عوارض و مضرات دانه چیا برای سلامتی بدن

عوارض مصرف زیاد دانه های چیا
عوارض مصرف زیاد دانه های چیا

خواص دانه چیا به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی موجود در آن است. دانه های چیا در انواع دستور العمل ها از جمله پودینگ، پنکیک و پارفی استفاده می شوند.

دانه های چیا توانایی منحصر به فردی برای جذب مایعات و به دست آوردن قوام ژلاتینی دارند. به همین دلیل آن ها اغلب به عنوان یک عامل غلیظ کننده استفاده می شوند و حتی می توانند به عنوان یک جایگزین تخم مرغ برای افراد وگن در برخی از محصولات پخته شده استفاده شوند.

دانه های چیا علاوه بر خواص ژل کنندگی و غلیظ کنندگی به دلیل وجود مواد مغذی و فواید بالقوه برای سلامتی به خوبی شناخته شده اند. اما در کنار همه ی این مزایا خوردن دانه های چیا می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی عوارض و مضرات دانه های چیا برای سلامتی بدن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

خواص دانه چیا برای سلامتی بدن

یکی از دلایل اصلی مصرف دانه های چیا این است که این دانه ها بسیار مغذی هستند. آن ها مقدار مناسبی از فیبر، پروتئین، چربی های سالم و ریز مغذی ها را فراهم می کنند.

در واقع تنها 28 گرم دانه چیا تا 42 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه شما را به اضافه دوزهای فراوان فسفر، منیزیم، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 تامین می کند.

دانه های چیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند – ترکیباتی که از استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

دانه‌ های چیا به لطف مواد مغذی فوق‌ العاده‌ ای که دارند با فواید بسیاری برای سلامتی مرتبط هستند.

در یک مطالعه رژیم غذایی شامل میوه کاکتوس (گلابی خاردار)، پروتئین سویا، جو و دانه چیا باعث کاهش وزن بدن، تری گلیسیرید خون و التهاب شد.

بعلاوه دانه های چیا یکی از بهترین منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که نشان داده شده است به افزایش کلسترول HDL، کاهش کلسترول LDL، کاهش تری گلیسیرید خون و کاهش التهاب کمک می کنند.

زمانی که دانه چیا در حد اعتدال مصرف شود، می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

عوارض و مضرات مصرف زیاد دانه چیا

1. می تواند باعث مشکلات گوارشی شود

دانه های چیا منبع خوبی از فیبر هستند و در هر وعده 28 گرمی 11 گرم فیبر فراهم می کنند.

فیبر برای سلامتی شما ضروری است از جمله نقش های مهم دیگر باعث افزایش منظم بودن و حمایت از باکتری های مفید در روده شما می شود. با این حال فیبر بیش از حد می تواند برای برخی از افراد مشکلاتی ایجاد کند.

مصرف بیش از حد فیبر می تواند باعث مشکلاتی مانند درد شکم، یبوست، اسهال، نفخ و گاز شود.

این همچنین می تواند زمانی رخ دهد که مصرف فیبر زیاد با هیدراتاسیون ناکافی همراه باشد زیرا آب برای کمک به عبور فیبر از سیستم گوارش ضروری است.

علاوه بر این مبتلایان به بیماری‌ های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون ممکن است نیاز به نظارت بر مصرف فیبر و محدود کردن دانه‌ های چیا در هنگام تشدید بیماری داشته باشند.

این بیماری‌ های مزمن باعث التهاب و باریک شدن دستگاه گوارش می‌ شوند که می‌ تواند منجر به علائمی مانند درد شکم، خونریزی، اسهال و کاهش وزن شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد فیبر ممکن است در طولانی مدت به محافظت در برابر بیماری های التهابی روده کمک کند. گفته می شود کسانی که تشدید بیماری را تجربه می کنند باید مصرف فیبر خود را برای دوره های کوتاه مدت محدود کنند تا علائم را کاهش دهند.

