آیا سیگار کشیدن فشار خون را بالا می برد؟

آیا سیگار کشیدن فشار خون را بالا می برد؟
آیا سیگار کشیدن فشار خون را بالا می برد؟

سیگار کشیدن فورا فشار خون و نبض شما را بالا می برد و حدود 20 دقیقه طول می کشد تا فشار خون و نبض شما به حالت عادی بازگردد.

هنوز مشخص نیست که آیا سیگار کشیدن منجر به افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود یا خیر اما افزایش موقت فشار خون ممکن است باعث آسیب به بدن شود.

در حالی که ما به طور کامل خطر ابتلا به فشار خون بالا ناشی از سیگار را نمی دانیم، می دانیم که ترک سیگار می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و خطر مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا سیگار باعث بالا رفتن فشار خون می شود یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

ارتباط بین سیگار کشیدن و فشار خون بالا

سیگار باعث افزایش موقت فشار خون می شود. هر بار که سیگار می کشید بلافاصله با فعال کردن سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) فشار خون خود را افزایش می دهید.

سیستم عصبی سمپاتیک شما پاسخ بدن شما به خطر یا استرس را کنترل می کند و هنگامی که فعال می شود سیگنال های هورمونی باعث جریان خون اضافی به عضلات شما می شود. این باعث می شود احساس تنش و هوشیاری بیشتری داشته باشید در نتیجه نبض و فشار خون شما بالا می رود.

سیگار کشیدن سیستم عصبی سمپاتیک شما را تحریک می کند و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. با گذشت زمان این می تواند به دیواره رگ های شما آسیب برساند و شما را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی قلبی قرار دهد.

سیگار کشیدن همچنین می تواند خطر تجمع پلاک را در داخل شریان ها افزایش دهد. به این وضعیت آترواسکلروز می گویند که در صورت عدم درمان می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود. فشار خون بالا می تواند میزان تجمع پلاک در داخل شریان های شما را افزایش دهد.

آیا سیگار کشیدن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد؟

محققان ارتباط بین سیگار کشیدن و فشار خون را به طور کامل درک نمی کنند.

سیگار کشیدن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد اما نتایج مطالعاتی که به ارتباط بین سیگار کشیدن و فشار خون بالا می پردازند متناقض بوده است.

یک تجزیه و تحلیل در سال 2015 بر روی 141317 نفر نشان داد که افراد سیگاری معمولا فشار خون پایین تری نسبت به افرادی که هرگز سیگار نمی کشند دارند. مطالعه‌ ای در سال 2017 شامل مردانی بود که قبلا سیگار می‌ کشیدند نشان داد که خطر ابتلا به فشار خون بالا نسبت به سیگاری‌ های فعلی در آن ها بیشتر است.

مطالعات نشان می دهد که این ممکن است تا حدی به دلیل افزایش وزن رایج در 2 سال پس از ترک سیگار باشد. یک مطالعه متفاوت در سال 2017 نشان می دهد که این ممکن است به این دلیل باشد که اثرات سیگار طولانی مدت است و اغلب تا اواخر زندگی خود را نشان نمی دهد.

برعکس هرگونه اثرات منفی ترک سیگار موقتی است.

در حالی که تحقیقات در مورد این موضوع ادامه دارد ما می دانیم که سیگار با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های دیگر از جمله بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

بنابراین اگرچه ما به طور کامل خطر ابتلا به فشار خون بالا برای افراد سیگاری را درک نمی کنیم اما خطرات سلامتی سیگار کشیدن واضح هستند.

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا اغلب بیماری خاموش نامیده می شود. بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علامتی ندارند.

علاوه بر این فشار خون بالای موقت ناشی از سیگار معمولا در عرض 20 دقیقه کاهش می یابد. این بدان معنی است که اغلب در طول معاینه پزشکی مشاهده نمی شود.

هنگامی که علائم فشار خون بالا رخ می دهد می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • سرگیجه
  • سردرد
  • خونریزی بینی
  • گیجی
  • تاری دید
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • احساس تپش قلب
  • ادرار قرمز یا صورتی

آیا افراد مبتلا به فشار خون بالا باید سیگار را ترک کنند؟

اگر سیگار می کشید و فشار خون بالا دارید توصیه می شود سیگار را ترک کنید. یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند فشار خون بالا را بدتر کند به ویژه در جوانان.

با توجه به گفته ی کالج آمریکایی قلب و عروق افرادی که سیگار می کشند حتی در هنگام مصرف داروهای فشار خون، زمان سخت تری برای کنترل فشار خون خود دارند.

