خواص شگفت انگیز به لیمو برای سلامتی بدن چیست؟

خواص به لیمو
خواص به لیمو

به لیمو (به انگلیسی : Lemon Verbena) گیاهی دارویی است که به‌ خاطر رایحه تسکین‌ دهنده و طعم ملایمی که دارد برای تهیه دمنوش به لیمو و اسانس از آن استفاده می‌ شود.

به لیمو حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی است که فواید بی نظیری برای سلامتی دارند و صدها سال است که در طب سنتی برای درمان بیماری‌ های تنفسی، مشکلات گوارشی و موارد دیگر استفاده می‌ شود.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی گیاه به لیمو برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای به لیمو برای سلامتی بدن

1. منبع قوی از ترکیبات گیاهی است

گیاه به لیمو یک گیاه دارویی بومی آمریکای جنوبی است.

حاوی چندین ترکیب گیاهی از جمله ترپنوئیدها و ترکیبات فنلی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

به عنوان مثال برگ ها و عصاره به لیمو سرشار از یک ترکیب پلی فنلی به نام ورباسکوزید است. طبق مطالعات قدیمی و جدید این ترکیب دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است.

در واقع هم مطالعات حیوانی و هم مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که ورباسکوزید ممکن است از آسیب سلولی جلوگیری کند و دفاع آنتی اکسیدانی بدن شما را بهبود بخشد.

علاوه بر ورباسکوزید، به لیمو حاوی چندین ترکیب گیاهی دیگر با خواص آنتی اکسیدانی است از جمله سیترال، نرال، لوتئولین و لیمونن.

2. ممکن است التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد

از آنجایی که دمنوش به لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن شما کمک کند.

استرس اکسیداتیو با عدم تعادل بین دفاع آنتی اکسیدانی بدن و تولید رادیکال های آزاد مضر مشخص می شود. این می تواند منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر بیماری شود.

در یک مطالعه در سال 2014، 30 فرد مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه یک دارونما یا 600 میلی گرم عصاره گیاه به لیمو با 10 درصد ورباسکوزید را به مدت 28 روز دریافت کردند. به لیمو منجر به کاهش قابل توجهی از یک نوع نشانگر التهابی به نام پروتئین واکنشی C شد.

علاوه بر این یک مطالعه اخیر بر روی 60 فرد بزرگسال سالم نشان داد که مصرف 400 میلی گرم عصاره به لیمو به مدت 10 روز قبل و در حین تست های تمرینی خسته کننده سطح نشانگر استرس اکسیداتیو به نام 8-OHdG را در ادرار در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

بعلاوه گروه به لیمو دارای سطوح خونی بالاتری از آنزیم آنتی اکسیدانی گلوتاتیون پراکسیداز (GPx) و سطوح پایین‌ تری از پروتئین التهابی اینترلوکین 6 (IL-6) بودند که نشان می‌ دهد مصرف دمنوش به لیمو ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و از آسیب عضلانی جلوگیری کند.

یک مطالعه قدیمی‌ تر همچنین نشان داد که مکمل‌ های به لیمو از سلول‌ ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌ کنند و آسیب عضلانی ناشی از ورزش را در مردان سالمی که به مدت 21 روز درگیر یک دوره دویدن شدید 90 دقیقه‌ای بودند کاهش می‌ دهد.

در حالی که این یافته‌ ها امیدوارکننده هستند تحقیقات بیشتری برای درک بهتر این که چگونه به لیمو ممکن است التهاب را کاهش دهد و بدن را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند مورد نیاز است.

3. ممکن است برای ورزشکاران مفید باشد

به لیمو حاوی ترکیبات فراوانی است که از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کند. این می تواند به ویژه برای ورزشکاران مفید باشد زیرا ورزش باعث استرس و آسیب عضلانی در بدن شما می شود.

در مطالعه‌ای بر روی 44 ورزشکار مصرف 400 میلی‌ گرم عصاره به لیمو قبل، حین و بعد از یک آزمایش کامل به مدت 15 روز منجر به آسیب عضلانی کمتر، بهبودی سریع‌ تر، درد کمتر و سطوح بالاتر آنزیم آنتی‌ اکسیدانی گلوتاتیون پراکسیداز در مقایسه با درمان پلاسبو شد.

با این حال این مطالعه توسط یک شرکت تولید کننده مکمل های به لیمو انجام شده است و همین ممکن است بر نتایج تاثیر بگذارد.

در مطالعه دیگری ورزشکارانی که 400 میلی‌گرم عصاره به لیمو را به مدت 10 روز قبل و در طول تست‌ های تمرینی خسته‌ کننده مصرف کردند در مقایسه با گروه دارونما درد عضلانی کمتر داشتند و سطوح پایین‌ تری از نشانگر آسیب عضلانی به نام کراتینین کیناز (CK) را تولید کردند.

در مجموع این مطالعات نشان می‌ دهد که مکمل‌ های به لیمو ممکن است ریکاوری را بهبود بخشد و از آسیب عضلانی ناشی از ورزش در ورزشکاران محافظت کند. با این تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

4. به درمان بی خوابی کمک می کند

تحقیقات محدود نشان می دهد که دمنوش به لیمو می تواند برای کسانی که مشکلات خواب مانند بی خوابی دارند مفید باشد. در واقع این گیاه در طول تاریخ برای درمان بی خوابی و به عنوان آرام بخش استفاده شده است.