با این حال برای اکثر افراد، علائم منفی ناشی از مصرف زیاد فیبر را می توان با افزایش آهسته مصرف فیبر و نوشیدن مقدار زیادی آب برای کمک به عبور آن از بدن جلوگیری کرد.

2. می تواند خطر خفگی را افزایش دهد

اگرچه دانه های چیا برای اکثر مردم بی خطر هستند اما ممکن است خطر خفگی را افزایش دهند. بنابراین مطمئن شوید که آن ها را با دقت مصرف کنید به خصوص اگر در بلع مشکل دارید.

این افزایش خطر به این دلیل است که دانه‌ های چیای خشک وقتی در معرض آب قرار می‌گیرند متورم می‌ شوند و حدود 10 تا 12 برابر وزن خود مایع جذب می‌ کنند.

این خواص ژل کنندگی می تواند در پخت و پز مفید باشد اما پتانسیل ناامن بودن را دارند زیرا دانه های چیا به راحتی می توانند متورم شوند و در گلو گیر کنند.

یک مطالعه موردی مرد 39 ساله ای را مورد بحث قرار داد که با خوردن یک قاشق غذاخوری دانه های خشک و سپس نوشیدن یک لیوان آب دچار حادثه خطرناکی شد. دانه ها در مری او منبسط و باعث انسداد شدند و او مجبور شد برای برداشتن آن ها به اورژانس مراجعه کند.

همیشه مطمئن شوید که دانه‌ های چیا را حداقل 5 تا 10 دقیقه قبل از خوردن خیس کنید. کسانی که در بلع مشکل دارند ممکن است نیاز به احتیاط بیشتری در خوردن دانه های چیا داشته باشند.

3. مصرف مقادیر بالای ALA ممکن است با سرطان پروستات مرتبط باشد

دانه های چیا حاوی مقدار زیادی آلفا لینولنیک اسید (ALA)، نوعی اسید چرب امگا 3 است که عمدتا در غذاهای گیاهی یافت می شود.

اسیدهای چرب امگا 3 بخشی ضروری از رژیم غذایی هستند و نشان داده شده است که از بسیاری از جنبه های سلامتی از جمله عملکرد شناختی و سلامت قلب حمایت می کنند.

اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید برای کسانی که ماهی نمی خورند بسیار مهم هستند زیرا می توانند در مقادیر کم به دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) تبدیل شوند.

اینها دو شکل فعال اسیدهای چرب امگا 3 هستند و در غذاهای دریایی یافت می شوند.

اگرچه اسیدهای چرب امگا 3 به طور کلی برای سلامتی مفید شناخته می شوند، برخی از مطالعات ارتباطی بین مصرف آلفا لینولنیک اسید و سرطان پروستات پیدا کرده اند.

در واقع یک مطالعه مشاهده ای بزرگ شامل 288268 مرد نشان داد که مصرف آلفا لینولنیک اسید با افزایش خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات مرتبط است.

یک مطالعه مشاهده‌ ای دیگر نشان داد افرادی که دارای بالاترین غلظت اسیدهای چرب امگا 3 در خون بودند در مقایسه با افرادی که غلظت خون پایین‌ تری داشتند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات بودند.

با این حال مطالعات در این مورد متناقض است. تحقیقات دیگری نشان داده است که اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید ممکن است در برابر سرطان پروستات اثر محافظتی داشته باشند.

یک بررسی از پنج مطالعه نشان داد افرادی که حداقل 1.5 گرم آلفا لینولنیک اسید در روز می‌ خورند در مقایسه با افرادی که کمتر از 1.5 گرم آلفا لینولنیک اسید در روز می‌ خورند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌ دهند.

به طور مشابه یک مطالعه بزرگ دیگر روی 840242 نفر نشان داد که مصرف بیشتر آلفا لینولنیک اسید با خطر کمتر سرطان پروستات مرتبط است.

مهم است که به خاطر داشته باشید این مطالعات فقط به ارتباط بین مصرف آلفا لینولنیک اسید و سرطان پروستات پرداختند. آن ها عوامل دیگری را که می‌توانست نقش داشته باشد را در نظر نگرفتند.

