فواید وگن شدن برای سلامتی بدن چیست؟

فواید وگن شدن چیست؟
فواید وگن شدن چیست؟

رژیم غذایی وگن به کاهش وزن کمک می کند و علاوه بر این مجموعه ای از مزایای سلامتی را ارائه می دهد.

رژیم وگن ممکن است به شما در حفظ سلامت قلب کمک کند. علاوه بر این این رژیم ممکن است در برابر دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها اثر محافظتی داشته باشد.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی وگن شدن برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای وگن شدن برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

اگر رژیم غذایی خود را از یک رژیم معمولی غربی به رژیم غذایی وگن تغییر دهید گوشت و محصولات حیوانی را حذف خواهید کرد.

این امر باعث می شود که بیشتر به مصرف غذاهای دیگر روی بیاورید. در مورد رژیم غذایی وگن با غذاهای کامل، جایگزین ها به شکل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، لوبیا، نخود، آجیل و دانه ها هستند.

از آنجایی که این غذاها نسبت به رژیم غذایی معمولی غربی بیشتر در رژیم وگن استفاده می شوند می توانند به دریافت بیشتر مواد مغذی مفید کمک کنند.

چندین مطالعه گزارش کرده‌ اند که رژیم‌ های وگن تمایل بیشتری به تامین فیبر، آنتی اکسیدان‌ ها و ترکیبات گیاهی مفید دارند. همچنین به نظر می رسد که آن ها از نظر پتاسیم، منیزیم، فولات و ویتامین های A، C و E غنی تر هستند.

حتی به نظر می‌رسد که رژیم‌ های غذایی وگن دارای آهن بیشتری هستند اگرچه شکل آهنی که گیاهان فراهم می‌ کنند به اندازه شکل موجود در غذاهای حیوانی در دسترس نیست.

با این حال همه رژیم های غذایی وگن یکسان ایجاد نمی شوند.

به عنوان مثال رژیم های غذایی وگن با برنامه ریزی ضعیف ممکن است مقادیر کافی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین B12، نیاسین، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین D، کلسیم، ید، سلنیوم،یا روی را تامین نکنند.

به همین دلیل است که انتخاب غذاهای گیاهی کامل و غذاهای غنی شده ضروری است.

ممکن است لازم باشد مکمل‌ هایی را برای مواد مغذی مانند ویتامین‌ های B12 و D، روی و کلسیم در نظر بگیرید زیرا ممکن است این مواد غذایی در رژیم غذایی وگن کاهش پیدا کنند.

2. می تواند به کاهش وزن کمک کند

تعداد فزاینده‌ ای از مردم به امید لاغری و کاهش وزن به رژیم‌ های غذایی وگن روی می‌آورند. این ممکن است دلیل خوبی داشته باشد.

بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که وگن ها لاغرتر هستند و شاخص توده بدنی (BMI) کمتری نسبت به افراد دیگر دارند.

علاوه بر این چندین مطالعه تصادفی‌ و کنترل‌ شده گزارش می‌ دهند که رژیم‌ های وگن برای کاهش وزن موثرتر از رژیم‌ هایی هستند که با آن‌ ها مقایسه می‌ شوند.

همچنین یک مطالعه کوچک با مقایسه اثرات کاهش وزن پنج رژیم غذایی مختلف به این نتیجه رسید که حتی زمانی که وگن ها رژیم غذایی خود را به طور کامل دنبال نمی کردند بیشتر از کسانی که از رژیم غذایی استاندارد غربی استفاده می کردند وزن کم کردند.

3. سطح قند خون را کاهش می دهد و عملکرد کلیه را بهبود می بخشد

وگن بودن ممکن است برای دیابت نوع 2 و بهبود عملکرد کلیه ها نیز مفید باشد.

در واقع وگن ها سطح قند خون پایین تر و حساسیت به انسولین بالاتری دارند و ممکن است خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 داشته باشند.

مطالعات حتی گزارش می‌ دهند که رژیم‌ های وگن سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را بیشتر از رژیم‌ های انجمن دیابت آمریکا (ADA) و برنامه ملی آموزش کلسترول کاهش می‌ دهند.

در یک مطالعه در سال 2009 حدود 43 درصد از شرکت‌ کنندگانی که رژیم وگن را دنبال می‌ کردند، توانستند دوز داروهای کاهش‌ دهنده قند خون خود را کاهش دهند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت که پروتئین گیاهی را به جای گوشت جایگزین می کنند، ممکن است خطر عملکرد ضعیف کلیه را کاهش دهند اما تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است.

علاوه بر این چندین مطالعه گزارش می‌ دهند که رژیم وگن ممکن است بتواند علائم پلی نوروپاتی سیستمیک را کاهش دهد – وضعیتی در افراد مبتلا به دیابت که باعث درد، گزگز و سوزش می‌ شود.

4. ممکن است بدن را در برابر برخی سرطان ها محافظت کند

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی حدود یک سوم سرطان ها را می توان با عوامل تحت کنترل از جمله رژیم غذایی، پیشگیری کرد.

