5 خاصیت گیاه نخل اره ای برای سلامتی بدن

خواص نخل اره ای
خواص نخل اره ای

نخل اره ای (به انگلیسی : Saw Palmetto)، نوعی نخل بومی جنوب شرقی ایالات متحده است که معمولا در مکمل ها برای بهبود سلامت پروستات، تعادل سطح هورمون ها و جلوگیری از ریزش مو در مردان استفاده می شود.

بعلاوه با فواید متعدد دیگری از جمله کاهش التهاب و بهبود عملکرد دستگاه ادراری همراه است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی گیاه نخل اره ای برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای نخل اره ای برای سلامتی بدن

1. ممکن است از ریزش مو جلوگیری کند

ریزش مو یک بیماری شایع است که می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، شرایط خاص پزشکی، تغییرات هورمونی و استفاده از داروهایی مانند محرک ها و رقیق کننده های خون باشد.

نخل اره ای اغلب برای متعادل کردن سطح هورمون ها و مبارزه با ریزش مو استفاده می شود.

طبق یک مطالعه نخل اره ای ممکن است به جلوگیری از فعالیت 5 آلفا ردوکتاز – آنزیمی که تستوسترون را به هورمون جنسی دیگری به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می کند که با ریزش مو مرتبط است – کمک کند.

نخل اره ای همچنین ممکن است با کاهش جذب دی هیدروتستوسترون در فولیکول های مو از ریزش مو جلوگیری کند – این گیاه توانایی دی هیدروتستوسترون برای اتصال به گیرنده های هورمونی خاص را کاهش می دهد.

یک بررسی از 7 مطالعه نشان داد که مکمل‌ های خوراکی و موضعی حاوی نخل اره‌ ای کیفیت مو را تا 60 درصد، تعداد کل موها را تا 27 درصد و تراکم مو را در 83 درصد از افراد مبتلا به ریزش مو افزایش داد.

حتی اگر برخی از نتایج مطالعات نشان می دهد که نخل اره ای ممکن است اثرات مفیدی بر رشد مو داشته باشد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

2. ممکن است عملکرد دستگاه ادراری را بهبود بخشد

بی اختیاری ادراری و مشکل در ادرار کردن در بین افراد مسن شایع است.

نخل اره ای ممکن است علائم ادراری مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) را بهبود بخشد – وضعیتی که باعث بزرگ شدن غده پروستات و کاهش جریان ادرار می شود.

در یک مطالعه کوچک 12 هفته ای مردانی که روزانه 1000 میلی گرم روغن نخل اره ای غنی شده با بتا سیتوسترول – ترکیبی که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان یافت می شود – مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که روغن نخل اره ای غنی نشده مصرف می کردند بهبود قابل توجهی در علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات داشتند.

به طور مشابه یک مطالعه 24 هفته ای روی 354 مرد نشان داد که مصرف 320 میلی گرم نخل اره ای در مقایسه با دارونما علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات را کاهش داده و جریان ادرار، کیفیت زندگی و عملکرد جنسی را بهبود می بخشد.

از سوی دیگر یک بررسی اخیر از 27 مطالعه به این نتیجه رسید که نخل اره ای در صورت استفاده به تنهایی تاثیر قابل توجهی بر علائم دستگاه ادراری تحتانی ندارد.

بنابراین تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این مکمل به عملکرد دستگاه ادراری در جمعیت عمومی از جمله در افراد با و بدون مشکل پروستات کمک می کند، نیاز است.

3. ممکن است از سلامت پروستات حمایت کند

پروستات غده کوچکی است که بین مثانه و آلت تناسلی قرار دارد. این غده مسئول حفظ سلامت اسپرم است.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که نخل اره ای می تواند از سلامت پروستات حمایت کند و به پیشگیری از مشکلاتی مانند هایپرپلازی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات کمک کند.

سایر مطالعات انسانی و حیوانی نیز نشان می دهد که این مکمل ممکن است علائم ادراری و التهاب مربوط به هایپرپلازی خوش خیم پروستات را کاهش دهد.

علاوه بر این یک مطالعه 15 ساله روی 30 مرد به این نتیجه رسید که مصرف روزانه 320 میلی گرم عصاره نخل اره ای ممکن است به جلوگیری از پیشرفت هایپرپلازی خوش خیم پروستات کمک کند.

با این حال برخی از مطالعات نخل اره ای را با بهبود سلامت پروستات یا علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات مرتبط نمی دانند.

به همین دلیل، تحقیقات بیشتر با کیفیت بالا مورد نیاز است.

4. ممکن است التهاب را کاهش دهد

برخی تحقیقات نشان می دهد که نخل اره ای دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به درمان برخی شرایط کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه بر روی موش‌ های دارای پروستات بزرگ مشاهده کرد که عصاره نخل اره ای تورم و چندین نشانگر التهاب از جمله اینترلوکین 6 را کاهش می‌ دهد.

مطالعه دیگری بر روی موش های مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات نشان داد که نخل اره ای باعث کاهش التهاب و بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی می شود.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده است اما مطالعات انسانی وجود ندارد.

5. ممکن است به تنظیم سطح تستوسترون کمک کند

نخل اره ای اغلب توسط افرادی استفاده می شود که به دنبال افزایش طبیعی سطح تستوسترون هستند.

