خواص آب پیاز برای ریزش مو چیست؟

خواص آب پیاز برای ریزش مو
خواص آب پیاز برای ریزش مو

آب پیاز یک داروی شناخته شده برای ریزش مو (آلوپسی) بوده و ده ها سال است که به عنوان درمان خانگی ریزش مو استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی آب پیاز برای ریزش مو و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب پیاز برای موی سر

آب پیاز ممکن است در برخی موارد برای ریزش مو موثر باشد. همچنین ممکن است درخشندگی مو را بهبود می بخشد، از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کرده و شوره سر را درمان کند.

در اینجا لیست کاملی از مزایای ادعا شده آب پیاز برای سلامت مو آورده شده است :

  • درمان آلوپسی یا ریزش مو
  • درمان پوست سر ملتهب، خشک یا خارش دار
  • شوره سر
  • نازک شدن مو
  • موهای خشک یا شکننده
  • سفید شدن زودرس مو
  • عفونت پوست سر

فواید و مزایای آب پیاز برای ریزش مو

علم نشان می دهد که راه های زیادی وجود دارد که آب پیاز می تواند به درمان ریزش مو کمک کند. برای مثال پیاز سرشار از گوگرد در رژیم غذایی است، عنصری که بدن ما به آن نیاز دارد.

گوگرد در آمینو اسیدها که اجزای پروتئین هستند یافت می شود. پروتئین ها – و به ویژه کراتین که غنی از گوگرد است – برای رشد موها مورد نیاز هستند.

هنگامی که آب پیاز به مو و پوست سر اضافه می شود، می تواند گوگرد اضافی برای حمایت از قوی و ضخیم شدن موها را فراهم کند، بنابراین از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد مو را تقویت می کند.

همچنین گوگرد پیاز ممکن است به تولید کلاژن کمک کند. کلاژن به نوبه خود به تولید سلول های پوست سالم و رشد مو کمک می کند.

همچنین اعتقاد بر این است که پیاز ممکن است گردش خون را تقویت کند. استفاده از آب پیاز به مو و پوست سر می تواند خون رسانی به فولیکول های مو را افزایش دهد که به نوبه خود رشد مو را بهبود می بخشد.

مطالعاتی در مورد اینکه چگونه آب پیاز از ریزش مو جلوگیری می کند انجام شده است.

یک مطالعه در سال 2002 تلاش کرد تا آب پیاز را از نظر عملی بررسی کند. گروهی که موهای خود را با آب پیاز می شستند نسبت به افرادی که موهای خود را با آب لوله کشی می شستند رشد موی بیشتری داشتند. به نظر می رسد مردان نسبت به زنان سود بیشتری را تجربه می کنند.

با این حال این مطالعه بیش از یک دهه قدمت دارد و همه ی جوانب را بررسی نکرده است. تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی عملکرد آب پیاز و اینکه آیا فواید آن قابل توجه است مورد نیاز است.

با این وجود بسیاری از مطالعات و بررسی‌ های جدیدتر در مورد درمان‌ های طبیعی ریزش مو به این مطالعه به عنوان شواهد قابل اعتمادی اشاره می‌ کنند.

از سوی دیگر آب پیاز را نباید درمان بیماری های ریزش مو مانند آلوپسی یا طاسی در نظر گرفت. این می تواند به تحریک و محافظت از رشد موهای فعلی کمک کند اما هنوز مشخص نشده که می تواند بیماری های مو را درمان کند یا نه.

چگونه از آب پیاز برای موها استفاده کنید؟

بسیاری از افراد از آب پیاز بر روی موها و پوست سر خود استفاده می کنند.

برخی از افراد ممکن است به دلیل بوی قوی از استفاده از آب پیاز برای موهای خود اجتناب کنند. به همین دلیل، برخی دستور العمل های ساده را برای کمک به کاهش بوی پیاز پیشنهاد کرده اند.

عوارض و مضرات آب پیاز برای موها

استفاده از آب پیاز برای مو بی خطر است. اگر به پیاز حساسیت دارید نباید از آب پیاز بر روی موهای خود استفاده کنید.

حتی در میان کسانی که حساسیت ندارند، پیاز می تواند باعث سوزش پوست شود. عوارض جانبی ممکن است شامل قرمزی و خارش باشد. مخلوط کردن آب پیاز با یک نرم کننده مانند آلوئه ورا یا روغن نارگیل ممکن است از این امر جلوگیری کند.

از آب پیاز به عنوان درمان آلوپسی یا سایر مشکلات ریزش مو استفاده نکنید. برای برخی از بیماری ها – مانند آلوپسی – تنها درمان موفق پیوند مو است. همین امر در مورد طاسی نیز صدق می کند.

همچنین برخی داروها می توانند حساسیت فرد را به آب پیاز روی پوست افزایش دهند (مانند آسپرین). اگر در مورد تداخل دارویی نگران هستید، ابتدا یک آزمایش پوستی انجام دهید یا با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

پیاز یک درمان خانگی مطمئن، طبیعی و مقرون به صرفه است که می تواند برای موهای شما عالی باشد. بسیاری از مردم گزارش کرده اند که ضخامت مو را بهبود می بخشد، رشد مو را تحریک می کند و حتی رشد موهای جدید را در هنگام مقابله با ریزش مو بازسازی می کند.

با این حال، آب پیاز درمانی برای طاسی، آلوپسی یا سایر اختلالات مرتبط با ریزش مو نیست.

همچنین بخوانید : بهترین زمان خوردن پیاز

منبع : healthline