غذاها و نوشیدنی های مضر برای آرتریت کدامند؟

غذاها و نوشیدنی های مضر برای آرتریت
غذاها و نوشیدنی های مضر برای آرتریت

آرتریت یک بیماری شایع سلامتی است که شامل التهاب مزمن در مفاصل شما می شود و بسته به نوع آن باعث درد و آسیب به مفاصل، استخوان ها و سایر قسمت های بدن خواهد شد.

استئوآرتریت نوعی آرتریت غیر التهابی و شایع ترین نوع آرتریت است. در واقع تا 40 درصد از مردان و 47 درصد از زنان ممکن است در طول زندگی خود به آرتروز مبتلا شوند.

در همین حال آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک شرایط التهابی هستند که بیماری‌ های خودایمنی محسوب می‌شوند. نقرس یکی دیگر از انواع شایع آرتریت التهابی است.

تحقیقات نشان می‌ دهد که حذف برخی غذاها و نوشیدنی‌ ها ممکن است شدت علائم را در افراد مبتلا به آرتریت التهابی و آرتروز کاهش دهد و همچنین کیفیت کلی زندگی آن ها را بهبود بخشد.

در ادامه این مقاله با لیست مواد غذایی، خوراکی ها و نوشیدنی های مضر برای افراد مبتلا به آرتریت آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

غذاها و نوشیدنی ممنوعه برای آرتریت

1. قندهای اضافه شده

شما باید مصرف قند خود را بدون توجه به هر چیزی محدود کنید به خصوص اگر آرتریت دارید. قندهای افزوده شده در آب نبات، نوشابه، بستنی و بسیاری از مواد غذایی دیگر از جمله سس باربیکیو یافت می شوند.

مطالعه ای بر روی 217 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد که در بین 20 غذا نوشابه و دسرهای شیرین شده با قند بیشتر علائم بیماری را تشدید می کنند.

علاوه بر این نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آرتریت را افزایش دهند.

به عنوان مثال در یک مطالعه بر روی 1209 بزرگسال 20 تا 30 ساله کسانی که نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز را 5 بار در هفته یا بیشتر مصرف می کردند 3 برابر بیشتر از کسانی که نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز مصرف نمی کردند در معرض ابتلا به آرتریت بودند.

علاوه بر این یک مطالعه بزرگ روی نزدیک به 200000 زن مصرف منظم نوشابه شیرین شده با شکر را با افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی مرتبط کرد.

2. گوشت های فرآوری شده و گوشت قرمز

برخی تحقیقات گوشت قرمز و فرآوری شده را با التهاب مرتبط می دانند که ممکن است علائم آرتریت را افزایش دهد.

به عنوان مثال رژیم های غذایی حاوی مقادیر بالای گوشت های فرآوری شده و قرمز سطوح بالایی از نشانگرهای التهابی مانند اینترلوکین 6 (IL-6)، پروتئین واکنشی C یا (CRP) و هموسیستئین را نشان می دهند.

مطالعه روی 217 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد که گوشت قرمز معمولا علائم روماتیسم مفصلی را بدتر می کند. علاوه بر این مطالعه ای روی 25630 نفر نشان داد که مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است یک عامل خطر برای آرتریت التهابی باشد.

برعکس رژیم‌ های غذایی گیاهخواری که گوشت قرمز را حذف می‌ کنند علائم آرتریت را بهبود می‌ بخشند.

3. غذاهای حاوی گلوتن

گلوتن گروهی از پروتئین های موجود در گندم، جو، چاودار و تریتیکاله است. برخی از تحقیقات آن را با افزایش التهاب مرتبط می‌ دانند و نشان می‌ دهند که عدم مصرف گلوتن ممکن است علائم آرتریت را کاهش دهد.

علاوه بر این افراد مبتلا به بیماری سلیاک در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به روماتیسم مفصلی هستند. به همین ترتیب مبتلایان به بیماری‌ های خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی نسبت به جمعیت عمومی بیشتر به بیماری سلیاک  مبتلا می شوند.

قابل توجه است یک مطالعه قدیمی تر و یک ساله روی 66 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد که رژیم غذایی بدون گلوتن وگن به طور قابل توجهی فعالیت بیماری را کاهش داده و التهاب را بهبود می بخشد.

اگرچه این یافته ها امیدوار کننده هستند اما تحقیقات بیشتری برای تایید اینکه آیا رژیم غذایی بدون گلوتن به تنهایی برای افراد مبتلا به آرتریت مفید است یا خیر مورد نیاز است.

4. غذاهای بسیار فرآوری شده

غذاهای بسیار فرآوری شده مانند فست فود، غلات صبحانه و محصولات فری معمولا سرشار از غلات تصفیه شده، شکر افزوده شده، مواد نگهدارنده و سایر مواد بالقوه التهابی هستند که همگی ممکن است علائم آرتریت را بدتر کنند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که رژیم‌ های غربی غنی از غذاهای فرآوری‌ شده به شدت ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را با ایجاد التهاب و عوامل خطر مانند چاقی افزایش دهند.

علاوه بر این در یک مطالعه بر روی 56 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید افرادی که مقادیر بیشتری از غذاهای فرآوری شده مصرف کردند عوامل خطر بیماری قلبی از جمله سطوح بالاتر هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) – یک نشانگر طولانی مدت برای کنترل قند خون در آن ها بیشتر شد.

