خواص و مضرات خوردن قهوه در دوران بارداری چیست؟

خواص و مضرات قهوه در دوران بارداری چیست؟
خواص و مضرات قهوه در دوران بارداری چیست؟

در حالی که ممکن است لازم باشد در دوران بارداری میزان قهوه ای را که در روز می نوشید (بسته به مصرف معمول خود) کاهش دهید احتمالا مجبور نیستید آن را به طور کامل ترک کنید.

اکثر مطالعات نشان می دهد که مقدار کمی کافئین به کودک شما آسیب نمی رساند. اما نوشیدن بیش از حد قهوه کافئین دار می تواند خطرناک باشد بنابراین مهم است که مراقب میزان کافئین مصرفی خود در دوران بارداری باشید.

در ادامه این مقاله با فواید قهوه برای سلامتی در دوران بارداری و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

نوشیدن قهوه در دوران بارداری

نوشیدن مقدار محدودی قهوه کافئین دار در دوران بارداری برای اکثر افراد باردار اشکالی ندارد. گفته می شود که میزان مجاز مصرف قهوه در دوران بارداری کمتر از 200 میلی گرم در روز می باشد.

نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند برای مادر باردار و کودک در حال رشد مشکلاتی ایجاد کند. مصرف بیش از حد کافئین خطر سقط جنین یا تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می دهد.

نادیا شاریف متخصص تغذیه خاطرنشان می کند که یک و نیم فنجان قهوه حدود 200 میلی گرم کافئین دارد اما می تواند بین انواع و مارک های مختلف قهوه به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

نه تنها کافئین بسته به مارک و نوع قهوه متفاوت است بلکه اندازه لیوان ها نیز متفاوت است بنابراین چیزی که یک نفر ممکن است آن را یک فنجان قهوه بنامد در واقع می تواند بیشتر از 2.5 فنجان کافئین داشته باشد. به همین دلیل مهم است که هنگام تصمیم گیری در مورد مقدار نوشیدنی در روز، میزان را مشخص کنید.

علاوه بر این نصف فنجان قهوه در یک کافی شاپ کوچک، متوسط ​​و بزرگ متفاوت است.

هیرا شاهین پزشک متخصص زنان و زایمان و مشاور علمی یک شرکت سلامتی توضیح می‌ دهد : به شما توصیه می‌کنم یک نوع قهوه را انتخاب کنید، میزان کافئین مصرفی خود را محاسبه کنید و تا پایان بارداری به آن پایبند باشید.

همچنین باید کافئین را از منابع دیگر مانند چای، نوشابه و شکلات در نظر بگیرید. غذاهای بیشتری با کافئین اضافه شده در قفسه ها وجود دارند، برچسب چیزهایی مانند انرژی بار را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کافئین اضافه نشده باشد.

برای ایمنی بیشتر دکتر شاهین توصیه می‌کند در دوران بارداری روزانه فقط یک فنجان قهوه بنوشید.

اگر در مورد نوشیدن قهوه در دوران بارداری سوالی دارید حتما با پزشک در مورد شرایط خود مشورت کنید.

آیا قهوه برای نوزاد بی خطر است؟

حدود یک فنجان تا یک و نیم فنجان قهوه در روز برای کودک در حال رشد بی خطر است. با این حال مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. نوزادان ممکن است با وزن کم متولد شوند و خطر سقط جنین یا مرده زایی افزایش می یابد.

فواید و مزایای قهوه در دوران بارداری

نوشیدن قهوه در دوران بارداری فواید خاصی برای سلامتی ندارد اما اگر به آن عادت داشته باشید افزایش مصرف کافئین برای داشتن انرژی لازم به منظور انجام فعالیت های روزانه می تواند موثر باشد.

در حالی که احساس خستگی بیشتر می تواند بخشی طبیعی از بارداری باشد ممکن است نشان دهنده این باشد که شما به خواب بیشتری نیاز دارید، استرس بیشتری را تجربه می کنید یا ممکن است آهن کافی دریافت نکنید. اگر احساس کردید که برای افزایش انرژی در طول روز به یک فنجان قهوه نیاز دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

در حالی که مهم است میزان کافئین مصرفی خود را در دوران بارداری بررسی کنید احتمالا مجبور نیستید خود را از آن محروم کنید.

اگر به خوردن یک فنجان قهوه در صبح عادت دارید، قطع کامل آن به احتمال زیاد غیرضروری است و در برخی موارد ممکن است احساس بی‌ حالی و سردرد در شما ایجاد کند.

عوارض و مضرات قهوه برای زنان باردار

کافئین از جفت عبور می کند بنابراین وارد جریان خون کودک شما می شود. سیستم گوارشی جنین قادر به متابولیسم موثر کافئین نیست.

فشار خون

مصرف کافئین با افزایش اندک و موقتی در فشار خون همراه است. این افزایش در افرادی که معمولا کافئین مصرف نمی‌ کنند (یا بدنشان به آن عادت ندارد) بیشتر قابل توجه است.

اگر سابقه فشار خون بالا دارید مطمئن شوید که به پزشک خود اطلاع دهید و از آن ها در مورد توصیه های کافئین خاص خود بپرسید.

