چه غذاهایی باعث التهاب در بدن می شوند؟

مواد غذایی التهاب زا در بدن کدامند؟
مواد غذایی التهاب زا در بدن کدامند؟

بسیاری از غذاها می توانند باعث التهاب و بیماری های مزمن در بدن شوند از جمله غذاهای حاوی قند افزوده بالا، کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای سرخ شده، الکل و گوشت هایی که در دمای بالا پخته شده اند.

بسته به شرایط التهاب می تواند خوب یا بد باشد.

از یک طرف التهاب روش طبیعی بدن شما برای محافظت از خود در هنگام آسیب دیدگی یا بیماری است. التهاب می تواند به بدن شما کمک کند از خود در برابر بیماری دفاع کند و بهبودی را تحریک کند.

از سوی دیگر التهاب مزمن و پایدار با افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است.

جالب اینجاست غذاهایی که می خورید می توانند به میزان قابل توجهی بر التهاب در بدن شما تاثیر بگذارند.

در ادامه این مقاله با انواع مواد غذایی و خوراکی های التهاب آور آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

مواد غذایی التهاب زا در بدن کدامند؟

1. شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا

شکر (ساکارز) و شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) دو نوع اصلی قند اضافه شده در رژیم غذایی غربی هستند.

شکر 50 درصد گلوکز و 50 درصد فروکتوز است در حالی که شربت ذرت با فروکتوز بالا حدود 45 درصد گلوکز و 55 درصد فروکتوز دارد.

یکی از دلایل مضر بودن قندهای افزوده این است که می توانند التهاب را افزایش دهند که می تواند منجر به بیماری شود.

در یک مطالعه، موش‌ هایی که از رژیم‌ های غذایی با ساکارز بالا تغذیه می‌ کردند سرطان سینه را افزایش دادند که تا حدودی به دلیل پاسخ التهابی به قند بود.

در مطالعه دیگری اثرات ضد التهابی اسیدهای چرب امگا 3 در موش هایی که از رژیم غذایی با قند بالا تغذیه شده بودند، مختل شد.

علاوه بر این در یک کارآزمایی بالینی تصادفی که در آن مردم نوشابه معمولی، نوشابه رژیمی، شیر یا آب مصرف می‌ کردند فقط افرادی که در گروه نوشابه معمولی بودند سطوح اوریک اسید را افزایش دادند که باعث التهاب و مقاومت به انسولین می‌ شود.

شکر همچنین می تواند مضر باشد زیرا مقادیر اضافی فروکتوز را تامین می کند.

در حالی که مقادیر کم فروکتوز در میوه ها و سبزیجات خوب است مصرف مقادیر زیاد قندهای اضافه شده ایده بدی است.

خوردن مقدار زیادی فروکتوز با چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت، بیماری کبد چرب، سرطان و بیماری مزمن کلیه مرتبط است.

همچنین محققان خاطر نشان کرده‌ اند که فروکتوز باعث التهاب در سلول‌ های اندوتلیال می‌ شود که رگ‌ های خونی شما را پوشانده‌ اند و یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.

همچنین نشان داده شده است که مصرف زیاد فروکتوز باعث افزایش چندین نشانگر التهابی در موش ها و انسان ها می شود.

غذاهای حاوی قند افزوده بالا عبارتند از آب نبات، شکلات، نوشابه، کیک، کلوچه، دونات، شیرینی و برخی غلات.

2. غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده، دونات و رول تخم مرغ ممکن است سطح التهاب را در بدن افزایش دهند.

این به این دلیل است که برخی از روش‌ های پخت با حرارت بالا از جمله سرخ کردن می‌ توانند تولید ترکیبات مضر مانند محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) را افزایش دهند که می‌ تواند التهاب را تحریک کرده و منجر به بیماری‌ های مزمن شود.

سرخ کردن ممکن است میزان چربی‌ های ترانس موجود در روغن‌ های پخت و پز را افزایش دهد، همین می‌ تواند التهاب را افزایش دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که غذاهای سرخ شده می توانند بر ترکیب میکروبیوم روده تاثیر بگذارند که می تواند سطح التهاب را افزایش دهد.

علاوه بر این سایر مطالعات نشان داده اند که مصرف غذای سرخ شده ممکن است با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ در اثر آن مرتبط باشد.