یک مطالعه بر روی 100 فرد مبتلا به بی خوابی نشان داد که مصرف 10 میلی لیتر دمنوش به لیمو قبل از خواب به طور قابل توجهی توانایی آن ها را برای به خواب رفتن، کل زمان خواب، کیفیت خواب و خواب آلودگی در طول روز را در مقایسه با گروه دارونما بهبود می بخشد.

بعلاوه مطالعات حیوانی نشان می‌ دهد که به لیمو ممکن است اثرات ضد اضطراب و آرام‌ بخش داشته باشد. این خواص همچنین می تواند برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد.

اگرچه این نتایج دلگرم کننده است اما مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا دمنوش به لیمو می تواند به عنوان یک کمک موثر در افراد مبتلا به بی خوابی عمل کند یا نه مورد نیاز است.

5. ممکن است باعث لاغری شود

برخی از تحقیقات نشان می‌ دهند که به لیمو می‌ تواند اثرات ضد چاقی داشته باشد اگرچه تحقیقات در این زمینه هنوز محدود است.

یک مطالعه 6 هفته ای بر روی موش ها با رژیم غذایی پرچرب انجام شد. یک گروه بدون درمان رها شد و یکی دیگر عصاره به لیمو گرفت. گروه تحت درمان کاهش تجمع چربی و نسبت بهبود یافته ی فیرمیکوت ها به باکتروئید ها –  میکروبیوم های روده را تجربه کردند.

این جالب است زیرا برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که افراد و حیوانات چاق نسبت به افرادی که وزن سالمی دارند، نسبت فیرمیکوت / باکتروئید بالاتری دارند.

علاوه بر این مطالعه ای روی 54 فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که مصرف روزانه یک مکمل حاوی عصاره به لیمو و هبیسکوس به مدت 8 هفته باعث کاهش هورمون گرسنگی گرلین و افزایش هورمون تقویت کننده سیری پپتید شبه گلوکاگون 1 می شود.

در مقایسه با گروه دارونما کسانی که مکمل مصرف کردند کاهش بیشتری در چربی بدن داشتند.

با این حال مکمل مورد استفاده حاوی هر دو گیاه هبیسکوس و به لیمو بود بنابراین مزایای آن را نمی توان به تنهایی به یک عنصر نسبت داد. بعلاوه این مطالعه توسط شرکت تولید کننده مکمل مورد استفاده تامین شد که می توانست بر نتایج تاثیر بگذارد.

در نهایت شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد محصولات به لیمو می توانند باعث لاغری و کاهش وزن شوند. به همین دلیل برای این منظور نباید از مکمل‌ های به لیمو استفاده کنید.

روش های استفاده از دمنوش به لیمو در رژیم غذایی

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید به لیمو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

به لیمو رایحه ای خوب، با طراوت و آرام بخش دارد. به این ترتیب می تواند به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی هوا عمل کند.

می توانید از اسانس به لیمو در پخش کننده های اسانس استفاده کنید. یا اگر با روغن حامل مخلوط شده باشد آن را مستقیما روی پوست خود بمالید. اگرچه بهتر است ابتدا با انجام تست پچ آلرژی پوستی احتمالی را آزمایش کنید. در نهایت توجه داشته باشید که اسانس ها را هرگز نباید خورد.

می توانید از این گیاه برای تهیه دمنوش به لیمو نیز استفاده کنید. به سادگی مقداری برگ به لیمو یا چای کیسه ای از قبل آماده شده را در آب داغ بیندازید و بگذارید بماند تا دم بکشد.

علاوه بر این می‌ توانید به لیموی خشک و تازه را به غذاهایی مانند دسر، سوپ، مربا و کوکتل‌ های مخصوص اضافه کنید.

مکمل‌ های گیاه به لیمو مانند تنتور را می‌ توان به صورت آنلاین نیز خریداری کرد. با این حال به خاطر داشته باشید که در مورد دوز ایمن و موثر آن ها تردید وجود دارد.

به عنوان مثال برخی تحقیقات نشان می‌ دهد که روغن‌ های ضروری به لیمو می‌ توانند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهند. به همین دلیل زنان باردار نباید از رایحه درمانی با این گیاه استفاده کنند.

همچنین توصیه می شود که افراد باردار و شیرده از مصرف عصاره، تنتور، شربت یا دمنوش به لیمو پرهیز کنند.

اگر علاقه مند به مصرف مکمل های گیاهی به لیمو هستید بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند به تعیین اینکه آیا مکمل ضروری است یا خیر کمک کنند و شما را از مسائل ایمنی احتمالی آن مطلع کنند.

این امر به ویژه در صورتی که در حال حاضر از داروهای تجویز شده و سایر مکمل‌ های گیاهی استفاده می‌کنید یا شرایط پزشکی خاصی دارید اهمیت دارد.

خلاصه

به لیمو گیاهی دارویی با فواید بالقوه چشمگیر برای سلامتی است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو، محافظت در برابر آسیب عضلانی، بهبود کیفیت خواب و لاغری کمک کند.

با این حال تحقیقات انسانی در این زمینه محدود باقی مانده است. مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا دمنوش به لیمو هر جنبه ای از سلامت انسان را بهبود می بخشد یا خیر.

اگر علاقه مند به استفاده از دمنوش به لیمو هستید به خصوص در دوزهای غلیظ ابتدا با پزشک خود صحبت کنید و اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید از آن به هیچ وجه استفاده نکنید.

همچنین بخوانید : خواص گل راعی چیست؟

منبع : healthline