فواید نوشیدن چای سبز قبل از خواب چیست؟

فواید نوشیدن چای سبز قبل از خواب چیست؟
فواید نوشیدن چای سبز قبل از خواب چیست؟

چای سبز یک نوشیدنی محبوب با فواید بسیاری برای سلامتی است.

یک روند جدید نوشیدن آن در شب قبل از خواب است. طرفداران سوگند یاد می کنند که به آن ها کمک می کند خواب شبانه بهتری داشته باشند و با احساس استراحت بیشتر از خواب بیدار شوند.

با این حال نوشیدن چای سبز در شب با برخی مضرات همراه است و ممکن است برای همه مناسب نباشد.

در ادامه این مقاله با فواید و مضرات نوشیدن چای سبز قبل از خواب آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای نوشیدن چای سبز قبل از خواب

حاوی ترکیبات مفید است

چای سبز از برگ های گیاه چای گرفته می شود که سرشار از ترکیبات گیاهی مفید است.

اینها را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد :

  • کاتچین ها : این گروه از آنتی اکسیدان ها شامل اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) و اپی گالوکاتچین (EGC) می باشد. تصور می شود که آن ها دلیل اصلی خواص دارویی قوی چای سبز باشند
  • کافئین : این محرک در قهوه، شکلات و سایر چای ها نیز یافت می شود. این می تواند عملکرد سلول های عصبی، خلق و خو، زمان واکنش و حافظه شما را بهبود بخشد
  • آمینو اسیدها : فراوان ترین آمینو اسید موجود در چای سبز تیانین است که تصور می شود عملکرد مغز را بهبود می بخشد، استرس را کاهش می دهد و آرامش را تقویت می کند

این ترکیبات با هم کار می کنند تا فواید سلامتی زیادی را که به چای سبز نسبت داده می شود از جمله بهبود عملکرد مغز، کاهش وزن، محافظت احتمالی در برابر سرطان و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی ارائه کنند.

تاثیر خوبی بر خواب می گذارد

چای سبز همچنین ممکن است به افزایش کیفیت و کمیت خواب کمک کند.

اعتقاد بر این است که تیانین ترکیب اصلی خواب‌ آور در چای سبز است. این کار با کاهش هورمون‌ های مرتبط با استرس و هیجان نورون در مغز شما کار می‌ کند که به مغز شما اجازه می‌ دهد تا استراحت کند.

به عنوان مثال شواهد نشان می دهد که نوشیدن 3 تا 4 فنجان (750 تا 1000 میلی لیتر) چای سبز کم کافئین در طول روز ممکن است خستگی و سطوح نشانگرهای استرس را کاهش دهد و همچنین کیفیت خواب را بهبود بخشد.

با این حال هیچ مطالعه ای تاثیر نوشیدن چای سبز را منحصرا در شب بررسی نکرده است.

عوارض و مضرات نوشیدن چای سبز قبل ار خواب

حاوی کافئین است

چای سبز حاوی مقداری کافئین است. این محرک طبیعی حالت برانگیختگی، هوشیاری و تمرکز را تقویت می کند و در عین حال احساس خستگی را کاهش می دهد – همه اینها می توانند به خواب رفتن را دشوارتر کنند.

یک فنجان (240 میلی لیتر) چای سبز حدود 30 میلی گرم کافئین یا حدود 1/3 کافئین یک فنجان قهوه را فراهم می کند. میزان تاثیر کافئین به حساسیت فردی شما به این ماده بستگی دارد.

از آنجایی که اثرات کافئین ممکن است کمتر از 20 دقیقه ظاهر شود و حدود 1 ساعت طول بکشد تا به اثربخشی کامل خود برسد نوشیدن چای سبز کافئین دار در شب ممکن است توانایی شما برای به خواب رفتن را مختل کند.

اگرچه برخی شواهد نشان می‌ دهند که تیانین موجود در چای سبز با اثرات محرک کافئین مقابله می‌ کند، افرادی که به کافئین حساس هستند بسته به مقدار چای سبزی که مصرف می‌ کنند ممکن است همچنان اختلالات خواب را تجربه کنند.

به همین دلیل کسانی که به کافئین حساس هستند ممکن است از نوشیدن چای سبز کم کافئین سود ببرند. خیساندن چای در آب با دمای اتاق – به جای آب جوش – ممکن است به کاهش کل کافئین آن کمک کند.

ممکن است بیداری های شبانه را افزایش دهد

نوشیدن مایعات قبل از رفتن به رختخواب ممکن است نیاز شما به ادرار کردن در شب را افزایش دهد.

بیدار شدن برای استفاده از توالت در نیمه های شب می تواند خواب شما را مختل کند و باعث شود روز بعد احساس خستگی کنید.

ادرار شبانه به ویژه زمانی که کمتر از دو ساعت قبل از خواب مایعات می نوشید و نوشیدنی های کافئین دار یا الکلی مصرف می کنید که اثرات ادرارآور آن می تواند تولید ادرار را افزایش دهد، محتمل است.

در نهایت در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن چای سبز در شب برای خواب مفیدتر از نوشیدن آن در طول روز است. بنابراین بهتر است آن را در طول روز یا حداقل دو ساعت قبل از خواب بنوشید.

خلاصه

چای سبز ممکن است مجموعه ای از فواید سلامتی از جمله خواب بهتر را ارائه دهد.

با این حال نوشیدن آن در شب به خصوص دو ساعت قبل از خواب ممکن است خوابیدن را سخت‌ تر کند. همچنین ممکن است منجر به ادرار کردن بیشتر در شب شود که می تواند کیفیت خواب شما را کاهش دهد.

بنابراین بهتر است این نوشیدنی را در طول روز و ساعات اولیه عصر بنوشید. این کار اثرات مفید چای سبز بر سلامت و خواب را به حداکثر می رساند و در عین حال اثرات منفی آن را محدود می کند.

همچنین بخوانید : خواص چای سبز برای لاغری و کاهش وزن

منبع : healthline