انواع گل های طبیعی خوراکی کدامند؟

گل های طبیعی خوراکی
گل های طبیعی خوراکی

گل های خوراکی در بسیاری از سبک های مختلف آشپزی استفاده می شوند و در منوهای غذایی در سراسر جهان یافت می شوند.

خوردن همه گل‌ ها بی‌ خطر نیست اما گل‌ هایی هستند که می‌ توانند طعم و رنگ بی‌ نظیری را به بسیاری از غذاها از جمله سالاد، سس، نوشیدنی و خوراکی‌ ها اضافه کنند. برخی از آن ها حتی ممکن است فواید سلامتی داشته باشند.

در ادامه ی این مقاله با خواص دارویی و درمانی انواع گل های خوراکی برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

نام انواع گل های خوراکی

1. گل ختمی

گل های ختمی شکوفه های بزرگ و آراسته ای تولید می کنند که معمولا در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان رشد می کنند.

صدها گونه ختمی وجود دارد اما محبوب ترین نوع خوراکی آن به نام چای ترش شناخته می شود.

گل های ختمی می توانند به قطر 15 سانتی متر رشد کنند و در طیف گسترده ای از رنگ ها از جمله قرمز، سفید، زرد و سایه های مختلف صورتی یافت می شوند.

اگرچه گاهی اوقات برای اهداف کاملا زینتی رشد می کند اما ختمی به دلیل کاربردهای آشپزی و دارویی نیز به خوبی شناخته شده است.

می‌ توانید گل را مستقیما از گیاه بخورید اما معمولا از آن برای تهیه چای، مربا یا سالاد استفاده می‌ شود. بسیاری از فرهنگ ها دمنوش ختمی را به دلیل خواص دارویی آن می نوشند.

برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که ختمی ممکن است به کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه چگونه ختمی می‌ تواند از سلامت قلب حمایت کند، مورد نیاز است.

این چای قرمز روشن است و طعمی ترش و تا حدودی ترش دارد. ممکن است به صورت گرم سرو شود اما به ویژه در یک روز گرم تابستانی روی یخ با طراوت است.

2. گل قاصدک

قاصدک ها به عنوان علف های هرز سرسخت باغ شناخته می شوند. با این حال آن ها به عنوان یک گل خوراکی بسیار مغذی هم شناخته می شوند.

قاصدک ها شکوفه های کوچکی دارند – تقریبا 2 تا 4 سانتی متر قطر – با تعداد زیادی گلبرگ ریز و زرد روشن. آن ها ترکیبات گیاهی مختلفی را عرضه می کنند که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند.

جالب اینجاست که گل‌ ها تنها بخشی از قاصدک نیستند که می‌ توان آن را خورد. در واقع از هر قسمت از این به اصطلاح علف هرز می توان لذت برد – از جمله ریشه، ساقه و برگ های آن.

گزینه های بی پایانی برای خوردن قاصدک وجود دارد. گل ها را می توان به صورت خام یا به تنهایی یا در سالاد ریخت، آن ها را می توان سرخ کرد یا برای تهیه ژله و شراب استفاده کرد.

ریشه ها اغلب برای تهیه چای استفاده می شوند، در حالی که سبزی ها ممکن است به صورت خام به عنوان سالاد یا ساندویچ مصرف شوند. همچنین می‌ توان آن‌ ها را در خورش‌ ها، کاسرول یا هر غذای دیگری که نیاز به سبزی‌ های دلچسب دارد طبخ کرد.

3. اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی گلدار است که در ابتدا در بخش هایی از شمال آفریقا و مدیترانه رشد می کند. این گل های بنفش بسیار کوچک اما فراوان هستند.

اسطوخودوس احتمالا بیشتر به دلیل عطر متمایزش شناخته می شود که به دلیل اثرات آرام بخش آن تحسین شده است.

ترکیب رنگ و عطر، اسطوخودوس را به مواد افزودنی مطلوبی برای انواع غذاها از جمله محصولات پخته شده، دمنوش های گیاهی، ادویه های خشک و مخلوط گیاهان تبدیل می کند.

طعم آن به خوبی با مواد شیرین و شور از جمله مرکبات، انواع توت ها، رزماری، مریم گلی، آویشن و شکلات هماهنگ می شود.

هنگام آشپزی با اسطوخودوس بهتر است از مقدار کمی شروع کنید و به آرامی آن را افزایش دهید تا به طعم دلخواه برسید زیرا می تواند به سرعت بی نظیر شود.

4. پیچ امین الدوله

تقریبا 200 گونه پیچ امین الدوله وجود دارد اما رایج ترین آن ها گونه های ژاپنی و وودبین هستند. شکوفه های معطر، معمولا زرد روشن یا سفید، شهدی را نگه می دارند که می توان مستقیما از گل خورد.

پیچ امین الدوله برای قرن ها برای شیوه های طب سنتی چینی حیاتی بوده است.

