خواص عصاره چای سبز برای سلامتی بدن چیست؟

فواید عصاره چای سبز
فواید عصاره چای سبز

چای سبز یکی از پرمصرف ترین چای ها در جهان است.

عصاره چای سبز (به انگلیسی : Green Tea Extract) شکل غلیظ آن است و فقط یک کپسول حاوی مواد فعال به اندازه یک فنجان متوسط چای سبز ​​است.

مانند چای سبز، عصاره چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدان است. این موارد دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی هستند – از ارتقای سلامت قلب، کبد و مغز گرفته تا بهبود سلامت پوست و حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان.

علاوه بر این بسیاری از مطالعات به توانایی عصاره چای سبز برای کمک به کاهش وزن پرداخته اند. در واقع بسیاری از محصولات کاهش وزن آن را به عنوان یک عنصر کلیدی ذکر می کنند.

با وجود این فواید مهم است بدانید که عصاره چای سبز در صورت مصرف بیش از حد می تواند سمی باشد بنابراین اگر به مصرف این مکمل ها علاقه دارید همیشه با یک متخصص صحبت کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی عصاره چای سبز برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای عصاره چای سبز برای سلامتی بدن

1. آنتی اکسیدان بالایی دارد

فواید سلامتی عصاره چای سبز بیشتر به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن است.

آنتی اکسیدان ها می توانند با مبارزه با آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شما کمک کنند. این آسیب سلولی با پیری و چندین بیماری مرتبط است.

آنتی اکسیدان های پلی فنل به نام کاتچین اکثر محتوای آنتی اکسیدانی عصاره چای سبز را تشکیل می دهند. در میان کاتچین‌ های موجود در چای سبز اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) بیشترین تحقیقات را دارد و تصور می‌شود بیشترین فواید سلامتی را داشته باشد.

مطالعات نشان داده اند که عصاره چای سبز ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن شما (فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن شما) را افزایش می دهد و از استرس اکسیداتیو محافظت می کند. این به نوبه خود ممکن است از نگرانی های مرتبط با سلامتی جلوگیری کند.

به عنوان مثال در یک مطالعه در سال 2012 حدود 35 فرد مبتلا به چاقی 870 میلی گرم عصاره چای سبز را به مدت 8 هفته مصرف کردند. ظرفیت آنتی اکسیدانی خون آن ها به طور متوسط ​​از 1.2 به 2.5 میکرومول در لیتر افزایش یافت.

لازم به ذکر است که شرکت کنندگان در این مطالعه کوچک عصاره چای سبز را به مقداری که در محدوده سمی در نظر گرفته می شود مصرف می کردند. به همین دلیل مشخص نیست که اگر عصاره چای سبز در دوزهای کمتر و مطمئن‌ تر مصرف شود همان اثر را خواهد داشت یا خیر.

2. ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

استرس اکسیداتیو تجمع چربی در خون شما را افزایش می دهد که باعث التهاب در شریان ها و منجر به فشار خون بالا می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز می توانند التهاب را کاهش داده و به کاهش فشار خون کمک کنند. آن ها همچنین می توانند جذب چربی در سلول ها را مهار و به کاهش سطح چربی خون کمک کنند.

در یک مطالعه در سال 2012، 56 فرد مبتلا به چاقی و فشار خون بالا روزانه 379 میلی گرم عصاره چای سبز را به مدت 3 ماه مصرف کردند. آن ها کاهش قابل توجهی در فشار خون در مقایسه با گروه دارونما نشان دادند.

علاوه بر این آن ها کاهش قابل توجهی در سطح چربی خون از جمله تری گلیسیرید و کلسترول کل و LDL را تجربه کردند.

یک مطالعه قدیمی روی 33 نفر که هیچ بیماری زمینه‌ ای نداشتند نشان داد که مصرف 250 میلی‌ گرم عصاره چای سبز به‌مدت 8 هفته کلسترول کل را تا 3.9 درصد و کلسترول LDL را تا 4.5 درصد کاهش می‌ دهد.

با توجه به اینکه فشار خون بالا و سطح بالای چربی خون از عوامل خطر بیماری های قلبی هستند تنظیم آن ها می تواند سلامت قلب را ارتقا دهد.

3. برای مغز مفید است

آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز به ویژه اپی گالوکاتچین گالات از سلول های مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

این محافظت می تواند به کاهش آسیب مغزی که می تواند منجر به زوال ذهنی و بیماری های مغزی مانند پارکینسون، آلزایمر و زوال عقل شود کمک کند.

