خواص شگفت انگیز جوانه آفتابگردان برای سلامتی بدن

خواص جوانه آفتابگردان
خواص جوانه آفتابگردان

جوانه آفتابگردان (به انگلیسی : Sunflower Sprouts) یکی از انواع جوانه های مغذی و منبع خوبی از چربی‌ های سالم، فیبر، پروتئین و آهن و همچنین منبع غلیظی از کالری است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی جوانه آفتابگردان برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای جوانه آفتابگردان برای سلامتی بدن

1. منبع کالری است

جوانه آفتابگردان مانند دانه ای که از آن جوانه می زند، کالری بالایی دارد. 1/4 فنجان جوانه آفتابگردان حاوی 190 کالری است، در حالی که همان مقدار تخمه آفتابگردان حاوی 204 کالری می باشد.

مصرف کالری بیشتر از آنچه می سوزانید منجر به افزایش وزن می شود. بر اساس دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها در سال 2010 بسیاری از آمریکایی ها در حال حاضر بیش از آنچه نیاز دارند کالری مصرف می کنند.

2. منبع خوب کربوهیدرات، چربی و پروتئین است

بیشتر کالری موجود در جوانه آفتابگردان از محتوای چربی آن ناشی می شود به همین دلیل است که منبع غنی از کالری است.

1/4 فنجان جوانه آفتابگردان حاوی 16 گرم چربی کل، 2 گرم چربی اشباع شده، 8 گرم چربی غیراشباع چندگانه، 6 گرم چربی تک غیراشباع، 6 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر و 6 گرم پروتئین است.

در حالی که جوانه های آفتابگردان دارای چربی بالایی هستند عمدتا حاوی چربی های غیراشباع سالم هستند. به گفته انجمن قلب آمریکا مصرف بیشتر چربی‌ های چندگانه غیراشباع و تک غیراشباع به جای چربی‌ های اشباع شده ممکن است به کنترل سطح کلسترول کمک کند.

3. کلسیم و آهن دارد

جوانه‌ های آفتابگردان منبع خوبی از آهن هستند و می‌ توانند به شما در تامین نیاز روزانه‌ تان به کلسیم کمک کنند.

1/4 فنجان جوانه آفتابگردان 8 درصد از نیاز روزانه آهن – معادل 1.4 میلی گرم و 2 درصد از نیاز روزانه برای کلسیم – معادل 20 میلی گرم را تامین می کند.

هم آهن و هم کلسیم از مواد مغذی با اهمیت هستند. دستورالعمل رژیم غذایی 2010 می گوید که بسیاری از زنان در سنین باروری و همچنین دختران نوجوان دچار کمبود آهن هستند و گنجاندن جوانه آفتابگردان در رژیم غذایی آن ها ممکن است به افزایش مصرف آن ها کمک کند.

عوارض و مضرات جوانه آفتابگردان

برخی از مارک های جوانه آفتابگردان ممکن است حاوی نمک باشند که محتوای سدیم آن را افزایش می دهد.

طبق دستورالعمل های غذایی، رژیم غذایی آمریکایی در حال حاضر سرشار از سدیم است. مصرف بیش از حد سدیم در رژیم غذایی خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

برچسب ها را بخوانید و به دنبال جوانه های آفتابگردان بدون نمک باشید. در حالت ایده آل باید مصرف کلی سدیم خود را به کمتر از 2300 میلی گرم در روز یا کمتر از 1500 میلی گرم در صورتی که فشار خون بالا دارید، بالای 50 سال سن دارید یا تبار آمریکایی آفریقایی دارید، محدود کنید.

همچنین بخوانید : خواص تخمه آفتابگردان چیست؟

منبع : livestrong