5 خاصیت شگفت انگیز نمک اپسوم برای سلامتی بدن

خواص نمک اپسوم
خواص نمک اپسوم

نمک اپسوم (به انگلیسی : Epsom Salt) را می توان به عنوان مکمل، نمک حمام یا محصول زیبایی استفاده کرد. این نمک با عوارض جانبی بسیار کمی همراه است و ممکن است چندین فواید بالقوه برای سلامتی داشته باشد.

نمک اپسوم یک درمان محبوب برای بسیاری از بیماری هاست. مردم از آن برای کاهش بیماری هایی مانند درد عضلانی و استرس استفاده می کنند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی نمک اپسوم برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و کاربردهای آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

نمک اپسوم چیست؟

نمک اپسوم به عنوان سولفات منیزیم نیز شناخته می شود. یک ترکیب شیمیایی که از منیزیم، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده است.

نمک اپسوم نام خود را از شهر اپسوم در سوری انگلستان – جایی که در ابتدا کشف شد – گرفته است.

نمک اپسوم برخلاف نامش ترکیبی کاملا متفاوت از نمک خوراکی است و به احتمال زیاد به دلیل ساختار شیمیایی آن نمک نامیده می شد.

ظاهری شبیه به نمک خوراکی دارد و اغلب در وان حمام استفاده می شود به همین دلیل است که ممکن است آن را به عنوان نمک حمام نیز بشناسید. در حالی که ظاهر نمک اپسوم شبیه به نمک خوراکی است، طعم آن به طور مشخص متفاوت است. نمک اپسوم بسیار تلخ بوده و مزه ای ناخوشایند دارد.

برخی افراد نمک اپسوم را با حل کردن نمک در آب و نوشیدن آن مصرف می کنند. با این حال به دلیل طعمی که دارد، احتمالا نمی خواهید آن را به غذا اضافه کنید.

صدها سال است که از این نمک برای درمان بیماری هایی مانند یبوست، بی خوابی و فیبرومیالژیا استفاده می شود. اما متاسفانه اثرات آن بر این بیماری ها به خوبی بررسی نشده است.

بیشتر فواید گزارش شده نمک اپسوم به منیزیم آن نسبت داده می شود، ماده معدنی که بسیاری از مردم به اندازه کافی آن را استفاده نمی کنند.

نمک اپسوم چگونه عمل می کند؟

هنگامی که نمک اپسوم در آب حل می شود، یون های منیزیم و سولفات آزاد می کند.

ایده این است که این ذرات می توانند از طریق پوست شما جذب شوند و منیزیم و سولفات را برای بدن فراهم کنند – که عملکردهای مهم بدن را انجام می دهند.

علیرغم ادعاها، هیچ مدرک خوبی مبنی بر اینکه منیزیم یا سولفات ها از طریق پوست به بدن شما جذب می شوند وجود ندارد.

با این حال رایج ترین استفاده از نمک اپسوم در حمام است، جایی که به سادگی در آب حمام حل می شود.

با این حال می توان آن را به عنوان یک ماده آرایشی بر روی پوست خود استفاده کرد یا به صورت خوراکی به عنوان مکمل منیزیم یا ملین مصرف کرد.

فواید و مزایای نمک اپسوم برای سلامتی بدن

1. منیزیم بدن را تامین می کند

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است که در بیش از 325 واکنش بیوشیمیایی که برای قلب و سیستم عصبی شما مفید است، دخیل می باشد.

بسیاری از مردم منیزیم کافی مصرف نمی کنند. حتی اگر این کار را انجام دهید عواملی مانند فیتات‌ ها و اگزالات‌ های غذایی می‌ توانند در میزان جذب بدن شما اختلال ایجاد کنند.

در حالی که سولفات منیزیم به عنوان یک مکمل منیزیم ارزش دارد، برخی افراد ادعا می کنند که منیزیم ممکن است از طریق حمام نمک اپسوم بهتر از زمانی که از طریق خوراکی مصرف می شود جذب شود.

این ادعا بر اساس شواهد موجود نیست.

طرفداران این نظریه به یک مطالعه منتشر نشده در 19 فرد سالم اشاره می کنند. محققان ادعا کردند که همه شرکت کنندگان به جز سه نفر پس از خوابیدن در حمام نمک اپسوم، سطح منیزیم خون بالاتری را نشان دادند.

با این حال هیچ آزمون آماری انجام نشد و مطالعه فاقد گروه کنترل بود در نتیجه، نتایج آن بی اساس و بسیار مشکوک بود.

محققان توافق دارند که منیزیم از طریق پوست افراد جذب نمی شود – حداقل نه در مقادیر علمی.

