چای سبز برای دیابت مفید است یا مضر؟

چای سبز برای دیابت مفید است یا مضر؟
چای سبز برای دیابت مفید است یا مضر؟

بر اساس گزارش بنیاد دیابت آمریکا نزدیک به 10 درصد از مردم در ایالات متحده دیابت دارند.

وقتی دیابت دارید زندگی به تنظیم قند خون برای سالم ماندن بستگی دارد و در حالی که بسیاری باید به دارو و تزریق انسولین روی آورند شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن چای سبز می تواند مدیریت دیابت را آسان تر کند.

چندین مطالعه به چای سبز به عنوان یک روش بالقوه موثر برای کنترل دیابت و حتی بهبود حساسیت به انسولین اشاره کرده اند.

نحوه عملکرد آن کاملا مشخص نیست اما اعتقاد بر این است که کاتچین های موجود در چای – که مسئول فواید ضد سرطان و سلامت قلب آن هستند – ممکن است در این زمینه مسئول باشند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی چای سبز برای پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 و همچنین روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

دیابت چگونه عمل می کند؟

وقتی غذاهای حاوی کربوهیدرات می خورید به قند هضم می شوند. در پاسخ لوزالمعده انسولین آزاد می‌کند تا به سلول‌ ها در جذب گلوکز برای استفاده به عنوان سوخت کمک کند. با این حال زمانی که دیابت دارید این روند با مشکل مواجه می شود.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای سلول هایی هستند که نسبت به انسولین حساس شده اند که به عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود. این و این واقعیت که لوزالمعده اغلب ترشح انسولین کافی را متوقف می کند کنترل سطح قند خون را دشوار می کند.

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است. سلول‌ های لوزالمعده که انسولین تولید می‌ کنند توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می‌ گیرند و از بین می‌ روند و به سادگی انسولین تولید نمی‌ کنند.

بیشتر مطالعات در مورد اثرات چای سبز در افراد مبتلا به دیابت بر دیابت نوع 2 متمرکز شده است زیرا شایع تر است و 90 تا 95 درصد از دیابت مشاهده شده در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

چای سبز و پیشگیری از دیابت

نشانه هایی وجود دارد که چای سبز می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. بر اساس یک مطالعه معتبر در ژاپن افرادی که روزانه شش فنجان یا بیشتر چای سبز می‌ نوشیدند 33 درصد کمتر از افرادی که فقط یک فنجان در هفته چای سبز می‌ نوشیدند به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که به مدت 10 سال به طور مداوم چای سبز می‌ نوشیدند دور کمر کوچک‌ تر داشته و سطح چربی بدن شان پایین‌ تر بود که نشان می‌ دهد این چای ممکن است در کاهش خطر چاقی نقش داشته باشد.

چای سبز و مدیریت دیابت

فواید چای سبز در پیشگیری از دیابت متوقف نمی شود. برای افرادی که قبلا دیابت آن ها تشخیص داده شده است چای سبز ممکن است بتواند به مدیریت سطح قند خون کمک کند.

بر اساس یک بررسی جامع مصرف چای سبز با کاهش سطح گلوکز ناشتا و سطح A1C و همچنین کاهش سطح انسولین ناشتا که معیاری برای سنجش سلامت دیابت است مرتبط است. در حالی که همه مطالعات این نتایج مثبت را نشان نداده اند چای سبز هنوز از راه های دیگر مفید است.

یک کالج پزشکی در آمریکا پیشنهاد می کند که فعالیت آنتی اکسیدانی پلی فنل ها و پلی ساکاریدها دلیل این مزایاست. همین آنتی اکسیدان ها دارای مزایای ضد سرطان، کاهش کلسترول و مدیریت فشار خون هستند.

روش های استفاده از چای سبز برای دیابت

اگر دیابت دارید و می خواهید از مزایای بالقوه چای سبز بهره مند شوید از افزودنی هایی که می توانند باعث تغییرات گلوکز خون شوند دوری کنید. بهتر است به جای رقیق کردن آن با شیر یا شیرین کردن آن با شکر، چای با طعم ملایم را ساده بنوشید.

چای کیسه ای خوب است اما اگر می خواهید طعم تازه تری داشته باشید می توانید چای ماچا را به صورت آنلاین و از فروشگاه های تخصصی خریداری کنید.

ماچا یک پودر چای سبز است که به طور سنتی در مراسم چای چینی استفاده می شود. با یک کاسه کوچک و همزن بامبو تهیه می شود، اگرچه یک قاشق یا همزن سیمی می تواند به اندازه کافی مناسب باشد. از آنجایی که چای در پودر ماچا غلیظ تر است ممکن است مزایای بیشتری نسبت به چای سبز کیسه ای داشته باشید.

همچنین بخوانید : آیا قهوه برای دیابت خوب است؟

منبع : healthline