7 خاصیت شگفت انگیز فندق افسونگر برای سلامتی بدن

خواص فندق افسونگر
خواص فندق افسونگر

فندق افسونگر (به انگلیسی : Witch Hazel) یک قابض با خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است. از جمله کاربردهای آن می توان به تسکین التهاب و مبارزه با آکنه اشاره کرد.

فندق افسونگر گیاهی با خواص دارویی قوی است که می توان از آن به طرق مختلف استفاده کرد.

گونه های زیادی از فندق افسونگر وجود دارد اما گونه ی Hamamelis virginiana – درختچه بومی آمریکای شمالی – بیشتر در طب عامیانه در ایالات متحده استفاده می شود. از برگ ها و پوست آن دمنوش و پماد درست می شود.

فندق افسونگر که اغلب روی پوست و پوست سر استفاده می شود به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب و تسکین پوست های حساس به طور گسترده ای شناخته شده است.

همچنین می توان آن را به دمنوش های گیاهی اضافه کرد و به صورت خوراکی در مقادیر کم به عنوان یک درمان طبیعی برای سایر بیماری ها مصرف کرد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی فندق افسونگر برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای فندق افسونگر برای سلامتی بدن

1. التهاب را برطرف می کند

التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که برای محافظت از بدن شما در برابر آسیب و عفونت طراحی شده است. با این حال تصور می شود که التهاب مزمن نقش اصلی در ایجاد برخی بیماری ها دارد.

فندق افسونگر حاوی بسیاری از ترکیبات با خواص ضد التهابی قوی از جمله گالیک اسید و تانن است.

همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به جلوگیری از التهاب گسترده و خنثی کردن رادیکال های آزاد، که ترکیبات بیماری زا هستند و می توانند در بدن شما تجمع پیدا کنند، کمک می کند.

بنابراین فندق افسونگر می تواند مزایای گسترده ای داشته باشد و ممکن است در درمان بیماری های مربوط به التهاب مانند آکنه، اگزما یا پسوریازیس مفید باشد.

مطالعات نشان می دهد که مصرف موضعی فندق افسونگر می تواند به طور موثر التهاب را کاهش دهد و به تسکین پوست شما کمک کند.

2. تحریک پوست را کاهش می دهد

پوست حساس، که با علائم حسی غیرطبیعی تعریف می‌ شود، یک بیماری بسیار شایع است که تقریبا 45 درصد از آمریکایی‌ ها را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از فندق افسونگر به صورت موضعی روی پوست های حساس ممکن است در درمان پوست ملتهب و تحریک شده مفید باشد.

در واقع نشان داده شده است که فندق افسونگر اریتما – قرمزی پوست ناشی از آسیب یا تحریک – را تا 27 درصد سرکوب می کند.

یک مطالعه روی 40 نفر نشان داد که استفاده از لوسیون حاوی 10 درصد عصاره فندق افسونگر در کاهش التهاب پوست و درمان اریتما موثر است.

به طور مشابه یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که یک داروی موضعی حاوی فندق افسونگر می‌ تواند پوست حساس یا تحریک‌ شده صورت را تسکین دهد.

3. به درمان هموروئید یا بواسیر کمک می کند

بواسیر (هموروئید) به دلیل تورم و التهاب وریدهای راست روده و مقعد شما ایجاد می شود که در نتیجه علائمی مانند خارش و خونریزی ایجاد می کند.

فندق افسونگر اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین ناراحتی و درد ناشی از هموروئید استفاده می شود.

معمولا یک پارچه یا توپ پنبه ای را به فندق افسونگر آغشته کرده و مستقیما روی ناحیه آسیب دیده اعمال می کنند تا پوست را تسکین دهد.

اگرچه تحقیقات محدود است، اعتقاد بر این است که فندق افسونگر به دلیل اثرات ضد التهابی آن به درمان خارش، قرمزی، درد و تورم مرتبط با هموروئید کمک می کند.

علاوه بر این فندق افسونگر دارای خواص هموستاتیک است به این معنی که ممکن است خونریزی ناشی از هموروئید را متوقف کند.

با این حال مطالعات بیشتری در انسان برای بررسی اثر فندق افسونگر بر هموروئید مورد نیاز است.

4. با آکنه مبارزه می کند

به لطف خواص ضد التهابی قوی فندق افسونگر، برخی تحقیقات نشان می دهد که این گیاه دارویی می تواند در درمان آکنه مفید باشد.

برای حداکثر اثربخشی می توان آن را مستقیما پس از تمیز کردن یا بخار دادن به صورت خود اعمال کرد.

فندق افسونگر به عنوان یک قابض عمل می کند و باعث می شود بافت های شما منقبض شوند تا به کوچک شدن منافذ کمک کنند، در حالی که پوست شما را تسکین داده و التهاب را تسکین می دهد.

این روش ممکن است از عفونت باکتری های عامل آکنه به پوست شما جلوگیری کند. به همین دلیل، فندق افسونگر معمولا به بسیاری از محصولات آکنه بدون نسخه اضافه می شود و به ویژه برای افرادی که پوست چرب دارند مفید است.

با این حال مطالعات در مورد اثرات فندق افسونگر بر آکنه محدود است و تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن مورد نیاز است.

5. حساسیت پوست سر را کاهش می دهد

حساسیت پوست سر می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود از درمان های زیبایی مو گرفته تا بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت سبوره ای.

استفاده از کمی فندق افسونگر بر روی پوست سرتان قبل از شستن موها ممکن است به درمان حساسیت پوست سر کمک کند و علائمی مانند خارش و حساسیت را تسکین دهد.

طبق یک مطالعه بر روی 1373 نفر، استفاده از شامپو حاوی عصاره فندق افسونگر در کاهش تحریک پوست سر موثر بود.

