9 خاصیت شگفت انگیز چای سفید برای سلامتی بدن

خواص چای سفید
خواص چای سفید

نوشیدن چای سفید (به انگلیسی : White Tea) می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، پوسیدگی دندان و مقاومت به انسولین را کاهش دهد. اگرچه در مقایسه با چای های محبوب مانند چای سبز، تحقیقات زیادی در مورد آن انجام نشده است، اما همچنان یک افزودنی سالم به رژیم غذایی شما است.

چای سفید از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. برگ ها و جوانه های آن درست قبل از باز شدن کامل هنگامی که با پرزهای سفید پوشانده شده اند چیده می شوند و به همین دلیل به آن چای سفید می گویند.

چای سبز و چای سیاه نیز از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. با این حال روش های مختلف پردازش طعم و عطر منحصر به فرد خود را به آن ها می دهد.

چای سفید از بین سه چای کمتر فرآوری شده است به همین دلیل مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. تصور می شود که این یکی از دلایلی باشد که مطالعات چای سفید را با بسیاری از فواید سلامتی مرتبط می دانند.

به عنوان مثال چای سفید ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی، مبارزه با پیری پوست و حتی لاغری و کاهش وزن کمک کند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی چای سفید برای سلامتی بدن و همچنین طرز تهیه آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای چای سفید برای سلامتی بدن

1. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

چای سفید مملو از نوعی پلی فنول هایی به نام کاتچین است.

پلی فنول ها مولکول های گیاهی هستند که در داخل بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها با ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند.

آسیب بیش از حد توسط رادیکال های آزاد می تواند اثرات مضر بر بدن داشته باشد. این بیماری با افزایش سن، التهاب مزمن، ضعف سیستم ایمنی بدن و انواع بیماری های مضر ارتباط دارد.

به نظر می رسد چای سفید یکی از بهترین انواع چای ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد باشد. در واقع مطالعات نشان می دهد که چای سفید دارای مزایای آنتی اکسیدانی مشابه چای سبز است.

یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که عصاره چای سفید می تواند از سلول های عصبی حیوانات در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد به نام پراکسید هیدروژن محافظت کند.

یک مطالعه لوله آزمایش دیگر نشان داد که پودر چای سفید در کاهش التهاب ناشی از رادیکال های آزاد در سلول های پوست انسان بسیار موثر است.

در حالی که مطالعات لوله آزمایش امیدوار کننده است تحقیقات بیشتری بر روی چای سفید و فواید آنتی اکسیدانی آن مورد نیاز است.

2. ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است.

این به شدت با التهاب مزمن مرتبط است که با عوامل مختلفی همراه می باشد. اینها شامل رژیم غذایی، ورزش و عادات زندگی مانند سیگار کشیدن است.

پلی فنول ها مانند آن هایی که در چای سفید وجود دارند ممکن است به طرق مختلف به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کنند.

برای اولین بار چندین مطالعه نشان داده است که پلی فنول ها می توانند به شل شدن رگ های خونی و افزایش ایمنی بدن کمک کنند.

مطالعات دیگر نشان داده است که پلی فنول ها ممکن است از اکسیده شدن کلسترول LDL جلوگیری کنند که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است.

در تجزیه و تحلیل پنج مطالعه دانشمندان دریافتند افرادی که روزانه سه فنجان یا بیشتر چای می نوشند 21 درصد کمتر در معرض بیماری قلبی قرار دارند.

در حالی که این نتایج نشان می دهد چای سفید ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند، ایجاد تغییرات دیگر در شیوه زندگی نیز برای سلامت قلب مهم است.

از مهم ترین این تغییرات می توان به خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر، ورزش منظم و استراحت زیاد اشاره کرد.

3. می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند

چای سبز اغلب اولین چایی است که برای لاغری و کاهش وزن استفاده می شود. با این حال چای سفید ممکن است به چربی سوزی کمک کند.

هر دو چای دارای سطوح مشابه کافئین و کاتچین هایی مانند اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) هستند، ترکیبی در چای سبز که با افزایش چربی سوزی ارتباط دارد. به نظر می رسد که این ترکیبات روی هم اثر هم افزایی داشته باشند.

به عنوان مثال یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که عصاره چای سفید می تواند تجزیه چربی را تحریک کرده و از تشکیل سلول های چربی جدید جلوگیری کند. این خاصیت عمدتا به دلیل اپی گالوکاتچین گالات بود.

بررسی مطالعات همچنین نشان می دهد که چای سفید ممکن است به افزایش متابولیسم بدن شما به میزان 4 تا 5 درصد کمک کند. این ممکن است برابر با سوزاندن 70-100 کالری اضافی در روز باشد.

