جدول ارزش غذایی انار (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی انار
جدول ارزش غذایی انار

انار یک میوه قرمز یاقوتی با دانه‌ های آبدار است که می‌ توان آن را به سالاد، کوکتل و غذاهای گوشتی یا برنجی اضافه کرد.

خواص انار برای سلامتی بدن به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی مهمی مانند ویتامین C و مس همراه با دوز سالم فیبر موجود در آن می باشد.

مانند بسیاری از میوه ها انار چربی و سدیم بسیار کمی دارد. در حالی که دانه کردن انار می تواند کار سختی باشد اما به دلیل طعم غنی و آنتی اکسیدان های موجود در آن ارزشش را دارد.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه های انار می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی میوه انار

یک عدد انار شیرین و ترش (282 گرم)
مقدار
کالری234
کربوهیدرات29 گرم
فیبر11.3 گرم
پروتئین4.7 گرم
چربی3.3 گرم
قند38.6 گرم
پتاسیم666 میلی گرم
سدیم8.4 میلی گرم
منیزیم33.8 میلی گرم
  • کالری موجود در نصف فنجان دانه انار (87 گرم) : 72
  • کالری موجود در 100 گرم دانه انار : 83

کربوهیدرات ها

کالری انار در درجه اول از کربوهیدرات ها تامین می شود. دو نوع کربوهیدرات در انار وجود دارد. اگر میوه ای با اندازه متوسط ​​مصرف کنید 21 گرم قند و 6 گرم فیبر یا 21 درصد مقدار مورد نیاز روزانه را دریافت می کنید.

چربی ها

مقدار کمی چربی در انار وجود دارد. در یک میوه کامل کمتر از 1 گرم چربی اشباع، چربی چند غیراشباع و چربی تک غیراشباع وجود دارد. این مقادیر کم به احتمال زیاد تفاوت قابل توجهی در رژیم غذایی شما ایجاد نمی کند مگر اینکه مقدار قابل توجهی از این غذا را مصرف کنید.

پروتئین

انار مقدار کمی پروتئین دارد. یک میوه با اندازه متوسط ​​3 گرم پروتئین دارد. شما تقریبا 5 گرم پروتئین از یک میوه بزرگتر دریافت خواهید کرد.

ویتامین ها و مواد معدنی

انار کامل و تازه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی است؛

  • 16 میلی گرم ویتامین C در یک میوه با اندازه متوسط ​​وجود دارد که حدود 18 درصد مقدار توصیه شده روزانه بر اساس یک رژیم غذایی 2000 کالری است
  • یک انار متوسط ​​همچنین حاوی 28 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین K برای زنان و 21 درصد برای مردان است. ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که به عملکرد لخته شدن خون در بدن کمک می کند
  • انار همچنین منبع خوبی از فولات (15 درصد مقدار مورد نیاز روزانه)، مس (27 درصد مقدار مورد نیاز روزانه)، تیامین (9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه)، ویتامین B6 (9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه) و پتاسیم (10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه) است

کالری

یک انار (282 گرم) 234 کالری دارد که 81 درصد آن از کربوهیدرات ها، 12 درصد از چربی و 8 درصد از پروتئین تامین می شود.

فواید و مزایای انار برای سلامتی بدن

1. به ساخت استخوان، غضروف و ماهیچه کمک می کند

انار حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. این ویتامین برای ساختار خوب استخوان، غضروف، ماهیچه ها و عروق خونی ضروری است.

همچنین به جذب آهن و بهبود زخم کمک می کند. ویتامین C باید از طریق رژیم غذایی مصرف شود زیرا بدن ما قادر به ساخت آن نیست.

2. با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند

به گفته موسسه ملی بهداشت، تحقیقات در حال انجام در حال بررسی است که آیا ویتامین C با محدود کردن اثرات مضر رادیکال های آزاد از طریق فعالیت آنتی اکسیدانی خود ممکن است به پیشگیری یا به تاخیر انداختن توسعه برخی سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری هایی که در آن ها اکسیداتیو دخیل است کمک کند یا نه.

انار همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی دیگری مانند کوئرستین و آنتوسیانین است که آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو را نیز ترمیم می کنند.

