خواص شگفت انگیز رامبوتان (مژکی) برای سلامتی بدن

خواص رامبوتان یا مژکی
خواص رامبوتان یا مژکی

رامبوتان یا مژکی (به انگلیسی : Rambutan) و (نام علمی : Nephelium lappaceum) میوه ای بومی آسیای جنوب شرقی است.

این میوه در درختی رشد می کند که ارتفاع آن می تواند تا 27 متر برسد و در آب و هوای گرمسیری مانند مالزی و اندونزی بهترین رشد را دارد.

رامبوتان نام خود را از کلمه مالایی برای مو گرفته است زیرا میوه ای به اندازه یک توپ گلف دارای پوسته قرمز و سبز مژک دار است. ظاهر آن اغلب با خارپشت دریایی مقایسه می شود.

این میوه با میوه های لیچی و چشالو هم خانواده است و بدون پوست ظاهری مشابه آن ها دارد. گوشت سفید شفاف آن طعمی شیرین و در عین حال خامه ای دارد و در وسط آن یک دانه وجود دارد.

رامبوتان بسیار مغذی است و ممکن است فواید سلامتی از کاهش وزن و هضم بهتر تا افزایش مقاومت در برابر عفونت ها را ارائه دهد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی رامبوتان یا مژکی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نحوه خوردن آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای میوه رامبوتان برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هاست

میوه رامبوتان سرشار از بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید است.

گوشت آن حدود 1.3 تا 2 گرم فیبر در هر 100 گرم فراهم می کند – مشابه چیزی که در همان مقدار سیب، پرتقال یا گلابی پیدا می کنید.

همچنین سرشار از ویتامین C است – یک ماده مغذی که به بدن شما کمک می کند آهن رژیم غذایی را راحت تر جذب کند. این ویتامین همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول های بدن شما در برابر آسیب محافظت می کند.

خوردن 5 تا 6 میوه رامبوتان 50 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کند.

رامبوتان همچنین حاوی مقدار خوبی مس است که در رشد و نگهداری مناسب سلول‌ های مختلف از جمله استخوان‌ ها، مغز و قلب شما نقش دارد.

مقادیر کمتری منگنز، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن و روی را نیز ارائه می دهد. خوردن 100 گرم – یا حدود چهار میوه – 20 درصد از نیاز روزانه شما به مس و 2 تا 6 درصد از مقدار توصیه شده روزانه سایر مواد مغذی را تامین می کند.

تصور می شود که پوست و دانه رامبوتان منابع غنی از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید هستند. اگرچه برخی از مردم آن ها را می خورند اما در حال حاضر هیچ کدام خوراکی نیستند.

در واقع به نظر می رسد که آنها حاوی ترکیبات خاصی هستند که ممکن است برای انسان سمی باشند.

بو دادن دانه ها ممکن است این اثرات را کاهش دهد و به نظر می رسد افراد برخی فرهنگ ها آن ها را به این روش مصرف می کنند. با این حال در حال حاضر اطلاعات قابل اعتمادی در مورد روش مناسب بو دادن در دسترس نیست.

تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست نیاید ممکن است بی‌ خطرترین کار این باشد که از خوردن دانه‌ ها به طور کامل اجتناب کنید.

2. باعث بهبود هضم غذا می شود

رامبوتان به دلیل داشتن فیبر ممکن است به بهبود هضم غذا کمک کند.

حدود نیمی از فیبر موجود در گوشت آن نامحلول است به این معنی که بدون هضم از روده شما عبور می کند.

فیبر نامحلول به مدفوع شما حجم می دهد و به سرعت انتقال مواد در روده کمک می کند بنابراین احتمال یبوست شما را کاهش می دهد.

نیمی دیگر از فیبر موجود در رامبوتان فیبر محلول است. فیبر محلول غذا را برای باکتری های مفید روده شما فراهم می کند. این باکتری‌ های مفید به نوبه خود اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند استات، پروپیونات و بوتیرات تولید می‌ کنند که سلول‌ های روده شما را تغذیه می‌ کنند.

این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه همچنین می‌ توانند التهاب را کاهش داده و علائم اختلالات روده از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو را کاهش دهند.

3. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

درست مانند بسیاری از میوه‌ ها، رامبوتان ممکن است از افزایش وزن جلوگیری کند و در طول زمان باعث کاهش وزن شود.

با حدود 75 کالری و 1.3 تا 2 گرم فیبر در هر 100 گرم نسبتا کالری کمی دارد.

فیبر موجود در رامبوتان می تواند شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد که ممکن است احتمال پرخوری شما را کاهش دهد و به مرور زمان باعث کاهش وزن شود.

علاوه بر این فیبر محلول موجود در رامبوتان می تواند در آب حل شود و یک ماده ژل مانند در روده شما ایجاد کند که به کاهش سرعت هضم و جذب مواد مغذی کمک می کند. همچنین می تواند منجر به کاهش اشتها و احساس سیری بیشتر شود.

علاوه بر این رامبوتان حاوی مقدار مناسبی آب است و می تواند به هیدراته نگه داشتن شما کمک کند که ممکن است از پرخوری جلوگیری و به کاهش وزن کمک کند.

4. ممکن است به مبارزه با عفونت کمک کند

میوه رامبوتان ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

این میوه غنی از ویتامین C است که ممکن است تولید گلبول های سفید خونی را که بدن شما برای مبارزه با عفونت به آن نیاز دارد افزایش دهد.