شاید چای سفید خیلی محبوب نیست چون هیچ تحقیقی در مورد اثرات نوشیدن چای سفید و کاهش وزن طولانی مدت انجام نشده باشد. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

4. به محافظت از دندان ها در برابر باکتری ها کمک می کند

چای سفید منبع عالی فلوراید، کاتچین و تانن است. این ترکیب مولکول ها می تواند با مبارزه با باکتری ها به تقویت سلامت دندان ها کمک کند.

فلوراید با مقاوم ساختن سطح دندان ها در برابر حملات اسیدی باکتری ها در ترکیب با قند می تواند از ایجاد سوراخ دندان جلوگیری کند.

کاتچین ها آنتی اکسیدان های گیاهی هستند که در چای سفید به وفور یافت می شوند. نشان داده شده است که آن ها از رشد باکتری های ایجاد کننده پلاک دندان جلوگیری می کنند.

تانن ها نوع دیگری از پلی فنول های موجود در چای سفید هستند. مطالعات نشان می دهد که ترکیب تانن و فلوراید همچنین می تواند از رشد باکتری های ایجاد کننده پلاک جلوگیری کند.

5. ترکیباتی دارد که ممکن است با سرطان مبارزه کنند

سرطان دومین علت شایع مرگ و میر در ایالات متحده است.

چندین مطالعه لوله آزمایش نشان داده است که چای سفید ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد.

در یکی از مطالعات آزمایشگاهی عصاره چای سفید باعث مرگ سلول در چندین نوع سرطان ریه شد.

دو مطالعه لوله آزمایش دیگر به بررسی اثرات چای سفید بر سلول های سرطانی روده پرداخت. مطالعات نشان داد که عصاره چای سفید رشد سلول های سرطانی روده را سرکوب کرده و از گسترش آن ها جلوگیری می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سفید همچنین از سلول های طبیعی در برابر آسیب مولکول های مضر محافظت می کنند.

با این حال شایان ذکر است که در این مطالعات لوله آزمایش از مقادیر زیادی چای سفید استفاده شده است. برای درک اثرات نوشیدن چای سفید بر سرطان مطالعات بیشتری روی انسان لازم است.

6. ممکن است خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهد

انسولین یک هورمون فوق العاده مهم است که به انتقال مواد مغذی از جریان خون به سلول ها کمک می کند تا بعدا مورد استفاده قرار گیرند یا ذخیره شوند.

با این حال در نتیجه عوامل متعددی از جمله مصرف زیاد قند برخی از افراد پاسخ به انسولین را متوقف می کنند. به این می گویند مقاومت به انسولین.

متاسفانه مقاومت به انسولین بسیار شایع است و با بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سندرم متابولیک.

جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است که پلی فنول هایی مانند آن هایی که در چای سفید وجود دارند ممکن است خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهند.

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که اپی گالوکاتچین گالات و سایر پلی فنول های موجود در چای سفید ممکن است اثرات انسولین را افزایش داده و از سطح بالای قند خون جلوگیری کنند.

در تجزیه و تحلیل 17 مطالعه با بیش از 1100 نفر دانشمندان دریافتند که مولکول های چای سفید مانند پلی فنول ها، سطح قند خون و انسولین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

در حالی که این تحقیقات امیدوار کننده به نظر می رسد مطالعات بیشتر بر روی چای سفید لازم است تا مشخص شود آیا می تواند خطر مقاومت به انسولین در انسان را کاهش دهد یا خیر.

7. بدن را در برابر پوکی استخوان محافظت می کند

پوکی استخوان یک بیماری است که در آن استخوان ها متخلخل و شکننده می شوند.

این بیماری 44 میلیون آمریکایی بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است منجر به شکستگی و کیفیت پایین زندگی شود.

مطالعات نشان داده است که رادیکال های آزاد و التهاب مزمن ممکن است پوکی استخوان را تسریع کنند. این دو عامل ممکن است سلول هایی را که به رشد استخوان کمک می کنند و سلول های سرکوب کننده تجزیه استخوان ها را سرکوب کنند.

برعکس نشان داده شده است که کاتچین هایی که در چای سفید وجود دارد با این عوامل خطر مبارزه می کنند. تصور می شود که آن ها سلول های تجزیه کننده استخوان را سرکوب می کنند.

این کاتچین ها در مقایسه با انواع دیگر چای ها در چای سفید فراوان هستند.