2. بی خوابی و استرس را درمان می کند

سطوح کافی منیزیم برای خواب و مدیریت استرس ضروری است، احتمالا به این دلیل که منیزیم به مغز شما کمک می‌کند تا انتقال‌ دهنده‌ های عصبی تولید کند که باعث بهبود خواب و کاهش استرس می‌ شوند.

منیزیم همچنین ممکن است به بدن شما در تولید ملاتونین کمک کند، هورمونی که خواب را تقویت می کند.

سطوح پایین منیزیم ممکن است بر کیفیت خواب و استرس تاثیر منفی بگذارد. برخی افراد ادعا می کنند که حمام نمک اپسوم می تواند این مشکلات را با اجازه دادن به بدن شما برای جذب منیزیم از طریق پوست معکوس کند.

به احتمال زیاد اثرات آرام بخش حمام نمک اپسوم صرفا به دلیل آرامش ناشی از حمام آب داغ است.

3. به درمان یبوست کمک می کند

منیزیم اغلب برای درمان یبوست استفاده می شود. به نظر می رسد مفید باشد زیرا آب را به داخل روده بزرگ می کشد و حرکات روده را تقویت می کند.

اغلب منیزیم خوراکی برای تسکین یبوست به شکل سیترات منیزیم یا هیدروکسید منیزیم مصرف می شود.

با این حال گفته می شود که مصرف نمک اپسوم نیز موثر است اگرچه به خوبی مطالعه نشده با این وجود FDA آن را به عنوان یک ملین تایید شده فهرست می کند.

معمولا به بزرگسالان توصیه می شود که هر بار 2 تا 6 قاشق چای خوری (10 تا 30 گرم) نمک اپسوم را در حداقل 237 میلی لیتر آب حل کرده و بلافاصله مصرف کنند. شما می توانید اثر ملین را در 30 دقیقه تا 6 ساعت انتظار داشته باشید.

همچنین باید بدانید که مصرف نمک اپسوم ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند نفخ و مدفوع مایع ایجاد کند.

فقط باید گاهی اوقات به عنوان ملین استفاده شود نه برای طولانی مدت.

4. باعث بهبود عملکرد ورزشی می شود

برخی افراد ادعا می‌ کنند که حمام نمک اپسوم می‌ تواند درد عضلانی را کاهش داده و گرفتگی عضلات را تسکین دهد – هر دو عامل برای عملکرد ورزش و ریکاوری مهم هستند.

سطوح کافی منیزیم برای ورزش مفید است زیرا منیزیم به بدن شما کمک می کند از گلوکز و لاکتیک اسید استفاده کند.

در حالی که استراحت در یک حمام داغ ممکن است به تسکین درد عضلات کمک کند، هیچ مدرکی مبنی بر جذب منیزیم آب حمام از طریق پوست وجود ندارد.

از سوی دیگر مکمل های خوراکی می توانند به طور موثری از کمبود منیزیم جلوگیری کنند.

ورزشکاران مستعد سطوح پایین منیزیم هستند بنابراین متخصصان اغلب توصیه می کنند که مکمل های منیزیم را برای اطمینان از سطوح بهینه مصرف کنند.

در حالی که منیزیم به وضوح برای ورزش مهم است، استفاده از نمک حمام برای افزایش تناسب اندام به خوبی تحقیق نشده است. در این مرحله، مزایای فرضی صرفا حکایتی است.

5. باعث کاهش درد و تورم می شود

ادعای رایج دیگر این است که نمک اپسوم به کاهش درد و تورم کمک می کند.

بسیاری از مردم گزارش می دهند که حمام نمک اپسوم علائم فیبرومیالژیا و آرتریت را بهبود می بخشد.

باز هم منیزیم مسئول این اثرات تلقی می شود زیرا بسیاری از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا و آرتریت دچار کمبود این ماده معدنی هستند.

یک مطالعه روی 15 زن مبتلا به فیبرومیالژیا به این نتیجه رسید که استفاده از کلرید منیزیم روی پوست ممکن است برای کاهش علائم بیماری مفید باشد.

اما این مطالعه بر اساس پرسشنامه و فاقد گروه کنترل بود.

عوارض و مضرات نمک اپسوم

در حالی که نمک اپسوم به طور کلی بی خطر است، در صورت استفاده نادرست از آن چند اثر منفی دارد. این عوارض جانبی تنها زمانی ایجاد می شوند که آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

اول از همه سولفات منیزیم موجود در آن می تواند اثر ملین داشته باشد. مصرف آن ممکن است منجر به اسهال، نفخ یا ناراحتی معده شود.

اگر از آن به عنوان ملین استفاده می کنید، حتما آب زیادی بنوشید که ناراحتی گوارشی را کاهش دهد. علاوه بر این هرگز بیش از دوز توصیه شده بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید.

