علل پایین بودن بیلی روبین خون چیست؟

علل پایین بودن بیلی روبین خون
علل پایین بودن بیلی روبین خون

بیلی روبین چیست؟

بیلی روبین (به انگلیسی : Bilirubin) یک رنگدانه زرد رنگ است و زمانی تولید می شود که هموگلوبین در گلبول های قرمز شما تجزیه می شود. هنگامی که هموگلوبین تجزیه می شود، قبل از دفع از طریق کبد به کیسه صفرا و مجاری صفراوی ارسال می شود.

پزشک شما ممکن است آزمایش بیلی روبین را برای بررسی عملکرد کبد تجویز کند. آزمایش های بررسی عملکرد کبدی ممکن است شامل تست های عملکرد کبد و تست های پروتئین کل باشد. در صورت داشتن علائم خاصی پزشک ممکن است آزمایش بیلی روبین را نیز تجویز کند.

معمولا سطح بیلی روبین بین 0.3 تا 1.2 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) است.

در ادامه قصد داریم درباره کاهش بیلی روبین خون و علل، علائم و روش های درمان آن صحبت کنیم. با سومیتا همراه باشید؛

انواع بیلی روبین

اگر به نتایج آزمایش خود نگاه می کنید احتمالا متوجه چند نوع بیلی روبین خواهید شد از جمله :

  • بیلی روبین غیرمستقیم : این نوع بیلی روبین زمانی ایجاد می شود که هموگلوبین گلبول های قرمز شکسته شده به پروتئینی در خون به نام آلبومین متصل می شود و به کبد منتقل می شود
  • بیلی روبین مستقیم : این نوع بیلی روبین زمانی ایجاد می شود که بیلی روبین قبل از دفع به گلوکورونیک اسید در کبد متصل می شود (با آن ترکیب می شود). این نوع بیلی روبین همان چیزی است که ادرار شما را زرد می کند
  • بیلی روبین کل : این نوع بیلی روبین به تمام بیلی روبین موجود در جریان خون شما اشاره دارد

اگر هر یک از این موارد خارج از محدوده معمول باشد ممکن است پزشک شما بگوید که سطح بیلی روبین شما پایین است.

علائم پایین بودن بیلی روبین

سطوح پایین بیلی روبین معمولا هیچ علامتی ایجاد نمی کند و معمولا دلیلی برای نگرانی نیست. بیشتر مردم حتی نمی دانند که سطح بیلی روبین پایینی دارند تا زمانی که پزشک آزمایش خون برای آن ها تجویز کند.

اگر سطح بیلی روبین پایینی دارید و متوجه علائم غیرعادی شدید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است یک بیماری داشته باشید که نیاز به درمان دارد.

علل پایین بودن بیلی روبین

هیچ بیماری خاصی وجود ندارد که باعث کاهش سطح بیلی روبین شود. اما مصرف برخی مواد می تواند به طور موقت بیلی روبین را کاهش دهد که عبارتند از؛

  • کافئین
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) به نام سالیسیلات ها مانند آسپرین
  • باربیتورات

مصرف هر یک از این ها چند ساعت قبل از آزمایش خون می تواند باعث شود سطح بیلی روبین خون شما در نتایج آزمایش پایین به نظر برسد.

برای جلوگیری از این امر حداقل هشت ساعت قبل از آزمایش خون، هیچ یک از این مواد را مصرف نکنید. پزشک شما همچنین ممکن است دستور العمل های بیشتری را در مورد موارد دیگر به شما بدهد تا قبل از انجام آزمایش به نتایج دقیقی دست پیدا کنید.

عوارض پایین بودن بیلی روبین

هیچ ارتباط واضحی بین سطوح پایین بیلی روبین و بیماری وجود ندارد. با این حال برخی تحقیقات نشان می دهد که بیلی روبین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها از بافت های سراسر بدن در برابر آسیب موادی که می توانند باعث تجزیه سلول ها شوند، محافظت می کنند.

برخی معتقدند که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بیلی روبین، نداشتن مقدار کافی از آن می تواند برخی از قسمت های بدن را در معرض آسیب قرار دهد؛

1. آسیب مغزی

یک مطالعه در سال 2018 نشان می دهد که سطوح پایین بیلی روبین می تواند خطر ایجاد ضایعات عمیق ماده سفید در مغز را افزایش دهد حتی اگر هیچ مشکل دیگری نداشته باشید. این ضایعات با چندین بیماری از جمله زوال عقل و بیماری قلبی مرتبط هستند.

2. سکته مغزی

طبق یک مطالعه در سال 2009 سطوح پایین بیلی روبین ممکن است با آسیب عروق خونی مرتبط باشد.

این نوع آسیب می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. این مطالعه خاطر نشان می کند که زنان کمتر به سکته مغزی مربوط به سطوح پایین بیلی روبین مبتلا می شوند.

3. بیماری های چشمی

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که سطوح پایین بیلی روبین ممکن است نشانگری برای رتینوپاتی دیابتی باشد – یک بیماری چشمی است که زمانی اتفاق می‌ افتد که رگ‌ های خونی نزدیک شبکیه در پشت چشم آسیب ببینند.

به خاطر داشته باشید که قبل از اینکه متخصصان بتوانند ارتباط مشخصی بین سطوح بیلی روبین و خطر ابتلا به این بیماری ها در افراد پیدا کنند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

خلاصه

در حالی که سطوح بالای بیلی روبین می تواند نشان دهنده چندین بیماری باشد، سطوح پایین بیلی روبین معمولا جای نگرانی نیست. در برخی موارد این می تواند یک عارضه جانبی دارویی باشد که مصرف می کنید یا قهوه بیش از حد قبل از آزمایش خون خود مصرف می کنید.

در حالی که سطوح پایین بیلی روبین ممکن است با بیماری های خاصی مرتبط باشد، این ارتباط هنوز کاملا مشخص نیست.

اگر نتایج آزمایش شما نشان دهد که سطح بیلی روبین پایینی دارید، پزشک احتمالا فقط مراقب علائم دیگری است که دارید و بعد از مدتی آزمایش دیگری را انجام می دهد.

همچنین بخوانید : سندرم ژیلبرت چیست؟

منبع : healthline