بی خوابی

از آنجایی که بارداری می‌ تواند احساس خستگی را برای برخی افراد افزایش دهد و به‌ علاوه تغییر شکل بدن شما (مخصوصا در ماه‌ های آخر) می‌ تواند یافتن یک موقعیت خواب راحت را چالش‌ برانگیز کند بنابراین بهتر است هرگونه اختلال خواب ناشی از کافئین را به حداقل برسانید.

وزن کم هنگام تولد

مادران باردار که بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنند بیشتر احتمال دارد نوزادان کم وزن به دنیا بیاورند.

استرس مادر

کافئین تولید کورتیزول را در بدن افزایش می‌ دهد که سیستم پاسخ استرس بدن را تحریک می‌ کند. این یک ویژگی محافظتی است اما اگر این پاسخ استرس مزمن باشد می‌ تواند شما را در معرض خطر مشکلات سلامتی قرار دهد.

استرس فقط روی زنان باردار تاثیر نمی گذارد. تحقیقات نشان می دهد که استرس مادر در دوران بارداری می تواند بر تنظیم هیجانی در نوزادان و کودکان تاثیر بگذارد.

سقط جنین

کافئین بیش از حد می‌تواند خطر سقط جنین یا مرده‌ زایی را افزایش دهد. کافئین کاتکولامین [هورمون‌ هایی که در پاسخ به استرس آزاد می‌ شوند را در بدن مادر آزاد می‌ کند و به طور بالقوه منجر به سقط جنین می‌ شود.

چه زمانی می توانم نوشیدن قهوه را از سر بگیرم؟

اگر مصرف کافئین خود را در دوران بارداری کاهش دهید دیگر لازم نیست پس از زایمان هم صرف کافئین را پایین نگه دارید.

با این حال اگر قبل از بارداری بیش از دو فنجان قهوه در روز می نوشیدید باید به چند نکته توجه داشته باشید؛

اگر در حال شیردهی هستید مصرف خود را به 400 میلی گرم کافئین در روز محدود کنید و توجه داشته باشید که کافئین روی هر نوزاد تاثیر متفاوتی می گذارد.

کافئین بسیار کمی وارد شیر مادر می‌شود بنابراین می‌توانید مقدار بیشتری نسبت به دوران بارداری مصرف کنید.

علاوه بر این همان اثرات مقادیر بیشتر کافئین – مانند بی خوابی، عصبانیت و افزایش پاسخ استرس – در اینجا اعمال می شود و برای دوره پس از زایمان ایده آل نیست بنابراین مراقب باشید چون مصرف قهوه علاوه بر اینکه بر کودک شما می گذارد بر روی شما نیز تاثیر می گذارد.

اگرچه اوضاع برای نوزادان نارس کمی متفاوت است. اگر زود زایمان داشتید محدودیت 200 میلی گرمی را رعایت کنید و از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید قهوه بیشتری بنوشید.

جایگزین های قهوه برای زنان باردار

اگر کاهش مصرف قهوه برای شما غیرممکن است سعی کنید آن را با چیز دیگری جایگزین کنید. برخی جایگزین های کم کافئین یا بدون کافئین وجود دارند مانند؛

قهوه بدون کافئین

اگر طعم قهوه را از دست دادید، قهوه بدون کافئین را امتحان کنید. قهوه بدون کافئین کاملا عاری از کافئین نیست اما 97 درصد آن حذف می شود.

یک فنجان قهوه بدون کافئین حدود 2 میلی گرم کافئین در خود دارد بنابراین در دوران بارداری واقعا نگران کننده نیست. همچنین می توانید قهوه نیم کافئین را امتحان کنید یعنی قهوه معمولی را با قهوه بدون کافئین مخلوط کنید تا به شما کمک کند در هر فنجان کافئین کمتری بنوشید.

چای سبز یا چای سیاه

نوشیدن چای سبز یا چای سیاه راه خوبی برای اطمینان از دریافت مقدار متوسطی کافئین است و در عین حال از نوشیدن یک نوشیدنی گرم لذت می برید.

چای ها جایگزین های عالی هستند زیرا مقدار کمی کافئین دارند. یک فنجان چای سبز حدود 30 میلی گرم کافئین و یک فنجان چای سیاه حدود 50 میلی گرم کافئین دارد.

این ممکن است برای جلوگیری از ترک کافئین کافی باشد برای افرادی که قبلا کافئین بیشتری مصرف می کردند و در عین حال مصرف خود را به اندازه کافی کم نگه داشته اند.

مصرف کافئین کافی در دوران بارداری برای افزایش انرژی بدون احساس عصبانیت ایمن است.

خلاصه

نوشیدن قهوه در دوران بارداری بی خطر است به شرطی که کل کافئین مصرفی روزانه خود را زیر 200 میلی گرم نگه دارید. حدود یک و نیم فنجان در روز یا کمتر کودک شما را در معرض خطر قرار نمی دهد و کمتر از عوارض جانبی کافئین رنج خواهید برد.

همیشه با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که قهوه برای بارداری خاص شما مناسب است یا نه.

همچنین بخوانید : خواص قهوه سبز چیست؟

منبع : verywellfamily