مواردی از مصرف بیش از حد منیزیم گزارش شده است که در آن افراد نمک اپسوم بیش از حد مصرف کردند. علائم عبارتند از حالت تهوع، سردرد، سبکی سر و برافروختگی پوست.

در موارد شدید مصرف بیش از حد منیزیم می تواند منجر به مشکلات قلبی، کما، فلج و مرگ شود. این بعید است تا زمانی که آن را در مقادیر مناسب طبق توصیه پزشک خود یا درج شده در بسته بندی مصرف کنید.

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک یا سایر عوارض جانبی جدی با پزشک خود تماس بگیرید.

روش های استفاده از نمک اپسوم

حمام نمک اپسوم

متداول ترین استفاده از نمک اپسوم، حمام نمک اپسوم می باشد.

برای انجام این کار 2 فنجان (حدود 475 گرم) نمک اپسوم را در یک وان حمام به آب اضافه کنید و حداقل 15 دقیقه در آن بمانید.

حمام آب گرم می تواند آرامش بخش باشد اما در حال حاضر هیچ مدرک خوبی برای فواید حمام نمک اپسوم وجود ندارد.

زیبایی پوست و مو

نمک اپسوم ممکن است به عنوان یک محصول زیبایی برای پوست و مو استفاده شود؛

برای استفاده از نمک اپسوم به عنوان لایه بردار، کافی است مقداری از آن را در دست خود قرار دهید، مرطوب کرده و روی پوست خود ماساژ دهید.

برخی افراد ادعا می کنند که این ماده افزودنی مفید برای شستشوی صورت است زیرا ممکن است به پاکسازی منافذ کمک کند. فقط کافی است 1/2 قاشق چای خوری (2.5 گرم) نمک اپسوم را با کرم پاک کننده خود ترکیب کرده و روی پوست ماساژ دهید.

همچنین می توان آن را به نرم کننده اضافه کرد تا به حجم دادن به موهای شما کمک کند. برای این اثر بخش های مساوی نرم کننده و نمک اپسوم را با هم ترکیب کنید. مخلوط را روی موهای خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

این استفاده‌ ها کاملا حکایتی هستند و توسط هیچ مطالعه‌ ای تایید نشده‌ اند. به یاد داشته باشید که برای همه افراد متفاوت است و ممکن است مزایای گزارش شده را تجربه نکنید.

ملین طبیعی

نمک اپسوم را می توان از طریق دهان به عنوان مکمل منیزیم یا به عنوان ملین مصرف کرد.

اکثر برندها مصرف 2 تا 6 قاشق چای خوری (10 تا 30 گرم) در روز را به عنوان حداکثر برای بزرگسالان توصیه می کنند و تقریبا 1-2 قاشق چای خوری (5-10 گرم) به طور کلی برای کودکان کافی است.

اگر به دوز اختصاصی تری نیاز دارید یا اگر می خواهید دوز را به بیش از آنچه در بسته بندی ذکر شده است افزایش دهید، با پزشک خود مشورت کنید.

هرگز نمک اپسوم را بیش از حدی که روی بسته بندی ذکر شده است، مصرف نکنید مگر اینکه موافقت پزشک را داشته باشید. مصرف بیش از حد می تواند منجر به مسمومیت با سولفات منیزیم شود.

اگر می خواهید مصرف نمک اپسوم را به صورت خوراکی شروع کنید به آرامی شروع کنید. سعی کنید 1 تا 2 قاشق چای خوری (5 تا 10 گرم) را در هر بار مصرف کنید و به تدریج دوز را در صورت نیاز افزایش دهید.

به یاد داشته باشید که نیاز هر فرد به منیزیم متفاوت است. بسته به اینکه بدن شما چه واکنشی نشان می دهد و دقیقا برای چه چیزی از آن استفاده می کنید ممکن است به مقدار بیشتری یا کمتر از دوز توصیه شده نیاز داشته باشید.

علاوه بر این هنگام مصرف نمک اپسوم، حتما از نمک اپسوم خالص و با درجه مکمل استفاده کنید که هیچ گونه بو یا رنگ اضافه ای ندارد.

خلاصه

نمک اپسوم ممکن است در درمان کمبود منیزیم یا یبوست در صورت مصرف به عنوان مکمل مفید باشد. همچنین می توان از آن به عنوان یک محصول زیبایی یا نمک حمام استفاده کرد.

شواهد زیادی برای حمایت از تمام مزایای گزارش شده آن وجود ندارد. اثرات مثبت آن در این مرحله بیشتر حکایتی است و تحقیقات بیشتری در مورد عملکرد آن مورد نیاز است.

با این حال نمک اپسوم به طور کلی بی خطر و آسان برای استفاده است.

همچنین بخوانید : خواص نمک صورتی هیمالیا

منبع : healthline