آیا کمبود کلسیم باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

اثر کمبود کلسیم روی دندان ها
اثر کمبود کلسیم روی دندان ها

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که بدن شما نمی تواند تولید کند بنابراین باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

این ماده معدنی در رشد مناسب، توسعه سیستم عصبی، بهبود عملکرد گردش خون و سلامت استخوان ها نقش دارد.

کمبود کلسیم در رژیم غذایی ممکن است منجر به کمبود کلسیم در بدن شود. این می تواند منجر به تعدادی از علائم شود که برخی از آن ها ممکن است بر روی دندان های شما تاثیر بگذارند.

در ادامه این مقاله به بررسی علائم کمبود کلسیم و تاثیر آن بر روی دندان ها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

علائم کمبود کلسیم

تقریبا 99٪ کلسیم موجود در بدن در استخوان ها و دندان های شما ذخیره می شود. بنابراین جای تعجب نیست که بیشتر علائم کمبود کلسیم بر این مناطق تاثیر می گذارد.

علائم قابل توجه کمبود کلسیم ممکن است سال ها طول بکشد زیرا بدن شما تعادل کلسیم خود را بسیار محکم تنظیم می کند.

وقتی سطح کلسیم خون ناکافی باشد بدن ممکن است شروع به انتقال کلسیم از استخوان ها به جریان خون، عضلات و سایر مایعات داخلی سلول ها می کند. با گذشت زمان این ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان ها و دندان ها شود.

علائم کمبود کلسیم در دندان ها

کمبود کلسیم ممکن است استخوان های شما را شکننده کند از جمله دندان ها را.

این ممکن است باعث خرابی و پوسیدگی دندان ها شود. یک آزمایش بالینی بر روی 145 بزرگسال مسن رابطه ای بین مصرف کم کلسیم و از دست دادن دندان ها پیدا کرده است.

در طول آزمایش اولیه 13٪ از شرکت کنندگان که مکمل های کلسیم و ویتامین D مصرف می کردند و 27٪ از افرادی که دارونما مصرف می کردند حداقل یک دندان خود را از دست دادند.

در پیگیری 2 ساله 40٪ از شرکت کنندگانی که حداقل 1000 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می کردند و 59٪ از کسانی که کمتر از این مقدار مصرف می کردند، حداقل یک دندان خود را از دست دادند.

علائم دیگر

علاوه بر تغییر در دندان ها، کمبود کلسیم ممکن است باعث علائم دیگری شود. در حالی که علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است کمبود کلسیم ممکن است به طرق مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال برخی از افراد با کمبود کلسیم ممکن است دچار پوکی استخوان یا کاهش تراکم مواد معدنی استخوان ها شوند.

در صورت عدم درمان این ممکن است به پوکی استخوان یک بیماری شدیدتر تبدیل شود که با استخوان های ضعیف، متخلخل و مستعد شکستگی مشخص می شود.

به علاوه تحقیقات نشان می دهد که زنان مبتلا به پوکی استخوان بیشتر از کسانی که پوکی استخوان ندارند، دچار از دست دادن دندان ها می شوند.

سایر علائم بالقوه کمبود کلسیم عبارتند از :

  • تغییرات ناخن ها
  • خستگی مفرط
  • ضربان قلب غیر طبیعی
  • اشتهای کم
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان
  • گرفتگی عضلات
  • تشنج

در صورت عدم تشخیص و درمان، کمبود شدید کلسیم ممکن است منجر به عوارض جدی تری در سلامتی شود. در موارد شدید کمبود کلسیم درمان نشده می تواند کشنده باشد.

علل و دلایل کمبود کلسیم

کمبود کلسیم ممکن است توسط چندین عامل ایجاد شود. برخی از رایج ترین آن ها نارسایی کلیه، جراحی هایی است که بخشی از معده را از بین می برد یا قسمت هایی از دستگاه گوارش را تغییر می دهد و استفاده طولانی مدت از داروهای ادرار آور که باعث دفع مایعات می شود.