فندق افسونگر همچنین ممکن است به تسکین التهاب کمک کند، که می تواند در کاهش حساسیت پوست سر ناشی از بیماری هایی مانند پسوریازیس یا اگزما مفید باشد.

همچنین گاهی اوقات به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین علائم سایر مشکلات پوست سر مانند شوره سر و خشکی، استفاده می شود.

با این حال تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی فندق افسونگر در درمان این بیماری ها مورد نیاز است.

6. گلودرد را تسکین می دهد

به دلیل توانایی فندق افسونگر در کاهش التهاب و عمل به عنوان یک قابض، گاهی اوقات برای درمان گلودرد استفاده می شود.

جوشاندن یک قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) فندق افسونگر در یک فنجان (240 میلی لیتر) آب به مدت حدود 10 دقیقه سپس غرغره کردن با مخلوط ممکن است تسکین دهنده گلودرد باشد.

اعتقاد بر این است که این جوشانده به کاهش تورم، کاهش درد و خشکی مخاط اضافی ناشی از گلودرد کمک می کند.

با این حال اگرچه خواص ضد التهابی فندق افسونگر به خوبی مستند شده است، استفاده از آن برای درمان گلودرد صرفا بر اساس شواهد حکایتی است.

مطالعات با کیفیت بالا برای تعیین فواید بالقوه فندق افسونگر برای گلودرد مورد نیاز است.

علاوه بر این مصرف خوراکی فندق افسونگر ممکن است به دلیل محتوای بالای تانن آن باعث تحریک معده شود بنابراین مهم است که با احتیاط ادامه دهید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از فرآورده‌ های فندق افسونگر که امروزه برای خرید در دسترس هستند، حاوی ایزوپروپیل الکل هستند و برای مصرف خوراکی در نظر گرفته نمی‌ شوند و برچسب فقط برای استفاده خارجی دارند. این فرآورده ها نباید برای مصرف خوراکی استفاده شوند.

هر کسی که مایل به استفاده از فندق افسونگر در مقادیر کم به صورت خوراکی است، باید به دنبال داروهایی باشد که حاوی ایزوپروپیل الکل نیستند.

7. در برابر آسیب های پوستی اثر محافظتی دارد

فندق افسونگر سرشار از تانن است، یک ترکیب گیاهی طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی قوی که می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب در صورت استفاده موضعی کمک کند.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که تانن ها می توانند به عنوان یک مانع عمل کنند و از ورود مواد ایجاد کننده التهاب به سلول های پوست شما جلوگیری کنند.

علاوه بر این یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که فندق افسونگر به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر و جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی پوست کمک می کند.

به طور مشابه یک مطالعه حیوانی دیگر کشف کرد که تانن موجود در فندق افسونگر می‌ تواند رشد تومور پوست را در موش‌ هایی که در معرض تشعشع قرار گرفته‌ اند، کند کند.

با این حال اکثر تحقیقات در حال حاضر محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات است. مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثرات فندق افسونگر بر انسان مورد نیاز است.

8. عفونت را درمان می کند

برخی از مطالعات نشان می دهد که فندق افسونگر ممکن است در مبارزه با انواع خاصی از عفونت های ویروسی مفید باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که تانن های موجود در فندق افسونگر اثرات ضد ویروسی بر علیه آنفولانزای A و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از خود نشان می دهند.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که عصاره فندق افسونگر فعالیت ویروس هرپس سیمپلکس 1 را که اغلب مقصر تبخال است، مهار می کند.

به همین دلیل فندق افسونگر اغلب به صورت موضعی به عنوان یک درمان طبیعی برای کمک به مبارزه با تبخال و تسکین علائم آن استفاده می شود.

اما اگرچه مطالعات لوله آزمایش نتایج امیدوارکننده ای یافته است، اما هنوز مطالعات انسانی انجام نشده است.

مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات فندق افسونگر و تاثیر بالقوه آن بر عفونت های ویروسی در بزرگسالان سالم مورد نیاز است.

عوارض و مضرات فندق افسونگر

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از استفاده از فندق افسونگر بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

اکثر مردم می توانند با خیال راحت از فندق افسونگر با حداقل خطر عوارض جانبی استفاده کنند.

پمادها و عصاره ها را می توان به طور مستقیم چندین بار در روز بر روی پوست خود قرار داد و پس از هر بار اجابت مزاج به طور ایمن برای درمان بواسیر استفاده کرد.

برخی از افراد ممکن است پس از استفاده موضعی فندق افسونگر دچار تحریک پوست یا واکنش های آلرژیک شوند.

در حالی که مصرف 3 تا 4 قاشق چای خوری (15 تا 20 میلی لیتر) فندق افسونگر در روز به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، مصرف مقادیر زیاد ممکن است باعث تحریک معده و استفراغ شود.

بنابراین بهتر است فقط از مقادیر کم به صورت خوراکی استفاده کنید و هر گونه عوارض جانبی یا نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

هر کسی که مایل به استفاده خوراکی از فندق افسونگر است باید به دنبال محلول هایی باشد که حاوی ایزوپروپیل الکل نباشد و برچسب فقط برای استفاده خارجی نداشته باشد.

خلاصه

فندق افسونگر یک قابض است که اغلب به عنوان یک درمان موضعی طبیعی استفاده می شود.

حاوی چندین ترکیب با خواص ضد التهابی و ضد ویروسی قوی است که ممکن است در درمان انواع بیماری‌ ها از آکنه و حساسیت پوست سر تا هموروئید مفید باشد.

با این حال تحقیقات بیشتری برای کشف طیف وسیعی از مزایای بالقوه ای که این گیاه قدرتمند ارائه می دهد مورد نیاز است.

همچنین بخوانید : خواص فندق چیست؟

منبع : healthline