خواص و مضرات آب کفیر برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات آب کفیر
خواص و مضرات آب کفیر

آب کفیر (به انگلیسی : Water Kefir) یک نوشیدنی است که هم به دلیل طعم گازدار و هم فواید سلامت چشمگیر آن مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوشیدنی خوشمزه علاوه بر داشتن مقدار زیادی پروبیوتیک، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، رشد سلول های سرطانی را کند می کند و سلامت کلی را بهبود می بخشد.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی آب کفیر برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آب کفیر چیست؟

آب کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده و گازدار است که با استفاده از دانه های کفیر آب تولید می شود.

برخلاف کفیر معمولی که از شیر گاو، گوسفند یا بز تهیه می‌شود، آب کفیر از ترکیب آب قند با دانه‌ های کفیر آب – نوعی کشت غلات مانند باکتری‌ ها و مخمرها – تهیه می‌ شود.

سپس مخلوط به طور معمول به مدت 24 تا 48 ساعت تخمیر می شود و یک نوشیدنی پروبیوتیک غنی از باکتری های مفید تولید می کند.

آب کفیر نه تنها خوشمزه است بلکه سرشار از فواید سلامتی است و می‌ تواند یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی کامل و مغذی باشد.

تهیه آن ساده است و به راحتی مطابق با ذائقه شما تنظیم می شود.

فواید و مزایای آب کفیر برای سلامتی بدن

1. سرشار از باکتری های مفید است

یکی از مهم ترین فواید آب کفیر، محتوای پروبیوتیک آن است. پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید هستند که در روده شما یافت می شوند و تقریبا در هر جنبه ای از سلامتی از پیشگیری از سرطان گرفته تا بهبود عملکرد سیستم ایمنی و فراتر از آن نقش اساسی دارند.

در حالی که ماست ممکن است شناخته‌ شده‌ ترین منبع پروبیوتیک‌ ها در رژیم غذایی مدرن باشد، کفیر در واقع منبع بهتری در نظر گرفته می‌شود زیرا طیف متنوعی از باکتری‌ ها و مخمرها را فراهم می‌ کند.

در واقع برخی تحقیقات نشان می دهد که دانه های کفیر ممکن است حاوی 56 گونه مختلف باکتریایی و مخمری باشد.

برخی از رایج ترین خانواده های باکتری های مفید موجود در کفیر عبارتند از لاکتوباسیلوس، لاکتوکوک، استرپتوکوک و لوکونوستوک.

2. ممکن است به مبارزه با سلول های سرطانی کمک کند

در حالی که تحقیقات فعلی محدود به مطالعات لوله آزمایش است برخی تحقیقات نشان می دهد که آب کفیر می تواند به کاهش رشد انواع خاصی از سرطان کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که عصاره کفیر در جلوگیری از رشد سلول های سرطان سینه موثر است.

در همین حال مطالعات دیگر نشان می دهد که کفیر می تواند در برابر سرطان روده بزرگ و خون نیز مفید باشد.

از آنجایی که کفیر سرشار از پروبیوتیک است می تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن برای کمک به پیشگیری از سرطان کمک کند.

با این حال تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اینکه چگونه آب کفیر ممکن است بر رشد و توسعه سلول‌ های سرطانی در انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

3. می تواند عملکرد ایمنی را تقویت کند

به لطف غلظت بالای باکتری های مفید، افزودن آب کفیر به رژیم غذایی روزانه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

مطالعات نشان می‌ دهند که سویه‌ های خاصی از پروبیوتیک‌ ها می‌ توانند به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ های روده‌ ای، جلوگیری از عود عفونت‌ های دستگاه ادراری در زنان و حتی جلوگیری از عفونت‌ های تنفسی کمک کنند.

در مطالعات حیوانی کفیر همچنین به سرکوب پاسخ های التهابی ناشی از مسائلی مانند آسم کمک می کند.