3. به تنظیم قند خون کمک می کند

بسیاری از ما روزانه فیبر کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنیم اما مصرف انار یک راه مطمئن برای افزایش مصرف فید است.

فیبر به افزایش سیری کمک می کند، سلامت گوارش را بهبود می بخشد و ممکن است به کاهش کلسترول خون کمک کند. همچنین به کند کردن جذب قند کمک می کند بنابراین گلوکز خون شما بعد از خوردن غذا افزایش نمی یابد.

4. فشار خون را کاهش می دهد

یک بررسی تحقیقاتی که تاثیر آب انار را بر فشار خون تجزیه و تحلیل می‌کند نشان می‌ دهد که نوشیدن حدود یک فنجان از آب انار می‌تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کند و می‌تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و افراد در معرض خطر ابتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد.

5. عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد

آنتی اکسیدان های موجود در آب انار می تواند ماهیچه ها را تقویت کرده و به بهبود آن ها پس از ورزش کمک کند. آن ها همچنین ممکن است عملکرد را در طول تمرینات ورزشی بهبود بخشند.

عوارض و مضرات انار

آلرژی به انار شایع نیست اما ممکن است. علائم ممکن است شامل خارش، تورم، آبریزش بینی و مشکل در تنفس باشد. اگر مشکوک هستید که ممکن است به انار حساسیت داشته باشید برای تشخیص به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

برخی داروهای درمان کلسترول بالا (که معمولا استاتین نامیده می شود) ممکن است با آب انار تداخل داشته باشند. هم آب انار و هم آب گریپ فروت تاثیر مشابهی بر بدن دارند بنابراین این داروها و سایر داروهایی که با آب گریپ فروت تداخل دارند ممکن است با آب انار نیز تداخل داشته باشند.

اگر دارو مصرف می کنید، قبل از اینکه میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید، با پزشک خود صحبت کنید تا در امان بمانید.

از آنجایی که انار سرشار از ویتامین K است ممکن است با داروی انعقاد خون کومادین (وارفارین) تداخل داشته باشد اما سطوح مناسب ویتامین K در رژیم غذایی متفاوت است بنابراین در صورت مصرف این دارو رژیم غذایی خود را با پزشک در میان بگذارید.

چه زمانی برای خرید انار بهتر است

این میوه در اواخر تابستان تا اوایل زمستان به بازار عرضه می شود.

یک انار رسیده تازه وقتی آماده خوردن است باید سنگین باشد. پوست باید سفت باشد و رنگ قرمز روشن تا قرمز تیره و ظاهری چرمی داشته باشد.

انارهایی که شروع به قهوه‌ ای شدن کرده‌ اند احتمالا مانده اند اما ساییدگی‌ های پوست میوه بر کیفیت آن تاثیری نمی‌گذارد چون به هر حال پوست آن را نمی‌خورید بنابراین اگر میوه‌ ها دارای لک هستند نیازی به دور انداختن آن ها نیست.

روش های نگهداری از انار

میوه کامل انار تا سه ماه در دمای اتاق یا در یخچال (در کیسه پلاستیکی) نگهداری می شود. با این حال دانه ها فقط برای سه روز پس از جدا شدن از میوه مفید هستند. دانه های تازه را در یخچال نگهداری کنید.

روش های دانه کردن و استفاده از انار در رژیم غذایی

راه های مختلفی برای جدا کردن دانه های انار وجود دارد اما ساده ترین روش این است که میوه را به چهار قسمت برش دهید و تکه های آن را در یک کاسه بزرگ آب فرو کنید.

میوه ها را ماساژ دهید تا دانه ها خارج شوند و آن ها را در یک کاسه کوچکتر جداگانه قرار دهید. سپس کاسه آب را به همراه پوست غیر قابل استفاده و گوشت انار دور بریزید.

این روش همچنین به جلوگیری از لک شدن آب میوه به لباس شما کمک می کند.

هنگامی که انارها را دانه کردید آن‌ها را در ماست، روی سالاد یا در آب گازدارتان بریزید یا به‌عنوان میان‌ وعده به تنهایی بخورید.

همچنین بخوانید : آیا آب انار برای رفلاکس معده ضرر دارد؟

منبع : verywellfit