عصاره چای سبز همچنین می تواند اثر فلزات سنگین مانند آهن و مس را کاهش دهد، هر دوی این فلزات سنگین می توانند به سلول های مغز آسیب برسانند.

نشان داده شده است که با تقویت ارتباط بین بخش های مختلف مغز به تقویت حافظه نیز کمک می کند.

در یک مطالعه در سال 2014، 12 نفر یک نوشیدنی حاوی 27.5 گرم عصاره چای سبز یا دارونما مصرف کردند. سپس در حالی که شرکت کنندگان روی تست های حافظه کار می کردند تصاویر مغزی برای ارزیابی عملکرد مغز به دست آمد.

گروه عصاره چای سبز در مقایسه با گروه دارونما افزایش عملکرد مغز و بهبود عملکرد را نشان دادند.

4. می تواند به کاهش وزن کمک کند

عصاره چای سبز سرشار از کاتچین و حاوی مقدار مناسبی کافئین است. به نظر می رسد که این ترکیب از مواد مسئول خواص عصاره چای سبز در لاغری و کاهش وزن است.

نشان داده شده است که هم کاتچین و هم کافئین با تنظیم هورمون هایی که می توانند گرمازایی را افزایش دهند به کاهش وزن کمک می کنند.

ترموژنز فرآیندی است که بدن شما برای هضم غذا و تولید گرما کالری می سوزاند.

نشان داده شده است که چای سبز این فرآیند را با موثرتر کردن بدن شما در سوزاندن کالری که می تواند منجر به کاهش وزن شود تقویت می کند.

در یک مطالعه قدیمی 14 نفر قبل از هر وعده غذایی یک کپسول حاوی مخلوطی از کافئین، اپی گالوکاتچین گالات از چای سبز و عصاره گوارانا مصرف کردند. سپس تاثیر روی کالری سوزی بررسی شد و مشحص شد که شرکت کنندگان در 24 ساعت بعد به طور متوسط ​​179 کالری بیشتر سوزاندند.

با این حال نتایج متفاوت است.

در یک مطالعه خوب طراحی شده دیگر 60 بزرگسال روزانه 56 میلی گرم عصاره چای سبز را به همراه 28 تا 45 میلی گرم کافئین یا دارونما به مدت 12 هفته مصرف کردند. این مطالعه هیچ اثر قابل توجهی بر مصرف انرژی در حال استراحت یا ترکیب بدن پیدا نکرد.

و از آنجایی که کافئین به عنوان محرک مصرف انرژی شناخته شده است اثرات کاهش وزن عصاره چای سبز ممکن است – حداقل تا حدی – به دلیل خود کافئین باشد.

در واقع یک مطالعه نشان داد که کاتچین‌ های چای سبز هیچ اثر قابل‌ توجهی بر مصرف انرژی هنگامی که به تنهایی در برابر کافئین آزمایش می‌ شوند نشان نمی‌ دهند.

به علاوه مقدار کافئینی که معمولا مصرف می کنید ممکن است بر پاسخ بدن شما به عصاره چای سبز تاثیر بگذارد.

کسانی که به طور منظم مقادیر زیادی کافئین (بیش از 300 میلی گرم در روز یا حدود 3 فنجان قهوه) مصرف می کنند ممکن است تاثیر زیادی از عصاره چای سبز به دست نیاورند.

در یک مطالعه 12 هفته ای 115 زن دارای اضافه وزن روزانه 856 میلی گرم عصاره چای سبز یا دارونما مصرف کردند.

کسانی که از عصاره چای سبز استفاده می کردند به طور متوسط ​​1 کیلوگرم از دست دادند اما افرادی که دارونما مصرف می کردند در واقع وزن بیشتری از دست دادند و کاهش بیشتری در دور کمر و باسن داشتند.

لازم به ذکر است که دوز مصرفی عصاره چای سبز در این مطالعه در محدوده سمی برای دریافت روزانه کاتچین است. افرادی که دوزهای بالایی از کاتچین های چای سبز مصرف می کنند باید آنزیم های کبدی خود را برای جلوگیری از آسیب کبدی یا نارسایی حاد کبد کنترل کنند.

در حالی که یک فنجان چای سبز حاوی 50 تا 100 میلی گرم کاتچین چای سبز و 30 تا 40 میلی گرم کافئین است، مطالعات روی عصاره چای سبز اغلب حاوی 375 میلی گرم یا بیشتر کاتچین چای سبز و تا 600 میلی گرم کافئین است.

کسانی که به کافئین حساسیت دارند یا مشکلات قلبی و عروقی دارند باید قبل از مصرف عصاره چای سبز برای کاهش وزن این موضوع را در نظر بگیرند. همیشه خوب است که با یک متخصص صحبت کنید تا به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا عصاره چای سبز برای شما مناسب است یا خیر.

