خواص و مضرات کرم (پماد) کپسایسین چیست؟

خواص و مضرات پماد کپسایسین
خواص و مضرات پماد کپسایسین

فلفل تند علاوه بر اینکه یک ماده محبوب در غذاهای تند سراسر جهان است نقش شگفت انگیزی در دنیای پزشکی نیز دارد.

کپسایسین ترکیبی است که در فلفل های تند یافت می شود. این ترکیب به دلیل خاصیت تسکین درد شناخته شده است. این دارو با تاثیر بر انتقال دهنده عصبی که سیگنال های درد را به مغز ارسال می کند، عمل می کند. به این ترتیب می تواند درک درد را کاهش دهد.

هنگامی که کپسایسین از فلفل استخراج شد، می‌ توان آن را به کرم‌ ها، ژل‌ ها و حتی پچ های پوستی اضافه کرد تا به عنوان یک درمان تسکین دهنده درد استفاده شود.

در ادامه این مقاله با خواص و کاربردهای دارویی و درمانی کرم یا پماد کپسایسین برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

کاربردهای کرم یا پماد کپسایسین

1. آرتریت

در آرتریت، اختلال در عملکرد گیرنده های درد باعث می شود بدن علائم طولانی درد را تجربه کند.

کرم کپسایسین برای کاهش درد ناشی از انواع مختلف آرتریت از جمله موارد زیر مفید است :

2. نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی آسیب عصبی ناشی از دیابت است. این وضعیت حدود 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد. شایع ترین علائم شامل موارد زیر است به ویژه در پاها و دست ها عبارتند از :

  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • درد
  • ضعف

مسکن های موضعی مانند کرم کپسایسین گزینه های درمانی رایج برای این بیماری هستند.

3. میگرن

کرم کپسایسین همچنین به عنوان یک گزینه درمانی احتمالی برای میگرن، وضعیتی که با سردردهای بسیار دردناک و علائم عصبی مشخص می شود، استفاده می شود. بنیاد تحقیقات میگرن از میگرن به عنوان سومین بیماری شایع در سراسر جهان یاد می کند.

4. درد عضلانی

استفاده از کرم کپسایسین برای دردهای عضلانی ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته است. تزریق کپسایسین برای درد شدید یا افزایش حساسیت به درد نیز راه موثری برای کاهش درد عمیق عضلانی است.

5. سایر کاربردهای بالینی

تحقیقات نشان می دهد که کپسایسین ممکن است به عنوان داروی مکمل در درمان چاقی، اختلالات گوارشی، سرطان و غیره نیز نقش داشته باشد. با این حال تحقیقات بیشتری برای بررسی کامل مزایای کپسایسین برای این شرایط مورد نیاز است.

عوارض و مضرات کرم یا پماد کپسایسین

اگرچه کپسایسین به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، برخی از عوارض جانبی بالقوه استفاده موضعی وجود دارد. این عوارض جانبی عموما در محل استفاده رخ می دهد و معمولا عبارتند از :

  • سوزش
  • خارش
  • سرخی
  • ورم
  • درد

این عوارض جانبی اغلب کوتاه مدت هستند و باید با استفاده مداوم برطرف شوند. توجه به این نکته مهم است که استفاده از آب گرم یا داغ یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم شرایط را بدتر می کند.

همچنین به دلیل ماهیت کپسایسین عوارض جانبی ممکن است با استفاده نادرست رخ دهد – به خصوص اگر کرم را استنشاق کنید. استنشاق کرم کپسایسین می تواند باعث ناراحتی های تنفسی مانند عطسه و مشکلات تنفسی شود.

مانند هر دارویی عوارض جانبی نادر اما جدی ممکن است رخ دهد. اگر عوارض جانبی از بین نرفت یا جدی تر شد با پزشک خود مشورت کنید.

فواید و مزایای کرم یا پماد کپسایسین برای سلامتی بدن

کرم کپسایسین اغلب به عنوان درمان برای شرایطی که شامل درد است، استفاده می شود. مطالعات نشان داده اند که استفاده مداوم از این کرم ممکن است به کاهش درد مزمن ناشی از شرایطی مانند آرتریت، دیابت و حتی میگرن کمک کند.

در یک بررسی محققان از ژل کپسایسین برای آرتروز دست و زانو استفاده کردند. آن ها دریافتند که در پنج کارآزمایی تجویز روزانه ژل کپسایسین به طور قابل توجهی برای کاهش درد موثرتر از دارونما بود.