گل‌ ها و عصاره‌ های آن‌ ها برای درمان بیماری‌ های التهابی مختلف بلعیده می‌ شوند یا روی پوست اعمال می‌ شوند. با این حال اثربخشی آن به عنوان درمان دارویی برای انسان از نظر علمی ثابت نشده است.

در دنیای آشپزی پیچ امین الدوله بیشتر برای تهیه چای یا یک شربت معطر و خوش طعم استفاده می شود.

می توانید از شربت برای شیرین کردن چای سرد، لیموناد، ماست و شربت یا به عنوان جایگزین شکر در دستور پخت نان استفاده کنید.

در حالی که گل پیچ امین الدوله و شهد آن برای خوردن کاملا بی خطر است، توجه داشته باشید که توت های برخی از گونه ها در صورت مصرف زیاد ممکن است سمی باشند.

5. گل لادن

لادن به دلیل شکوفه های رنگارنگ و طعم منحصر به فرد و خوش طعم آن یکی از غذاهای مورد علاقه آشپزی است.

هم برگ ها و هم گل های لادن خوراکی هستند و ممکن است به صورت پخته یا خام از آن لذت ببرند. آن ها دارای مشخصات طعم فلفلی و کمی تند هستند اگرچه خود شکوفه ها ملایم تر از برگ ها هستند.

گل های قیفی شکل معمولا نارنجی روشن، قرمز یا زرد هستند. آن ها تزیین زیبایی برای کیک، شیرینی و سالاد درست می کنند.

برگ‌ ها گرد و شبیه گل‌ های کوچک هستند. آن ها به اندازه کافی لطیف هستند تا به عنوان سبزی سالاد استفاده شوند یا در پستو مخلوط شوند.

گل لادن نه تنها یک ماده همه کاره و چشم نواز است بلکه مغذی نیز می باشد – حاوی انواع مواد معدنی و ترکیبات تقویت کننده سلامت با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی.

6. گل گاوزبان اروپایی

گل گاوزبان اروپایی گیاهی است که گل های ظریف و ستاره ای شکل تولید می کند. شکوفه ها معمولا آبی هستند اما ممکن است سفید یا صورتی نیز باشند.

در طب گیاهی از گل گاوزبان برای درمان بیماری های جزئی مانند گلودرد یا سرفه استفاده می شود. با این حال تحقیقات انسانی برای حمایت از اثربخشی آن به عنوان یک درمان پزشکی کمیاب است.

در آشپزخانه راه های استفاده از گل گاوزبان اروپایی کم نیست زیرا هم گل ها و هم برگ های آن خوراکی هستند. گل ها اغلب به عنوان طعم کمی شیرین توصیف می شوند که یادآور خیار و عسل است.

گل ها را می توان به صورت تازه در سالاد یا به عنوان چاشنی دسر و کوکتل مصرف کرد – یا ممکن است پخته شده و به سوپ، سس یا ماکارونی پر شده اضافه شود. گل گاوزبان را می توان به عنوان یک غذای جانبی سبزیجات به تنهایی نیز سرو کرد.

7. خرفه پرپهن

خرفه نوعی ساکولنت است که گل‌ های ریز و زرد و برگ‌ های ضخیم و گوشتی تولید می‌ کند که هر دو خوراکی هستند و ممکن است به صورت پخته یا خام مصرف شوند.

از نظر تاریخی خرفه با ارزش تر از علف هرز باغ در نظر گرفته نمی شد. با این حال این گیاه کوچک اخیرا به دلیل محتوای غنی از مواد مغذی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

سرشار از ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدان‌ ها است اما بزرگترین فواید آن به دلیل داشتن محتوای چربی امگا 3 آن است. در واقع خرفه بیش از هر سبزی دیگری در نوع خود امگا 3 بیشتری را تامین می کند.

گل ها و برگ های خرفه را می توان به صورت خام در بسیاری از سالادها و ساندویچ ها سرو کرد. همچنین ممکن است آن ها را با سبزیجات دیگر به عنوان غذای جانبی سرخ کرده یا بخارپز کنید یا به سوپ های مورد علاقه تان اضافه کنید. حتی ممکن است این گیاه را به صورت کوبیده و سرخ شده امتحان کنید.

8. گل رز

بیش از 150 گونه گل رز تقریبا در هر اندازه و رنگ قابل تصوری موجود است. بهترین بخش این است که همه آن ها خوراکی هستند. با این حال همه ی انواع گل رز طعم یکسانی ندارند.

یک قانون خوب برای انتخاب یک گل رز خوش طعم این است که اگر بوی خوشی داشته باشد، احتمالا طعم خوبی نیز خواهد داشت. با این حال فقط گلبرگ ها را بخورید زیرا برگ ها و ساقه ها یک میان وعده خوش طعم نیستند.

