بستنی برای زنان باردار خوب است یا بد؟

بستنی برای زنان باردار خوب است یا بد؟
بستنی برای زنان باردار خوب است یا بد؟

بستنی اگر با شیر و تخم مرغ پاستوریزه تهیه شده باشد در دوران بارداری بی خطر است. این بدان معناست که برخی از انواع خانگی آن ممکن است در بارداری ناامن باشند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا بستنی برای زنان باردار خوب است یا بد؟ با سومیتا همراه باشید؛

دلیل ویارهای بارداری چیست؟

چرا مقاومت در برابر خوردن بستنی برای بسیاری از زنان باردار اینقدر سخت به نظر می رسد؟ کارشناسان حدس می زنند که تغییرات هورمونی ممکن است برخی از این ویارها را ایجاد کنند. ممکن است آنقدر به غذاهای خاصی علاقه داشته باشید که احساس کنید تا زمانی که این هوس را برآورده نکنید نمی توانید استراحت کنید.

همه ویارهای بارداری را تجربه نمی کنند اما بسیاری از آن ها این ویارها را تجربه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که بین 50 تا 90 درصد از زنان در ایالات متحده میل به غذاهای خاص در دوران بارداری را گزارش می دهند.

ویارها تا پایان سه ماهه اول شما ظاهر می شوند و اغلب در طول سه ماهه دوم به اوج خود می رسند. معمولا با نزدیک شدن به تاریخ زایمان ویارها کاهش می یابند.

آیا خوردن بستنی در دوران بارداری ایمن است؟

بیایید چند دقیقه در مورد ایمنی بستنی صحبت کنیم. قبل از اینکه قاشق خود را در آن تپه سرد و شیرین فرو کنید در نظر بگیرید که می خواهید چه چیزی مصرف کنید. بهترین گزینه برای شما چه نوع بستنی است؟

بستنی خریداری شده در فروشگاه

به طور کلی، بستنی‌ هایی که از فروشگاه ها می‌ خرید باید برای خوردن کاملا ایمن باشند. تا زمانی که بستنی با شیر پاستوریزه درست شده باشد خوب است. فرآیند پاستوریزه کردن هر گونه باکتری بالقوه مضری را که ممکن است در شیری که بستنی از آن تهیه شده است از بین می برد.

بستنی خانگی

بستنی خانگی هر چند که ممکن است وسوسه انگیز باشد می تواند کمی خطرناک تر باشد.

اگر حاوی تخم مرغ خام است احتمالا باید از آن اجتناب کنید. تخم‌ مرغ خام می‌ تواند خطر مسمومیت غذایی با سالمونلا را به همراه داشته باشد و شما نمی‌ خواهید در دوران بارداری خود را در برابر این احتمال قرار دهید.

طعم هایی که باید اجتناب کنید

اگر طعم بستنی مورد علاقه شما شکلات، توت فرنگی یا نعناع است می توانید بدون هیچ مشکلی به خوردن خود ادامه دهید.

اما ممکن است بخواهید از خوردن بستنی های حاوی کافئین مانند بستنی با طعم قهوه دوری کنید.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز را برای افراد باردار توصیه نمی کند. بنابراین معادل کافئین موجود در حدود 1 تا 2 فنجان قهوه احتمالا در دوران بارداری بی خطر است – اینکه آیا آن را به شکل قهوه، بستنی قهوه یا چای مصرف کنید واقعا به شما بستگی دارد.

با این حال به خاطر داشته باشید که بستنی قهوه حاوی کالری و قند اضافه بیشتری است.

ملاحظاتی که باید در نظر داشت

بسیاری از مردم تصور می‌ کنند وقتی برای دو نفر می‌ خورید می‌ توانید هر چقدر که می‌ خواهید غذا بخورید.

به طور متوسط شما باید روزانه 340 کالری اضافی در سه ماهه دوم و 450 کالری اضافی در سه ماهه سوم مصرف کنید. (توجه داشته باشید که ما به سه ماهه اول اشاره نکردیم – این به این دلیل است که معمولا در آن زمان به کالری اضافی نیاز نخواهید داشت مگر اینکه پزشک خلاف این را به شما بگوید.)

