رابطه ی بین دیابت نوع دو و افسردگی چیست؟

رابطه دیابت و افسردگی
رابطه دیابت و افسردگی

آیا ارتباطی بین افسردگی و دیابت وجود دارد؟

برخی مطالعات نشان می دهد که ابتلا به دیابت، خطر ابتلا به افسردگی را دوبرابر می کند. در صورت بروز مشکلات بهداشتی مرتبط با دیابت، خطر ابتلا به افسردگی می تواند حتی بیشتر شود.

دقیقا مشخص نیست که چرا این مسئله وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که این امر می تواند به دلیل تاثیر متابولیک دیابت بر عملکرد مغز و همچنین مدیریت عوارض روزمره باشد.

همچنین ممکن است افراد مبتلا به افسردگی به احتمال زیاد به دیابت مبتلا شوند. به همین دلیل توصیه می شود افرادی که سابقه افسردگی دارند از نظر دیابت غربالگری شوند.

در ادامه این مقاله به بررسی ارتباط بین دیابت و افسردگی و همچنین علل، علائم و روش های تشخیص و درمان آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تحقیقات در این زمینه چه می گویند؟

اگرچه برای درک کامل ارتباط بین دیابت و افسردگی تحقیقات بیشتری لازم است اما مشخص است که این ارتباط وجود دارد.

تصور می شود که تغییرات در شیمی مغز مرتبط با دیابت ممکن است مربوط به ایجاد افسردگی باشد. به عنوان مثال آسیب ناشی از نوروپاتی دیابتی یا انسداد رگ های خونی در مغز ممکن است در ایجاد افسردگی در افراد دیابتی نقش داشته باشد.

برعکس تغییرات در مغز به دلیل افسردگی ممکن است باعث افزایش این عوارض شود. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به افسردگی در معرض خطر بیشتری برای عوارض دیابت هستند اما تعیین اینکه چه عواملی باعث مشکل شده دشوار است. هنوز مشخص نشده که آیا افسردگی خطر عوارض را افزایش می دهد یا بالعکس.

علائم افسردگی می تواند مدیریت موفقیت آمیز دیابت و جلوگیری از عوارض مرتبط با دیابت را دشوارتر کند.

یک مطالعه معتبر در سال 2011 نشان داد افرادی که دیابت نوع 2 دارند و علائم افسردگی را تجربه می کنند اغلب سطح قند خون بالاتری دارند. علاوه بر این نتایج یک مطالعه جداگانه در سال 2011 نشان می دهد افرادی که هر دو بیماری را دارند 82 درصد بیشتر احتمال حمله قلبی دارند.

آیا علائم افسردگی در افراد دیابتی متفاوت است؟

کنار آمدن و مدیریت صحیح یک بیماری مزمن مانند دیابت می تواند برای بعضی ها طاقت فرسا باشد. اگر در عرض چند هفته افسرده شدید و غم و اندوه شما برطرف نشد ممکن است افسردگی را تجربه کنید.

علائم رایج عبارتند از :

  • لذت نبردن از فعالیت های قبلی خود
  • بی خوابی یا خواب زیاد
  • از دست دادن اشتها یا پرخوری
  • ناتوانی در تمرکز
  • احساس بی حالی
  • احساس اضطراب یا عصبی بودن در تمام مدت
  • احساس انزوا و تنها بودن
  • احساس غم و اندوه در صبح
  • احساس اینکه هرگز کاری درست انجام نمی دهید
  • داشتن افکار خودکشی
  • صدمه زدن به خود

مدیریت ضعیف دیابت همچنین می تواند علائمی شبیه علائم افسردگی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال اگر قند خون شما خیلی زیاد یا خیلی پایین باشد ممکن است احساس اضطراب، بی قراری یا انرژی کمتری داشته باشید.

سطح پایین قند خون همچنین می تواند احساس لرزش و تعریق در شما ایجاد کند که علائمی مشابه اضطراب است.

اگر علائم افسردگی را تجربه کردید باید با پزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید آیا افسردگی باعث ایجاد علائم می شود یا خیر. آن ها همچنین می توانند با شما همکاری کنند تا یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما تهیه کنند.

چه عواملی باعث افسردگی در افراد دیابتی می شود؟

ممکن است نیازهای مدیریت یک بیماری مزمن مانند دیابت نوع 2 منجر به افسردگی شود. این ممکن است در نهایت منجر به مشکل در مدیریت بیماری شود.

