خواص چای سبز و عسل برای سلامتی بدن چیست؟

خواص چای سبز و عسل
خواص چای سبز و عسل

چای سبز یک نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان از آن لذت می برند. نوشیدن چای سبز ممکن است با کاهش خطر مرگ ناشی از بسیاری از بیماری‌ های مزمن مرتبط باشد اگرچه تحقیقات در مورد اثرات محافظتی آن دقیقا ثابت نیست.

این چای اغلب با عسل ترکیب می شود تا تلخی آن را کاهش دهد و یک شیرینی لذت بخش به آن اضافه کند. عسل همچنین ممکن است برخی از مزایای سلامتی از جمله خواص ضد میکروبی و ضد التهابی را ارائه دهد.

در این مقاله به بررسی فواید درمانی چای سبز و عسل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی چای سبز

چای سبز زمانی که با آب ترکیب می‌ شود، نوشیدنی‌ ای است که کالری ندارد اما سرشار از مواد مغذی است مانند پلی فنل‌ ها و مواد معدنی که با فواید سلامتی زیادی مرتبط هستند.

شما می توانید چای سبز را به دو صورت کافئین دار و بدون کافئین مصرف کنید. در حالی که واکنش همه افراد به کافئین متفاوت است تحقیقات نشان می دهد که مصرف متوسط ​​کافئین ممکن است فوایدی مانند تمرکز بهتر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را داشته باشد.

چای سبز و ماچا – گونه‌ ای از چای تهیه‌ شده از همان برگ‌ های چای سبز – سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ ها و سایر ترکیبات هستند که نشان داده شده است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ ها، بیماری‌ های قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌ های تخریب‌ کننده عصبی را کاهش می‌ دهند.

نوشیدن چای سبز همچنین ممکن است استرس را کاهش دهد که فواید سلامت روانی را به همراه دارد. این اثر ممکن است مربوط به محتوای تیانین چای سبز باشد.

تحقیقات اولیه بر روی تیانین، ترکیبی که در چای سبز و سایر غذاهای گیاهی یافت می‌ شود نشان می‌ دهد که ممکن است اضطراب و استرس را کاهش دهد و برای سایر فواید بالقوه سلامت روان در حال بررسی است.

علاوه بر مبارزه با استرس چای سبز کم کافئین نشان داده شده است که کیفیت خواب را بهبود می بخشد که می تواند از سلامت کلی بهتر حمایت کند.

ارزش غذایی عسل

عسل شیرین کننده ای است که در طول تاریخ در بسیاری از فرهنگ ها به عنوان یک درمان طبیعی استفاده شده است. این ماده عمدتا از کربوهیدرات ها تشکیل شده است و 1 قاشق چای خوری حدود 6 گرم قند و 21 کالری را فراهم می کند.

به طور سنتی از عسل برای درمان هر چیزی از عفونت گلو و آسم گرفته تا اگزما و زخم ها استفاده می شود.

تحقیقات برخی از این کاربردها به ویژه در درمان عفونت های تنفسی فوقانی و اگزما را پشتیبانی می کند.

امروزه عسل – به ویژه عسل خام – به دلیل آنتی اکسیدان هایش توجه را به خود جلب می کند. با این حال مشخص نیست که آیا محتوای آنتی اکسیدانی مزیت واقعی برای سلامتی دارد یا خیر.

اگرچه عسل ممکن است فواید سلامتی بیشتری نسبت به سایر شیرین کننده ها داشته باشد اما همچنان قند است و باید در حد اعتدال مصرف شود.

یک مطالعه نشان داد که عسل اثر متابولیکی مشابهی مانند شکر سفید و شربت ذرت با فروکتوز بالا بر بدن دارد اما تحقیقات دیگر در این زمینه متناقض است.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند قند اضافه شده را به کمتر از 25 گرم برای زنان و 36 گرم برای مردان در روز نگه دارید و دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها توصیه می کند که شکر اضافه شده را به 10 درصد از کل کالری روزانه خود محدود کنید.

فواید چای سبز با عسل برای سلامتی بدن

1. ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند

هم چای سبز و هم عسل برای کاهش علائم گلودرد مفید هستند. اما نوشیدن چای سبز با عسل ممکن است مزایای بیشتری نسبت به تسکین گلودرد داشته باشد.

نوشیدن چای سبز با عسل می تواند به مدیریت علائم کمک کند و احتمالا خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد اما مشخص نیست که چقدر باید بنوشید تا فواید آن را تجربه کنید.