به خاطر داشته باشید که سیگار کشیدن باعث می شود هر بار که سیگار می کشید فشار خون شما به طور موقت افزایش یابد. یک مطالعه در سال 2005 حتی نشان داد که سیگار می تواند اثرات داروهای فشار خون مانند آملودیپین را تضعیف کند.

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است. محققان در یک مطالعه در سال 2021 خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را برای افرادی که سیگار کشیدن خود را کاهش دادند، مشاهده کردند.

اگر سیگار می کشید چگونه می توانید از فشار خون بالا جلوگیری کنید؟

ترک سیگار یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف قلبی عروقی است. اقدامات دیگری که می توانید برای کاهش فشار خون خود انجام دهید عبارتند از :

  • حفظ وزن سالم
  • ورزش منظم
  • محدود کردن مقدار الکلی که می نوشید
  • داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل که نمک کمی دارد
  • مصرف هر گونه داروهای فشار خون که پزشک برای شما تجویز کرده است
  • اقدامات لازم برای مدیریت و محدود کردن استرس

سوالات متداول در مورد تاثیر سیگار بر فشار خون

آیا قرار گرفتن در معرض دود سیگار فشار خون شما را افزایش می دهد؟

بله، قرار گرفتن در معرض دود سیگار در خانه یا محل کار باعث افزایش فشار خون می شود.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد افرادی که در معرض دود سیگار هستند ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا در آن ها بیشتر شود.

سیگار چقدر فشار خون شما را بالا می برد و برای چه مدت؟

گزارش یک جراح عمومی در سال 2010 نشان می دهد که استفاده از نیکوتین به هر شکلی می تواند فشار خون را 5 تا 10 میلی متر جیوه بلافاصله پس از استفاده افزایش دهد. این افزایش تا 20 دقیقه طول می کشد.

چرا فشار خون من بعد از ترک سیگار بالا می رود؟

برخی از مطالعات نشان داده اند که فشار خون افراد سیگاری که در حال ترک هستند بالا می رود. این ممکن است به دلیل افزایش وزن موقت و سایر تنظیمات بدن پس از ترک سیگار باشد.

بسیاری از افرادی که سیگار را ترک می کنند علائم اضطراب را در طول ترک نیکوتین تجربه می کنند که به راحتی می تواند باعث افزایش فشار خون در آن دوره شود.

با این حال فواید سلامت کلی ترک سیگار بسیار بیشتر از افزایش موقت وزن یا فشار خون است. شما می توانید با یک متخصص پزشکی در مورد هر گونه نگرانی سلامتی که پس از ترک سیگار دارید صحبت کنید.

آیا هنگام مصرف داروهای فشار خون می توان سیگار کشید؟

با پزشک خود در مورد سیگار کشیدن و مصرف داروهای فشار خون صحبت کنید. برخی از تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن می تواند اثرات برخی از داروهای فشار خون را تضعیف کند.

ممکن است به دوز بالاتر یا داروی دیگری نیاز داشته باشید. پزشک شما همچنین ممکن است در مورد شروع برنامه ای که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند با شما صحبت کند.

آیا داروهای ترک سیگار باعث فشار خون بالا می شود؟

مطالعه‌ ای در سال 2016 در مورد تاثیر داروهای ترک سیگار بر فشار خون به دنبال پاسخ این سؤال بود.

محققان دریافتند که محصولات ترک سیگار باعث افزایش فشار خون نمی شود. این امر حتی در میان شرکت کنندگان در مطالعه که قبلا فشار خون بالا داشتند نیز صادق بود.

خلاصه

سیگار باعث افزایش موقت فشار خون می شود. در واقع سیگار سیستم عصبی سمپاتیک شما را فعال می کند و باعث می شود نبض و فشار خون شما به مدت 15 تا 20 دقیقه افزایش یابد.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا سیگار کشیدن خطر ابتلا به فشار خون را نیز افزایش می دهد یا نه اما سیگار کشیدن خطر بسیاری از بیماری های دیگر از جمله بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

اگر فشار خون بالا دارید ترک سیگار می تواند به شما در مدیریت بهتر فشار خون کمک کند. ممکن است به دلیل برخی از عوارض ترک سیگار در کوتاه مدت شاهد افزایش فشار خون باشید اما مزایای بلند مدت ترک سیگار بیشتر است.

همچنین بخوانید : مواد غذایی مناسب برای تنظیم فشار خون

منبع : healthline