از این رو خوردن حبوبات به طور منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را 9 تا 18 درصد کاهش دهد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که خوردن حداقل 7 وعده میوه و سبزیجات تازه در روز ممکن است خطر مرگ ناشی از سرطان را تا 15 درصد کاهش دهد.

وگن ها به طور کلی حبوبات، میوه ها و سبزیجات بیشتری نسبت به افراد دیگر می خورند. این ممکن است توضیح دهد که چرا مروری بر 96 مطالعه نشان داد که وگن ها ممکن است 15 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان یا مرگ ناشی از آن باشند.

علاوه بر این رژیم های غذایی وگن به طور کلی حاوی محصولات سویا بیشتری هستند که ممکن است در برابر سرطان سینه اثر محافظتی داشته باشد.

اجتناب از برخی محصولات حیوانی نیز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، سینه و روده بزرگ کمک کند.

این ممکن است به این دلیل باشد که رژیم‌ های وگن فاقد گوشت‌ های دودی یا فرآوری‌ شده و گوشت‌ های پخته‌ شده در دمای بالا هستند که تصور می‌ شود انواع خاصی از سرطان‌ ها را ترویج می‌ کنند.

وگن ها همچنین از محصولات لبنی اجتناب می کنند – برخی مطالعات نشان می دهد که لبنیات ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

از سوی دیگر شواهدی وجود دارد که لبنیات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان روده بزرگ کمک کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که اجتناب از لبنیات عامل کاهش خطر کلی سرطان در وگن ها نباشد.

ذکر این نکته ضروری است که این مطالعات مشاهده ای هستند. آن ها تشخیص دقیق دلیل کاهش خطر ابتلا به سرطان را مشخص نمی کنند.

با این حال تا مطالعات بیشتر انجام شود به نظر عاقلانه است که بر افزایش میزان میوه‌ ها، سبزیجات و حبوبات تازه‌ ای که هر روز می‌خورید تمرکز کنید و در عین حال مصرف گوشت‌ های فرآوری شده، دودی و بیش از حد پخته شده را محدود کنید.

5. با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط است

خوردن میوه‌ ها و سبزیجات تازه، حبوبات و فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی مرتبط است.

رژیم های غذایی وگن که به خوبی برنامه ریزی شده اند عموما همه این غذاها را در مقادیر زیاد شامل می شوند.

مطالعات مشاهده‌ ای که وگن‌ ها را با گیاهخواران و جمعیت عمومی مقایسه می‌ کنند گزارش می‌ دهند که وگن‌ ها ممکن است تا 75 درصد کمتر به فشار خون بالا مبتلا شوند.

وگن ها همچنین ممکن است تا 42 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی باشند.

علاوه بر این چندین مطالعه تصادفی‌ سازی‌ شده و کنترل‌ شده گزارش می‌ دهند که رژیم‌ های وگن در کاهش قند خون، کلسترول LDL و کلسترول کل بسیار موثرتر از رژیم‌ هایی هستند که با آن‌ ها مقایسه می‌ شوند.

این ممکن است به ویژه برای سلامت قلب مفید باشد زیرا کاهش فشار خون بالا، کلسترول و سطح قند خون ممکن است خطر بیماری قلبی را تا 46 درصد کاهش دهد.

در مقایسه با جمعیت عمومی وگن ها تمایل به مصرف غلات کامل و آجیل بیشتری دارند که هر دو برای قلب شما مفید هستند.

6. می تواند درد ناشی از آرتریت را کاهش دهد

چند مطالعه گزارش کرده اند که رژیم وگن اثرات مثبتی در افراد مبتلا به انواع مختلف آرتریت دارد.

یک مطالعه به طور تصادفی 40 فرد مبتلا به آرتریت را تعیین کرد تا یا به رژیم غذایی همه چیزخوار خود ادامه دهند یا به مدت 6 هفته به رژیم غذایی وگن روی آورند.

کسانی که رژیم وگن داشتند سطوح انرژی بالاتر و عملکرد عمومی بهتری را نسبت به کسانی که رژیم غذایی خود را تغییر ندادند گزارش کردند.

چندین مطالعه دیگر نشان می دهد که رژیم غذایی وگن می تواند به بهبود علائم آرتریت روماتوئید از جمله درد، تورم مفاصل و سفتی صبحگاهی کمک کند.

محتوای آنتی اکسیدانی، پروبیوتیک و فیبر بالاتر رژیم وگن و همچنین کمبود غذاهای محرک خاص ممکن است مسئول این مزایا باشد.

خلاصه

رژیم غذایی وگن ممکن است مجموعه ای از فواید سلامتی را ارائه دهد. در بیشتر موارد محققان متوجه نشده اند که چه چیزی باعث این مزایا می شود.

تا زمانی که تحقیقات بیشتر انجام نشده توصیه می شود که اضافه کردن غذاهای غنی از مواد مغذی و وگن در رژیم غذایی برای سلامتی بسیار مفید است.

همچنین بخوانید : وگن ها چه کسانی هستند و چه می خورند؟

منبع : healthline