5. ممکن است برای عملکرد کبد مفید باشد

کاتچین‌ های موجود در عصاره چای سبز ممکن است به کاهش التهاب ناشی از برخی بیماری‌ های کبدی مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) کمک کند.

یک مطالعه به 80 شرکت کننده مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی روزانه 500 میلی گرم عصاره چای سبز یا دارونما به مدت 90 روز داد.

گروه عصاره چای سبز کاهش قابل توجهی در سطح آنزیم های کبدی نشان داد که نشانه ای از بهبود سلامت کبد است.

به طور مشابه 17 بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی روزانه 700 میلی لیتر چای سبز که حاوی حداقل 1 گرم کاتچین بود به مدت 12 هفته مصرف کردند. آن ها کاهش قابل توجهی در محتوای چربی کبد، التهاب و استرس اکسیداتیو داشتند.

با این حال همانطور که در بالا ذکر شد مهم است که عملکرد کبد خود را به طور منظم آزمایش کنید زیرا نشان داده شده است که مقادیر بیش از حد کاتچین چای سبز برای کبد مضر هستند.

6. ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

نگهداری از بافت ها و اندام های بدن شما با مرگ سلولی و رشد مجدد مشخص می شود. سلول های تخصصی معروف به سلول های بنیادی سلول های جدیدی را برای جایگزینی سلول هایی که می میرند تولید می کنند. این فرآیند سلول ها را فعال و سالم نگه می دارد.

وقتی این تعادل به هم می خورد سرطان ممکن است رخ دهد. این زمانی است که بدن شما شروع به تولید سلول های ناکارآمد می کند و سلول ها در زمانی که باید می میرند.

به نظر می رسد آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز به ویژه اپی گالوکاتچین گالات اثرات مطلوبی بر تعادل تولید و مرگ سلولی دارند.

یک مطالعه کوچک قدیمی اثرات مصرف 600 میلی گرم کاتچین چای سبز در روز به مدت یک سال را بر روی مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات بررسی کرد.

این نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان برای گروه چای سبز 3 درصد و برای گروه کنترل 30 درصد بود.

7. ممکن است برای پوست مفید باشد

عصاره چای سبز چه به عنوان مکمل مصرف شود و چه روی پوست استفاده شود سلامت پوست را بهبود می بخشد.

یک بررسی بزرگ نشان داد که وقتی عصاره چای سبز روی پوست استفاده می‌ شود، می‌ تواند به درمان انواع نگرانی‌ های پوستی مانند درماتیت، روزاسه و زگیل کمک کند. به عنوان یک مکمل نشان داده شده است که به درمان پیری پوست و آکنه هم کمک می کند.

به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 1500 میلی گرم عصاره چای سبز به مدت 4 هفته منجر به کاهش قابل توجه آکنه شد.

علاوه بر این به نظر می‌ رسد هم مکمل‌ ها و هم استفاده موضعی از عصاره چای سبز به پیشگیری از بیماری‌ های پوستی مانند از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، التهاب، پیری زودرس و سرطان ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ های فرابنفش کمک می‌ کند.

یک مطالعه بر روی 10 نفر نشان داد که استفاده از کرم حاوی عصاره چای سبز روی پوست به مدت 60 روز منجر به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می شود.

علاوه بر این یک مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره چای سبز روی پوست آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش می دهد.

افزودن عصاره چای سبز به محصولات آرایشی نشان با ایجاد یک اثر مرطوب کننده برای پوست مفید است.

8. ممکن است برای بهبود عملکرد ورزشی مفید باشد

به نظر می رسد عصاره چای سبز در ورزش مفید باشد چه از طریق بهبود عملکرد ورزشی و چه افزایش ریکاوری.

در حالی که ورزش فواید بسیاری برای سلامتی دارد، شناخته شده است که استرس اکسیداتیو تولید می کند و به سلول های بدن آسیب می رساند. آنتی اکسیدان ها مانند کاتچین های چای سبز می توانند آسیب سلولی را کاهش داده و خستگی ماهیچه ها را به تاخیر بیندازند.

در واقع مطالعه ای روی 35 مرد نشان داد که عصاره چای سبز همراه با تمرینات قدرتی به مدت 4 هفته محافظت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می دهد.

علاوه بر این 16 دونده سرعتی که عصاره چای سبز را به مدت 4 هفته مصرف کردند محافظت بیشتری در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از مسابقات سرعتی مکرر نشان دادند.

به نظر می رسد عصاره چای سبز برای عملکرد ورزشی هم مفید است.

