آیا مونو سدیم گلوتامات باعث سردرد می شود؟

آیا مونو سدیم گلوتامات باعث سردرد می شود؟
آیا مونو سدیم گلوتامات باعث سردرد می شود؟

مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی غذایی بحث برانگیز است که برای افزایش طعم غذاها به ویژه غذاهای آسیایی استفاده می شود.

اگرچه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مونو سدیم گلوتامات را به عنوان بی خطر برای مصرف برچسب گذاری کرده است، برخی افراد اثرات طولانی مدت آن را برای سلامتی زیر سوال می برند.

علاوه بر این بسیاری از افراد عوارض جانبی ناشی از مصرف مونو سدیم گلوتامات را گزارش کرده‌ اند که سردرد یا حملات میگرنی از شایع‌ ترین آن هاست.

در ادامه این مقابه به بررسی رابطه ی بین مصرف مونو سدیم گلوتامات و سردرد می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

مونوسدیم گلوتامات چیست؟

MSG یا مونوسدیم گلوتامات یک افزودنی رایج غذایی است.

در غذاهای آسیایی محبوب است و در غذاهای فرآوری شده مختلف مانند سوپ، چیپس، چاشنی ها، غذاهای یخ زده و نودل فوری وجود دارد.

مونوسدیم گلوتامات از آمینو اسید طبیعی گلوتامیک اسید یا گلوتامات مشتق شده است. گلوتامات در عملکردهای مختلف بدن نقش دارد مانند انتقال سیگنال‌ ها از مغز به بدن.

به عنوان یک افزودنی، مونوسدیم گلوتامات یک پودر کریستالی سفید است که شبیه نمک خوراکی یا شکر به نظر می رسد. افزودن آن به غذاها طعم اومامی آن ها را افزایش می دهد، که بهتر است به عنوان طعم گوشتی توصیف شود.

FDA مونوسدیم گلوتامات را GRAS می داند که مخفف عبارت به طور کلی به عنوان ایمن شناخته می شود، است. با این حال برخی از کارشناسان اثرات آن را بر سلامتی به ویژه زمانی که به طور منظم در طولانی مدت مصرف می شود زیر سوال می برند.

محصولاتی که حاوی مونوسدیم گلوتامات هستند باید آن را در برچسب مواد تشکیل دهنده خود با نام کامل – مونوسدیم گلوتامات – درج کنند.

با این حال غذاهایی که به طور طبیعی حاوی مونو سدیم گلوتامات هستند مانند گوجه فرنگی و پنیر نیازی به ذکر مونو سدیم گلوتامات ندارند.

در خارج از ایالات متحده، مونوسدیم گلوتامات ممکن است با نام E-621 فهرست شود.

آیا مونوسدیم گلوتامات باعث سردرد می شود؟

در طول سال ها، مونوسدیم گلوتامات مورد بحث و جدل های زیادی قرار گرفته است.

بیشتر ترس در مورد مصرف مونوسدیم گلوتامات را می توان به یک مطالعه بر روی موش ها در سال 1969 ردیابی کرد که نشان داد دوزهای بسیار بالای مونوسدیم گلوتامات باعث آسیب عصبی و اختلال در رشد و نمو در موش های تازه متولد شده می شود.

با توجه به اینکه مونوسدیم گلوتامات حاوی گلوتامیک اسید است، یک ترکیب اومامی که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی نیز عمل می کند – یک پیام رسان شیمیایی که سلول های عصبی را تحریک می کند – برخی افراد معتقدند که ممکن است اثرات مضری بر مغز داشته باشد.

با این حال تحقیقات نشان داده است که مصرف مونوسدیم گلوتامات هیچ تاثیری بر سلامت مغز ندارد زیرا قادر به عبور از سد خونی مغزی نیست.

اگرچه FDA مونوسدیم گلوتامات را به عنوان ایمن برای مصرف طبقه بندی کرده است اما برخی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده شامل سردرد، سفتی عضلانی، سوزن سوزن شدن، بی حسی، ضعف و گرگرفتگی است.

در حالی که سردرد و حملات میگرنی از شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده مصرف مونوسدیم گلوتامات هستند، تحقیقات فعلی ارتباط بین این دو را تایید نکرده است.

یک بررسی دقیق از مطالعات انسانی در سال 2016، تحقیقاتی را در مورد رابطه بین مصرف مونوسدیم گلوتامات و سردرد مورد بررسی قرار داد.

