آیا ارتباطی بین جراحی اسلیو معده و رفلاکس معده وجود دارد؟

ارتباط عمل جراحی اسلیو معده و رفلاکس معده
ارتباط عمل جراحی اسلیو معده و رفلاکس معده

جراحی اسلیو معده می تواند علائم مرتبط با بیماری رفلاکس معده (GERD) را بدتر کند.

رفلاکس معده یک بیماری مزمن است که با حملات مکرر رفلاکس اسید همراه است. رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده از معده شما خارج می شود و به سمت مری می رود، لوله ای که گلو را به معده شما متصل می کند.

سایر علائم رفلاکس معده شامل سوزش سر دل، حالت تهوع و مشکل در بلع هستند.

برخی از افراد برای اولین بار پس از جراحی اسلیو معده علائم رفلاکس معده را تجربه می کنند. با این حال ممکن است علائم رفلاکس معده پس از این روش کاهش وزن بهبود یابد.

در ادامه این مقاله به بررسی رابطه ی بین عمل اسلیو معده و بیماری رفلاکس معده می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چگونه جراحی اسلیو معده خطر رفلاکس معده را افزایش می دهد؟

جراحی اسلیو معده نوعی جراحی چاقی است که می تواند به کاهش وزن سریع کمک کند. جراحی اسلیو معده به نام های زیر نیز شناخته می شود :

  • گاسترکتومی آستینی (SG)
  • گاسترکتومی آستینی عمودی (VSG)
  • گاسترکتومی آستینی عمودی با لاپاراسکوپی (LVSG)

این روش شامل بریدن و برداشتن بخش بزرگی از معده توسط جراح است. سپس جراح لبه‌ های قسمت باقی‌ مانده معده را پیوند می زند تا یک معده باریک‌ تر و آستین‌ شکل را تشکیل دهد که تقریبا یک چهارم اندازه قبلی است.

تحقیقات نتایج متناقضی را در مورد چگونگی تاثیر جراحی اسلیو معده بر بیماری رفلاکس معده نشان داده است.

به عنوان مثال محققان در یک بررسی سال 2020 دو مرور سیستماتیک و یک متاآنالیز را تجزیه و تحلیل کردند که اثرات جراحی اسلیو معده را بر رفلاکس معده ارزیابی می‌کرد. در هر سه مورد نتایج مختلط بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که بین جراحی اسلیو معده و تشدید علائم رفلاکس معده در طولانی مدت ارتباط وجود دارد.

یک بررسی در سال 2021 همچنین گزارش داد که بررسی های قبلی نتایج متفاوتی را نشان داده است. محققان به تعدادی از مطالعات اشاره کردند که نشان می دهد علائم رفلاکس معده احتمالا به دنبال جراحی اسلیو معده ایجاد می شوند، ثابت می مانند یا بدتر می شوند.

محققان در بررسی دیگری در سال 2020 سه عامل را شناسایی کردند که احتمالا به تشدید علائم رفلاکس معده پس از جراحی اسلیو معده منجر می شود :

  • شکل آستین در جراحی اسلیو معده
  • آسیب به اسفنکتر تحتانی مری
  • وجود فتق هیاتال

محققان پیشنهاد کردند که ممکن است با پرداختن به این مسائل در حین جراحی خطر رفلاکس معده کاهش یابد.

سایر انواع جراحی های چاقی هم باعث رفلاکس معده می شوند؟

اگر به دنبال جراحی چاقی هستید مهم است که با پزشک خود در مورد علائم رفلاکس معده صحبت کنید. برخی از روش های کاهش وزن می توانند این بیماری را بدتر کنند در حالی که برخی دیگر به احتمال زیاد به درمان علائم آن کمک می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که بای پس معده موثرترین جراحی چاقی برای رفلاکس معده است. یک بررسی در سال 2018 نشان داد که بای پس معده بهترین گزینه جراحی چاقی برای افرادی است که رفلاکس معده دارند.

