چای سبز برای بارداری خوب است یا نه؟

چای سبز برای بارداری خوب است یا نه؟
چای سبز برای بارداری خوب است یا نه؟

یک فرد باردار نیاز به نوشیدن مایعات بیشتری نسبت به یک فرد غیرباردار دارد. این به این دلیل است که آب به تشکیل جفت و مایع آمنیوتیک کمک می کند. اگر باردار هستید باید سعی کنید روزانه 8 تا 12 لیوان آب بر اساس نیاز بدن خود بنوشید.

غذاهای خاصی نیز وجود دارد که باید در دوران بارداری از آن ها اجتناب کنید یا آن ها را محدود کنید زیرا ممکن است برای جنین شما مضر باشند. ممکن است پزشک تان در مورد نوشیدن بیش از حد قهوه به دلیل تاثیرات کافئین به شما هشدار داده باشد.

از سوی دیگر چای سبز اغلب به دلیل فواید آن برای سلامتی مورد ستایش قرار می گیرد. اما آیا در دوران بارداری بی خطر است؟

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که خوردن چای سبز برای دیابت مفید است یا مضر؟ با سومیتا همراه باشید؛

چای سبز چیست؟

چای سبز از همان گیاه چای سیاه معمولی تهیه می شود و به عنوان یک دمنوش گیاهی در نظر گرفته نمی شود بلکه نوعی چای واقعی است.

درست مانند قهوه حاوی کافئین است اما در مقادیر کمتر.

چای سبز حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند و از آسیب رساندن به DNA در سلول های شما جلوگیری می کنند.

چای سبز عمدتا آب است و تقریبا هیچ کالری در یک فنجان ندارد.

چه مقدار کافئین در چای سبز وجود دارد؟

یک فنجان 235 میلی لیتری چای سبز حاوی تقریبا 24 تا 45 میلی گرم کافئین است بسته به میزان قوی بودن آن.

از سوی دیگر 235 میلی لیتر قهوه ممکن است حاوی 95 تا 200 میلی گرم کافئین باشد. به عبارت دیگر یک فنجان چای سبز کمتر از نصف مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه معمولی کافئین دارد.

اما مراقب باشید : حتی یک فنجان چای سبز یا قهوه بدون کافئین حاوی مقادیر کمی کافئین (12 میلی گرم یا کمتر) است.

عوارض و مضرات نوشیدن چای سبز در دوران بارداری

کافئین یک محرک در نظر گرفته می شود. می تواند آزادانه از جفت عبور کرده و وارد جریان خون نوزاد شود. زمان زیادی برای متابولیسم یا پردازش کافئین در جنین شما نسبت به یک بزرگسال معمولی طول می کشد بنابراین پزشکان در مورد تاثیر آن بر رشد کودک نگران هستند.

اگرچه برخی تحقیقات قدیمی شواهد متناقضی در مورد بی خطر بودن نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار در دوران بارداری نشان داده اند تحقیقات جدیدتر در سال 2021 نشان می دهد که هیچ سطح ایمن وجود ندارد.

مصرف سطوح بالای کافئین ممکن است با مشکلاتی مرتبط باشد از جمله :

  • سقط جنین
  • مرده زایی
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • لوسمی حاد دوران کودکی

از آنجایی که کافئین یک محرک است ممکن است به بیدار نگه داشتن شما کمک کند اما همچنین می تواند فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد.

ممکن است در ابتدا همه اینها خوب باشد اما با پیشرفت بارداری توانایی بدن برای تجزیه کافئین کاهش می یابد. در صورت مصرف بیش از حد نوشیدنی ممکن است احساس عصبانیت کنید، در خواب مشکل داشته باشید یا سوزش سر دل را تجربه کنید.

کافئین همچنین یک ادرارآور است به این معنی که باعث ترشح آب در شما می شود. برای جبران هرگونه اتلاف آب ناشی از کافئین مقدار زیادی آب بنوشید.

وقتی نوبت به سطوح حتی متوسط ​​کافئین می رسد ارزش آن را دارد که با پزشک خود در مورد میزان مصرف کافئین صحبت کنید. این شامل چای سبز و سایر نوشیدنی های کافئین دار است. پزشک ممکن است به شما اجازه دهد که یک فنجان در روز چند بار در هفته بخورید.

مصرف چقدر چای سبز در دوران بارداری بی خطر است؟

برخی از پزشکان از شما می خواهند که مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید. اگر پزشک شما این دستورالعمل ها را تایید کرد خوردن یک یا دو فنجان چای سبز در روز اشکالی ندارد.

فقط مطمئن شوید که مصرف کلی کافئین خود را زیر نظر داشته باشید تا کمتر از حد توصیه شده پزشک خود باقی بمانید. برای اطمینان از اینکه زیر آن سطح باقی می‌ مانید کافئین مصرفی خود را در موارد زیر کنترل کنید :

  • شکلات
  • نوشابه
  • چای سیاه
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • قهوه

آیا نوشیدن دمنوش های گیاهی در دوران بارداری بی خطر است؟

دمنوش های گیاهی از گیاه واقعی چای تهیه نمی شوند بلکه از قسمت هایی مانند ریشه ها، دانه، گل ها، میوه و برگ ها تهیه می شوند.

امروزه دمنوش های گیاهی زیادی در بازار وجود دارد و اکثر آن ها هیچ کافئینی ندارند. اما آیا این بدان معنی است که آن ها در دوران بارداری ایمن هستند؟

بیشتر دمنوش های گیاهی برای ایمنی در افراد باردار مورد مطالعه قرار نگرفته اند بنابراین بهتر است احتیاط کنید.

سازمان غذا و دارو (FDA) ایمنی و اثربخشی دمنوش های گیاهی را تنظیم نمی کند. اکثر آن ها شواهد قطعی در مورد ایمنی در دوران بارداری ندارند. برخی از گیاهان می توانند عوارض جانبی برای شما و کودک تان داشته باشند. هنگامی که به مقدار زیاد مصرف شوند برخی از دمنوش های گیاهی ممکن است رحم را تحریک کرده و باعث سقط جنین شوند.

خلاصه

در حالی که شواهد علیه کافئین در دوران بارداری قطعی نیست پزشکان اغلب توصیه می کنند مصرف خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید یا حتی از آن به طور کلی اجتناب کنید.

به یاد داشته باشید این شامل تمام منابع کافئین است.

نوشیدن چای سبز ممکن است در حد اعتدال مناسب باشد زیرا یک فنجان معمولا حاوی کمتر از 45 میلی گرم کافئین است اما برای اطمینان باید با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی که ممکن است حاوی کافئین باشد حتما برچسب محصول را بخوانید. چای سبز سرد ممکن است بیشتر از یک فنجان معمولی حاوی کافئین باشد.

در نهایت به بدن خود گوش دهید. اگر پزشک تان می‌گوید یک فنجان چای سبز مشکلی ندارد اما باعث می‌شود شما احساس ناراحتی کنید یا به شما اجازه نمی‌ دهد خوب بخوابید احتمالا زمان آن رسیده است که به یک نسخه بدون کافئین روی بیاورید یا به طور کامل از چای سبز صرف نظر کنید.

همچنین بخوانید : خواص چای سبز برای دیابت

منبع : healthline