سندرم زیبای خفته چیست؟

سندرم کلاین لوین یا زیبای خفته چیست؟
سندرم کلاین لوین یا زیبای خفته چیست؟

سندرم کلاین لوین (به انگلیسی: Kleine-Levin syndrome) با نام مخفف KLS نوعی اختلال نادر است که در آن فرد دوره های خواب آلودگی مکرر را تجربه می کند.

افراد مبتلا به این بیماری گاهی حداکثر 20 ساعت در روز می خوابند، به همین دلیل به این بیماری سندرم زیبای خفته گفته می شود که به دلیل خواب آلودگی شدید در آن ممکن است حضور در مدرسه و محیط کار برای فرد دشوارتر باشد.

در ادامه قصد داریم درباره سندرم زیبای خفته و علل، علائم و روش های درمان آن صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

سندرم زیبای خفته چیست؟

سندرم زیبای خفته نوعی عارضه نادر با علائم آزار دهنده است که طی آن فرد دوره های خواب آلودگی طولانی را تجربه می کند.

این عارضه می تواند در هر سن و سال و جنسیتی رخ دهد اما معمولا پسران نوجوان به آن مبتلا می شوند. گفته شده حدود 70 درصد افراد مبتلا به این عارضه را مردان تشکیل می دهند.

دوره های این بیماری ممکن است در یک مدت زمانی طولانی (گاهی تا 10 سال) ظاهر شده و فروکش کنند و در طول هر دوره حضور در مدرسه، کار و امور شغلی برای فرد دشوار شود.

علائم سندرم زیبای خفته

افرادی که به بیماری زیبای خفته مبتلا هستند معمولا هر روز علائم آن را تجربه نمی کنند و در بین دوره ها علائمی ندارند. زمانی که دوره شروع و علائم ظاهر می شود می تواند چند روز تا چند هفته یا حتی ماه ها طول بکشد.

علامت شایع این عارضه خواب آلودگی شدید می باشد. در این حالت فرد میل شدیدی به ماندن در رختخواب دارد و صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود. در برخی دوره ها ممکن است فرد تا 20 ساعت در شبانه روز نیز بخوابد.

شاید عجیب به نظر برسد اما برخی افراد در دوره های بیماری خود از خواب بیدار شده، حمام می کنند، غذا می خورند و دوباره می خوابند.

خستگی ایجاد شده در این بیماری گاهی به قدری شدید است که فرد تا پایان دوره در رختخوابش می ماند. این مسئله می تواند تاثیر منفی روی روابط فرد با خانواده، دوستان، تعهدات شخصی و کاری اش بگذارد.

دوره های سندرم زیبای خفته ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد، از جمله :

  • توهم
  • عدم تشخیص درست جهت ها
  • تحریک پذیری
  • رفتار کودکانه
  • افزایش اشتها
  • افزایش بیش از حد میل جنسی

این علائم ممکن است به دلیل کاهش خون رسانی به قسمت هایی از مغز در طول یک دوره رخ دهد.

به طور کلی می توان گفت سندرم زیبای خفته یک وضعیت غیر قابل پیش بینی است، به این معنا که دوره ها ممکن است به صورت ناگهانی و بدون هشدار قبلی طی هفته ها، ماه ها یا سال ها بعد دوباره رخ دهند.

اکثر افراد مبتلا بعد از پایان یک دوره، فعالیت عادی خود را بدون هیچ گونه اختلال رفتاری یا جسمی از سر می گیرند اما ممکن است خاطره کمی از آن چه در طول دوره برای آن ها رخ داده داشته باشند.

علت سندرم زیبای خفته

علت دقیق سندرم زیبای خفته ناشناخته است اما برخی از پزشکان معتقدند عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

به عنوان مثال این عارضه ممکن است به دلیل آسیب دیدگی در هیپوتالاموس که بخشی از مغز است و خواب، اشتها و دمای بدن را کنترل می کند ناشی شود اما برای تایید این ارتباط نیاز به تحقیقات بیشتر می باشد.

برخی افراد بعد از عفونت هایی همچون آنفلوآنزا دچار این بیماری می شوند. همین مسئله باعث شده تعدادی از محققان این بیماری را نوعی اختلال خود ایمنی در نظر بگیرند. بیماری خود ایمنی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم خود حمله می کند.

