خواص زیره سبز برای لاغری و کاهش وزن چیست؟

خواص زیره سبز برای لاغری
خواص زیره سبز برای لاغری

زیره سبز یک ادویه محبوب در آشپزی سراسر جهان است که بیشتر در چین، هند و مکزیک رشد می کند.

زیره سبز ممکن است متابولیسم بدن را افزایش دهد، سطح کلسترول را کاهش دهد و به کاهش قند خون شما کمک کند. مطالعات تایید می کنند که مصرف پودر زیره سبز به برخی از افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند کمک می کند.

در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که زیره سبز باعث لاغری و کاهش وزن شما شود خواص منحصر به فرد آن و سایر فواید سلامتی آن را برای اکثر مردم ارزش امتحان کردن دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید زیره سبز برای لاغری و کاهش وزن و همچنین طرز خوردن آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای زیره سبز برای لاغری و کاهش وزن

زیره سبز به دلیل یک ماده فعال منحصر به فرد – تیموکینون، یک ماده شیمیایی طبیعی که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است – پتانسیل کمک به کاهش وزن را دارد.

تیموکینون می تواند رادیکال های آزاد را در بدن شما هدف قرار دهد و به بدن شما در پاکسازی سموم کمک کند. زیره به سلول های شما کمک می کند تا به انسولین و گلوکز پاسخ دهند که همین قند خون شما را ثابت نگه می دارد.

با گذشت زمان اثرات زیره سبز می تواند با یک رژیم غذایی سالم و ورزش برای کاهش رسوب چربی و کاهش التهاب در بدن شما کار کند. وقتی همه چیز با هم کار می کند ممکن است متوجه شوید که علائم نفخ، تورم و خستگی با مصرف زیره کاهش می یابد.

تحقیقات این ایده را تایید می‌ کند که زیره سبز می‌ تواند به کاهش وزن کمک کند اما ما به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا به یک نتیجه قطعی در مورد چگونگی عملکرد آن برسیم.

یک مطالعه کوچک بر روی 72 فرد دارای اضافه وزن نشان داد که افزودن زیره سبز و لیموترش به برنامه کاهش وزن به طور قابل توجهی کاهش وزن را تسریع می کند.

در مطالعه کوچک دیگری که بر روی 88 زن دارای اضافه وزن انجام شد، زیره سبز به تنهایی برای کاهش وزن سریع‌ تر کافی بود.

باورهای غلط در مورد لاغری و کاهش وزن با زیره سبز

زیره سبز نمی تواند یک ناحیه از بدن شما مانند شکم را هدف قرار دهد تا چربی های آن را از بین ببرد.

زیره سبز باعث بهبود یا کاهش التهاب می شود و به همین دلیل می تواند منجر به ظاهر لاغرتر شود زیره سبز در واقع نمی تواند چربی را از بدن پاکسازی کند و فقط کاهش وزن کلی می تواند رسوبات چربی را در بدن شما هدف قرار دهد.

نحوه خوردن زیره سبز برای لاغری

نوشیدنی زیره سبز

سعی کنید نوشیدنی زیره سبز خود را (که آب زیره نیز نامیده می شود) با خیساندن دو قاشق چای خوری زیره سبز در 1.5 لیتر آب جوش و سپس صاف کردن دانه ها درست کنید.

نوشیدنی زیره سبز ممکن است متابولیسم شما را افزایش دهد کند و علاوه بر افزایش هیدراتاسیون به تعادل قند خون کمک کند.

به طور حکایتی مردم دو بار در روز با معده خالی نوشیدنی زیره سبز را می نوشند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

مکمل های زیره سبز

می توانید مکمل های خوراکی زیره سبز را خریداری کنید که حاوی دانه های زیره آسیاب شده یا روغن دانه زیره سبز هستند. این مکمل ها را با غذا یک بار در روز یا طبق دستورالعمل بسته مصرف کنید.

مکمل های زیره سبز ممکن است به تثبیت قند خون کمک کنند.

زیره سبز در رژیم غذایی شما

همچنین می توانید به سادگی زیره را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. پودر فلفل قرمز، دانه های زیره و زیره سبز آسیاب شده همگی حاوی آنتی اکسیدان و قابلیت های افزایش متابولیسم هستند.

چاشنی برنج، عدس و سبزیجات با زیره سبز یک راه خوشمزه برای تجربه فواید آن است.

سایر خواص زیره سبز برای سلامتی بدن

زیره سبز فقط به عنوان یک مکمل برای کاهش وزن خوب نیست. مزایای دیگری نیز ارائه می دهد که عبارتند از :

  • سرشار از آهن است، ماده معدنی که بسیاری در رژیم غذایی خود به اندازه کافی آن را دریافت نمی کنند
  • می تواند نسبت کلسترول HDL (خوب) و LDL (بد) را بهبود بخشد
  • به دلیل خواص ضد میکروبی و آنتی بیوتیکی می تواند از مسمومیت غذایی جلوگیری کند
  • از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند و از بیمار شدن شما جلوگیری می کند
  • خاصیت مبارزه با سرطان دارد

زیره سبز را از کجا بخریم؟

زیره سبز را می توان تقریبا در هر فروشگاه مواد غذایی به صورت دانه و به صورت پودر خریداری کرد.

می‌ توانید مکمل‌ های زیره سبز را به‌ صورت آنلاین از فروشندگان خاصی خریداری کنید اما مراقب باشید چون مکمل‌ های زیره سبز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تنظیم نمی‌ شوند و فقط باید از فروشندگان مورد اعتماد خریداری کنید.

خلاصه

زیره سبز یک ادویه رایج با فواید استثنایی برای سلامتی شماست. نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه می تواند التهاب را نیز کاهش دهد.

به خاطر داشته باشید که زیره یک ماده معجزه آسا نیست. شما همچنان باید به کاهش کالری دریافتی و ورزش منظم متعهد باشید تا فواید کامل آن را تجربه کنید.

زیره سبز برای اکثر افرادی که به دنبال رسیدن به وزن مناسب و متعادل کردن قند خون خود هستند بی خطر است.

منبع : healthline