آیا چای ماچا کافئین دارد؟

آیا چای ماچا کافئین دارد؟
آیا چای ماچا کافئین دارد؟

خواص چای ماچا که نوعی پودر چای سبز است و عمدتا در ژاپن تولید می شود، توسط تحقیقات متعدد علمی ثابت شده هستند. این چای معمولا حاوی کافئین بیشتری نسبت به سایر انواع چای سبز است اما کافئین بیش از حد ممکن است اثرات مضری نیز داشته باشد.

ماچا به دلیل نحوه رشد آن دارای آنتی اکسیدان بسیار بالایی است – ترکیباتی که از آسیب سلولی در بدن محافظت می کنند که ممکن است منجر به بیماری شود.

در ادامه این مقاله به بررسی مقدار کافئین موجود در چای ماچا می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

کافئین چیست؟

کافئین ماده ای است که به طور طبیعی در چای، قهوه و شکلات یافت می شود و به عنوان یک محرک در بدن عمل می کند.

خواص محرک کافئین به این معنی است که کافئین باعث فعالیت در سیستم عصبی مرکزی می شود که به معنای احساس انرژی و هوشیاری است. بسیاری از مردم نوشیدنی های حاوی کافئین مانند ماچا را برای افزایش انرژی و تمرکز می نوشند.

مصرف منظم کافئین همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مانند خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و برخی سرطان ها کمک کند. با این حال کافئین بیش از حد ممکن است اثرات مضری بر بدن داشته باشد.

در حالی که هیچ توصیه استانداردی برای مصرف کافئین وجود ندارد، اکثر متخصصان پیشنهاد می کنند که بزرگسالان نباید بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند تا از اثرات بالقوه منفی سلامتی جلوگیری کنند.

اما مقدار کافئین قابل تحمل و مفید به شخص بستگی دارد. هنگام استفاده از چای ماچا در رژیم غذایی خود این را در نظر داشته باشید.

میزان کافئین موجود در چای ماچا

محتوای کافئین ماچا می تواند بر اساس نوع برگ، مقدار پودری که برای تهیه چای استفاده می کنید و زمان دم کردن آن متفاوت باشد.

به طور کلی ماچا حاوی 19 تا 44 میلی گرم کافئین در هر گرم است. یک وعده معمولی ماچا بین 2 تا 4 گرم (0.5 تا 1 قاشق چای خوری) است که پس از آن بین 38 تا 176 میلی گرم کافئین دارد.

برای مرجع دانه های قهوه 10 تا 12 میلی گرم کافئین در هر گرم دارند. یک فنجان 240 میلی لیتر حاوی 10 گرم قهوه تقریبا 100 میلی گرم کافئین دارد.

بنابراین بسته به اینکه چای ماچا چقدر غلیظ است، یک وعده چای ماچا می تواند محتوای کافئین کمتر یا بالاتری نسبت به یک وعده قهوه داشته باشد.

مقایسه کافئین موجود در چای ماچا با چای سبز معمولی

ماچا نسبت به چای سبز معمولی کافئین بیشتری دارد.

تخمین زده می شود که یک فنجان (240 میلی لیتر) چای سبز حاوی حدود 30 میلی گرم کافئین باشد. یک وعده ماچا تهیه شده با 2 تا 4 گرم (0.5 تا 1 قاشق چای خوری) پودر می تواند بین 38 تا 176 میلی گرم کافئین داشته باشد.

با این حال مطالعات نشان می دهد که محتوای کافئین چای سبز بسته به نوع، تازگی و زمان دم کردن متفاوت است.

یک مطالعه نشان داد که کافئین موجود در چای سبز بین 10 تا 23 میلی گرم کافئین در هر گرم برگ چای یا 20 تا 90 میلی گرم کافئین در هر فنجان متغیر است.

با 19 تا 44 میلی گرم کافئین در هر گرم، ماچا نسبت به اکثر چای های سبز معمولی کافئین بیشتری دارد.

طرز تهیه چای ماچا

برای تهیه یک فنجان چای ماچا، به پودر ماچا، یک لیوان یا فنجان، آب داغ و یک لیوان ماچا بامبو یا همزن معمولی نیاز دارید. همچنین ممکن است بخواهید از یک الک توری کوچک یا صافی چای استفاده کنید.

برای تهیه چای ماچا این مراحل را دنبال کنید :

  • 2-4 گرم (1.5-1 قاشق چای خوری) پودر ماچا را در یک صافی چای یا الک توری کوچک روی یک لیوان یا فنجان بریزید
  • ماچا را الک کنید
  • مقدار کمی آب داغ روی پودر بریزید. پودر را در آب هم بزنید تا کف تولید شود
  • بقیه آب داغ را اضافه کنید
  • چای ماچا آماده است، بنوشید

خلاصه

چای ماچا نوعی چای سبز حاوی کافئین است.

کافئین آن نسبت به اکثر چای های سبز معمولی بیشتر است و بسته به مقدار پودری که استفاده می کنید، ممکن است حاوی کافئین بیشتری نسبت به قهوه باشد. با این حال کافئین ماچا نیز بسته به نوع، تازگی و زمان دم کردن متفاوت است.

برای افزایش کافئین می توانید چای ماچا بنوشید. درست کردن آن در خانه آسان است یا می توانید آن را در برخی از کافی شاپ ها و کافه ها پیدا کنید.

همچنین بخوانید : مضرات کافئین چیست؟

منبع : healthline