شش مورد از مطالعات مصرف مونوسدیم گلوتامات در غذاها و رابطه ی آن با سردرد را مورد بررسی قرار دادند و هیچ شواهد قابل توجهی مبنی بر ارتباط مصرف مونوسدیم گلوتامات با سردرد یافت نشد.

با این حال در هفت مطالعه که در آن دوزهای بالای مونوسدیم گلوتامات به جای خوردن با غذا در مایع حل شد نویسندگان دریافتند افرادی که نوشیدنی مونوسدیم گلوتامات مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌ کردند سردرد بیشتری را گزارش کردند.

با این حال نویسندگان معتقدند که این مطالعات به درستی تنظیم نشده اند زیرا تشخیص طعم مونوسدیم گلوتامات آسان است. این بدان معناست که به احتمال زیاد شرکت‌ کنندگان می‌ دانستند که مونوسدیم گلوتامات دریافت کرده‌ اند، که می‌ توانست نتایج را منحرف کند.

علاوه بر این انجمن بین‌المللی سردرد (IHS) پس از تحقیقات بیشتر که هیچ ارتباط معنی‌ داری بین این دو پیدا نکرد مونو سدیم گلوتامات را از فهرست عوامل علت سردرد حذف کرد.

به طور خلاصه شواهد قابل توجهی وجود ندارد که مصرف مونو سدیم گلوتامات را با سردرد مرتبط کند.

عوارض و مضرات مونوسدیم گلوتامات

FDA مونوسدیم گلوتامات را به عنوان ایمن برای مصرف طبقه بندی کرده است.

با این حال برخی از مطالعات انسانی مصرف آن را با اثرات نامطلوب مانند افزایش وزن، گرسنگی و سندرم متابولیک – گروهی از علائم که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد – مرتبط دانسته‌ اند.

از سوی دیگر یک بررسی بزرگ از 40 مطالعه نشان داد که اکثر مطالعاتی که مونوسدیم گلوتامات را با پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط می‌ دانند طراحی ضعیفی داشتند و تحقیقات کافی در مورد حساسیت به مونوسدیم گلوتامات وجود ندارد. این نشان می دهد که مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

با این وجود اکثر تحقیقات نشان داده اند که مصرف دوزهای بالای 3 گرم یا بیشتر ممکن است اثرات نامطلوبی مانند فشار خون بالا و سردرد داشته باشد.

با این حال بعید است که اکثر مردم بیش از این مقدار را در رژیم معمولی مصرف کنند چون میانگین مصرف مونوسدیم گلوتامات در ایالات متحده 0.55 گرم در روز است.

اگرچه تحقیقات محدودی در مورد حساسیت به مونوسدیم گلوتامات وجود دارد اما برخی گزارش‌ ها به عوارض جانبی نامطلوب پس از مصرف مونوسدیم گلوتامات مانند خستگی، کهیر، تورم گلو، سفتی عضلانی، سوزن سوزن شدن، بی‌ حسی، ضعف و برافروختگی اشاره کرده اند.

اگر فکر می کنید به مونوسدیم گلوتامات حساس هستید، بهتر است از این افزودنی غذایی اجتناب کنید. در ایالات متحده غذاهایی که حاوی مونوسدیم گلوتامات هستند باید روی برچسب نام آن را ذکر کنند.

غذاهای معمولی که حاوی مونوسدیم گلوتامات هستند عبارتند از فست فودها (به ویژه غذاهای چینی)، سوپ، وعده های غذایی منجمد، گوشت فرآوری شده، نودل فوری، چیپس و چاشنی ها.

علاوه بر این غذاهایی که معمولا حاوی مونوسدیم گلوتامات هستند معمولا برای سلامتی شما خوب نیستند بنابراین کاهش مصرف آن ها می تواند مفید باشد حتی اگر به مونوسدیم گلوتامات حساس نباشید.

خلاصه

مونوسدیم گلوتامات یک افزودنی غذایی محبوب است که طعم اومامی غذاها را افزایش می دهد.

بر اساس تحقیقات فعلی شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مونوسدیم گلوتامات با سردرد یا حملات میگرنی مرتبط است. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

مونوسدیم گلوتامات به نظر مضر نیست. اگر فکر می کنید به اثرات آن حساس هستید بهتر است از آن اجتناب کنید به خصوص با توجه به اینکه غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات معمولا برای سلامتی شما خوب نیستند.

همچنین بخوانید : غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG)

منبع : healthline