سطح تستوسترون بر چندین جنبه از سلامتی از جمله ترکیب بدن، میل جنسی، خلق و خو و عملکرد مغز تاثیر می گذارد. سطوح تستوسترون با افزایش سن کاهش می‌ یابد و برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که سطوح پایین این هورمون به شرایط سلامتی مانند بیماری قلبی منجر می شود.

نخل اره ای با کاهش فعالیت 5 آلفا ردوکتاز – آنزیمی که مسئول تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون است – برای کمک به حفظ سطح تستوسترون عمل می کند.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که اثربخشی عصاره نخل اره ای با فیناستراید در حفظ سطح تستوسترون قابل مقایسه است. فیناستراید دارویی است که برای درمان ریزش مو و هایپرپلازی خوش خیم پروستات با کاهش فعالیت 5 آلفا ردوکتاز استفاده می شود.

طبق یک بررسی نخل اره ای ممکن است به جلوگیری از جذب دی هیدروتستوسترون و کاهش توانایی آن در اتصال به گیرنده های آندروژن تا حدود 50 درصد کمک کند. به نوبه خود این ممکن است به تنظیم سطح تستوسترون کمک کند.

یک مطالعه 14 روزه اشاره کرد که مصرف روزانه 1200 میلی گرم رزیتین – مکملی که از نخل اره ای و آستاگزانتین ساخته شده است – نوعی آنتی اکسیدان موجود در جلبک ها – باعث افزایش 38 درصدی سطح تستوسترون سرم در مقایسه با دارونما شد.

علاوه بر این یک مطالعه روی موش‌ ها نشان داد که نخل اره‌ ای با تغییر تنظیم هورمونی، سنتز تستوسترون، استقامت عضلانی و تعداد اسپرم را افزایش می‌ دهد.

نخل اره ای چگونه عمل می کند؟

اعتقاد بر این است که ترکیبات فعال موجود در نخل اره ای به مسدود کردن فعالیت 5 آلفا ردوکتاز – آنزیمی که مسئول تبدیل تستوسترون به دی‌ هیدروتستوسترون است کمک می کنند.

این فرآیند ممکن است به حفظ سطح تستوسترون با افزایش سن کمک کند که ممکن است منجر به بهبود ترکیب بدن، میل جنسی و خلق و خو شود.

از آنجایی که دی‌ هیدروتستوسترون در بزرگ شدن غده پروستات نیز نقش دارد کاهش سطح آن با استفاده از نخل اره ای ممکن است سلامت پروستات را نیز بهبود بخشد.

علاوه بر این نخل اره ای ممکن است به حمایت از سلامت مو کمک کند زیرا دی‌ هیدروتستوسترون رشد مو را تنظیم می کند و ممکن است به ریزش مو و طاسی منجر شود.

با این حال تحقیقات مختلط است. به این ترتیب مشخص نیست که آیا نخل اره ای برای هر یک از این شرایط موثر است یا خیر.

فرم ها و مقدار مصرف روزانه نخل اره ای

نخل اره ای به شکل مکمل به طور گسترده ای در دسترس است و بنابراین اضافه کردن آن به برنامه روزانه شما بسیار آسان است.

نخل اره ای به شکل کپسول، سافت ژل و قرص وجود دارد و اغلب با سایر موادی که به بهبود سلامت پروستات کمک می کنند، مانند عصاره تخمه کدو تنبل ترکیب می شود.

همچنین می توان آن را به صورت آسیاب شده، خشک، عصاره مایع یا پودر چای نیز یافت.

بیشتر تحقیقات با استفاده از نخل اره ای در دوزهای 320 میلی گرم در روز انجام می شود که اغلب به 2 دوز تقسیم می شود.

برخی از متخصصان مصرف مکمل را با غذا توصیه می کنند که ممکن است مشکلات گوارشی را به حداقل برساند و از عوارض جانبی جلوگیری کند.

عوارض و مضرات نخل اره ای

نخل اره ای به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود و با عوارض جانبی بسیار کمی همراه است. برخی از شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و یبوست.

با این حال مصرف نخل اره ای برای همه توصیه نمی شود.

به عنوان مثال کسانی که باردار یا شیرده هستند باید از مصرف این مکمل اجتناب کنند زیرا تحقیقات محدودی در مورد ایمنی و اثرات طولانی مدت آن وجود دارد.

از آنجایی که ممکن است نخل اره ای سطح هورمون ها را تغییر دهد، برای کسانی که از درمان جایگزینی هورمونی یا داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کنند نامناسب می باشد. تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات بالقوه آن مورد نیاز است.

نخل اره ای همچنین ممکن است با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا کومادین تداخل داشته باشد.

اگر هر گونه بیماری زمینه ای دارید، داروهای خاصی مصرف می کنید یا باردار یا شیرده هستید قبل از امتحان نخل اره ای حتما با یک متخصص مشورت کنید.

خلاصه

نخل اره ای گونه ای از نخل است که برای تولید مکملی با فواید سلامتی بالقوه استفاده می شود.

تحقیقات امیدوار کننده نشان می‌ دهد که نخل اره‌ ای ممکن است به افزایش سطح تستوسترون، بهبود سلامت پروستات، کاهش التهاب، جلوگیری از ریزش مو و بهبود عملکرد دستگاه ادراری کمک کند.

با این حال برخی از مطالعات نتایج متفاوتی را نشان داده اند. برای درک اینکه چگونه نخل اره ای بر سلامتی تاثیر می گذارد به تحقیقات انسانی در مقیاس بزرگ تری نیاز است.

منبع : healthline