به علاوه یک مطالعه کوچک شش هفته ای روی 18 نفر نشان داد که مصرف روزانه کفیر قادر به کنترل التهاب و بهینه سازی سطوح سلول های ایمنی در بدن است.

4. کاملا وگن است

به طور سنتی کفیر با استفاده از شیر گاو یا بز همراه با دانه های کفیر برای تولید یک نوشیدنی غلیظ و غنی از پروبیوتیک تهیه می شود.

با این حال از آنجایی که آب کفیر با استفاده از آب قند تهیه می شود، گزینه خوبی برای کسانی است که به دلیل نگرانی های سلامتی، محدودیت های غذایی یا دلایل شخصی از لبنیات اجتناب می کنند.

به خصوص برای کسانی که از رژیم غذایی بدون لبنیات یا وگن پیروی می کنند، برای افزایش مصرف پروبیوتیک و تقویت سلامت روده و در عین حال به حداقل رساندن مصرف محصولات حیوانی عالی است.

عوارض و مضرات آب کفیر

برای اکثر مردم آب کفیر را می‌ توان بدون خطر با حداقل خطر علائم نامطلوب مصرف کرد.

مانند سایر غذاهای غنی از پروبیوتیک، شایع ترین عوارض جانبی شامل مشکلات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع، یبوست و گرفتگی عضلات است.

این عوارض جانبی با مصرف مداوم کاهش می یابند.

ممکن است بخواهید قبل از نوشیدن آب کفیر با پزشک خود در صورت داشتن هر گونه بیماری که باعث تضعیف سیستم ایمنی شما می شود مانند ایدز مشورت کنید.

اگرچه مطالعات به طور کلی نشان می‌ دهند که پروبیوتیک‌ ها برای این افراد بی‌ خطر هستند، برخی گزارش‌ های موردی نشان می‌ دهند که پروبیوتیک‌ ها ممکن است با خطر بالاتر عفونت مرتبط باشند.

روش های استفاده از آب کفیر در رژیم غذایی

آب کفیر فوق‌ العاده طعم‌ خوبی دارد. طعم آن می تواند بر اساس عوامل بسیاری متفاوت باشد اما اغلب به عنوان کمی شیرین و ملایم توصیف می شود.

برای اینکه خودتان آن را درست کنید 1/2 فنجان (118 میلی لیتر) آب داغ را با 1/4 فنجان (50 گرم) شکر در یک شیشه ترکیب کنید و مخلوط را با هم بزنید تا حل شود.

در مرحله بعد حدود 3 فنجان (710 میلی لیتر) آب با دمای اتاق را به همراه دانه های کفیر آب به محتویات اضافه کنید.

در شیشه را بپوشانید و در یک جای گرم با دمای حدود 20 تا 30 درجه سانتیگراد قرار دهید و بگذارید 24 تا 48 ساعت تخمیر شود.

سپس دانه های کفیر آب را می توان از مخلوط جدا کرد و به یک ظرف دیگر حاوی آب شکر اضافه کرد در حالی که محصول قبلی برای خوردن شما آماده است.

می توانید آب کفیر را همانطور که هست بنوشید یا طعم دهنده های مختلف مانند عصاره وانیل، آبمیوه، میوه های یخ زده یا برگ نعناع را برای یک خوراکی با طراوت و خوشمزه به آن اضافه کنید.

خلاصه

آب کفیر یک نوشیدنی پروبیوتیک است که با فواید سلامتی مختلفی از جمله بهبود ایمنی و حتی محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

این نوشیدنی خوشمزه بدون لبنیات، باکتری‌ ها و مخمرهای مفیدی را ارائه می‌ کند و می‌ توان آن را به راحتی در خانه از آب قند و دانه‌ های کفیر آب تهیه کرد.

اگر می خواهید پروبیوتیک های بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و سلامت کلی خود را بهبود بخشید، آب کفیر را امتحان کنید.

همچنین بخوانید : عوارض مصرف زیاد کفیر چیست؟

منبع : healthline