خواص شگفت انگیز چای ارل گری (ترنج) برای سلامتی بدن

خواص چای ارل گری
خواص چای ارل گری

چای ارل گری یا چای ترنج (به انگلیسی : Earl Grey یا Bergamot Tea) از ترکیب چای سیاه و عصاره ترنج تهیه شده و صدها سال است که در سراسر جهان استفاده می شود.

برخی از مزایای سلامتی ادعا شده چای ارل گری شامل بهبود سلامت قلب و گوارش است اما تحقیقات در این زمینه محدود است.

در ادامه این مقاله با فواید چای ارل گری برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

چای ارل گری چیست؟

چای ارل گری معمولا از برگ های چای سیاه و میوه درخت ترنج تهیه می شود.

برگ های چای را با عصاره ترنج یا اسانس آن اسپری می کنند یا با پوست ترنج خشک شده مخلوط می کنند و طعم ملایمی شبیه مرکبات به چای می دهند.

از آنجایی که این نوع چای نام مستعار خود را از ارل گری، نخست وزیر بریتانیا دریافت کرد چای ترنج اغلب انگلیسی در نظر گرفته می شود. با این حال بومی جنوب شرقی آسیاست و امروزه به طور گسترده در جنوب ایتالیا کشت می شود.

ترکیبات گیاهی موجود در ترنج ممکن است فواید مختلفی برای سلامتی داشته باشند اما اکثر مطالعات به جای چای بر روی اسانس ترنج، آب یا مکمل‌ ها متمرکز شده‌ اند.

برخی از انواع چای از مومیایی گیاهی زنبور عسل وحشی ساخته می شود که از نظر علمی به عنوان Monarda didyma شناخته می شود. این گیاه بویی شبیه ترنج دارد و قرن‌ هاست که بومیان آمریکا از آن استفاده دارویی می‌کنند.

با این حال چای ترنج وحشی با ترنج کلاسیک یا چای ارل گری یکسان نیست.

فواید و مزایای چای ارل گری برای سلامتی بدن

ترنج سرشار از ترکیبات گیاهی مفیدی است که به نام پلی فنول ها شناخته می شوند از جمله فلاونوئیدهای نئوریوسیترین، نئوهسپریدین و نارینژین.

این پلی فنول ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند که با مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد که می توانند باعث آسیب سلولی و بیماری شوند مبارزه می کنند.

چای سیاه همچنین سرشار از ترکیبات مختلف دیگر با خواص آنتی اکسیدانی مانند کاتچین است.

غلظت بالای انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها در چای سیاه ممکن است آن را به ویژه برای سلامتی شما مفید کند.

1. ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

چای ارل گری ممکن است برخی از عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد.

نشان داده شده است که محصولات ترنج سطح کلسترول را کاهش می دهند، در حالی که چای سیاه با کاهش فشار خون مرتبط است.

به طور خاص ترنج حاوی فلاوانون هاست که ممکن است آنزیم هایی را که کلسترول تولید می کنند در بدن شما مهار کند.

مطالعه ای بر روی 80 نفر با سطوح کلسترول بالا نشان داد که مصرف روزانه عصاره ترنج به طور قابل توجهی سطح تری گلیسیرید و کلسترول کل و LDL خون را پس از 6 ماه در مقایسه با مقادیر پایه کاهش می دهد.

مطالعات دیگر نتایج مشابهی را مشاهده کرده‌ اند و برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که ترنج ممکن است اثرات داروهای سنتی کاهش کلسترول را افزایش دهد.

در نهایت یک مطالعه کنترل‌ شده روی 95 بزرگسال در معرض خطر فشار خون بالا نشان داد افرادی که به مدت 6 ماه روزانه 3 فنجان (750 میلی‌ لیتر) چای سیاه می‌نوشیدند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می‌ کردند به طور قابل‌ توجهی فشار خون پایین‌ تری داشتند.

