خواص بادمجان نخودی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص بادمجان نخودی
خواص بادمجان نخودی

بادمجان نخودی (به انگلیسی : Turkey Berry) و (نام علمی : Solanum torvum) یک داروی گیاهی است که در طب عامیانه باستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی بادمجان نخودی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

بادمجان نخودی چیست؟

بادمجان نخودی، میوه ی نوعی درختچه خاردار و گلدار است و خوشه‌ های بزرگی از میوه های سبز مایل به زرد به‌ اندازه نخود تولید می‌ کند که می‌ توانند برای مصارف مختلف آشپزی، باغبانی و دارویی استفاده شوند.

بادمجان نخودی یک گیاه دلچسب است که در آب و هوای مختلف رشد می کند اما در مناطق آفتابی و معتدل بهترین رشد را دارد.

گیاهان به راحتی پخش می شوند شبیه علف های هرز. از این رو آن ها را می توان در سراسر جهان از جمله در قاره آمریکا، آفریقا، آسیا و جزایر اقیانوس آرام یافت.

از آنجایی که بادمجان نخودی در همه جا یافت می شود مشخص نیست که دقیقا از کجا منشا گرفته است. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که احتمالا بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است.

فواید و مزایای بادمجان نخودی برای سلامتی بدن

1. ممکن است از کم خونی پیشگیری کند

کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی در سراسر جهان است.

کم خونی فقر آهن یک بیماری شایع است که ممکن است در نتیجه دریافت ناکافی آهن ایجاد شود. این نوع کم خونی با علائمی مانند خستگی، سرگیجه و تنگی نفس همراه است.

بادمجان نخودی یک منبع غنی از آهن گیاهی است و اغلب برای درمان یا پیشگیری از کم خونی فقر آهن مصرف می شود.

اگرچه بادمجان نخودی دارای غلظت بالایی از آهن است، تحقیقات اخیر بر روی حیوانات نشان می دهد که ممکن است به خوبی در دستگاه گوارش جذب نشود. بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که افزودن بادمجان نخودی به رژیم غذایی میزان آهن شما را بهبود می بخشد.

ترکیب غذاهایی که ویتامین C بالایی دارند مانند توت فرنگی، فلفل دلمه ای یا مرکبات ممکن است به افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی کمک کنند.

با این حال هیچ تحقیقی در دسترس نیست که نشان دهد آیا این روش توانایی بادمجان نخودی را برای درمان کم خونی بهبود می بخشد یا خیر.

2. ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند

در ایالات متحده نزدیک به 50 درصد از بزرگسالان فشار خون بالا دارند که یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی و سکته است.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ترکیبات موجود در بادمجان نخودی ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش فشار خون بالا عمل کند.

بادمجان نخودی سرشار از انواع ترکیبات منحصر به فرد مانند گالیک اسید و فرولیک اسید است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی در مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند.

علاوه بر این یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره بادمجان نخودی به طور قابل توجهی فشار خون را در موش های مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد.

با این حال در حال حاضر هیچ مطالعه ای برای تعیین اینکه آیا بادمجان نخودی می تواند به کاهش فشار خون در انسان کمک کند وجود ندارد. بنابراین هیچ نتیجه خاصی را نمی توان تضمین کرد.

3. ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند

مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که بادمجان نخودی دارای خواص ضد میکروبی قوی است که ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را به طرق مختلف تقویت کند.

یک مطالعه مشاهده کرد که بادمجان نخودی ممکن است در برابر ویروس هرپس سیمپلکس موثر باشد.

همچنین مشخص شده است که خواص ضد میکروبی بادمجان نخودی برای تمیز نگه داشتن زخم ها و کمک به التیام بریدگی ها و زخم ها مفید است.

اگرچه این داده های اولیه امیدوار کننده هستند اما مطالعات انسانی با طراحی دقیق تری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا بادمجان نخودی می تواند به طور قابل اعتمادی برای ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن در انسان استفاده شود یا خیر.

عوارض و مضرات بادمجان نخودی

تمام قسمت های بادمجان نخودی از جمله ریشه، ساقه، برگ و میوه آن برای اهداف دارویی و آشپزی در سراسر جهان استفاده می شوند.

میوه اغلب در روغن سرخ شده و به طور کامل مصرف می شوند در حالی که برگ ها، ساقه ها و ریشه ها را می توان خشک کرد و به صورت پودر، چای یا تنتور مصرف کرد.

بادمجان نخودی متعلق به خانواده سبزیجات شب بو شامل سیب زمینی، فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان است.

بادمجان نخودی مانند دیگر سبزیجات این خانواده حاوی دسته‌ ای از ترکیبات به نام گلیکو آلکالوئید است. هنگامی که گلیکو آلکالوئیدها در دوزهای زیاد مصرف می شوند می توانند علائم گوارشی و عصبی نامطلوب مانند تهوع، معده درد، اسهال و سرگیجه ایجاد کنند.

غلظت گلیکو آلکالوئیدهای بادمجان نخودی به طور طبیعی با بالغ شدن گیاه کاهش می یابد. بنابراین تصور می شود که فقط مصرف میوه کاملا رسیده بادمجان نخودی ایمن باشد.

با این حال، افراد خاصی ممکن است نسبت به اثرات گلیکو آلکالوئیدها حساس تر باشند. اگر سابقه مشکل در هضم سبزیجات شب بو دارید، بادمجان نخودی احتمالا انتخاب خوبی برای شما نیست.

شواهد علمی قوی در مورد بی خطر بودن بادمجان نخودی در میان زنان باردار یا شیرده وجود ندارد.

با این حال در برخی از کشورها مانند غنا برای زنان باردار و شیرده، مصرف بادمجان نخودی خام برای بهبود وضعیت آهن و تقویت شیردهی رایج است.

با این حال با توجه به فقدان تحقیقات و این واقعیت که انواع سمی ممکن است از انواع بادمجان نخودی غیر سمی قابل تشخیص نباشند بهتر است قبل از افزودن بادمجان نخودی به رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید – به خصوص اگر باردار هستید، در دوران شیردهی هستید یا بیماری خاصی دارید.

خلاصه

بادمجان نخودی گیاهی محبوب است که در سراسر جهان به دلیل خواص غذایی و دارویی منحصر به فردش مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه متعلق به همان خانواده بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل می باشد.

بادمجان نخودی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله فشار خون بالا، زخم ها، کم خونی و عفونت های باکتریایی و ویروسی استفاده می شود.

با این حال تحقیقات مدرن که از اثر بخشی آن برای این اهداف حمایت می کند، عمدتا به مطالعات لوله آزمایش و حیوانات محدود می شود.

اکثر مردم می توانند با خیال راحت بادمجان نخودی را مصرف کنند اما مهم است که قبل از مصرف از رسیده بودن آن اطمینان حاصل کنید، زیرا بادمجان نخودی نارس می تواند علائم عصبی و گوارشی منفی ایجاد کند.

با توجه به فقدان تحقیقات باید قبل از افزودن بادمجان نخودی به روال سلامتی و تندرستی خود با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر بیماری خاصی دارید.

همچنین بخوانید : خواص بادمجان

منبع : healthline