خرما برای دوران بارداری مفید است یا مضر؟

خرما برای دوران بارداری مفید است یا مضر؟
خرما برای دوران بارداری مفید است یا مضر؟

وقتی صحبت از میان وعده های شیرین و سالم در دوران بارداری می شود نمی توانید خرما را نادیده بگیرید. خوردن چند عدد خرما مغذی تر از آن چیزی است که برخی تصور می کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی خرما برای زنان بادار و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای خوردن خرما در دوران بارداری

خرما در دوران بارداری فواید تغذیه ای زیادی دارد.

ممکن است یک روز احساس انرژی کنید و روز دیگر خسته شوید و نتوانید به وضوح فکر کنید هر چه مواد مغذی و ویتامین های بیشتری را وارد سیستم بدنی خود کنید از نظر جسمی و روحی احساس بهتری خواهید داشت.

خرما میوه ی درخت نخل که نوعی گیاه گلدار است می باشد. خرما یکی از شیرین ترین انواع میوه هاست اما نگران نباشید این یک نوع قند طبیعی است.

خوردن این میوه خشک راه سالم تری برای ارضای هوس شما به شیرینی است و از آنجایی که خرما منبع خوبی از فروکتوز طبیعی است ممکن است به شما انرژی برای مبارزه با خستگی بارداری بدهد.

خرما همچنین سرشار از فیبر است تا دستگاه گوارش شما را فعال نگه دارد و در نتیجه کمتر با یبوست بارداری مواجه خواهید شد.

خرما همچنین منبع فولات است که به کاهش احتمال نقص مادرزادی کمک می کند. آن ها همچنین آهن و ویتامین K را تامین می کنند.

دریافت آهن بیشتر در رژیم غذایی می تواند سطح انرژی شما را افزایش داده و با کم خونی ناشی از فقر آهن مبارزه کند. علاوه بر این ویتامین K به جنین در حال رشد کمک می کند تا استخوان های قوی داشته باشد و می تواند عملکرد عضلات و اعصاب شما را بهبود بخشد.

خرما همچنین منبع غنی پتاسیم است، یک ماده معدنی الکترولیتی که به آرام نگه داشتن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند.

عوارض و مضرات خرما برای زنان باردار

خرما نه تنها سالم است بلکه خوردن آن در دوران بارداری بی خطر است. هیچ مدرکی دال بر تاثیر منفی خرما در سه ماهه اول، دوم یا سوم بارداری وجود ندارد.

در واقع کاملا برعکس خوردن خرما می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد و به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید به خصوص اگر با انرژی کم یا یبوست مواجه بوده اید.

به دلیل شایعاتی که در مورد تاثیر خرما برای زایمان آسان تر وجود دارد ممکن است برخی از افراد برای اولین بار در دوران بارداری آن ها را امتحان کنند.

به همین دلیل یکی از اقدامات احتیاطی ایجاد واکنش آلرژیک به خرماست. علائم واکنش عبارتند از گزگز، خارش یا تورم در اطراف دهان یا زبان است در صورت بروز این علائم فورا مصرف خرما را قطع کنید.

به خاطر داشته باشید که خرما همچنین دارای کربوهیدرات و کالری بالایی است بنابراین اگر پزشک متخصص به شما گفته مراقب کالری دریافتی یا قند خون خود باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

آیا خرما می تواند به القای زایمان کمک کند؟

مدت ها اعتقاد بر این بود که خرما دارای فواید درمانی (ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد تومور) است. یکی دیگر از مزایا توانایی خرما برای زنان باردار در بهبود زایمان است.

خوردن این میوه خشک برای تقویت تجربه زایمان ممکن است به نظر یک افسانه قدیمی شهری باشد اما به گفته محققان شواهدی برای اثبات این ادعا وجود دارد. بنابراین بسته به تعداد خرماهایی که در دوران بارداری می خورید زایمان شما می تواند بدون کمک دارو شروع شود زیرا اعتقاد بر این است که خرما باعث القای طبیعی زایمان می شود.

در مطالعه‌ ای در سال 2011 محققان از 69 زن باردار خواستند به مدت 4 هفته تا تاریخ تخمینی زایمان خود روزانه 6 عدد خرما بخورند. این مطالعه همچنین شامل 45 زن باردار بود که قبل از تاریخ زایمان خود هیچ خرمایی نخوردند.

در پایان مطالعه محققان دریافتند زنانی که به مدت 4 هفته در روز 6 عدد خرما می‌ خوردند مرحله اول زایمان کوتاه‌ تری داشتند، میانگین اتساع دهانه رحم بالاتر بود و تعداد بیشتری از آن ها پس از ورود به بیمارستان دهانه رحم شان برای زایمان آماده تر بود.

علاوه بر این 96 درصد از زنانی که خرما می‌ خوردند زایمان خود به خود را تجربه کردند در حالی که تنها 79 درصد از زنانی که خرما نمی‌ خوردند زایمان کردند.

یک مطالعه جدیدتر که بر روی 154 زن انجام شد 77 نفر را که در اواخر بارداری خود خرما خوردند و 77 نفر که این کار را نکردند مقایسه کردند. محققان دریافتند که خرما خواران در مقایسه با افرادی که خرما نمی خورند به طور قابل توجهی کمتر به مداخلات پزشکی برای القا یا تسریع زایمان نیاز دارند.

بر اساس این یافته ها محققان بر این باورند که خوردن خرما می تواند نیاز به القای زایمان را کاهش دهد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا تایید شود که خرما برای همه زنان مفید است.

مصرف سایر میوه های خشک در دوران بارداری

توجه داشته باشید که خرما تنها میوه خشکی نیست که می توانید در دوران بارداری بخورید. خرما علاوه بر ویتامین ها، فیبر و سایر مواد مغذی که دارد سیر کننده است و می تواند به شما کمک کند مدت بیشتری احساس رضایت کنید.

اما خوردن میوه های خشک در حد اعتدال نیز مهم است. میوه‌ های خشک فرآیند خشک شدن را طی می‌ کنند که باعث از دست دادن آب آن ها می‌ شود و در نتیجه این میوه ها نسبت به همتایان غیر خشک خود کالری و قند بیشتری دارند.

بنابراین خوردن یک مشت میوه خشک مورد علاقه شما با خوردن همان مقدار میوه تازه یکسان نیست بنابراین اگر می‌ خواهید قند مصرفی خود را کنترل کنید بیشتر از نصف فنجان تا یک فنجان میوه خشک در روز استفاده نکنید.

می‌ توانید میوه‌ های خشک را به تنهایی بخورید، آن را به اسموتی‌ ها اضافه کنید یا روی سالاد یا غذاها بپاشید.

خلاصه

یک بارداری سالم به معنای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که می تواند حاوی مقدار زیادی میوه های تازه و خشک باشد.

خرما یک انتخاب عالی است زیرا غنی از فیبر است و دارای مواد مغذی و ویتامین های دیگری است.

و اگر نتایج تحقیقات دقیق باشد خوردن خرما در دوران بارداری ممکن است شانس شما را زایمان راحت و طبیعی افزایش دهد.

همچنین بخوانید : آیا خرما برای دیابت خوب است؟

منبع : healthline