به علاوه این عارضه گاهی به صورت ژنتیکی ایجاد می شود و بیش از یک نفر در خانواده تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

تشخیص سندرم زیبای خفته

تشخیص سندرم زیبای خفته دشوار است زیرا با توجه به علائم روانی که ممکن است در این عارضه رخ دهد برخی افراد آن را با اختلالات روانی اشتباه می گیرند. به همین دلیل به طور متوسط 4 سال طول می کشد تا این بیماری تشخیص داده شود.

متاسفانه آزمایش خاصی وجود ندارد که پزشک بتواند از آن برای تایید تشخیص این عارضه استفاده کند، اما با کمک یک سری آزمایش ها سایر بیماری های احتمالی را رد خواهد کرد.

پزشک معمولا از معاینه فیزیکی و آزمایش های تشخیصی مختلف شامل آزمایش خون، مطالعه خواب و تصویر برداری همچون سی تی اسکن یا ام آر آی برای این منظور استفاده می کند. آزمایش ها اغلب برای بررسی ابتلا یا رد کردن بیماری های زیر می باشند :

  • دیابت
  • کم کاری تیروئید
  • تومورها
  • التهاب
  • عفونت ها
  • سایر اختلالات خواب
  • بیماری های عصبی مانند ام اس

از آن جا که خواب آلودگی بیش از حد از خصوصیات افسردگی محسوب می شود، پزشک از تکنیک هایی برای ارزیابی سلامت روانی استفاده می کند که تشخیص دهد آیا علائم ظاهر شده به دلیل افسردگی شدید یا اختلالات خلقی دیگر می باشد یا خیر.

درمان سندرم زیبای خفته

داروهای متعددی برای کنترل علائم سندرم زیبای خفته وجود دارد که می توانند به کاهش مدت زمان یک دوره و پیشگیری از بروز دوره های بعدی کمک کنند.

به عنوان مثال داروهای محرک از گزینه های درمانی این عارضه به شمار می روند که اگرچه باعث تحریک پذیری فرد می شوند اما او را بیدار نگه داشته و در کاهش خواب آلودگی موثر هستند. از جمله این داروها می توان به متیل فنیدات و مودافینیل اشاره کرد.

داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات خلق و خو مانند لیتیوم و کاربامازپین (که معمولا برای درمان اختلال دو قطبی استفاده می شود) نیز ممکن است در این زمینه مفید باشند.

زندگی با سندرم زیبای خفته

از آن جا که دوره های این بیماری ممکن است در بازه های 10 ساله یا بیشتر رخ دهد زندگی با این عارضه می تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی داشته باشد و توانایی فرد در امور شغلی، مدرسه و روابط با دوستان و خانواده را مختل کند.

به علاوه مشخص نیست علائم چه زمانی رخ می دهد و هر دوره چه مدتی طول می کشد، به همین دلیل فرد مبتلا ممکن است دچار اضطراب و افسردگی شدیدی شود.

از یک سو کسانی که در دوره های خواب آلودگی دچار گرسنگی شدید و پرخوری می شوند احتمالا اضافه وزن پیدا می کنند، از سوی دیگر خستگی و خواب آلودگی ناشی از این بیماری ممکن است به شکل ناگهانی رخ دهد و اگر در آن زمان فرد در حال کار با ماشین آلات یا وسایل نقلیه باشد می تواند به خود یا دیگران صدمه بزند.

با توجه به موارد ذکر شده، پیش بینی زمان شروع دوره ها مهم است و بهتر است بیمار درباره نحوه حدس زدن زمان شروع نزدیک ترین دوره با پزشک خود مشورت کند.

چشم انداز سندرم زیبای خفته

چشم انداز سندرم زیبای خفته به شدت علائم در فرد بستگی دارد. این علائم اغلب به مرور زمان و هر سال کاهش پیدا می کند تا در  نهایت بسیار خفیف شده و به ندرت رخ دهد.

به علاوه اگرچه علائم این عارضه معمولا بعد از مدتی دوباره ظاهر می شود اما این احتمال وجود دارد که در یکی از دوره ها بعد از ناپدید شدن، هرگز دوباره عود نکند. معمولا زمانی که فرد به مدت 6 سال یا بیشتر علائمی نداشته باشد گفته می شود بیماری درمان شده است.

همچنین بخوانید : بی خوابی چیست؟

منبع: healthline