اگر عادت دارید هر شب قبل از خواب یک پیمانه کامل بستنی بخورید ممکن است بیش از آنچه تصور می کنید (یا نیاز دارید) کالری مصرف کنید.

یک پیمانه بستنی معمولا شامل چهار وعده است در واقع یک پیمانه از بستنی ممکن است حاوی 1000 کالری یا بیشتر باشد!

عوارض و مضرات خوردن بستنی در دوران بارداری

اگرچه گاهی اوقات لذت بردن از یک خوراکی شیرین در دوران بارداری کاملا سالم است اما مصرف بیش از حد کالری می تواند منجر به افزایش وزن بیش از حد و سایر عوارض سلامتی شود که می تواند بر سلامت شما و کودک شما تاثیر منفی بگذارد.

افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری با خطر بیشتر دیابت بارداری مرتبط است، وضعیتی که در آن سلول های بدن شما در تولید و استفاده موثر از هورمون انسولین مشکل دارند.

دیابت بارداری می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهدیک بیماری بسیار جدی به نام پره اکلامپسی.

دیابت بارداری می تواند خطراتی برای سلامتی کودک شما نیز داشته باشد از جمله :

  • زایمان زودرس
  • مشکلات تنفسی
  • سطح قند خون پایین درست بعد از تولد

همچنین نوزادانی که از مادران مبتلا به دیابت بارداری متولد می‌ شوند به احتمال زیاد بزرگ‌ تر هستند که گاهی اوقات می‌ تواند باعث مشکلاتی در زایمان شود.

توصیه هایی برای خوردن بستنی در دوران بارداری

برای افراد باردار (و غیر باردار) بهتر است از بستنی به عنوان یک خوراکی لذت ببرند نه به عنوان یک ماده ی غذایی اصلی. این به این دلیل است که اکثر بستنی ها حاوی قند و کالری زیادی هستند و مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و پر کالری برای سلامتی هیچ کس خوب نیست.

اگرچه بستنی حاوی مواد مغذی ضروری در دوران بارداری مانند کلسیم است اما نباید به آن به عنوان منبع سالمی از این مواد مغذی اعتماد کرد.

چه مقدار کلسیم نیاز دارید؟ کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان مصرف 1000 میلی گرم کلسیم در روز را برای زنان 19 تا 50 ساله توصیه می کند.

مطمئنا می توانید مقداری از این کلسیم را با بستنی دریافت کنید. محتوای کلسیم در طعم ها و مارک های مختلف می تواند متفاوت باشد – 100 گرم بستنی ممکن است حاوی 128 میلی گرم کلسیم باشد.

اما اگر کلسیم توجیه شماست فقط به یاد داشته باشید : می توانید به سایر غذاهای غنی از کلسیم نیز تکیه کنید که شامل بروکلی، ساردین، دانه چیا، پنیر، ماست شیرین نشده، لوبیا چیتی، اسفناج و بادام می شود.

خلاصه

کمی بستنی به شما یا جنین آسیبی نمی رساند – فقط در مصرف آن زیاده روی نکنید.

مانند بسیاری از چیزها در تغذیه، اعتدال کلیدی است. سعی کنید از یک رژیم غذایی غنی از چربی های سالم، پروتئین های پرکننده و محصولات حاوی فیبر استفاده کنید.

از بستنی مانند سایر خوراکی های شیرین لذت ببرید : گاهی اوقات و در مقادیر کم. اگر می‌ پرسید چقدر بستنی زیاد است با یک متخصص تغذیه کار کنید تا یک الگوی غذایی سالم ارائه دهد که به غذاهای مورد علاقه‌ تان اجازه می‌ دهد تا بارداری سالمی داشته باشید.

همچنین بخوانید : شکلات برای بارداری خوب است یا ضرر دارد؟

منبع : healthline