10 خاصیت شگفت انگیز دمنوش دارچین برای سلامتی بدن

خواص دمنوش دارچین
خواص دمنوش دارچین

دمنوش دارچین (به انگلیسی : Cinnamon Tea) مملو از ترکیباتی است که ممکن است فواید سلامتی مختلفی مانند بهبود سلامت قلب، کاهش دردهای قاعدگی و کاهش التهاب بدن و سطح قند خون را داشته باشد.

دمنوش دارچین یک نوشیدنی جالب است که ممکن است چندین فواید سلامتی داشته باشد.

این دمنوش از پوسته داخلی درخت دارچین ساخته شده است که در حین خشک شدن به شکل رول در می آید و چوب های دارچین قابل تشخیص را تشکیل می دهد. این چوب ها یا در آب جوش خیسانده می شوند یا به صورت پودر در می آیند که می توان از آن برای تهیه چای استفاده کرد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی چای دارچین برای سلامتی بدن و همچنین طرز تهیه آن آشنا خواهید د. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای دمنوش دارچین برای سلامتی بدن

1. سرشار از آنتی اکسیدان است

دمنوش دارچین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که ترکیبات مفیدی هستند و به سلامت شما کمک می کنند.

آنتی اکسیدان ها با اکسیداسیون ناشی از رادیکال های آزاد که مولکول هایی هستند که به سلول های شما آسیب می رسانند و به بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی منجر می شوند، مبارزه می کنند.

دارچین به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنل است. یک مطالعه با مقایسه فعالیت آنتی اکسیدانی 26 ادویه گزارش داد که دارچین تنها از میخک و پونه کوهی بالاتر است.

علاوه بر این تحقیقات نشان می‌ دهد که دمنوش دارچین می‌ تواند ظرفیت کل آنتی‌ اکسیدانی را افزایش دهد که اندازه‌ گیری میزان رادیکال‌ های آزاد است که بدن شما می‌ تواند با آن مبارزه کند.

2. التهاب را کاهش می دهد و ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که ترکیبات موجود در دارچین ممکن است نشانگرهای التهاب را کاهش دهد. با توجه به اینکه تصور می شود التهاب ریشه بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی است این ممکن است بسیار مفید باشد.

مطالعات همچنین گزارش می دهند که دارچین ممکن است فشار خون و همچنین سطوح تری گلیسیرید و کلسترول LDL را در برخی افراد کاهش دهد.

علاوه بر این دارچین ممکن است سطح کلسترول HDL را افزایش دهد که با حذف کلسترول اضافی از رگ های خونی به بهبود سلامت قلب شما کمک می کند.

بررسی 10 مطالعه نشان داد که مصرف کمتر از 120 میلی گرم دارچین – کمتر از 1/10 قاشق چای خوری – در هر روز ممکن است برای به دست آوردن این فواید به شما کمک کند.

دارچین کاسیا به ویژه حاوی مقادیر زیادی کومارین طبیعی است گروهی از ترکیبات که به جلوگیری از باریک شدن رگ های خونی کمک می کند و در برابر لخته شدن خون محافظت می کند.

با این حال مصرف بیش از حد کومارین ممکن است عملکرد کبد را کاهش و خطر خونریزی را افزایش دهد، بنابراین مطمئن شوید که دارچین را در حد اعتدال مصرف کنید.

3. ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

دارچین ممکن است با کاهش سطح قند خون اثرات ضد دیابتی قوی داشته باشد.

به نظر می رسد این ادویه به روشی مشابه انسولین عمل می کند، هورمونی که مسئول خروج قند از جریان خون و داخل بافت های شماست.

علاوه بر این ترکیبات موجود در دارچین ممکن است با کاهش مقاومت به انسولین به کاهش سطح قند خون کمک کند و در نتیجه اثربخشی انسولین را افزایش دهد.

دارچین همچنین ممکن است به کاهش سرعت تجزیه کربوهیدرات ها در روده شما کمک کند و از افزایش سطح قند خون بعد از غذا جلوگیری کند.

اکثر مطالعات فوایدی را مشاهده کردند که افراد دوزهای غلیظ از 120 میلی گرم عصاره دارچین یا 6 گرم پودر دارچین را مصرف کردند. با این حال شواهدی وجود دارد که چای دارچین ممکن است فواید کاهش قند خون را نیز ارائه دهد.

4. ممکن است باعث لاغری و کاهش وزن شود

دمنوش دارچین اغلب برای کمک به کاهش وزن تبلیغ می شود و چندین مطالعه مصرف دارچین را با کاهش چربی یا کاهش دور کمر مرتبط کرده اند.

با این حال تعداد کمی از این مطالعات میزان کالری دریافتی را به درستی کنترل کرده‌ اند و اکثر آن ها در تمایز بین کاهش چربی و کاهش عضله شکست خورده‌ اند. این امر باعث می شود که نتوان اثرات کاهش وزن را به تنهایی به دارچین نسبت داد.

تنها مطالعه ای که این عوامل را کنترل کرد گزارش داد که شرکت کنندگان پس از مصرف معادل 5 قاشق چای خوری (10 گرم) پودر دارچین به مدت 12 هفته 0.7 درصد از توده چربی را از دست دادند و 1.1 درصد از توده عضلانی را به دست آوردند.

