آیا افسردگی باعث ضعف حافظه می شود؟

تاثیر افسردگی بر حافظه
تاثیر افسردگی بر حافظه

افسردگی با مشکلات حافظه مانند فراموشی یا کنفوزیون مرتبط است. همچنین می تواند تمرکز روی کارها، تصمیم گیری یا تفکر را دشوار کند.

استرس و اضطراب هم می تواند منجر به ضعف حافظه شوند.

افسردگی با از دست دادن حافظه کوتاه مدت همراه است اما روی سایر حافظه ها مانند حافظه طولانی مدت و حافظه روندی که مهارت های حرکتی را کنترل می کند، تاثیر نمی گذارد.

علائم دیگر افسردگی عبارتند از :

  • احساس غم، اضطراب، بی حسی یا ناامیدی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا سرگرمی ها
  • داشتن انرژی کم و احساس خستگی
  • احساس بی قراری یا تحریک پذیری
  • احساس شرم، گناه، بی ارزشی یا ناتوانی
  • از دست دادن اشتها و تغییرات شدید در وزن
  • مشکل خوابیدن یا خوابیدن زیاد
  • فکر کردن در مورد مرگ یا خودکشی
  • داشتن مشکلات جسمی مانند سردرد، معده درد و کمردرد

در ادامه این مقاله به بررسی رابطه بین افسردگی و ضعف حافظه و دلایل و راه های تشخیص و مدیریت ضعف حافظه می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تحقیقات در این زمینه چه می گویند؟

محققان در یک مطالعه در سال 2013 کشف کردند که افراد مبتلا به افسردگی نمی توانند اشیا مشابه با اشیایی را که قبلا دیده بودند شناسایی کنند.

به گفته محققان این نشان می دهد که می توان در نتیجه افسردگی دچار کاهش حافظه شد. محققان در یک مطالعه در سال 2015 به نتیجه مشابهی رسیدند، آن ها نتیجه گرفتند که افسردگی ممکن است باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت شود.

دلایل از دست دادن حافظه

به دلایل دیگری ممکن است از دست دادن حافظه را تجربه کنید که عبارتند از :

1. کاهش طبیعی حافظه مربوط به سن معمول و قابل کنترل است. یک نمونه از این موارد فراموش کردن جایی است که عینک خود را می گذارید اما ممکن است در اواخر روز آن را به یاد آورید.

2. بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است. این می تواند باعث آسیب تدریجی، جبران ناپذیر مغز و از دست دادن حافظه شود.

3. اختلال شناختی خفیف می تواند مهارت های تفکر را تغییر دهد و در نهایت به بیماری آلزایمر یا سایر اشکال زوال عقل منجر شود.

4. آسیب جزئی یا ضربه به سر می تواند باعث ایجاد مشکلات جزئی در حافظه شود حتی اگر از هوش نرفته باشید.

5. فراموشی از عوارض جانبی بالقوه برخی از داروهاست.

6. تومور مغزی یا عفونت های مغزی می توانند حافظه شما را تحت تاثیر قرار دهند یا علائمی مانند زوال عقل ایجاد کنند.

7. کمبود ویتامین B12 می تواند حافظه شما را دچار مشکل کند. به این دلیل که شما سلول های عصبی و گلبول های قرمز سالم را حفظ نمی کنید.

8. اعتیاد به الکل یا سو مصرف مواد مخدر می تواند وضعیت روانی و توانایی های شما را مختل کند. این امر همچنین می تواند هنگام تداخل الکل با داروها رخ دهد.

9. کم کاری تیروئید سرعت متابولیسم شما را کاهش می دهد که می تواند منجر به مشکلات حافظه و سایر مسائل مرتبط با تفکر شود.

10. آسیب مغزی یا عصبی ناشی از بیماری هایی مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس می تواند باعث مشکلات حافظه شود. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند

11. الکتروشوک درمانی (ECT) می تواند باعث از دست دادن حافظه شود. ECT شیمی مغز را تغییر می دهد که می تواند علائم افسردگی و سایر بیماری های روانی را معکوس کند.