به نظر می رسد هر دو بیماری توسط عوامل خطر یکسان ایجاد و تحت تاثیر قرار می گیرند. آن ها عبارتند از :

با این حال ممکن است افسردگی شما مدیریت دیابت را از نظر جسمی و روحی و روانی برای شما دشوارتر کند. افسردگی می تواند تمام سطوح مراقبت از خود را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر افسردگی داشته باشید بر روی رژیم غذایی، ورزش و سایر گزینه های سبک زندگی تاثیر منفی می گذارد. به نوبه خود این می تواند به کنترل ضعیف قند خون منجر شود.

تشخیص افسردگی در افراد دیابتی

اگر علائم افسردگی را تجربه کردید باید یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. آن ها می توانند تعیین کنند که آیا علائم شما در نتیجه مدیریت ضعیف دیابت، افسردگی یا ارتباط با نگرانی دیگر از سلامتی است.

برای تشخیص ابتدا پزشک مشخصات پزشکی شما را ارزیابی می کند. اگر سابقه خانوادگی افسردگی دارید در این زمان حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

سپس پزشک شما ارزیابی روانشناختی را انجام می دهد تا در مورد علائم، افکار، رفتارها و سایر عوامل مرتبط بیشتر بدانید.

همچنین ممکن است معاینه بدنی نیز انجام دهند. در برخی موارد پزشک ممکن است آزمایش خون را انجام دهد برای تشخیص ابتلا به بیماری های تیروئید.

چگونه افسردگی را درمان کنیم؟

افسردگی به طور معمول از طریق ترکیبی از دارو درمانی و روزان درمانی درمان می شود. برخی از تغییراتی در سبک زندگی نیز ممکن است به تسکین علائم شما کمک کرده و به طور کلی سلامتی را ارتقا دهند.

دارو درمانی

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد. داروهای انتخابی مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI) و مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین -سروتونین (SNRI) معمولا تجویز می شوند. این داروها می توانند به تسکین علائم افسردگی یا اضطراب کمک کنند.

اگر علائم شما بهبود نیابد یا بدتر شود پزشک ممکن است داروی ضد افسردگی متفاوت یا یک برنامه ترکیبی را توصیه کند. درباره عوارض جانبی احتمالی هر دارویی که پزشک توصیه می کند حتما صحبت کنید. برخی از داروها ممکن است عوارض جانبی شدیدی داشته باشند.

روان درمانی

روان درمانی که به عنوان گفتار درمانی نیز شناخته می شود می تواند برای کنترل یا کاهش علائم افسردگی شما موثر باشد. اشکال مختلفی از روان درمانی در دسترس است از جمله رفتار درمانی شناختی و روان درمانی بین فردی. پزشک می تواند با شما همکاری کند تا تعیین کند که کدام گزینه برای نیاز بهتر است.

به طور کلی هدف روان درمانی این است که :

  • عوامل محرک بالقوه را بشناسید
  • رفتارهای ناسالم را شناسایی و جایگزین کنید
  • با خود و دیگران رابطه مثبت برقرار کنید
  • مهارت های سالم حل مسئله را ارتقا دهید

اگر افسردگی شدید باشد پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا زمانی که علائم شما بهبود یابد در یک برنامه درمانی شرکت کنید.

تغییر سبک زندگی

ورزش منظم با تقویت مواد شیمیایی احساس خوب در مغز شما می تواند علائم شما را تسکین دهد. اینها شامل سروتونین و اندورفین است. علاوه بر این این فعالیت باعث رشد سلول های جدید مغز به همان روشی که داروهای ضد افسردگی می شود، می شود.

فعالیت بدنی همچنین می تواند با کاهش وزن و سطح قند خون و افزایش انرژی و استقامت به مدیریت دیابت کمک کند.

سایر تغییرات در سبک زندگی عبارتند از :

  • داشتن یک رژیم متعادل
  • حفظ یک برنامه منظم خواب
  • تلاش برای کاهش یا مدیریت بهتر عوامل استرس زا
  • دریافت حمایت از خانواده و دوستان

خلاصه

تشخیص خطر ابتلا به افسردگی اولین قدم برای درمان است.

ابتدا وضعیت و علائم خود را با پزشک در میان بگذارید. آنها در صورت لزوم می توانند با شما همکاری کنند تا بتوانند تشخیص دهند و یک برنامه درمانی متناسب با شما تهیه کنند.

درمان معمولا شامل روان درمانی و تجویز نوعی داروی ضد افسردگی است.

همچنین بخوانید : آیا افسردگی ژنتیکی است؟

منبع : healthline