8. ممکن است به مبارزه با پیری پوست کمک کند

با افزایش سن طبیعی است که پوست چروکیده و شل شود. پیری پوست به دو صورت عمده اتفاق می افتد – پیری داخلی و پیری خارجی.

پیری خارجی زمانی اتفاق می افتد که عوامل محیطی به پوست آسیب می رسانند و باعث پیری می شوند. به عنوان مثال اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند به مرور زمان از طریق التهاب به پوست آسیب برساند.

پیری داخلی به عنوان پیری طبیعی نیز شناخته می شود. این بیماری در اثر عوامل مختلفی در داخل بدن شما ایجاد می شود مانند رادیکال های آزاد و برخی آنزیم ها.

آنزیم هایی به نام الاستاز و کلاژناز ممکن است به شبکه فیبر پوست آسیب برسانند که به طور معمول به آن کمک می کند تا محکم بماند.

ترکیبات موجود در چای سفید ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر اثرات هر دو عامل کمک کند. در یک مطالعه دانشمندان دریافتند که استفاده از عصاره چای سفید بر روی پوست به محافظت در برابر اثرات مضر اشعه ماورا بنفش خورشید کمک می کند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که پلی فنول ها که در چای سفید یافت می شوند می توانند چندین جز سلولی را که ممکن است به شبکه فیبر آسیب برساند و باعث سفت و محکم ماندن پوست شوند سرکوب کنند.

9. ممکن است به محافظت در برابر بیماری های پارکینسون و آلزایمر کمک کند

ترکیبات موجود در چای سفید مانند پلی فنول اپی گالوکاتچین گالات ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را کاهش دهد.

مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده است که اپی گالوکاتچین گالات می تواند رادیکال های آزاد را سرکوب کند، التهاب را کاهش داده و سایر عوامل خطر برای هر دو بیماری را کاهش دهد.

به عنوان مثال چندین مطالعه لوله آزمایش نشان داده است که اپی گالوکاتچین گالات می تواند از جمع شدن نامناسب پروتئین ها جلوگیری کند.

این یک عامل خطر برای بیماری پارکینسون و آلزایمر است. پروتئین ها به هم خورده و جمع شده می توانند باعث التهاب و آسیب به اعصاب مغز شوند.

چندین مطالعه انسانی نیز وجود دارد که نوشیدن چای را با خطر کمتر هر دو بیماری مرتبط می داند.

به عنوان مثال بررسی هشت مطالعه با بیش از 5600 نفر نشان داد افرادی که چای می نوشند 15 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند تا افرادی که چای نمی نوشند.

تجزیه و تحلیل دیگری از 26 مطالعه بر روی بیش از 52500 نفر نشان داد که نوشیدن روزانه چای 35 خطر ابتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

طرز تهیه چای سفید

چای سفید نه تنها سالم است بلکه تهیه آن نیز بسیار آسان است.

به سادگی برگ های خشک چای سفید را در یک قوری بریزید و آب داغ را روی برگ های چای بریزید. اجازه دهید برگ ها به مدت پنج تا هشت دقیقه دم بکشد سپس صاف کرده و آن را سرو کنید.

در حالت ایده آل آب باید 75-85 درجه سانتی گراد باشد. از آب خیلی جوش استفاده نکنید زیرا می تواند طعم ظریف چای سفید را خراب کند.

در عوض آب را به جوش بیاورید سپس بگذارید یک یا دو دقیقه بماند تا سرد شود.

چای سفید طعم ظریف و باطراوتی دارد. هم می توان آن را به صورت گرم و هم به صورت سرد میل کرد.

اگر چای قوی تر را ترجیح می دهید در صورت تمایل می توانید برگ های خشک بیشتری به آن اضافه کنید.

علاوه بر برگ های چای سفید، می توانید از چای سفید کیسه ای استفاده کنید. چای سفید را می توانید به مدت دو تا سه دقیقه در آب داغ غوطه ور کنید و سپس برداشته و چای میل کنید.

خلاصه

چای سفید مملو از آنتی اکسیدان است که آن را به یک چای فوق العاده سالم تبدیل می کند.

مطالعات چای سفید و اجزای آن را با انواع مزایای چشمگیر سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان مرتبط کرده اند. همچنین ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند.

متاسفانه چای سفید به اندازه چای های دیگر مانند چای سبز مورد مطالعه قرار نگرفته است زیرا محبوبیت چندانی ندارد.

به طور کلی چای سفید یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی شماست و تهیه آن آسان است. چای سفید دارای طعم ظریف باطراوتی است و می توان آن را هم به صورت گرم و هم به صورت سرد میل کرد.

همچنین بخوانید : خواص چای ماچا چیست؟

منبع : healthline