دریافت خیلی کم ویتامین C در رژیم غذایی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و شما را مستعد ابتلا به عفونت ها کند.

علاوه بر این پوست رامبوتان برای قرن ها برای مبارزه با عفونت ها مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که حاوی ترکیباتی است که ممکن است از بدن شما در برابر ویروس ها و عفونت های باکتریایی محافظت کند.

با این حال اگرچه برخی از مردم پوست آن را می خورند اما به طور کلی غیرقابل خوردن در نظر گرفته می شود.

5. ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

چند مطالعه سلولی و حیوانی نشان داد که ترکیبات موجود در رامبوتان ممکن است به جلوگیری از رشد و گسترش سلول‌ های سرطانی کمک کند.

6. ممکن است بدن را در برابر بیماری قلبی محافظت کند

یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره های ساخته شده از پوست رامبوتان سطح کلسترول کل و تری گلیسیرید را در موش های دیابتی کاهش می دهد.

7. ممکن است احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد

مطالعات سلولی و حیوانی گزارش می‌ دهند که عصاره پوست رامبوتان ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش داده و سطح قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

اگرچه امیدوارکننده است اما این سه مزیت اضافی به طور کلی به ترکیبات موجود در پوست یا دانه‌ های رامبوتان مرتبط هستند – که هر دو معمولا توسط انسان مصرف نمی‌شوند.

علاوه بر این بیشتر این فواید فقط در تحقیقات سلولی و حیوانی مشاهده شده است. مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

مقایسه رامبوتان با لیچی و چشالو

میوه رامبوتان پس از پوست کندن بسیار شبیه به میوه لیچی و چشالو است.

هر سه به یک خانواده تعلق دارند، روی درختان بومی آسیای جنوبی رشد می کنند و دارای گوشت سفید شفاف با دانه ای در وسط هستند. مواد مغذی آن ها نیز بسیار مشابه است.

با این حال ظاهر بیرونی آن ها متفاوت است. رامبوتان بزرگترین میوه در بین این سه میوه محسوب می شود و دارای پوست مژک دار سبز مایل به قرمز است.

لیچی کمی کوچکتر است و دارای پوستی سفت و قرمز است در حالی که چشالو دارای پوست قهوه ای و صاف پوشیده از کرک های ریز است.

طعم آن ها نیز کمی متفاوت است. رامبوتان اغلب به عنوان شیرین و خامه ای توصیف می شود در حالی که میوه لیچی طعمی ترد و کمی کمتر شیرین دارد. چشالو به طور مشخصی ترش است.

چگونه رامبوتان را بخوریم؟

رامبوتان را می توان به صورت تازه، کنسرو شده، به عنوان آبمیوه یا مربا خریداری کرد.

برای اطمینان از رسیده بودن میوه به رنگ مژک های پوست آن نگاه کنید. هر چه آن ها قرمزتر باشند میوه ها رسیده تر خواهند بود.

قبل از خوردن باید پوست آن را جدا کنید. برای انجام این کار وسط پوست بیرونی را با چاقو برش دهید، سپس از طرف مقابل برش فشار دهید، گوشت سفید میوه باید آزاد شود.

گوشت شیرین و شفاف حاوی یک دانه بزرگ در وسط است که به طور کلی غیرقابل خوردن در نظر گرفته می شود. دانه را می توان با چاقو جدا کرد یا بعد از خوردن گوشت آن را تف کرد.

گوشت می تواند طعم شیرینی را به انواع دستور غذاها از سالاد و کاری گرفته تا پودینگ و بستنی اضافه کند.

عوارض و مضرات رامبوتان

گوشت میوه رامبوتان برای مصرف انسان بی خطر است.

از طرفی پوست و دانه آن به طور کلی غیرقابل خوردن در نظر گرفته می شوند.

در حالی که مطالعات انسانی در حال حاضر وجود ندارد مطالعات حیوانی گزارش می دهد که پوست آن ممکن است زمانی که به طور منظم و در مقادیر بسیار زیاد خورده شود سمی باشد.

دانه بخصوص هنگامی که به صورت خام مصرف شود دارای اثرات مخدر و ضد درد است که ممکن است باعث علائمی مانند خواب آلودگی، کما و حتی مرگ شود.

در حال حاضر بو دادن تنها راه شناخته شده برای مقابله با خواص مخدر طبیعی دانه ی خام است. با این حال دستورالعمل‌ های روشنی در مورد نحوه استفاده از آن برای مصرف انسان در دسترس نیست.

شاید بهتر باشد تا زمانی که تحقیقات خلاف این را نگویند از خوردن دانه به طور کامل خودداری کنید.

خلاصه

رامبوتان یا مژکی که با میوه های لیچی و چشالو هم خانواده است، یک میوه ی بومی آسیای جنوب شرقی با پوسته مژک دار و گوشتی شیرین و خوراکی با طعم خامه ای است.

مغذی و در عین حال کم کالری است و ممکن است به بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی و کاهش وزن شما کمک کند.

اگرچه برخی از مردم پوست و دانه را می خورند اما آن ها به طور کلی غیر قابل خوردن در نظر گرفته می شوند.

با این حال گوشت می تواند طعم شیرینی به سالادها و دسرها اضافه کند یا به تنهایی از آن لذت ببرید.

همچنین بخوانید : خواص گواوا چیست؟

منبع : healthline