علائم سرطان گلو چیست؟

علائم سرطان گلو چیست؟
علائم سرطان گلو چیست؟

سرطان گلو از انواع سرطان سر و گردن است که در حلق یا حنجره ایجاد می شود و با علائم مختلفی همراه می باشد.

گلو یکی از اندام های مهم بدن محسوب می شود که عملکردهای حیاتی مانند خوردن، تنفس و صحبت کردن را بر عهده دارد و سرطان در این اندام می تواند در امور روزمره فرد نیز اختلالات زیادی ایجاد کند.

به عنوان مثال زمانی که حنجره یا جعبه صدا دچار تومور شود ممکن است فرد نتواند صحبت کند و در صورتی که تومورهای سرطانی در حلق ایجاد شوند در تنفس، جویدن یا بلع اختلال ایجاد خواهند کرد.

در ادامه قصد داریم درباره علائم و نشانه های سرطان گلو صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم سرطان گلو چیست؟

علائم شایع سرطان گلو

علائم سرطان گلو تا حد زیادی با محل تومور در ناحیه سر و گردن مشخص می شود و گسترش موضعی سرطان گلو به بافت های مجاور در حلق و حنجره می تواند به علائم شایع زیر منجر شود :

1. گلو درد مداوم

این مورد شایع ترین علامت هشدار دهنده اولیه سرطان گلو است. سرطان در حلق می تواند باعث درد یا ناراحتی در گلو شود که با بلع از بین نمی رود.

2. تغییرات صدا

سرطان حنجره می تواند صدا را تغییر داده و صدا خشن تر به نظر برسد. همچنین ممکن است فرد در تلفظ کلمات یا صداهای خاص با مشکل مواجه شود.

3. درد یا مشکل در بلع

مشکل در بلع یکی از اولین علائم گزارش شده در سرطان گلو است. اغلب اوقات افراد هنگام بلع دچار درد یا احساس سوزش هنگام جویدن و بلعیدن غذا می شوند.

4. غدد لنفاوی متورم در گردن

تورم غدد لنفاوی نشانه این است که بدن در حال مبارزه با یک بیماری می باشد، بنابراین تعجب آور نیست که برخی افراد با بزرگ شدن غدد لنفاوی، توده ای را در گردن خود احساس کنند.

در واقع این مورد از علائم اولیه شایع سرطان گلو است، به خصوص اگر توده به آرامی در حال رشد باشد و از بین نرود.

5. کاهش وزن

کاهش وزن بی دلیل از علائم شایع در همه انواع سرطان از جمله سرطان گلو می باشد.

لازم به ذکر است کاهش وزن ممکن است با مشکلات خوردن به دلیل بلع دردناک تشدید شود.

علائم نادر سرطان گلو

برخی علائم کمتر شایع سرطان گلو عبارتند از :

  • خونریزی بینی
  • گوش درد
  • سردرد
  • سرفه خونی
  • عفونت های مزمن سینوسی
  • گرفتگی دائم بینی
  • بوی بد دهان دائمی
  • سفت شدن فک
  • تورم عمومی در چشم ها، فک، گلو یا گردن

این علائم غیر اختصاصی هستند، به این معنی که می‌ توانند به چندین بیماری دیگر مانند سرماخوردگی نیز نسبت داده شوند. بنابراین افراد با مشاهده آن ها کمتر به سرطان گلو مشکوک می شوند اما زمانی که علائم ادامه پیدا کند لازم است به دندانپزشک یا پزشک مراجعه شود.

به علاوه از آن جا که علائم ذکر شده در مراحل پیشرفته بیماری ایجاد می شوند کمتر شایع هستند اما از آن جا که تهاجمی بودن سرطان گلو در بین افراد مختلف متفاوت است، این علائم نادر ممکن است در برخی افراد شایع تر بوده یا سریع تر رخ دهد.

ناگفته نماند در صورتی که خوردن، صحبت کردن یا بلعیدن به صورت پیش رونده دشوار شود لازم است فورا به پزشک مراجعه شود زیرا این علائم ممکن است تهدید کننده زندگی باشند.

لازم به ذکر است مراحل پیشرفته سرطان گلو می تواند به متاستاز منجر شود که در آن سرطان به سایر نقاط بدن سرایت کرده است. این مسئله با توجه به محل انتشار سرطان ممکن است با مجموعه ای از علائم همراه باشد.

به عنوان مثال سرطان گلو که به ریه ها متاستاز می شود می تواند به تنگی نفس یا مشکل در تنفس منجر شود، در حالی که متاستاز به استخوان درد استخوان را به دنبال دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

در صورتی که متوجه هر گونه مسئله غیر عادی در احساس یا عملکردهای بدن خود شده اید (به خصوص اگر این ناهنجاری ادامه یافته یا بدتر شود) لازم است با یک متخصص تماس بگیرید.

اگرچه احتمال ابتلا به سرطان چندان زیاد نیست اما مراجعه به یک پزشک می تواند به تشخیص دقیق و درمان علائم کمک کند.

در صورت مشاهده علائم تهدید کننده زندگی مانند مشکلات تنفسی یا بلع یا اگر متوجه یک توده بزرگ در ناحیه سر یا گردن خود شده اید (به خصوص یکی از مواردی که باعث مشکل در بلعیدن می شود) فورا به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از علائم ذکر شده مربوط به سرطان گلو نیستند. با این حال مهم است که مراقب تغییرات رنگ و بافت دهان و گلو باشید. توصیه می شود از یک آینه برای بررسی دوره ای داخل دهان و گلوی خود استفاده کنید و همچنین به صورت منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید.

منبع: verywellhealth