بر اساس این نتایج نوشیدن چای ارل گری ممکن است برای سلامت قلب شما مفید باشد. با این حال مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

2. ممکن است به هضم غذا کمک کند

فلاونوئیدهای موجود در چای ارل گری ممکن است با التهاب مرتبط با مشکلات گوارشی مبارزه کند.

یک مطالعه روی موش‌ های مبتلا به کولیت نوعی بیماری التهابی روده (IBD) نشان داد که آب ترنج از آزاد شدن پروتئین‌ های التهابی جلوگیری می‌ کند و دوره‌ های اسهال را کاهش می‌ دهد.

علاوه بر این سایر مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که آب ترنج ممکن است التهاب روده را کاهش دهد و با باکتری هلیکوباکتر پیلوری که با زخم معده و درد مرتبط است مبارزه کند.

در نهایت مطالعات حیوانی روی اثرات چای سیاه نشان می‌ دهد که ترکیباتی به نام تافلاوین می‌ تواند به درمان و پیشگیری از زخم معده و سایر مشکلات گوارشی کمک کند.

در حالی که این نتایج نشان می دهد که اثرات ترکیبی چای سیاه و ترنج می تواند برای هضم مفید باشد هیچ مطالعه ای اثرات چای ارل گری را در انسان بررسی نکرده است.

عوارض و مضرات چای ارل گری

در حالی که چای ارل گری به طور کلی برای افراد سالم بی خطر در نظر گرفته می شود ممکن است خطراتی در ارتباط با مصرف بیش از حد آن وجود داشته باشد.

یک مطالعه موردی مصرف زیاد چای ارل گری را با گرفتگی عضلانی و تاری دید مرتبط کرد – علائمی که ممکن است به ترکیبی در چای ارل گری مرتبط باشد که باعث مسدود شدن جذب پتاسیم می‌ شود.

با این حال افراد در این مطالعه بیش از 16 فنجان (4 لیتر) چای در روز می‌ نوشیدند که بسیار بیشتر از نوشیدنی معمولی اکثر مردم است.

علاوه بر این چای حاوی ترکیباتی به نام تانن است که می تواند در جذب آهن در بدن اختلال ایجاد کند. اگر به طور منظم چای می نوشید و نگران وضعیت آهن خود هستید، نوشیدن آن را در بین وعده های غذایی برای تقویت جذب بهتر آهن از غذا در نظر بگیرید.

در نهایت از آنجایی که چای ارل گری حاوی کافئین است در صورت بروز عصبانیت، اضطراب یا سایر عوارض جانبی مراقب مصرف خود باشید.

طرز تهیه چای ارل گری

چای ترنج به طور گسترده ای در دسترس است و معمولا با نام ارل گری فروخته می شود.

برای لذت بردن از آن کافی است یک چای کیسه‌ ای ارل گری را قبل از نوشیدن به مدت 3 تا 5 دقیقه یا بیشتر برای طعم قوی‌ تر در آب جوش دم کنید.

شما همچنین می توانید چای ارل گری را با برگ های چای درست کنید. برای هر فنجان (250 میلی لیتر) آب داغ از یک قاشق غذاخوری (14 گرم) برگ چای استفاده کنید. بگذارید 5 دقیقه دم بکشد و قبل از نوشیدن آن را صاف کنید.

خلاصه

چای ترنج یا ارل گری از چای سیاه و عصاره ی ترنج تهیه می شود.

ترکیبات موجود در ترنج و چای سیاه ممکن است به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند، هضم سالم را تقویت کنند و سطح کلسترول و فشار خون شما را کاهش دهند. با این حال هیچ مطالعه ای به طور خاص اثرات چای ارل گری را ارزیابی نکرده است.

اگر می خواهید از مزایای بالقوه چای ارل گری بهره مند شوید، یک چای کیسه ای یا برگ های چای را در آب داغ قرار دهید و قبل از نوشیدن آن را صاف کنید.

همچنین بخوانید : خواص چای کامبوچا

منبع : healthline