عوارض و مضرات مخمر مغذی برای سلامتی بدن چیست؟

عوارض و مضرات مخمر مغذی
عوارض و مضرات مخمر مغذی

در حالی که خواص مخمر مغذی به عنوان یک افزودنی ارزشمند برای بسیاری از رژیم های غذایی شناخته شده است، ممکن است برخی از عوارض جانبی مرتبط با استفاده از آن به عنوان یک مکمل غذایی وجود داشته باشد.

مخمر مغذی یک مخمر غیرفعال است به این معنی که سلول های مخمر در طول فرآوری از بین می روند و در محصول نهایی غیرفعال می شوند.

مخمر مغذی برای داشتن طعمی آجیلی و پنیری که دارد شناخته می شود و یک جایگزین معمولی پنیر وگن است. مخمر مغذی به شکل پودر یا پرک عرضه می شود و منبع عالی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات مخمر مغذی برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض و مضرات مخمر مغذی

1. ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند گوارشی ایجاد کند

اگرچه مخمر مغذی کم کالری است، اما سرشار از فیبر است.

در واقع تنها 2 قاشق غذاخوری (21 گرم) مخمر مغذی ممکن است حدود 5 گرم فیبر غذایی را تامین کند. این حدود 20 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه است.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند منظم بودن حرکات روده را تقویت کند اما مهم است که مصرف فیبر خود را به تدریج افزایش دهید.

مصرف بیش از حد فیبر به سرعت می تواند منجر به ناراحتی شکمی شود – مانند گرفتگی عضلات یا حتی اسهال – به خصوص اگر عادت به خوردن غذاهای پر فیبر نداشته باشید.

از آنجایی که مخمر مغذی مقدار زیادی فیبر دارد، بهتر است وعده های غذایی حاوی مخمر را آهسته شروع کنید و با سازگاری بدن با مصرف فیبر بالاتر، میزان مصرف خود را افزایش دهید.

هنگام افزایش مصرف فیبر همیشه بهتر است از مصرف مایعات کافی برای حفظ هضم مناسب اطمینان حاصل کنید.

2. ممکن است باعث سردرد یا حملات میگرنی شود

در حالی که مخمر مغذی منبع بسیار خوبی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی – مانند ویتامین B12 و روی است – برخی از محصولات مخمر حاوی ترکیباتی مانند تیرامین هستند که ممکن است در برخی افراد باعث حملات میگرنی شود.

تیرامین

تیرامین ترکیبی است که از اسید آمینه تیروزین به دست می آید و به طور طبیعی در مخمر مغذی یافت می شود.

بیشتر افراد می توانند از غذاهای حاوی تیرامین لذت ببرند بدون اینکه عوارض جانبی منفی را تجربه کنند.

با این حال برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که تیرامین ممکن است باعث حملات میگرنی در افراد خاص شود.

میگرن وضعیتی است که با سردردهای مکرر – اغلب ناتوان کننده – مشخص می شود و باعث درد متوسط تا شدید می شود.

محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند تیرامین چگونه حملات میگرنی را تحریک می کند.

با این حال به نظر می رسد که تیرامین ممکن است بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر بگذارد و هورمون های مختلفی را ترشح کند که ممکن است منجر به افزایش فشار خون و سردرد شوند.

3. ممکن است باعث گرگرفتگی صورت شود

مخمر مغذی منبع عالی نیاسین است. فقط 1 قاشق غذاخوری (11 گرم) دانه های مخمر مغذی ممکن است بیش از 38 میلی گرم نیاسین را تامین کند. این بیش از دو برابر مقدار مورد نیاز روزانه برای مردان و زنان است.

نیاسین – که به عنوان ویتامین B3 شناخته می شود – در بسیاری از فرآیندهای حیاتی در بدن شما مانند متابولیسم و عملکرد آنزیم ها نقش دارد.

با این حال مصرف مقادیر زیاد نیاسین ممکن است باعث گرگرفتگی صورت شود. مشخصه آن قرمزی روی پوست است که ممکن است با احساس سوزش و خارش که در عرض 10 تا 20 دقیقه پس از مصرف نیاسین در دوزهای بالا رخ می دهد، ایجاد شود.

گرگرفتگی صورت ممکن است ناراحت کننده باشد اما معمولا با آسیبی همراه نیست و معمولا ظرف یک تا دو ساعت فروکش می کند.

علاوه بر این گرگرفتگی صورت معمولا تنها پس از مصرف دوزهای بسیار بالای نیاسین – مانند 500 میلی گرم یا بیشتر – رخ می دهد که فقط به صورت مکمل قابل دستیابی است.

اگرچه گرگرفتگی صورت خطرناک نیست اما دوزهای بالای نیاسین می‌ تواند عوارض جانبی خطرناک‌ تری مانند نارسایی کبدی ایجاد کند. با این حال این وضعیت نادر است.

برافروختگی صورت ناشی از مخمر مغذی به احتمال زیاد پس از مصرف تنها چند وعده رخ نمی دهد و بعد از مصرف دوزهای بسیار زیاد معمول تر است.

4. عدم تحمل مخمر و بیماری های التهابی روده

اگرچه نسبتا غیرمعمول است، برخی از افراد ممکن است نسبت به مخمر مغذی عدم تحمل داشته باشند. این ممکن است در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) مانند بیماری کرون شایع باشد.

مخمر ممکن است باعث واکنش ایمنی در افراد خاص مبتلا به بیماری التهابی روده شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است علائم بیماری را بدتر کند.

با این حال کمتر نقش مخمر مغذی در توسعه بیماری التهابی روده هنوز نامشخص است. هیچ شواهد قوی نشان نمی دهد که مخمر مغذی علت مستقیم بیماری است.

خلاصه

مخمر مغذی شکل غیرفعال شده مخمر پر از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. طعمی تند و پنیری دارد و به راحتی می توان آن را به تعدادی از وعده های غذایی و میان وعده های مختلف اضافه کرد.

اگرچه مخمر مغذی به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است اما ممکن است باعث واکنش های منفی در افرادی شود که به آن حساس هستند.

در دوزهای زیاد به ترتیب به دلیل داشتن فیبر و نیاسین بالا می تواند باعث ناراحتی گوارشی یا برافروختگی صورت شود.

مخمر مغذی همچنین ممکن است حاوی تیرامین باشد که ممکن است باعث سردردهای میگرنی در برخی افراد شود.

بهتر است مخمرهای غذایی را به آرامی وارد رژیم غذایی خود کنید و از دوزهای کمتر استفاده کنید تا عوارض جانبی ناخواسته را به حداقل برسانید.

منبع : healthline