آیا رژیم غذایی وگن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد؟

فواید رژیم غذایی وگن برای سرطان روده بزرگ
فواید رژیم غذایی وگن برای سرطان روده بزرگ

رژیم غذایی وگن به دلایل زیادی از جمله نگرانی های محیطی، اصول مذهبی و اخلاقی، عوامل فرهنگی و فواید سلامتی در حال افزایش است.

برای اینکه یک رژیم غذایی وگن در نظر گرفته شود باید فقط غذاهای گیاهی داشته باشد به این معنی که گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و محصولات جانبی حیوانی مانند ژلاتین و عسل را حذف کند.

مطالعات متعددی به فواید وگن شدن اشاره می‌ کنند و نشان می‌ دهند که اگر رژیم های گیاهخواری به درستی دنبال شوند می‌ توانند به افزایش طول عمر و رفاه کلی کمک کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که حتی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها کمک کنند.

از آنجایی که سرطان روده بزرگ چهارمین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است شاید بخواهید بدانید که آیا رژیم غذایی وگن می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

آیا رژیم غذایی وگن می تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد؟

سرطان روده بزرگ یا سرطان کولورکتال زمانی رخ می دهد که سلول های سرطانی در روده بزرگ یا رکتوم رشد کنند.

منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) عوامل خطر زیر را برای این نوع سرطان بیان می کند :

  • بیماری التهابی روده
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ
  • سطوح پایین فعالیت بدنی یا ورزش
  • رژیم های غذایی کم فیبر و پر چربی
  • رژیم های غذایی سرشار از گوشت های فرآوری شده
  • اضافه وزن و چاقی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل

اگرچه نمی‌ توانید برخی از این عوامل خطر مانند ژن‌ ها و سابقه خانوادگی خود را اصلاح کنید اما می‌ توانید اقدامات قابل‌ توجهی را برای کاهش خطر انجام دهید. تغییر رژیم غذایی معمولی ممکن است یکی از آن ها باشد.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه رژیم غذایی وگن ممکن است به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند.

بررسی ها در سال 2022 از 49 مطالعه شامل بیش از 3 میلیون نفر نشان داد که رژیم‌ های غذایی گیاهخواری در برابر همه سرطان‌ های دستگاه گوارش از جمله سرطان روده بزرگ اثر محافظتی دارند.

اما به خاطر داشته باشید که همه رژیم‌ های غذایی گیاهخواری که در این بررسی گنجانده شده‌ اند، رژیم‌ های کاملا گیاهخواری نیستند.

یک مطالعه آینده‌ نگر در سال 2015 – یک مطالعه مشاهده‌ ای که شرکت‌ کنندگانی را دنبال می‌ کند که به یک گروه خاص تعلق دارند در یک دوره زمانی طولانی – کاهش میزان بروز سرطان روده بزرگ را در 96354 گیاهخوار پس از 7 سال نشان داد.

اگرچه این مطالعه امیدوارکننده است اما به دلیل تضاد منافع احتمالی و سایر محدودیت‌ ها، کیفیت پایین در نظر گرفته می‌ شود.

علاوه بر این رژیم‌ های گیاهخواری با رژیم‌ های وگن تفاوت دارند زیرا ممکن است شامل تخم‌ مرغ و لبنیات باشند.

هیچ تعریف استانداردی از رژیم‌ های غذایی گیاهخواری که در این مطالعات دنبال شده اند، وجود ندارد و معنای این اصطلاح می‌ تواند بسیار متفاوت باشد. این بدان معناست که بسیاری از داده‌ های ما در مورد رژیم‌ های گیاهخواری و سرطان روده بزرگ به طور خاص با رژیم‌ های وگن مرتبط نیست.

یک بررسی نشان می دهد که وگن ها به طور خاص ممکن است 15 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند.

و اگر روی رژیم‌ های غذایی کاملا گیاهی تمرکز کنیم می‌ دانیم که این رژیم‌ ها سرشار از حبوبات، میوه‌ ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ ها هستند که همگی دارای فیبر بالایی هستند.

به خوبی ثابت شده است که یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌ تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند و افرادی که از رژیم‌ های گیاهخواری پیروی می‌کنند نسبت به افرادی که از الگوهای غذایی دیگر پیروی می‌کنند تمایل بیشتری به مصرف فیبر دارند.

علاوه بر این یک منبع مورد اعتماد نشان می دهد که حبوبات که حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های ضد سرطان هستند، جزء اصلی بسیاری از رژیم های غذایی وگن هستند. حبوبات ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در صورت مصرف منظم کاهش دهند.

به علاوه مطالعات مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را با افزایش خطر ابتلا به سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ مرتبط می کند.

از آنجایی که رژیم‌ های گیاهخواری گوشت را حذف می‌ کنند، گیاهخواران و افراد وگن از مصرف گوشت‌ های قرمز و فرآوری‌ شده اجتناب می‌ کنند و این ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

به خاطر داشته باشید که برای بهره مندی از مزایای گیاهخواری لازم نیست کاملا گیاهخوار شوید. رژیم گیاهخواری ممکن است برای همه مناسب نباشد و اگر ترجیح می دهید مقداری پروتئین حیوانی را در رژیم غذایی خود نگه دارید اشکالی ندارد.

به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که به سادگی افزودن غذاهای گیاهی بیشتر به رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

ممکن است مصرف گوشت های فرآوری شده و قرمز را کاهش دهید اما مرغ، ماهی و محصولات لبنی با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط نیستند.

