عوارض و مضرات خوردن ردبول چیست؟

عوارض و مضرات خوردن ردبول
عوارض و مضرات خوردن ردبول

ردبول (به انگلیسی : Red Bull) ممکن است انرژی شما را افزایش دهد و عملکرد شما را بهبود بخشد اما نگرانی هایی در مورد عوارض جانبی وجود دارد به خصوص اگر با الکل مخلوط شود. همچنین ردبول قند زیادی دارد و مواد مغذی کمی دارد بنابراین نوشیدن قهوه یا چای ممکن است بهتر باشد

ردبول یکی از پرفروش ترین نوشیدنی های انرژی زا در جهان است.

در این مقاله به بررسی عوارض و مضرات نوشیدن بیش از حد ردبول برای سلامتی بدن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ردبول چیست؟

ردبول یک نوشیدنی گازدار حاوی کافئین و همچنین سایر ترکیبات تقویت کننده انرژی از جمله چندین ویتامین B و تورین است.

مواد اضافی موجود در ردبول شامل شکر، آب گازدار، جوش شیرین، سیتریک اسید، کربنات منیزیم، گلوکورونولاکتون و رنگ‌ ها و طعم‌ های مصنوعی است.

یک قوطی 260 میلی لیتری ردبول مواد زیر را فراهم می کند :

  • کالری : 112
  • پروتئین : 1.2 گرم
  • کربوهیدرات : 27 گرم
  • شکر : 27 گرم
  • کافئین : 75 میلی گرم

همچنین سرشار از چندین ویتامین B از جمله تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، B6 و B12 است.

علاوه بر این ردبول گزینه‌ های بدون قند دارد که با شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی آسپارتام و آسه سولفام کا به جای شکر ساخته می‌ شوند.

در حالی که ترکیبات موجود در ردبول ممکن است باعث افزایش انرژی شوند، ممکن است عوارض جانبی کوتاه مدت و بلندمدت را نیز ایجاد کنند – به خصوص در مقادیر زیاد.

عوارض و مضرات نوشیدن ردبول

1. می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد

فشار خون و ضربان قلب دو معیار مهم برای سلامت قلب هستند زیرا افزایش سطح آن با خطر بالاتر فشار خون (فشار خون بالا) و بیماری قلبی مرتبط است.

چندین مطالعه بر روی بزرگسالان سالم نشان داده است که نوشیدن یک قوطی 355 میلی لیتری ردبول به طور قابل توجهی باعث افزایش فشار خون و سطح ضربان قلب در عرض 90 دقیقه و تا 24 ساعت پس از مصرف می شود.

تصور می شود که این افزایش در ضربان قلب و فشار خون تا حد زیادی به دلیل محتوای کافئین ردبول باشد زیرا یک قوطی بزرگ 355 میلی لیتری حاوی 108 میلی گرم کافئین است – تقریبا به اندازه یک فنجان قهوه.

با وجود این افزایش ها مصرف متوسط و گاه به گاه ردبول بعید است در بزرگسالان سالم مشکلات جدی قلبی ایجاد کند.

با این حال مصرف بیش از حد – به ویژه در افراد جوان تر – با ریتم غیر طبیعی قلب، حمله قلبی و حتی مرگ مرتبط است.

علاوه بر این در حالی که تحقیقات محدود است، نوشیدن ردبول می تواند باعث مشکلات قلبی شود و در افرادی که از قبل فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارند، تهدید کننده زندگی باشد.

2. ممکن است خطر دیابت نوع 2 را افزایش دهد

مصرف بیش از حد قند به ویژه از نوشیدنی های شیرین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

در واقع بررسی 310819 بزرگسال نشان داد که نوشیدن 1 تا 2 وعده نوشیدنی شیرین شده با شکر در روز با افزایش قابل توجه 26 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

از آنجایی که ردبول با شکر شیرین شده است – ارائه 29 گرم شکر در یک وعده 260 میلی لیتری – نوشیدن یک یا چند وعده در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

3. ممکن است به دندان های شما آسیب برساند

تحقیقات نشان می‌ دهد که نوشیدن نوشیدنی‌ های اسیدی می‌ تواند به مینای دندان آسیب برساند، که پوشش بیرونی سختی است که به محافظت از دندان‌ های شما در برابر پوسیدگی کمک می‌ کند.