مصرف کم کلسیم در رژیم غذایی در طی یک دوره طولانی ممکن است به احتمال زیاد مقصر کمبود احتمالی کلسیم باشد – جای تعجب نیست زیرا بدن شما نمی تواند به تنهایی کلسیم تولید کند.

ذخایر کلسیم بدن شما محدود است بنابراین حتما مقدار زیادی کلسیم در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

ویتامین D برای حفظ سطح کلسیم طبیعی لازم است. اگر ویتامین D کافی دریافت نکنید بدن نمی تواند به درستی کلسیم را جذب کند و همین ممکن است خطر کمبود کلسیم را افزایش دهد.

درمان و پیشگیری از کمبود کلسیم

پزشکان اغلب مکمل های کلسیم را برای درمان کمبود کلسیم تجویز می کنند. از جمله رایج ترین مکمل ها به شکل کربنات کلسیم و سیترات کلسیم هستند.

با این حال مطالعات اخیر نشان داده که مکمل های کلسیم ممکن است اثرات ناچیزی در جلوگیری از شکستگی استخوان دارند و حتی ممکن است خطرات مربوط به سلامت دستگاه گوارش، قلب و کلیه را ایجاد کنند.

اگر کلسیم به مقدار کافی مصرف نمی کنید یا متوجه تغییراتی در سلامت استخوان یا دندان های خود شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا کمبود کلسیم شما بررسی شود. ارزیابی متخصص در مقایسه با تلاش برای خوددرمانی با مکمل های کلسیم پیش آگهی بهتری را ارائه می دهد.

بهترین روش برای سالم نگه داشتن دندان ها تمرین عاداتی است که می تواند از کمبود کلسیم و ضعیف شدن استخوان ها جلوگیری کند.

اکثر کارشناسان توصیه می کنند که کودکان 9 تا 18 سال روزانه 1300 میلی گرم کلسیم و بزرگسالان 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند.

موارد زیر برخی از عادت های سالم برای سلامت دندان ها و استخوان های شما هستند :

  • مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و برای معاینات منظم دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه کنید
  • برای هرگونه نگرانی در مورد دندان ها فورا وقت دندانپزشک بگیرید
  • مسواک خود را حداقل هر 3-4 ماه یک بار جایگزین کنید
  • مصرف الکل را محدود کنید و از استعمال سیگار خودداری کنید
  • به طور منظم انواع غذاهای غنی از کلسیم مانند سبزیجات برگ تیره، ساردین، ​​ماهی سالمون، لوبیای سفید، توفو، آب پرتقال غنی شده و شیرهای گیاهی و محصولات لبنی را در آن بگنجانید
  • میوه ها و سبزیجات کامل را به طور منظم بخورید زیرا این میوه ها سرشار از ویتامین C و سایر مواد مغذی هستند که از سلامت استخوان حمایت می کنند
  • از طریق غذاهای غنی شده، قرار گرفتن در معرض آفتاب و یا استفاده از مکمل ها کمبود ویتامین D را برطرف کرده و از آن جلوگیری کنید
  • ورزش منظم مانند دویدن، تنیس، بالا رفتن از پله ها یا تمرینات مقاومتی را انجام دهید

خلاصه

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامتی شماست. بیشتر کلسیم موجود در بدن در استخوان ها و دندان های شما ذخیره می شود.

علائم کمبود کلسیم – که ممکن است توسط عواملی مانند مصرف طولانی مدت رژیم غذایی ضعیف، اقدامات پزشکی و جراحی و برخی شرایط زمینه ای ایجاد شود – ایجاد می شود.

با دریافت کلسیم کافی از منابع غذایی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، حفظ سطح کافی ویتامین D، انجام معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت روزانه دندان ها، دندان های خود را سالم نگه دارید.

همچنین بخوانید : مواد غذایی سرشار از کلسیم

منبع : healthline