وگن یعنی چه و چرا افراد وگن می شوند؟

وگن یعنی چه و چرا افراد وگن می شوند؟
وگن یعنی چه و چرا افراد وگن می شوند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در بریتانیا امروزه وگنیسم به یک جریان رو به رشد تبدیل شده است – به طوری که تعداد افرادی که از رژیم غذایی وگن پیروی می کنند در دهه گذشته 350 درصد افزایش یافته است.

طبق تعریف، وگنیسم شیوه ای از زندگی است که در آن مردم تا حد امکان تمام اشکال استثمار و ظلم به حیوانات را کنار می گذارند.

در نگاه اول رژیم وگن ممکن است پیچیده یا بیش از حد محدود کننده به نظر برسد. با این حال وقتی چند اصول اولیه را رعایت کنید پیروی از این رژیم غذایی بسیار لذت بخش خواهد شد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که وگن یعنی چه و چرا برخی افراد وگن می شوند؟ با سومیتا همراه باشید؛

وگن یعنی چه؟ وگنیسم چیست؟

به گفته انجمن وگن اصطلاح وگن در سال 1944 توسط گروه کوچکی از گیاهخوارانی که از انجمن گیاهخواران لستر در انگلستان جدا شدند و انجمن وگن را تشکیل دادند، ابداع شد.

آن ها علاوه بر خودداری از خوردن گوشت از مصرف لبنیات، تخم مرغ یا هر محصول دیگری با منشا حیوانی خودداری کردند.

اصطلاح وگان از ترکیب حروف اول و آخر وجترین به معنی گیاهخوار انتخاب شده است. در سال 1949 اولین تعریف وگنیسم ارائه شد. در طول سال ها کمی تغییر کرده و به چیزی تبدیل شده است که امروزه شناخته می شود.

طبق آخرین تعریف انجمن وگن، وگنیسم فلسفه و شیوه‌ ای از زندگی است که می‌ کوشد – تا آنجا که ممکن و عملی باشد – همه اشکال استثمار و ظلم به حیوانات برای تهیه غذا، پوشاک یا هر چیز دیگری را حذف کند.

بسیاری از مردم از اصطلاح وگن برای اشاره به رژیم غذایی استفاده می کنند. با این حال طبق این تعریف وگنیسم فراتر از پیروی از یک رژیم غذایی است.

کسانی که به عنوان وگن معرفی می شوند معمولا هدف شان حذف استثمار یا ظلم به حیوانات در تمام جنبه های زندگی شان است از جمله لباس هایی که می پوشند، لوازم آرایشی که استفاده می کنند و فعالیت های تفریحی که در آن شرکت می کنند.

در نتیجه بسیاری از وگن‌ ها از خرید کت‌ های پشمی، مبلمان چرمی یا بالش و روتختی خودداری می‌ کنند. آن ها همچنین ممکن است به جای رفتن به باغ وحش و سیرک از پناهگاه های حیوانات دیدن کنند.

چرا افراد وگن می شوند؟

مردم معمولا به یک یا چند مورد از دلایل زیر اجتناب از محصولات حیوانی را انتخاب می کنند؛

اخلاقی

وگن های اخلاقی قویا معتقدند که همه موجودات حق زندگی و آزادی دارند.

آن ها همه حیوانات را موجوداتی آگاه می بینند که مانند انسان ها می خواهند از درد و رنج اجتناب کنند.

به همین دلیل وگن های اخلاقی با کشتن حیوان به منظور خوردن گوشت یا پوشیدن پوست آن ها مخالفند.

وگن ها همچنین با استرس روحی و جسمی که حیوانات ممکن است در نتیجه شیوه های کشاورزی مدرن متحمل شوند مخالف هستند.

با این حال برای وگن های اخلاقی این احساس فراتر از ظلم شیوه های کشاورزی مدرن است.

این به این دلیل است که وگن ها با مصرف محصولاتی که به شدت به کشتن حیوانات دیگر متکی هستند مخالف هستند – به ویژه به این دلیل که جایگزین‌ هایی در دسترس است.

این شامل کشتار گوساله‌ هایی است که در صنایع لبنی مازاد تلقی می‌ شوند یا معدوم کردن جوجه‌های نر 1 روزه که در فرآیند تولید تخم‌ مرغ رایج است.

علاوه بر این وگن های اخلاقی عموما بر این باورند که شیر، تخم مرغ، عسل، ابریشم و پشم حیوانات صرف نظر از شرایط زندگی حیوانات استثمار شده برای انسان قابل استفاده نیستند.

به همین دلیل است که وگن های اخلاقی با نوشیدن شیر حیوان، خوردن تخم مرغ یا پوشیدن پشم حتی در مواردی که حیوانات آزادانه یا در مرتع تغذیه می شوند مخالف هستند.