ردبول یک نوشیدنی اسیدی است. در نتیجه مصرف منظم آن ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند.

یک مطالعه 5 روزه در لوله آزمایش نشان داد که قرار دادن مینای دندان انسان در معرض نوشیدنی های انرژی زا به مدت 15 دقیقه، 4 بار در روز منجر به از بین رفتن قابل توجه و غیر قابل برگشت مینای دندان می شود.

علاوه بر این این مطالعه خاطر نشان کرد که نوشیدنی های انرژی زا دو برابر بیشتر از نوشابه ها برای مینای دندان مضر هستند.

4. ممکن است بر سلامت کلیه تاثیر منفی بگذارد

در حالی که نوشیدن گهگاهی ردبول بعید است که اثرات جدی بر سلامت کلیه ها داشته باشد، تحقیقات نشان می دهد که مصرف مزمن و بیش از حد ممکن است.

یک مطالعه 12 هفته ای روی موش ها نشان داد که مصرف مزمن ردبول ممکن است باعث کاهش عملکرد کلیه شود. با این حال این نتایج در مطالعات انسانی تکرار نشده است.

علاوه بر این تحقیقات ارتباط بین مصرف زیاد قند و افزایش خطر بیماری مزمن کلیوی را نشان می‌ دهد.

ردبول سرشار از قند است مصرف مکرر و بیش از حد آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را افزایش دهد.

5. ممکن است رفتار پرخطر را افزایش دهد

تحقیقات نشان داده است که بین نوشیدن ردبول و افزایش رفتارهای پرخطر به ویژه هنگامی که با الکل ترکیب می شود، ارتباط وجود دارد.

زمانی که کافئین موجود در ردبول با هم مصرف شود، می‌ تواند اثرات الکل را بپوشاند و باعث می‌ شود در حالی که هنوز هم آسیب‌ های مرتبط با الکل را تجربه می‌ کنید احساس مسمومیت کمتری داشته باشید.

این اثر می تواند عواقب جدی داشته باشد.

یک مطالعه نشان داد که دانشجویان در سن کالج که نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا و الکل را با هم می‌ نوشیدند بیشتر از زمانی که الکل به تنهایی مصرف می‌ شد، مشروبات الکلی می‌ نوشیدند و رانندگی می‌ کردند و آسیب‌ های جدی مرتبط با الکل را تجربه می‌ کردند.

مطالعات مشاهده‌ ای نشان می‌ دهد که در بزرگسالان جوان مصرف منظم نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا مانند ردبول با افزایش خطر وابستگی به الکل و مصرف مواد غیرقانونی مرتبط است.

البته همه کسانی که ردبول می نوشند، افزایش رفتارهای پرخطر را تجربه نمی کنند. با این حال آگاهی از خطرات بالقوه، به ویژه در بزرگسالان و زمانی که الکل درگیر است، مهم است.

6. ممکن است منجر به مصرف بیش از حد کافئین و سمیت احتمالی شود

در حالی که دوزهای ایمن کافئین در افراد مختلف متفاوت است، تحقیقات فعلی محدود کردن کافئین را به 400 میلی گرم در روز یا کمتر در بزرگسالان سالم توصیه می کند.

از آنجایی که یک قوطی کوچک 260 میلی لیتری ردبول 75 میلی گرم کافئین را فراهم می کند، نوشیدن بیش از 5 قوطی در روز می تواند خطر مصرف بیش از حد کافئین را افزایش دهد.

با این حال میانگین نیمه عمر کافئین در خون از 1.5 تا 9.5 ساعت متغیر است به این معنی که ممکن است تا 9.5 ساعت طول بکشد تا سطح کافئین خون شما به نصف مقدار اولیه خود کاهش یابد.

در نتیجه تعیین مقدار دقیق ردبول که می تواند منجر به مصرف بیش از حد کافئین شود، دشوار است.

علاوه بر این نوجوانان زیر 19 سال ممکن است در معرض خطر بیشتری از عوارض جانبی مرتبط با کافئین باشند.