تحقیقات ارتباطی بین کاتچین های چای – ترکیبی که در چای سبز یافت می شود – و میزان کمتر آنفولانزا و همچنین علائم کمتر نشان داده است. عسل همچنین ممکن است به مدیریت علائم کمک کند.

با این حال به یاد داشته باشید که چای سبز با عسل نمی تواند هیچ شرایطی را درمان کند.

شواهد در مورد میزان مصرف چای سبز برای دیدن فواید تسکین علائم مختلط است. برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که حداقل 3 فنجان در روز مصرف شود در حالی که برخی دیگر سطوح کاتچین موجود در 10 فنجان چای سبز را آزمایش کردند.

افزودن عسل به چای سبز ممکن است آن را خوش طعم تر کند، شما را به نوشیدن بیشتر سوق می دهد و ممکن است در هنگام بیماری به هیدراتاسیون بیشتر بدن کمک کند.

2. ممکن است برای دندان های شما مفید باشد

ممکن است شگفت آور باشد که یک نوشیدنی شیرین می تواند فوایدی برای دندان های شما داشته باشد اما تحقیقات جدید نشان می دهد که نوشیدن چای سبز و عسل ممکن است خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک نشان داد که نوشیدن چای سبز و عسل با هم باعث کاهش باکتری استرپتوکوکوس موتانس – یکی از عوامل پوسیدگی دندان – در دهان می شود.

سایر مطالعات قدیمی نشان داده اند که عسل ممکن است برای دندان های شما بهتر از شکر باشد.

با این حال تحقیقات به روز بیشتری در مورد اینکه چقدر نوشیدنی بی خطر است و اینکه آیا یک اثر محافظتی واقعی وجود دارد مورد نیاز است.

3. ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

وقتی نوبت به مدیریت قند خون می رسد نوشیدنی های بدون شیرینی بهترین گزینه هستند. با این حال یک فنجان چای سبز و عسل ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت بی‌ خطر و یا حتی مفید باشد.

تجزیه و تحلیل قدیمی تر از 17 مطالعه نشان داد که چای سبز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و گلوکز ناشتا و هموگلوبین A1C – نشانگرهای خونی مهم برای دیابت را کاهش دهد.

علاوه بر این چندین مطالعه نشان داده است که عسل ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت بهتر از انواع دیگر قند باشد.

با این حال قبل از اینکه مطمئن شویم که چای سبز و عسل ممکن است این فواید را داشته باشد به تحقیقات به روز بیشتری نیاز است. ما همچنین به تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چقدر چای سبز همراه با عسل برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است نیاز داریم.

اگر مبتلا به دیابت هستید همچنان توصیه می شود که قندهای اضافه شده از جمله عسل را محدود کنید.

عوارض و مضرات چای سبز و عسل

به نظر می رسد چای سبز و عسل فواید بالقوه زیادی را ارائه می دهند – هم به صورت جداگانه و هم زمانی که با هم میل شوند.

اما چای سبز حاوی کافئین است. اکثر مردم مقداری کافئین را به خوبی تحمل می کنند اما اگر به کافئین حساس هستید یا باردار هستید ممکن است بخواهید مصرف خود را به یک یا دو فنجان در روز محدود کنید. همچنین می توانید چای سبز بدون کافئین را امتحان کنید.

کافئین موجود در چای سبز ممکن است خواب را مختل کند بنابراین بهتر است میزان نوشیدنی خود را در بعدازظهر یا عصر محدود کنید مگر اینکه چای بدون کافئین باشد.

علاوه بر این توصیه می شود مصرف شکر اضافه شده را به کمتر از 10 درصد از کالری روزانه خود برسانید که شامل عسل نیز می شود. مراقب باشید که چقدر به چای خود اضافه می کنید و چند فنجان در روز می نوشید.

خلاصه

چای سبز و عسل هر دو فواید سلامتی بالقوه ای دارند و نوشیدن آن ها با هم ممکن است مفیدتر باشد.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و سرطان را کاهش دهد. همچنین ممکن است مزایای سلامت روانی را ارائه دهد.

عسل شیرین کننده ای است که در گذشته برای مصارف دارویی نیز استفاده شده است. ممکن است فوایدی در تسکین گلودرد و درمان اگزما داشته باشد.

با این حال هنگام نوشیدن این نوشیدنی به کافئین و قند اضافه شده توجه داشته باشید. اگر به کافئین حساس هستید، از چای سبز بدون کافئین استفاده کنید یا روزانه فقط یک تا دو فنجان با کمی عسل بنوشید.

همچنین بخوانید : خواص چای سبز و لیموترش چیست؟

منبع : healthline