به طور مشابه محققان در بررسی‌ های سال 2020 و 2021 اشاره کردند که جراحی بای پس معده معمولا با بهبود علائم رفلاکس معده همراه است.

در مقابل حلقه گذاری قابل تنظیم معده یکی دیگر از روش های درمان چاقی است که به نظر می رسد احتمال ابتلا به رفلاکس معده را در درازمدت افزایش می دهد.

عوارض رفلاکس معده

رفلاکس اسید همراه با بیماری رفلاکس معده می تواند مری را تحریک کند. با گذشت زمان این تحریک می تواند منجر به عوارضی شود که عبارتند از :

  • زخم های مری : رفلاکس مکرر اسید می تواند باعث ایجاد زخم هایی شود که به عنوان زخم مری شناخته می شوند
  • تنگی مری : تنگی مری زمانی رخ می دهد که بافت اسکار همراه با تحریک طولانی مدت باعث باریک شدن مری شود. این تنگی‌ ها می‌ توانند بلع را دشوار کرده و خطر خفگی را افزایش دهند
  • مری بارت : این عارضه زمانی رخ می دهد که قرار گرفتن در معرض اسید معده منجر به تغییراتی در سطح سلولی در مری شود. مری بارت می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

علاوه بر عوارض طولانی مدت، رفلاکس معده همچنین می تواند بر زندگی روزمره شما تاثیر منفی بگذارد. رفلاکس معده با کاهش فعالیت های فیزیکی و اجتماعی و همچنین مشکلات ذهنی و عاطفی مرتبط است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر جراحی اسلیو معده انجام داده اید در هفته ها و ماه های بعد از عمل چندین قرار ملاقات با پزشک خود خواهید داشت. پس از سال اول پزشک ممکن است پی‌ گیری‌ های سالانه را انجام دهد.

اگر علائم رفلاکس معده را تجربه می کنید این قرار ملاقات ها فرصت خوبی است تا با پزشک خود صحبت کنید و به او اطلاع دهید. شایان ذکر است علائم رفلاکس معده خود را حتی اگر خفیف هستند ذکر کنید زیرا می توانند در طول زمان بدتر شوند.

پزشک شما می تواند به نظارت بر علائم شما کمک کند و گزینه های درمانی را ارائه دهد. اگر تا قرار ملاقات بعدی رفلاکس معده بدتر شده و بر فعالیت های روزانه شما تاثیر می گذارد برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک خود تماس بگیرید.

بیماری رفلاکس معده چگونه درمان می شود؟

بر اساس یک بررسی در سال 2020 بیشتر علائم رفلاکس معده پس از جراحی با دارو قابل درمان هستند. تعدادی از داروهای بدون نسخه و همراه با نسخه که برای درمان رفلاکس معده در دسترس هستند که عبارتند از :

  • آنتی اسیدها
  • مسدود کننده های گیرنده H2
  • مهار کننده های پمپ پروتون

اگر علائم شما با درمان بهبود نیافت پزشک ممکن است روشی را برای تبدیل اسلیو معده به بای پس معده پیشنهاد کند.

اگرچه تبدیل به بای پس معده خطراتی را به همراه دارد اما می تواند علائم رفلاکس معده را در افرادی که قبلا جراحی اسلیو معده داشته اند، بهبود بخشد.

خلاصه

جراحی اسلیو معده ممکن است خطر ابتلا به بیماری رفلاکس معده را افزایش دهد. گفته می شود همه کسانی که جراحی اسلیو معده انجام می دهند پس از عمل رفلاکس اسید را تجربه نمی کنند.

اگر به دنبال جراحی چاقی هستید مهم است که با پزشک خود در مورد علائم رفلاکس معده صحبت کنید. بای پس معده ممکن است گزینه بهتری باشد زیرا معمولا به کاهش علائم رفلاکس معده کمک می کند.

اگر قبلا جراحی اسلیو معده انجام داده اید حتما در قرار ملاقات بعدی با پزشک خود در مورد علائمی که دارید صحبت کنید.

همچنین بخوانید : رژيم غذايی قبل و بعد اسليو معده

منبع : healthline