آیا ماساژ درمانی برای افسردگی خوب است؟

ماساژ درمانی برای افسردگی
ماساژ درمانی برای افسردگی

ماساژ درمانی چیست؟

در طول ماساژ درمانی، یک درمانگر عضلات و سایر بافت های نرم شما را دستکاری می کند تا عملکرد آن ها را تقویت کرده و باعث آرامش آن ها شود.

بیش از 3000 سال است که ماساژ درمانی در چین استفاده می شود. برخی از پزشکان معتقدند که می تواند به کاهش احساس افسردگی کمک کند. آن ها پیشنهاد می کنند که لمس، هورمون هایی را در بدن شما آزاد می کند که حس ارتباط عاطفی را ایجاد می کنند. ماساژ ممکن است به آرامش ذهن و بهبود روحیه و همچنین تسکین دردهای جسمی کمک کند.

در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است، دانشمندان شواهدی را برای تایید این ایده که ماساژ درمانی می تواند مزایای سلامت روان را فراهم کند پیدا کرده اند.

آزمایشات بالینی نشان می دهد که ماساژ درمانی می تواند به تسکین افسردگی کمک کند. همچنین ممکن است یک کمک مفید در برنامه درمانی کلی شما باشد.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید ماساژ درمانی برای افسردگی و همچنین انواع ماساژ درمانی بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا خواهید شد.

ماساژ درمانی چگونه می تواند به درمان افسردگی کمک کند؟

وقتی عضلات و بافت های همبند سفت شوند، می تواند باعث درد شده و حرکت شما را محدود کند. ماساژ درمانی می تواند به کاهش این تنش در عضلات و بافت های همبند کمک کند. همچنین جریان خون شما را افزایش می دهد و باعث آرامش می شود.

اگر افسردگی دارید ماساژ درمانی احتمالا بیماری شما را درمان نمی کند. اما ممکن است به تسکین علائم جسمی مرتبط با آن کمک کند. به عنوان مثال ماساژ ممکن است به کاهش سستی، کمردرد، درد مفاصل و دردهای عضلانی کمک کند. همچنین می تواند به رفع خستگی و مشکلات خواب کمک کند.

ماساژ درمانی شامل چه مواردی است؟

در طول ماساژ درمانی، درمانگر شما عضلات بدن شما را مالش، کشش و فشار می دهد.

برخی از سبک های ماساژ از روی لباس انجام می شوند. برخی دیگر شامل تماس مستقیم پوست شما اغلب با روغن های معطر است. برخی از آن ها شامل طب سوزنی، سنگ های گرم یا حرکات پیچیده است.

در اینجا انواع متداول ماساژ مورد استفاده در ایالات متحده آورده شده است :

  • ماساژ سوئدی : در این روش معمولا درمانگر شما حرکات صاف، دایره ای و ماساژ را روی عضلات شما اعمال می کند
  • ماساژ صندلی : در این روش شما بر روی یک صندلی مخصوص می نشینید و به جلو خم می شوید. این مقدمه خوبی برای ماساژ است زیرا جلسات معمولا کوتاه است و درآوردن لباس الزامی نیست
  • ماساژ بافت های عمیق : درمانگر شما ممکن است از این روش برای درمان گرفتگی عضلات ناشی از استرس یا سایر مشکلات استفاده کند. آن ها بر روی عضلات نزدیک استخوان و همچنین بافت های همبند تمرکز خواهند کرد
  • شیاتسو : در این روش درمانگر شما فشار زیادی را روی نقاط خاصی از بدن وارد می کند دقیقا مانند طب سوزنی. فشار نسبت به بسیاری از انواع ماساژ بیشتر است اما پس از آن به ندرت گرفتگی ایجاد می کند
  • رفلکسولوژی : در این نوع ماساژ درمانگر شما به مناطقی از پای شما فشار می آورد که تصور می شود با سایر سیستم ها و اندام های بدن شما مطابقت دارد
  • ماساژ رایحه درمانی : در این روش درمانگر شما ماساژ را با روغن های معطر ترکیب می کند تا به شما در کاهش استرس و یا تقویت انرژی کمک کند
  • ماساژ با سنگ داغ : در طول این روش درمانگر شما سنگ های صاف و گرم را روی بدن شما قرار می دهد تا به شل شدن عضلات کمک کند. آن ها همچنین برای از بین بردن تنش عضلانی به سنگ ها فشار می آورند

فواید ماساژ درمانی چیست؟

هنگامی که توسط یک متخصص آموزش دیده انجام می شود، ماساژ درمانی به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. خواهید فهمید که این رضایت فوری را فراهم می کند. ممکن است از زمان شروع ماساژ احساس آرامش و رضایت کنید. می توانید آن را با درمان مرسوم تر افسردگی مانند دارو درمانی و روان درمانی ترکیب کنید.

محدودیت های ماساژ درمانی چیست؟

به خودی خود، ماساژ درمانی در طولانی مدت افسردگی شما را درمان نمی کند. این مشکلات عاطفی یا شیمیایی که باعث ایجاد علائم شما می شوند را به روشی که پایدار باشد برطرف نمی کند. نباید از آن به عنوان جایگزین گزینه های درمانی مرسوم استفاده شود.

کارشناسان در این زمینه چه می گویند؟

دکتر میسون ترنر، رئیس روانپزشکی در بیمارستان کایزر پرمننته در سانفرانسیسکو، پیشنهاد می کند که ماساژ درمانی می تواند با از بین بردن تنش عضلانی و بهبود سلامت جسمی به درمان افسردگی کمک کند. وی گفت ماساژ به تقویت ارتباط بدن و ذهن شما کمک می کند.

هر چیزی که به فرد کمک کند ذهن و بدن خود را به هم متصل کند می تواند مفید باشد.

این تمرین می تواند به بهبود سلامت کلی شما و کمک به مدیریت استرس کمک کند. این می تواند به آرامش بدن کمک کند که به نوبه خود می تواند ذهن شما را نیز آرام کند.

خلاصه

اگر شک دارید که افسردگی یا بیماری روانی دیگری را تجربه کرده اید با دکتر خود قرار ملاقات بگذارید. آن ها احتمالا داروها، روان درمانی یا ترکیبی از هر دو را توصیه می کنند.

برخی از درمان های مکمل مانند ماساژ درمانی نیز ممکن است به تسکین علائم شما کمک کنند. از پزشک خود در مورد مزایای احتمالی افزودن ماساژ درمانی به برنامه درمانی خود بپرسید.

همچنین بخوانید : فواید آروماتراپی برای درمان افسردگی

منبع : healthline