توصیه های فعلی محدود کردن کافئین به 100 میلی گرم یا کمتر در روز را در نوجوانان 12 تا 19 ساله می طلبد. بنابراین نوشیدن بیش از یک وعده 260 میلی‌ لیتری ردبول می‌ تواند خطر مصرف بیش از حد کافئین را در این گروه سنی افزایش دهد.

علائم مصرف بیش از حد کافئین و مسمومیت می تواند شامل تهوع، استفراغ، توهم، اضطراب، ضربان قلب سریع، سرگیجه، مشکل خواب و تشنج باشد.

آیا ردبول رژیمی و بدون قند سالم تر است؟

ردبول بدون شکر کالری و شکر کمتری دارد اما به اندازه ردبول معمولی کافئین دارد و بنابراین احتمالا همان عوارض جانبی بالقوه را ایجاد می کند.

علیرغم نداشتن قند، ردبول بدون قند در صورت مصرف منظم ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد، زیرا حاوی دو شیرین کننده مصنوعی – آسپارتام و آسه سولفام کا است.

در واقع تحقیقات مصرف منظم شیرین کننده های مصنوعی را با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می کند و نگرانی های ایمنی بالقوه و عوارض جانبی خاص خود را دارد.

مصرف چه مقدار ردبول می تواند خطرناک باشد؟

در حالی که نادر است مصرف زیاد ردبول و نوشیدنی های انرژی زای مشابه با حملات قلبی و مرگ و میر مرتبط هستند. بیشتر این موارد در جوان تر رخ داده است که طبق گزارش‌ ها به طور منظم و بیش از حد نوشیدنی‌ زاهای انرژی‌ زا می‌ نوشیده‌ اند.

در حالی که توصیه‌ های کنونی محدود کردن کافئین را به بیش از 400 میلی‌ گرم در روز در بزرگسالان سالم می‌ طلبد، موارد مرگ و میر ناشی از کافئین عمدتا در افرادی با مصرف غیرعادی بالای 3 تا 5 گرم کافئین در روز بوده است.

این به معنای نوشیدن تقریبا چهل قوطی 260 میلی لیتری ردبول در یک روز است.

با این حال در بسیاری از موارد حمله قلبی و مرگ ناگهانی مربوط به نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا افراد فقط 3 تا 8 قوطی در یک روز می‌ نوشیدند – بسیار کمتر از 40 قوطی.

یک مطالعه اخیر روی 34 بزرگسال سالم نشان داد که نوشیدن 946 میلی لیتر ردبول روزانه به مدت 3 روز منجر به تغییرات قابل توجهی در فاصله بین ضربان قلب شد.

تغییر در ریتم ضربان قلب می تواند منجر به انواع خاصی از آریتمی شود که ممکن است منجر به مرگ ناگهانی شود به خصوص در افرادی که فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارند.

علاوه بر این محققان ادعا می‌ کنند که این تغییرات در ریتم قلب را نمی‌توان صرفا با مقدار کافئین توضیح داد، بلکه احتمالا به دلیل ترکیب مواد موجود در ردبول است.

تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تاثیر ترکیب مواد تشکیل دهنده بر خطر حمله قلبی و سایر عوارض جانبی جدی مورد نیاز است. به این ترتیب زنان باردار، کودکان، افراد مبتلا به مشکلات قلبی و افراد حساس به کافئین باید به طور کامل از ردبول اجتناب کنند.

خلاصه

ردبول یک نوشیدنی انرژی‌ زای شیرین و کافئین‌ دار است.

مصرف مکرر و بیش از حد ممکن است عوارض جانبی جدی و احتمالا تهدید کننده زندگی داشته باشد به ویژه هنگامی که با الکل ترکیب شود.

بنابراین زنان باردار، کودکان، افراد مبتلا به مشکلات قلبی و افراد حساس به کافئین باید به طور کامل از نوشیدن ردبول خودداری کنند.

علاوه بر این از آنجایی که قند زیادی دارد و ارزش غذایی کمی دارد ممکن است از انتخاب جایگزین‌ های سالم‌ تر برای کمک به افزایش سطح انرژی خود، مانند قهوه یا چای، سود ببرید.

منبع : healthline