مطالعات بیشتری برای بررسی رابطه احتمالی بین مصرف آلفا لینولنیک اسید و سرطان پروستات مورد نیاز است.

4. باعث آلرژی و حساسیت می شود

برخی از افراد ممکن است پس از خوردن دانه چیا واکنش آلرژیک را تجربه کنند، اگرچه این غیر معمول است.

علائم آلرژی غذایی ممکن است شامل استفراغ، اسهال و خارش لب یا زبان باشد.

در موارد شدید آلرژی غذایی حتی می تواند منجر به آنافیلاکسی شود، یک وضعیت تهدید کننده زندگی که باعث دشواری در تنفس و گرفتگی در گلو و قفسه سینه می شود.

آلرژی به دانه چیا نادر اما مستند شده است.

در یک مورد مردی 54 ساله برای کمک به کاهش کلسترول خود شروع به خوردن دانه چیا کرد. با این حال تنها چند روز بعد او شروع به تجربه سرگیجه، تنگی نفس، کهیر و تورم کرد.

اگر برای اولین بار دانه چیا را امتحان کردید و علائم آلرژی غذایی را تجربه کردید، فورا مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

5. ممکن است باعث تداخل با برخی داروها شود

داروهای دیابت

برخی از مطالعات نشان داده اند که دانه های چیا می توانند به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش دهند.

این احتمالا به دلیل مقدار بالای فیبر موجود در دانه‌ های چیا است که جذب قند در خون را کند می‌ کند و می‌ تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

در بیشتر موارد خوردن مقادیر متوسط ​​دانه چیا می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنند.

با این حال دوزهای انسولین شخصی سازی شده و با دقت تنظیم می شود تا از افت و افزایش قند خون جلوگیری شود.

خوردن مقدار زیاد دانه چیا می تواند باعث کاهش سطح قند خون شود و ممکن است نیاز به تنظیم دوز داروی دیابت شما داشته باشد.

داروهای فشار خون

دانه چیا علاوه بر کاهش قند خون، در کاهش فشار خون نیز موثر است.

در یک مطالعه خوردن دانه چیا به مدت 12 هفته باعث کاهش فشار خون، همراه با نشانگرهای قند خون و التهاب شد.

این به این دلیل است که دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که نشان داده شده است به عنوان رقیق کننده خون عمل می کنند و ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

مطالعه ای روی 90 فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف مکمل های اسید چرب امگا 3 به مدت هشت هفته باعث کاهش فشار خون سیستولیک تا 22.2 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک تا 11.95 میلی متر جیوه می شود.

با این حال افراد در این مطالعه تحت دیالیز بودند بنابراین این نتایج ممکن است برای جمعیت عمومی قابل اجرا نباشد.

کسانی که فشار خون بالا دارند ممکن است توانایی دانه چیا در کاهش فشار خون را مطلوب بدانند. با این حال دانه چیا ممکن است فعالیت داروهای فشار خون را افزایش دهد که می تواند منجر به افت فشار خون یا فشار خون پایین شود.

خلاصه

دانه های چیا بسیار مغذی هستند، آن ها فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند و می توانند یک مکمل غذایی سالم برای اکثر افراد باشند.

با این حال اعتدال در مصرف دانه های چیا کلیدی است زیرا خوردن بیش از حد آن ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

برای جلوگیری از این امر از مقدار 28 گرم در روز شروع کنید و قبل از اینکه به آرامی میزان مصرف خود را افزایش دهید، میزان تحمل خود را ارزیابی کنید.

همچنین با افزایش مصرف فیبر خود، هیدراته بمانید و دانه‌ های چیا را به مدت 5 تا 10 دقیقه قبل از خوردن خیس کنید.

اگر دانه های چیا را در حد اعتدال مصرف کنید، می توانند یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشند.

با این حال اگر بعد از خوردن دانه چیا علائم منفی را تجربه کردید، مصرف آن را متوقف کنید و با یک متخصص مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص دانه های چیا برای لاغری

منبع : healthline