به این ترتیب غذاهای فرآوری شده ممکن است سلامت کلی شما را بدتر کرده و خطر ابتلا به بیماری های دیگر را افزایش دهند.

5. نوشیدنی های الکلی

از آنجایی که الکل ممکن است علائم آرتریت را بدتر کند هر کسی که آرتریت التهابی دارد باید آن را محدود کند یا از آن اجتناب کند.

یک مطالعه روی 278 فرد مبتلا به اسپوندیلو آرتریت محوری – آرتریت التهابی که در درجه اول بر مفاصل نخاع و ساکروایلیاک تاثیر می‌گذارد – مصرف الکل را با افزایش آسیب ساختاری ستون فقرات مرتبط کرد.

مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف الکل ممکن است دفعات و شدت حملات نقرس را افزایش دهد.

علاوه بر این مصرف مزمن الکل با افزایش خطر ابتلا به آرتروز مرتبط است اگرچه همه مطالعات ارتباط قابل توجهی را پیدا نکرده اند.

6. روغن های گیاهی خاص

رژیم های غذایی سرشار از چربی های امگا 6 و مقادیر کم چربی های امگا 3 ممکن است علائم آرتروز و آرتریت روماتوئید را بدتر کنند.

این چربی ها برای سلامتی ضروری هستند. با این حال نسبت نامتعادل امگا 6 به امگا 3 در اکثر رژیم های غذایی غربی ممکن است التهاب را افزایش دهد.

کاهش مصرف غذاهای سرشار از چربی های امگا 6 مانند روغن های گیاهی و در همان حال افزایش مصرف غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی های چرب ممکن است علائم آرتریت را بهبود بخشد.

7. غذاهای شور

کاهش مصرف نمک ممکن است انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به آرتریت باشد. غذاهای سرشار از نمک عبارتند از سوپ کنسرو شده، پیتزا، برخی از پنیرها، گوشت های فرآوری شده و بسیاری از خوراکی های فرآوری شده دیگر.

یک مطالعه روی موش ها نشان داد که ورم مفاصل در موش‌ هایی که از رژیم غذایی پر نمک تغذیه می‌ شدند شدیدتر از موش‌ هایی بود که از رژیم غذایی حاوی سطوح طبیعی نمک استفاده می‌ کردند.

علاوه بر این یک مطالعه 62 روزه روی موش ها نشان داد که رژیم غذایی کم نمک در مقایسه با رژیم غذایی پر نمک، شدت روماتیسم مفصلی را کاهش می دهد. موش هایی که رژیم غذایی کم نمک داشتند تجزیه غضروف و تخریب استخوان و همچنین نشانگرهای التهابی کمتری نسبت به موش هایی که رژیم غذایی پر نمک داشتند را نشان می دهند.

محققان پیشنهاد کرده اند که مصرف زیاد سدیم ممکن است یک عامل خطر برای بیماری های خودایمنی مانند آرتریت التهابی باشد.

مطالعه ای روی 18555 نفر مصرف زیاد سدیم را با افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی مرتبط دانست.

8. غذاهای پخته شده با حرارت بالا

محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) – مولکول هایی هستند که از طریق واکنش بین قندها و پروتئین ها یا چربی ها ایجاد می شوند. آن ها به طور طبیعی در غذاهای حیوانی خام وجود دارند و از طریق روش های پخت خاصی تشکیل می شوند.

غذاهای حیوانی با پروتئین بالا و پرچرب که سرخ شده، بریان، کبابی یا آب پز می شوند از غنی ترین منابع غذایی محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته هستند که عبارتند از بیکن، استیک سرخ شده یا کبابی، مرغ بریان یا سرخ شده و هات داگ.

سیب زمینی سرخ کرده، پنیر آمریکایی، مارگارین و مایونز نیز سرشار از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته هستند.

هنگامی که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته به مقدار زیاد در بدن شما جمع می شوند استرس اکسیداتیو و التهاب ممکن است رخ دهد. استرس اکسیداتیو و تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته با پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به آرتریت مرتبط است.

در واقع نشان داده شده است که افراد مبتلا به آرتریت التهابی نسبت به افراد بدون آرتریت سطوح بالاتری از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در بدن خود دارند. تجمع محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در استخوان ها و مفاصل نیز ممکن است در ایجاد و پیشرفت استئوآرتریت نقش داشته باشد.

جایگزینی غذاهای پخته شده با حرارت بالا با غذاهای مغذی و کامل مانند سبزیجات، میوه ها، حبوبات و ماهی ممکن است عوامل خطر را در بدن شما کاهش دهد.

خلاصه

اگر آرتریت دارید، یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی ممکن است به بهبود علائم شما کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که شما باید از برخی غذاها و نوشیدنی ها از جمله غذاهای بسیار فرآوری شده، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و غذاهای غنی از قندهای افزوده اجتناب کنید.

به خاطر داشته باشید که عوامل سبک زندگی مانند سطح فعالیت، وزن بدن و سیگار کشیدن نیز برای مدیریت آرتریت حیاتی هستند.

منبع : healthline