3. کربوهیدرات های تصفیه شده

حقیقت این است که همه کربوهیدرات ها مشکل ساز نیستند.

انسان های باستان برای هزاران سال از فیبر بالا و کربوهیدرات های فرآوری نشده به شکل علف ها، ریشه ها و میوه ها استفاده می کردند.

با این حال خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است باعث التهاب شود.

کربوهیدرات های تصفیه شده بیشتر فیبر خود را حذف کرده اند. فیبر باعث سیری می شود، کنترل قند خون را بهبود می بخشد و باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند.

محققان پیشنهاد می‌ کنند که کربوهیدرات‌ های تصفیه‌ شده در رژیم غذایی مدرن ممکن است رشد باکتری‌ های التهابی روده را تشویق کند که می‌ تواند خطر چاقی و بیماری التهابی روده را افزایش دهد.

کربوهیدرات های تصفیه شده دارای شاخص گلیسمی (GI) بالاتری نسبت به کربوهیدرات های فرآوری نشده هستند. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا قند خون را سریع تر از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین افزایش می دهند.

در یک مطالعه افراد مسن‌ تری که بیشترین میزان مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی بالا را گزارش کردند 2.9 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از یک بیماری التهابی مانند بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) بودند.

در یک مطالعه کنترل شده مردان جوان و سالمی که 50 گرم کربوهیدرات تصفیه شده به شکل نان سفید مصرف کردند، سطوح قند خون بالاتر و افزایش سطح یک نشانگر التهابی خاص را تجربه کردند.

کربوهیدرات های تصفیه شده در آب نبات، نان، ماکارونی، شیرینی ها، برخی از غلات، کلوچه ها، کیک ها، نوشابه های شیرین و تمام غذاهای فرآوری شده که حاوی شکر یا آرد اضافه شده هستند یافت می شود.

4. الکل زیاد

مصرف مقادیر زیاد الکل می تواند منجر به مشکلاتی شود.

در یک مطالعه سطح نشانگر التهابی CRP در افرادی که الکل مصرف می کردند افزایش می یابد. هرچه الکل بیشتری مصرف می کردند سطح CRP آن ها بیشتر می شد.

افرادی که زیاد مشروبات الکلی می نوشند ممکن است با سموم باکتریایی که از روده بزرگ خارج شده و وارد بدن می شوند دچار مشکلاتی شوند. این عارضه – که اغلب روده نشت‌ کننده نامیده می‌ شود – می‌تواند منجر به التهاب گسترده‌ ای شود که منجر به آسیب اندام می‌ شود.

5. گوشت هایی که در دمای بالا پخته می شوند

مصرف گوشت های پخته شده در دمای بالا – از جمله گوشت های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس، ژامبون و گوشت دودی – با افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت و انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

سایر روش های پخت با حرارت بالا عبارتند از : کباب کردن، برشته کردن و سرخ کردن و سوخاری کردن.

پختن گوشت در دماهای بالا منجر به تشکیل ترکیبات التهابی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته می شود.

علاوه بر تحریک التهاب، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته منجر به شرایط مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان، سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 می شوند.

جالب توجه است ترشی کردن گوشت ها در محلول های اسیدی مانند آب لیموترش یا سرکه قبل از کباب کردن می تواند میزان محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را به نصف کاهش دهد.

راه دیگر برای به حداقل رساندن تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته این است که گوشت ها را برای مدت زمان کوتاه تری بپزید و روش های پخت حرارت مرطوب را انتخاب کنید از جمله جوشاندن، بخار پز کردن یا خورشی کردن.

خلاصه

التهاب می تواند در پاسخ به محرک های زیادی رخ دهد که پیشگیری از برخی از آن ها از جمله آلودگی، آسیب یا بیماری دشوار است.

با این حال شما کنترل بیشتری بر عواملی مانند رژیم غذایی دارید.

برای اینکه تا حد ممکن سالم بمانید با به حداقل رساندن مصرف غذاهایی که باعث تحریک التهاب می شوند و خوردن غذاهای ضد التهاب، التهاب بدن را کاهش دهید.

همچنین بخوانید : رژیم غذایی ضد التهابی چیست؟

منبع : healthline