آیا فشار خون بالا می تواند باعث حمله قلبی (سکته قلبی) شود؟

آیا فشار خون بالا می تواند باعث حمله قلبی شود؟
آیا فشار خون بالا می تواند باعث حمله قلبی شود؟

فشار خون بالا می تواند خطر مشکلات سلامتی شدید از جمله حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. شما می توانید با مدیریت فشار خون و انجام اقداماتی برای سلامت قلب این خطرات را کاهش دهید.

حمله قلبی (سکته قلبی) معمولا نتیجه تجمع پلاک در شریان‌ های کرونر است که این رگ‌ های خونی را باریک می‌ کند و احتمال تشکیل لخته‌ های خون را افزایش می‌ دهد. فشار خون بالا می تواند این شریان ها را تضعیف کرده و به آن ها آسیب برساند و باعث ایجاد پلاک و کاهش جریان ثابت خون به قلب شود.

این به نوبه خود می تواند منجر به حملات قلبی شود.

شما می توانید با حفظ فشار خون و سطح کلسترول خود در محدوده سالم، خطر باریک شدن شریان ها را کاهش دهید. مدیریت فشار خون بالا معمولا به ترکیبی از رفتارهای سبک زندگی سالم و داروها نیاز دارد.

اما حمله قلبی حتی با مدیریت فشار خون شما همچنان امکان پذیر است. این بدان معناست که شناخت علائم و نشانه های حمله قلبی و دانستن اینکه اگر مشکوک به حمله قلبی هستید چه کاری باید انجام دهید بسیار مهم است.

در ادامه این مقاله به بررسی رابطه ی بین فشار خون بالا و حمله قلبی می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فشار خون چقدر باید بالا باشد تا باعث حمله قلبی شود؟

فشار خون شما اندازه گیری نیروی گردش خون در برابر دیواره های داخلی رگ های شماست. فشار خون دو جز دارد :

  • فشار سیستولیک (بالاترین عدد در اندازه گیری فشار خون) فشاری است که در شریان ها در زمانی که قلب شما منقبض می شود و خون را به بدن پمپ می کند، اندازه گیری می شود
  • فشار دیاستولیک (عدد پایین) که فشاری است که در شریان‌ ها در بین ضربان‌ های قلب در حالی که قلب در حال استراحت است اندازه گیری می شود

فشار سیستولیک و دیاستولیک بر حسب میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می شوند.

  • به گفته ی انجمن قلب آمریکا فشار خون استاندارد یا سالم فشار سیستولیک کمتر از 120 میلی‌ متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از 80 میلی‌ متر جیوه در نظر گرفته می‌ شود
  • فشار خون بالا یک عدد سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و یک عدد دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است
  • هر چیزی بالاتر از این سطوح فشار خون بالا یا فشار خون بالا است

حتی زمانی که فشار خون خفیف باشد، فشار خون بالا می تواند باعث شروع تضعیف عروق کرونر شده و زمینه را برای تصلب شرایین و حمله قلبی فراهم کند. هنگامی که فشار خون بالا شدیدتر است آسیب هایی که می تواند رخ دهد نیز بیشتر می شود.

یک مطالعه در سال 2022 نشان می دهد که کاهش فشار خون 161/84 میلی متر جیوه به 144/78 میلی متر جیوه، خطر بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی را تا 23 درصد کاهش می دهد.

علل فشار خون بالا که بر قلب تاثیر می گذارند

فشار خون بالا می تواند یک بیماری ارثی باشد. مطالعه‌ ای در سال 2017 نشان می‌ دهد که 40 تا 50 درصد از موارد فشار خون بالا در ایالات متحده افرادی هستند که ابتلا به فشار خون را به ارث برده‌ اند.

عوامل دیگر نیز دلایل ثابت شده فشار خون بالا هستند که عبارتند از :

  • بالا رفتن سن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • چاقی
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • سیگار کشیدن
  • شرایط پزشکی مختلف مانند دیابت و بیماری کلیوی

چه مدت طول می کشد تا فشار خون بالا به قلب آسیب برساند؟

افزایش گاه به گاه فشار خون ناشی از استرس، ورزش یا برخی داروها بعید است که باعث آسیب عروق کرونر شود. با این حال اگر فشار خون بالا مزمن شود و ماه ها یا سال ها درمان نشود، خطر تصلب شرایین و سایر عوارض به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

جدول زمانی برای ایجاد بیماری قلبی بسیار فردی است زیرا عوامل متعددی می توانند در خطر حمله قلبی افراد نقش داشته باشند. افراد مسن که در حال حاضر با خطر حمله قلبی روبرو هستند ممکن است بتوانند سال‌ های کمتری نسبت به افراد جوان در برابر فشار خون بالای کنترل نشده مقاومت کنند.

شدت فشار خون بالا نیز عامل اصلی در تعیین جدول زمانی آسیب قلبی است.

یک مطالعه در سال 2019 نشان می دهد که برای افرادی که فشار سیستولیک متوسط حدود 160 میلی متر جیوه دارند، خطر حمله قلبی یا سکته در عرض 8 سال حدود 4.8 درصد بود. خطر حمله قلبی یا سکته مغزی 8 ساله برای افراد با میانگین فشار سیستولیک 136 میلی متر جیوه 1.9 درصد بود.

نکته اصلی این است که هر چه زودتر بتوانید فشار خون خود را به محدوده سالم یا نزدیک به آن برسانید، خطر ابتلا به تصلب شرایین و حمله قلبی کاهش می یابد.

4 نشانه حمله قلبی قریب الوقوع

بیشتر حملات قلبی شامل درد یا فشار قفسه سینه است که حداقل برای چند دقیقه طول می کشد یا فروکش می کند و سپس برمی گردد. سه علامت رایج دیگر حمله قلبی قریب الوقوع عبارتند از :

  • سبکی سر یا غش
  • درد در فک، گردن، شانه ها یا بازوها
  • تنگی نفس

راه های کاهش فشار خون برای کاهش خطر حمله قلبی

کاهش فشار خون گاهی اوقات فقط از طریق تغییر سبک زندگی سالم انجام می شود اگرچه بسیاری از افراد برای مدیریت فشار خون خود به دارو نیاز دارند.

برخی از مهم ترین تغییرات سبک زندگی که می توانید برای کاهش فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی انجام دهید عبارتند از :

  • حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید
  • از یک رژیم غذایی سالم برای قلب مانند رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کنید
  • وزن سالم خود را حفظ کنید
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید (خطرات بیماری قلبی شما از روزی که سیگار را برای همیشه ترک می کنید کاهش می یابد)

پزشک شما همچنین ممکن است یک یا چند داروی ضد فشار خون را برای کمک به کاهش فشار خون شما تجویز کند.

خلاصه

مدیریت فشار خون بالا خطر حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامتی را کاهش می دهد. مدیریت کلسترول بالا همچنین در کاهش خطر تصلب شرایین، که اغلب پیش‌ساز حمله قلبی است، ضروری است.

با پزشک خود در مورد مراحل مدیریت فشار خون خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : آیا فشار خون بالا بیماری قلبی محسوب می شود؟

منبع : healthline