یک مطالعه نشان داد که 14 مردی که به مدت 4 هفته عصاره چای سبز مصرف کردند مسافت دویدن خود را 10.9 درصد افزایش دادند.

9. ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

نشان داده شده است که کاتچین موجود در چای سبز، به ویژه اپی گالوکاتچین گالات حساسیت به انسولین را افزایش داده و تولید قند خون را تنظیم می کند که هر دو می توانند سطح قند خون را کاهش دهند.

یک مطالعه به 14 نفر بدون هیچ بیماری زمینه ای یک ماده قندی و 1.5 گرم چای سبز یا دارونما داد. گروه چای سبز پس از 30 دقیقه تحمل قند خون بهتری را تجربه کردند و در مقایسه با گروه دارونما نتایج بهتری را نشان دادند.

مطالعه دیگری نشان داد که عصاره چای سبز حساسیت به انسولین را در مردان جوان سالم تا 13 درصد بهبود می بخشد.

به خاطر داشته باشید که این مطالعات بسیار کوچک بودند و شرکت کنندگان هیچ بیماری زمینه ای نداشتند. از سوی دیگر بسیاری از افراد مبتلا به دیابت داروهایی مصرف می‌کنند که بر کبد آن ها تاثیر می‌گذارد و بسیاری از آن ها کبد چرب غیر الکلی دارند بنابراین باید آنزیم‌ های کبدی خود را تحت نظر داشته باشند.

اگر دیابت دارید قبل از مصرف این مکمل ها باید با پزشک خود صحبت کنید.

تجزیه و تحلیل 17 مطالعه به این نتیجه رسید که عصاره چای سبز در کاهش سطح قند خون ناشتا مفید است. همچنین می تواند به کاهش سطح هموگلوبین A1C کمک کند که نشانگر سطح قند خون در 2 تا 3 ماه گذشته است.

روش های استفاده از عصاره چای سبز در رژیم غذایی

عصاره چای سبز به صورت مایع، پودر و کپسول موجود است.

عصاره مایع را می توان در آب حل کرد در حالی که پودر را می توان با اسموتی ها مخلوط کرد. با این حال طعم قوی دارد.

دوز توصیه شده عصاره چای سبز بین 250 تا 500 میلی گرم در روز است. این مقدار را می توان از 3 تا 5 فنجان چای سبز (حدود 1.2 لیتر) به دست آورد.

اما مهم است بدانید که همه مکمل‌ های عصاره چای سبز یکسان ساخته نمی‌ شوند. برخی از مکمل ها فقط حاوی برگ های خشک چای سبز هستند در حالی که برخی دیگر حاوی اشکال جدا شده از یک یا چند کاتچین هستند.

از آنجایی که مکمل‌ ها برای اطمینان از ایمنی، خلوص یا تایید محتویات توسط FDA تنظیم نمی‌ شوند فقط باید مکمل‌ هایی را خریداری کنید که توسط یک آزمایشگاه مستقل برای تایید خلوص و محتوا آنالیز شده‌ اند.

کاتچینی که بیشترین ارتباط را با فواید سلامتی عصاره چای سبز دارد اپی گالوکاتچین گالات است بنابراین باید مطمئن شوید مکملی که مصرف می کنید حاوی آن است.

در نهایت بهتر است عصاره چای سبز را همراه با غذا مصرف کنید. هم بیش از دوز توصیه شده و هم مصرف آن با معده خالی ممکن است باعث آسیب جدی به کبد شود.

خلاصه

عصاره چای سبز به لطف محتوای آنتی اکسیدانی بالا می تواند به بهبود سلامت و ترکیب بدن کمک می کند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که عصاره چای سبز می تواند باعث کاهش وزن، تنظیم قند خون، پیشگیری از بیماری ها و ریکاوری ورزش شود.

همچنین می تواند به حفظ سلامت پوست و کبد، کاهش سطح چربی خون، تنظیم فشار خون و بهبود سلامت مغز کمک کند.

عصاره چای سبز را می توان به صورت کپسول، مایع یا پودر مصرف کرد.

دوز توصیه شده 250-500 میلی گرم در روز است و بهتر است با غذا مصرف شود. مقادیر بالاتر از این ممکن است سمی باشد. به علاوه افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند باید قبل از مصرف هر مقدار از عصاره چای سبز با یک متخصص صحبت کنند.

چه بخواهید سلامت عمومی خود را بهبود ببخشید یا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید، عصاره چای سبز راهی آسان برای افزودن آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامت به رژیم غذایی شماست.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات ماسک چای سبز برای صورت

منبع : healthline