در این مطالعه که طی یک دوره 12 هفته ای انجام شد با استفاده از ژل کپسایسین بیش از 50 درصد کاهش درد مشاهده شد.

در یک مطالعه بالینی در سال 2014 محققان استفاده از قطنزا، یک پچ موضعی 8 درصد کپسایسین برای درد نوروپاتیک محیطی را بررسی کردند. شرکت کنندگان تا 4 عدد از پچ های پوستی را دریافت کردند و به مدت 12 هفته تحت نظر بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد که حتی یک درمان می تواند به طور قابل توجهی درد را کاهش دهد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

مطالعه 12 هفته ای دیگری استفاده از ژل کلونیدین و کرم کپسایسین را برای افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی (DPN) مورد بررسی قرار داد. از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد که هر کدام از این کرم ها را به صورت موضعی سه بار در روز به مدت 12 هفته مصرف کنند.

نتایج نشان داد که هر دو ژل کلونیدین و کرم کپسایسین برای کاهش قابل توجه درد مرتبط با نوروپاتی محیطی دیابتی موثر بودند. با این حال همچنین باید توجه داشت که بیش از 58 درصد از افراد در گروه کرم کپسایسین عوارض جانبی را تجربه کردند. اینها شامل خارش، قرمزی پوست و تاول بود.

انواع کرم یا پماد کپسایسین

انواع مختلفی از فرمولاسیون کرم کپسایسین وجود دارد که بدون نسخه (OTC) در دسترس هستند. رایج ترین آن ها عبارتند از :

  • کپسازین پی : یک کرم ضد درد موضعی کپسایسین 0.1 درصد
  • زوستریکس : کرم ضد درد موضعی کپسایسین 0.033 درصد
  • زوستریکس قوی : کرم ضد درد موضعی کپسایسین 0.075 درصد

کرم‌ های بدون نسخه کپسایسین در درصد کپسایسین مورد استفاده متفاوت هستند. بیشتر آن ها حاوی 0.025 درصد تا 0.1 درصد کپسایسین هستند. قوی‌ ترین فرمول موجود 0.1 درصد است.

قطنزا یک پچ پوستی کپسایسین 8 درصدی است. این پچ مستقیما در مطب پزشک تجویز می شود و می تواند تا 12 هفته موثر باشد.

روش های استفاده از کرم یا پماد کپسایسین

کرم کپسایسین معمولا بر روی ناحیه دردناک یا آسیب دیده سه تا چهار بار در روز بسته به شرایط استفاده می شود :

  • برای آرتریت روماتوئید و آرتروز سه بار در روز کرم را روی مفاصل دردناک بمالید
  • برای نوروپاتی دیابتی بسته به محل نوروپاتی کرم را در زیر مچ پا یا بالای مچ دست، سه تا چهار بار در روز بمالید
  • برای میگرن یا سردرد، کرم را روی ناحیه سر بمالید اما حتما از چشم دور نگه دارید و سه بار در روز از آن استفاده کنید

فرم های بدون نسخه شامل دستور العمل های خاصی در پشت بسته می شود. قبل از استفاده این موارد را به طور کامل بخوانید. هنگام استفاده از کرم حتما دارو را به پوست خود بمالید تا کاملا جذب شود.

کرم کپسایسین را هرگز نباید روی زخم ها یا بریدگی های باز استفاده کرد. هنگامی که دارو را مصرف می کنید، شستن دست ها مهم است زیرا می تواند نواحی حساس مانند چشم ها یا دهان را بسوزاند.

همیشه قبل از شروع یک داروی جدید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک همچنین می‌ تواند دستور العمل‌ های بیشتری را در مورد نحوه بهترین استفاده از کرم کپسایسین برای شرایط شما ارائه دهد.

خلاصه

تحقیقات نشان می دهد که کرم کپسایسین می تواند یک گزینه درمانی موضعی موثر برای افراد مبتلا به درد باشد. چندین گزینه بدون نسخه برای کرم کپسایسین وجود دارد که بسیاری از آن ها را می توانید در داروخانه پیدا کنید.

با پزشک متخصص در مورد اینکه چگونه می توانید کرم کپسایسین را در درمان خود بگنجانید صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص مکمل کپسایسین

منبع : healthline