آیا رژیم غذایی وگن می تواند سرطان روده بزرگ را درمان کند؟

متاسفانه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رژیم غذایی وگن می تواند سرطان روده بزرگ را درمان کند وجود ندارد.

با این حال مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی گیاهخواری ممکن است به کاهش خطر مرگ در افرادی که مبتلا به سرطان روده هستند کمک کند.

این می تواند به دلیل افزایش فیبر موجود در رژیم های غذایی وگن به خوبی برنامه ریزی شده باشد.

اما رژیم‌ های وگان ممکن است کالری کمتری نسبت به سایر رژیم‌ ها داشته باشند. اگر سرطان دارید مهم است که مطمئن شوید به اندازه کافی کالری و پروتئین دریافت می کنید. ممکن است بخواهید بیشتر حبوبات، پروتئین سویا و غلات کامل بخورید و از مصرف آجیل، دانه ها و روغن های فراوان لذت ببرید.

البته مطمئن شوید که رژیم غذایی خود را با تیم مراقبت از سرطان خود در میان بگذارید به خصوص اگر سوال یا نگرانی دارید یا می خواهید تغییرات شدیدی مانند وگن شدن ایجاد کنید.

تحقیقات در مورد بقای سرطان و تغذیه بسیار اندک است اما یک بررسی در سال 2016 نشان داد که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و ماهی با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط است. البته سبزیجات در رژیم غذایی وگن در اولویت هستند در حالی که ماهی از این رژیم حذف می شود.

با این حال یک بررسی جدیدتر نشان داد که تغییرات رژیم غذایی تاثیر کمی بر میزان مرگ و میر در میان افراد مبتلا به سرطان دارد.

صرف نظر از نتایج تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها افراد مبتلا به سرطان را تشویق می کند تا رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی را دنبال کنند. الگوی غذایی وگن می تواند آن غذاها و مواد مغذی را فراهم کند اما این تنها رژیم غذایی نیست که می تواند این کار را انجام دهد.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

علاوه بر تغییرات رژیم غذایی اصلاحات دیگری در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ انجام دهید.

الکل عامل بزرگی است. تحقیقات قدیمی نشان می دهد که مصرف بیش از حد الکل ممکن است با 50 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.

انجمن سرطان آمریکا (ACS) گزارش می دهد که از سال 2020 مصرف الکل ممکن است عامل 6 درصد از سرطان ها و 4 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده باشد.

دستورالعمل‌ های رژیم غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده و انجمن سرطان آمریکا برای آمریکایی‌ ها حداکثر دو نوشیدنی در روز برای مردان و یک نوشیدنی در روز برای زنان توصیه می‌ کنند.

سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل خطر اصلی است. اگر در حال حاضر محصولات تنباکو مصرف می‌ کنید، ترک سیگار یا پیوستن به یک برنامه ترک سیگار را برای حمایت از شما در کاهش مصرف در نظر بگیرید.

ورزش نیز نقش دارد. موسسه تحقیقات سرطان آمریکا توصیه می کند حداقل 150 دقیقه یا 2.5 ساعت در هفته فعالیت بدنی داشته باشید.

در نهایت فعال بودن مهم است زیرا سرطان روده بزرگ زمانی قابل درمان است که زود تشخیص داده شود.

اگر بیش از 50 سال سن دارید یا در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستید به طور منظم غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهید. برخی از کارشناسان اکنون می گویند که افراد 40 ساله نیز باید به طور منظم غربالگری شوند.

سوالات متداول درباره رژیم غذایی وگن و سرطان روده بزرگ

آیا رژیم غذایی گیاهخواری می تواند سرطان روده بزرگ را معکوس کند؟

متاسفانه رژیم های غذایی گیاهخواری نمی توانند سرطان روده بزرگ را معکوس کنند. با این حال تحقیقات نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهخواری ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

علاوه بر این رژیم‌ های غذایی گیاهخواری معمولا غنی از مواد مغذی هستند که برای حمایت از سیستم ایمنی بدن در بقای سرطان مهم هستند.

آیا وگن بودن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

به طور کلی رژیم های غذایی وگن که به خوبی برنامه ریزی شده اند با خطر کمتر سرطان مرتبط هستند. ممکن است دلایل مختلفی برای این وجود داشته باشد مانند افزایش مصرف فیبر و کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده.

بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ چیست؟

بهترین الگوی غذایی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، الگوی غذایی است که شامل انواع غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، حبوبات و غلات کامل باشد.

پروتئین های حیوانی مانند ماهی، مرغ و لبنیات نیز ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند.

خلاصه

عوامل خطر زیادی برای ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد که برخی از آن ها قابل تغییر هستند به این معنی که می توانید آن ها را تغییر دهید یا بهبود دهید.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیشتر غذاهای گیاهی و دریافت فیبر کافی از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. کاهش مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده نیز می تواند کمک کننده باشد و رژیم غذایی گیاهخواری به طور پیش فرض این غذاها را حذف می کند.

با این حال اگر دوست ندارید لازم نیست کاملا گیاهخوار شوید شما به سادگی می توانید غذاهای گیاهی بیشتری را در الگوی غذایی منظم خود بگنجانید.

همچنین بخوانید : علائم سرطان روده بزرگ

منبع : healthline