با این حال چنین مقادیر زیادی دارچین ممکن است حاوی مقادیر خطرناکی کومارین باشد. هنگامی که بیش از حد مصرف شود این ترکیب طبیعی ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد و باعث بدتر شدن بیماری کبد شود.

این امر به ویژه در مورد دارچین کاسیا که 63 برابر بیشتر از دارچین سیلان کومارین دارد صادق است.

تحقیقات بیشتری برای تایید اینکه آیا مزایای کاهش وزن در دوزهای پایین تر مانند مواردی که در دمنوش دارچین یافت می شود وجود دارد یا خیر مورد نیاز است.

5. با باکتری ها و قارچ ها مبارزه می کند

دارچین دارای برخی خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی است.

به عنوان مثال تحقیقات لوله آزمایش نشان می دهد که سینامالدئید جز فعال اصلی دارچین، از رشد باکتری ها، قارچ ها و کپک های مختلف جلوگیری می کند.

اینها شامل باکتری های رایج استافیلوکوک، سالمونلا و ای. کولای است که می تواند باعث بیماری در انسان شود.

علاوه بر این اثرات ضد باکتریایی دارچین ممکن است به کاهش بوی بد دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

با این حال قبل از نتیجه گیری قوی تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

6. ممکن است دردهای قاعدگی را کاهش دهد

دمنوش دارچین ممکن است به تحمل بیشتر برخی از علائم قاعدگی مانند سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و دیسمنوره کمک کند.

یک مطالعه به خوبی کنترل شده به زنان 3 گرم دارچین یا دارونما در روز برای 3 روز اول چرخه قاعدگی آن ها ارائه کرد. زنانی که در گروه دارچین قرار داشتند نسبت به زنانی که دارونما دریافت کردند درد قاعدگی بسیار کمتری را تجربه کردند.

در مطالعه دیگری به زنان 1.5 گرم دارچین، داروی مسکن یا دارونما در 3 روز اول چرخه قاعدگی داده شد.

زنان گروه دارچین درد قاعدگی کمتری را نسبت به زنانی که دارونما دریافت کردند گزارش کردند. با این حال درمان دارچین به اندازه داروی تسکین دهنده درد برای تسکین درد موثر نبود.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه دارچین ممکن است خونریزی قاعدگی، دفعات استفراغ و شدت تهوع را در دوران قاعدگی زنان کاهش دهد.

7. ممکن است با پیری پوست مبارزه کند

مطالعات نشان می‌ دهند که دارچین ممکن است باعث تشکیل کلاژن شود و خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست را افزایش دهد – همه اینها ممکن است ظاهر پیری پوست را کاهش دهند.

8. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

تحقیقات لوله آزمایش مشاهده کرده است که عصاره دارچین ممکن است به کشتن انواع خاصی از سلول های سرطانی از جمله سلول های سرطان پوست کمک کند.

9. ممکن است به حفظ عملکرد مغز کمک کند

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌ دهد که دارچین ممکن است از سلول‌ های مغز در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند و عملکرد حرکتی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را بهبود بخشد.

10. ممکن است به مبارزه با HIV کمک کند

مطالعات لوله آزمایش گزارش می دهند که عصاره دارچین ممکن است به مبارزه با رایج ترین سویه ویروس HIV در انسان کمک کند.

11. ممکن است آکنه و جوش صورت را کاهش دهد

تحقیقات لوله آزمایش نشان می دهد که عصاره دارچین می تواند با باکتری هایی که باعث جوش صورت می شوند مبارزه کند.

اگرچه این تحقیق در مورد دارچین امیدوار کننده است اما در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نوشیدن دمنوش دارچین این فواید را ارائه می دهد وجود ندارد. قبل از اینکه بتوان به نتایج قوی دست یافت به تحقیقات بیشتری نیاز است.

طرز تهیه دمنوش دارچین

تهیه دمنوش دارچین فوق العاده آسان است و در رژیم غذایی شما گنجانده می شود.

می توانید آن را گرم بنوشید یا خنک کنید تا چای سرد خانگی درست کنید.

ساده ترین راه برای تهیه این نوشیدنی این است که به سادگی 1 قاشق چای خوری (2.6 گرم) دارچین آسیاب شده را به 1 فنجان (235 میلی لیتر) آب جوشیده اضافه کنید و هم بزنید. همچنین می توانید چای دارچین را با قرار دادن یک چوب دارچین در آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه درست کنید.

دمنوش دارچین به طور طبیعی بدون کافئین است، بنابراین می توان از آن در هر زمانی در طول روز لذت برد. با این حال اگر به طور خاص به اثرات کاهنده قند خون آن علاقه دارید مصرف آن همراه با وعده‌ های غذایی‌ تان ممکن است موثرتر باشد.

اگر در حال حاضر از داروهای کاهنده قند خون استفاده می کنید، بهتر است قبل از استفاده از دمنوش دارچین در رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید.

خلاصه

دمنوش دارچین یک دمنوش قدرتمند سرشار از آنتی اکسیدان است و چندین فواید سلامتی از جمله کاهش التهاب و سطح قند خون، بهبود سلامت قلب و شاید حتی کاهش وزن را ارائه می دهد.

دمنوش دارچین همچنین ممکن است با عفونت ها مبارزه کند و سندرم پیش از قاعدگی و دردهای قاعدگی را کاهش دهد.

همچنین بخوانید : خواص دارچین برای پوست

منبع : healthline