گلبرگ های رز طعمی بسیار معطر، گلی و کمی شیرین دارند. آن ها را می توان به صورت خام خورد، با میوه های مختلف یا سالادهای سبز مخلوط کرد یا خشک کرد و به گرانولا یا گیاهان مخلوط اضافه کرد.

گلبرگ‌ های گل رز تازه را می‌ توان مخلوط کرد و به مایع اضافه کرد تا نوشیدنی‌ ها، مرباها و ژله‌ های گل رز تهیه شود. گلبرگ های خرد شده گل رز که به شکر یا کره اضافه می شود، رنگ منحصر به فردی به مواد معمولی می دهد.

مانند بسیاری از گل های خوراکی دیگر، گل رز ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات خاصی در گل رز ممکن است در کاهش اضطراب و تقویت آرامش نقش داشته باشد.

9. شکوفه کدو

اگر تا به حال کدوی تابستانی را در باغ خود پرورش داده اید، احتمالا از گل های ظریف آن آگاه هستید. با این حال ممکن است ندانید که این گل ها به اندازه خود کدو قابل خوردن هستند.

اگرچه این شکوفه ها روی همه انواع کدوهای تابستانی شکل می گیرند اما محبوب ترین آن ها از کدو سبز است. گل های کدو سبز زرد روشن با شکل زنگی بلند و گرد هستند.

این گل ها را می توان به صورت خام به عنوان چاشنی یا خرد شده و به سالاد اضافه کرد. اگر احساس لذت می کنید یک گزینه خوشمزه دیگر این است که شکوفه ها را با پنیرهای گیاهی پر کنید و آن ها را سرخ کنید یا بپزید.

برای لذت بردن از خوردن گل ها مجبور نیستید برداشت کدو حلوایی خود را قربانی کنید. فقط شکوفه های ماده می توانند به کدو تبدیل شوند بنابراین برای اطمینان از برداشت کامل گل های نر را بخورید.

گل های نر ساقه بلند و نازکی دارند و معمولا در اطراف لبه های بیرونی گیاه رشد می کنند. گل‌ های ماده تمایل دارند به مرکز گیاه رشد کنند و میوه‌ ای کوچک و پیازی در پایه شکوفه، جایی که به ساقه می‌ رسند، دارند.

10. بنفشه دورگه

بنفشه های دورگه بسیار زیبا و در عین حال خوشمزه هستند.

بنفشه های دورگه شکوفه های کوچکی دارند که قطر آن ها حدود 5 تا 8 سانتی متر است. آن ها در رنگ های زیادی وجود دارند اما رنگ های بنفش، آبی و زرد رایج ترین هستند.

آن ها دارای پنج گلبرگ روی هم هستند با یک ناحیه تیره در مرکز که شبیه لکه جوهر است.

به طور معمول بنفشه های دورگه طعم ملایم، تازه و کمی گلی دارند – اگرچه بسته به نوع آن طعم متفاوت است.

از آنجایی که بنفشه های دورگه می توانند تنوع رنگ زیادی داشته باشند، افزودنی های تزئینی عالی برای دسرها مانند شیرینی ها، کیک ها و کلوچه ها ایجاد می کنند.

برای آماده‌ سازی ساده‌ تر، بنفشه های دورگه را می‌ توان ریز خرد کرد و به یک سالاد سبز ساده اضافه کرد تا رنگ و بافتی زنده پیدا کند.

علاوه بر اینکه بنفشه دورگه یک افزودنی منحصر به فرد برای یک وعده غذایی است همچنین منبعی غنی از چندین ترکیب گیاهی قوی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

11. بابونه

بابونه یک گیاه گلدار است که قرن ها در آشپزی و طب سنتی استفاده می شود. از نظر دارویی بابونه اغلب برای کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب مصرف می شود.

گل ها طعم کمی شیرین و خاکی به غذاهایی که با آن ها طبخ می شوند می دهند.

اکثر دستور العمل ها به گرم کردن گل ها در یک مایع برای استخراج طعم و ترکیبات زیست فعال آن ها نیاز دارند. برگ ها و گل ها معمولا ابتدا خشک می شوند اما می توان از آن ها به صورت تازه استفاده کرد.

بابونه در حالی که اغلب برای دمنوش بابونه استفاده می شود، شکوفه ها می توانند شربت یا سایر دمنوش ها را برای محصولات پخته شده، اسموتی ها یا دسرها نیز تهیه کنند.

خلاصه

اگرچه ممکن است عادت داشته باشید که گل ها را فقط به عنوان یک شی تزئینی ببینید، اما می توانید بسیاری از آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا رنگ و بافتی متفاوت داشته باشید.

علاوه بر این بسیاری از گل های خوراکی مغذی هستند و حاوی آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ضد التهابی هستند که می توانند از سلامت شما حمایت کنند.

می توانید آن ها را به صورت خام سرو کنید، با سبزیجات بپزید، به عنوان میان وعده سرخ کنید یا روی دسرهایتان قرار دهید.

منبع : healthline