سلامتی

برخی از افراد رژیم وگن را به دلیل مزایای بالقوه آن برای سلامتی انتخاب می کنند.

رژیم های غذایی سرشار از گوشت – به ویژه گوشت قرمز – با سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط هستند.

از سوی دیگر رژیم‌ های غذایی وگن با خطر کمتر ابتلا یا مرگ زودرس ناشی از این بیماری‌ ها مرتبط است.

کاهش مصرف محصولات حیوانی و مصرف بیشتر محصولات گیاهی ممکن است هضم شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

رژیم وگن همچنین می تواند به کاهش عوارض جانبی مرتبط با آنتی بیوتیک ها و هورمون های مورد استفاده در دامپروری مدرن کمک کند.

در نهایت به نظر می رسد رژیم های غذایی وگن به ویژه در کمک به کاهش وزن افراد موثر هستند. چندین مطالعه رژیم وگن را با احتمال کمتر چاقی مرتبط می کند.

با این حال اگر رژیم وگن دارید ممکن است برخی مواد مغذی را کمتر مصرف کنید. به همین دلیل برنامه ریزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای برنامه ریزی یک رژیم غذایی وگن که به شما کمک می کند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

رژیم های غذایی وگن در موارد زیر دچار کمبود می شوند :

ویتامین B12
ویتامین D
کلسیم
روی
ید
سلنیوم

افرادی که رژیم های وگن دارند گاهی اوقات مکمل هایی را برای تامین مواد مغذی مصرف می کنند که ممکن است در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آن ها استفاده نکنند.

محیطی

مردم همچنین ممکن است از محصولات حیوانی خودداری کنند تا اثرات زیست محیطی آن ها را محدود کنند.

بر اساس داده های اخیر، دامپروری به شدت در انتشار گازهای گلخانه ای (GHGEs) که باعث تغییرات آب و هوایی می شود موثر است.

تصور می شود که گوشت خواران 2 تا 2.5 برابر بیشتر از افرادی که از رژیم وگن پیروی می کنند مسئول تولید گازهای گلخانه ای هستند.

به نظر می رسد حیوانات نشخوار کننده مانند گاو، گوسفند و بز بیشترین میزان گازهای گلخانه ای را به ازای هر گرم پروتئینی که تحویل می دهند منتشر می کنند. بنابراین رژیم‌ هایی که لبنیات را کاهش می‌ دهند یا به طور کامل حذف می‌ کنند، گازهای گلخانه ای کمتری نیز تولید می‌ کنند.

یک مطالعه نشان می دهد که یک رژیم وگن 33 درصد کمتر از یک رژیم غذایی استاندارد آمریکایی حاوی گوشت که همان مقدار کالری را ارائه می دهد، گاز گلخانه ای تولید می کند.

یک رژیم غذایی وگن تاثیر زیست محیطی کمتری دارد و حدود 53 درصد کمتر از رژیم غذایی حاوی گوشت گازهای گلخانه ای تولید می کند.

بخش بزرگی از پروتئین گیاهی که در حال حاضر تولید می شود برای تغذیه حیوانات به جای انسان استفاده می شود. به همین دلیل رژیم غذایی حیوانی مستلزم استفاده بیشتر از منابع زمین نسبت به یک رژیم غذایی گیاهی است.

به عنوان مثال تولید پروتئین حیوانی به زمینی 6 تا 17 برابر برای تولید همان مقدار پروتئین سویا نیاز دارد.

پروتئین حیوانی نیز بسته به عواملی مانند فصل و نوسانات سالانه بارندگی به طور متوسط ​​به 2 تا 3 برابر بیشتر آب نیاز دارد.

به دلیل همه این عوامل کارشناسان تخمین می زنند که اگر هیچ تغییری صورت نگیرد سیستم غذایی ما احتمالا تا سال 2050 از منابع سیاره ما فراتر خواهد رفت.

تغییر به رژیم غذایی وگن ممکن است یکی از راه های به تاخیر انداختن این نتیجه باشد.

خلاصه

وگن ها به دلایل اخلاقی، بهداشتی یا محیطی یا ترکیبی از این سه تمایل دارند از مصرف محصولات حیوانی اجتناب کنند.

در رژیم وگن احتمالا متوجه خواهید شد که باید گوشت، تخم مرغ و لبنیات را با مقدار زیادی از غذاهای گیاهی از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه ها و محصولات غنی شده از این غذاها جایگزین کنید.

پیروی از رژیم غذایی وگن ساده تر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر می کنند و فقط به کمی دانش تغذیه نیاز دارد.

همچنین بخوانید : فواید وگن شدن چیست؟

منبع : healthline