجام دهند. اگر از استانداردهای کانادایی پیروی می کنید کارشناسان توصیه می کنند که بیش از 45 گرم دانه کتان در روز مصرف نکنید.

بنابراین اگر مطمئن نیستید بهتر است برای راهنمایی یا گزینه های جایگزین با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

مانند بسیاری از غذاها و مکمل‌های دیگر وقتی صحبت از تاثیر بر بارداری می‌ شود تحقیقات در مورد اثرات نامطلوب به دلایل اخلاقی محدود است.

در نتیجه حتی منبع معتبر مؤسسه ملی بهداشت (NIH) اذعان می کند که تحقیقات در مورد تاثیر دانه کتان به صورت کامل یا آسیاب شده در افراد باردار یا شیرده ناچیز است.

بنابراین نمی تواند به طور قطعی بگوید که باید به طور کامل از آن اجتناب کرد. سایر متخصصان توصیه می کنند برای شروع مصرف دانه کتان تا بعد از سه ماهه اول صبر کنید.

اما بیشتر آن ها موافقند که روغن دانه کتان – به هر مقدار – در دوران بارداری بی خطر نیست.

اگر قبلا روغن دانه کتان را به طور منظم مصرف می‌ کردید بهتر است به جای آن از دانه کتان کامل یا آسیاب شده استفاده کنید. این روغن با زایمان های زودرس مرتبط است به خصوص زمانی که در دو سه ماهه آخر مصرف شود.

همچنین این روغن در دوران بارداری نباید به صورت موضعی استفاده شود.

آیا مصرف زیاد دانه و روغن کتان خطرناک است؟

مهم است که توضیح داده شود اکثر مطالعات در مورد اثرات نامطلوب دانه کتان بر بارداری – و افزایش خطر عدم تعادل هورمونی در فرزندان آن ها – به آزمایش‌ های انجام شده بر روی موش‌ ها محدود می‌ شود.

این دلیل اصلی متناقض بودن توصیه ها برای مصرف دانه کتان در دوران بارداری است.

با این حال چندین مطالعه انجام شده بر روی موش‌ ها نشان داد که مصرف بیش از حد دانه کتان در دوران بارداری یا شیردهی باعث افزایش سطوح هورمونی می‌شود و بعدا خطر ابتلا به سرطان سینه را در فرزندان موش‌ ها افزایش می‌ دهد.

با این حال به خاطر داشته باشید که هر اتفاقی که برای سایر حیوانات می افتد قطعا برای انسان ها نیز اتفاق نمی افتد و از آنجایی که مطالعات کمی بر روی انسان‌ ها انجام شده است نمی‌ توانیم به طور خودکار فرض کنیم که افراد همان اثرات را تجربه خواهند کرد.

فواید و مزایای دانه کتان برای زنان باردار

یکی از بزرگترین فواید دانه کتان این است که منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است. امگا 3 موجود در دانه کتان به طور خاص با نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) شناخته می شود.

در حالی که همه به امگا 3 نیاز دارند این امگا 3 به ویژه زمانی که باردار هستید بسیار مفید است. در دوران بارداری امگا 3 به رشد مغز کودک کمک می کند که به ویژه در سه ماهه اول ضروری است.

اگرچه امگا 3 موجود در دانه کتان با آن هایی که در اکثر ماهی های بی خطر برای بارداری یافت می شود متفاوت است اما اگر نگران اثرات نامطلوب آن هستید این تنها منبع امگا 3 (ALA) گیاهی نیست که در دسترس شماست و منابع دیگر عبارتند از اسفناج و کلم کیل.

انواع ماهی های سرشار از امگا 3 عبارتند از :

  • ساردین
  • ماهی آب شور
  • ماهی خال خالی
  • ماهی سالمون
  • قزل آلا
  • میگو

دانه کتان یک تنظیم کننده عالی برای سطح قند خون است – نگرانی جدی برای برخی افراد در دوران بارداری.

همچنین بر اساس یک بررسی در سال 2011 دانه ها ممکن است به مدیریت یبوست در دوران بارداری نیز کمک کنند.

عوارض و مضرات دانه کتان برای دوران بارداری

دانه کتان می تواند باعث مشکلات گوارشی شود. این زمانی اتفاق می‌ افتد که دانه‌ های کتان غنی از فیبر مصرف می‌ کنید اما مایعات کافی برای کمک به هضم نمی‌ نوشید.

علائم رایجی که نشان می دهد در هنگام مصرف دانه کتان به اندازه کافی آب نمی نوشید عبارتند از :

  • نفخ
  • اسهال
  • گاز
  • ناراحتی معده

اما اینها عوارض جانبی هستند که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد نه فقط در دوران بارداری.

مصرف همزمان دانه کتان با برخی داروها منع مصرف دارد. این بدان معنی است که می تواند تاثیر منفی بر نحوه رفتار برخی داروها پس از مصرف آن ها بگذارد.

به طور خاص دانه کتان می تواند با داروهای قلبی عروقی و دیابت واکنش منفی نشان دهد. این ممکن است منجر به مواد زیر شود :

  • کاهش لخته شدن
  • سطح قند خون پایین
  • فشار خون پایین

همچنین دانه کتان خام نسبت به دانه کتان پخته شده تاثیر منفی بیشتری دارد. به صورت خام بذر کتان حاوی مقادیر کمی از ترکیبات سیانید است. هنگامی که پخته می شود آن ترکیبات شکسته شده و بی ضرر می شوند.

درست مانند بارداری، توصیه ها برای شیردهی به دلیل تحقیقات محدود در مورد این موضوع تا حدودی متناقض هستند.

در حالی که در مورد خود دانه کتان اتفاق نظر وجود ندارد، روغن دانه کتان را نباید تا زمانی که کودک خود را از شیر گرفته اید مصرف کنید.

خلاصه

انتخاب مصرف دانه کتان در دوران بارداری به سطح راحتی شما بستگی دارد.

با توجه به موضع‌گیری‌ های غیرقطعی و متناقض در جوامع پزشکی و علمی در مورد مصرف دانه کتان در دوران بارداری، شاید بهتر باشد که احتیاط کنیم.

اجتناب از روغن دانه کتان غلیظ در بارداری و شیردهی عاقلانه است.

اگر قبل از بارداری دانه کتان خورده اید توصیه می کنیم قبل از ادامه مصرف آن در دوران بارداری با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن کتان برای دیابت چیست؟

منبع : healthline