اگر ECT داشته باشید پزشک شما آن را انجام می دهد در حالی که تحت بیهوشی عمومی قرار دارید. در طول ECT پزشک شما جریان های الکتریکی کوچکی را از طریق مغز شما ارسال می کند و باعث ایجاد یک تشنج کوتاه می شود.

افراد پس از دریافت درمان های ECT می توانند گیجی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت را تجربه کنند

روش های تشخیص کاهش حافظه

پزشک معاینه بدنی انجام می دهد و از شما سوالاتی می پرسد تا به آن ها کمک کند علت از دست دادن حافظه شما را شناسایی کنند. این همچنین می تواند به آن ها کمک کند تا میزان مشکلات حافظه شما را تعیین کنند.

ممکن است پزشک این سوالات را از شما بپرسد :

  • چه زمانی و برای چه مدت دچار مشکلات حافظه شده اید
  • آیا اخیرا احساس افسردگی، اضطراب یا ناراحتی کرده اید
  • آیا به طور منظم و با چه دوزی داروهای تجویزی یا بدون نسخه مصرف می کنید
  • آیا داروی جدیدی را شروع کرده اید
  • شروع یا تکمیل چه کارهایی دشوار است
  • چگونه با ضعف حافظه خود برخورد کرده اید و آیا موثر بوده است
  • چند مرتبه و چه مقدار الکل می نوشید
  • آیا سر خود را زخمی کردید یا تصادف کردید
  • آیا اخیرا بیمار شده اید
  • آیا برنامه روزانه شما تغییر کرده است

همچنین ممکن است پزشک شما با یک تست کوتاه پرسش و پاسخ، حافظه و مهارت های تفکر شما را ارزیابی کند و برای آزمایش فعالیت مغز شما الکتروانسفالوگرام انجام دهد.

آن ها همچنین ممکن است آزمایش خون و تصویربرداری از مغز شما را انجام دهند مانند MRI برای کمک به آن ها در تشخیص.

آن ها همچنین می توانند شما را به یک متخصص مانند یک متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک برای تشخیص ارجاع دهند.

نحوه مدیریت کاهش حافظه

از دست دادن حافظه به دلیل افسردگی به طور معمول با مشاوره یا درمان منظم و داروهای ضد افسردگی کنترل می شود. داشتن یک سبک زندگی فعال و درگیر شدن در جامعه می تواند روحیه شما را نیز بالا ببرد.

همچنین می توانید با استفاده از وسایل کمکی حافظه، میزان از دست دادن حافظه خود را مدیریت کنید. بسته به نیاز شما این می تواند به معنای استفاده از ساعت های زنگ دار برای ثبت زمان، تنظیم رنگ وسایل خانه یا قرار دادن یادداشت های ایمنی همراه با دستورالعمل های مربوط به لوازم خانگی باشد.

همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که در صورت لزوم یک ارائه دهنده خدمات مراقبت در منزل برای کمک به شما ارائه دهد. همچنین ممکن است پیوستن به یک گروه پشتیبانی در این زمینه به شما کمک کند.

داروهایی که می توانند حافظه و عملکرد مغز را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یا سایر اختلالات عصبی بهبود بخشند نیز موجود است.

خلاصه

اگر افسردگی دارید، به احتمال زیاد با مشکل حافظه روبرو هستید. از دست دادن حافظه به دلیل افسردگی بسته به وضعیت روحی و روانی شما می تواند بهبود یابد یا بدتر شود.

اگر متوجه شدید که در حافظه خود مشکلی دارید، باید یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. آن ها می توانند برای تعیین علت با شما کار کنند. از آنجا، آن ها می توانند یک برنامه درمانی موثر برای درمان افسردگی و بهبود حافظه شما ارائه کنند.

همچنین بخوانید : آیا کمبود ویتامین D باعث افسردگی می شود؟

منبع : healthline